Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
După anticiparea majoră creată în jurul noului set Dura-Ace, testat și răs-testat de echipa Sky pe parcursul acestui sezon, a sosit și marele moment al prezentării oficiale. Doar atât spunem: se putea și mai bine, dar nu prea ne dăm seama cum.
Noile Dura-Ace DA9000, set mecanic, și Dura-Ace DA9070 Di2, set electronic, doresc a duce proiectarea și tehnologia pieselor de bicicletă la un alt nivel și le reușește. Reușita acestui set nu constă în faptul că are un angrenaj cu 4 brațe sau că are cablurile acoperite cu polimer, ci în faptul că simplitatea, funcționalitatea și fiabilitatea sunt coordonatele principale ale noului Dura-Ace.
Dura-Ace 9000
Prima schimbare, și cea mai importantă, este că setul are 11 viteze. Din păcate sau din fericire, DA9000 schimbătoarele nu sunt compatibile cu seturile anterioare Dura-Ace din pricina faptului că necesită acționarea de către cablul din altă direcție decât cea convențională, de până acum. Plăcile angrenajului, în schimb, sunt compatibile cu seria Dura-Ace 7900, dar dinții pinioanelor și lanțul au alte profile, necesare unui set de 11 pinioane.
Trecem la angrenaj, care din punct de vedere vizual suscită interes prin cele 4 brațe asimetrice. Dar și caracteristicile funcționale sunt impresionante. Rigiditatea este foarte mare, asta însemnând că forța cu care apeși pedalele se duce direct spre angrenaj și mai departe spre roată. Se pare că Shimano a studiat vreme de 3 ani acest design și l-a reconfigurat pentru teste timp de 18 luni. Prototipul cu care a rulat echipa Sky de la începutul anului este varianta finală, cea care va fi disponibilă și pe rafturile magazinelor. Angrenajul suportă 5 combinații de plăci: 55/42, 54/42, 53/39, 52/36 și 50/34. Producătorul recomandă folosirea doar acestor combinații pentru că plăcile sunt construite cu rampe și nituri care să permită urcare și coborârea lanțului în condiții de eficiență maximă, iar aceste perechi au fost proiectate pentru o compatibilitate ridicată, dacă nu perfectă.
Blocurile de pinioane disponibile vor avea 5 variante:
- 11-23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
- 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
- 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
- 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
- 12-28: 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25-28
Distanța dintre pinioane rămâne aceeași ca la seturile anterioare, dar caseta butucului va fi mai lată cu 1,85mm. Primele 6 pinioane sunt fabricate din oțel, următoarele 5 din titan. Lanțul necesar este ceva mai îngust, măsurând 5,62mm în cel mai lat punct, față de 5,88mm ai lanțului pentru 10 pinioane. Shimano susține că durata de viață a lanțului a crescut cu 20% față de cel anterior, de 10 viteze, iar un alt avantaj este că nu trebuie montat în vreo direcție anume.
Printre îmbunătățirile pe care DA9000 le prezintă amintim acționarea mai facilă a manetei de schimbător și apăsare scurtă care comandă schimbătorului să urce sau să coboare cu circa 47% mai repede decât în cazul seturilor anterioare. Secretul din spatele acestor viteze de schimbare mari pentru un set mecanbic sunt cablurile îmbrăcate cu polimer, care măresc retenția vaselinei cu care sunt unse și reduc frecare cu cămășile în care se află.
Ziceam mai devreme de incompatibilitatea noilor schimbătoare cu cele anterioare care se datorează punctului în care este ancorat cablul care le acționează. Ei bine, tot această modificare a poziției cablului este răspunzătoare pentru viteza și precizia cu care se schimbă vitezele.
Frânele au beneficiat mai mult de o îmbunătățire estetică pentru că cele din seturile anterioare deja funcționau fără cusur. Totuși, din punct de vedere tehnic, Shimano spune că a îmbunătățit modulația. Aceste frâne permit folosirea unei anvelope late de maximum 28mm.
Pedalele Dura-Ace nu au suferit alte modificări cu excepția celor două noi tipuri de plăcuțe de prindere care elimină mișcarea laterală. Setul Dura-Ace DA9000 va fi disponibil din octombrie.
Dura-Ace Di2 9070
Varianta electronică a noului set Dura-Ace a beneficiat de aceleași îmbunătățiri cosmetice, așa că nu le mai trecem în revistă. În afară de acestea, schimbătoarele sunt de dimensiuni mai mici și butoanele de acționare a lor pe manete sunt mai mari. Unitatea principală a setului este compatibilă cu sistemele ANT+, deci ciclocomputerele cu această tehnologie vor putea afișa informații precum nivelul de încărcare al bateriei sau raportul de viteză pe care te afli.
O altă noutate este că acest set electronic poate fi programat. De exemplu, dacă dorești, poți programa maneta dreaptă să acționeze schimbătorul de față.
Totodată, poți opta pentru acumulatorul exterior, cel prezent pe vechiul set electronic, sau pentru cel intern, integrat în tija de șa. În rest mai merită amintite manetele electronice pentru ghidoanele de contratimp care au devenit niște butoane în loc de manetele propriu-zise. Setul electronic Dura-Ace 9070 va fi disponibil din decembrie.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.