Acum citesti
Iordana Leahu ne vorbește despre IașiBike

Asociațiile de promovare a bicicletei sau cele sportive legate de ciclism sunt tot mai numeroase. Tot mai multă lume se orientează spre bicicletă, din diverse motive: că e chic, că e practic, că e sănătos sau distractiv. Oricum ar fi, parcă suntem ceva mai mulți care folosim bicicleta. Și partea bună este că fenomenul este la nivel național. Unul din cele mai bune exemple este IașiBike, organizația care îi reprezintă pe bicicliștii ieșeni. Iordana Leahu, președintele asociației, ne va spune, în rândurile care urmează, cum a început, cum s-a dezvoltat și ce a realizat această comunitate.

  • Bună Iordana! Pentru început, ne poți spune care este istoria IașiBike?

Bună! Despre începuturile IașiBike am aflat de la câțiva dintre colegii mai vechi. Iată ce mi-a povestit Andrei, alias Shaka:  „Totul a început cu 2 nebuni și banii de concediu. Eu și Tudor am avut de ales între a merge în concediu sau să ne luăm biciclete. Am ales a doua variantă. Apoi, am căutat pe net să învățăm mai multe despre instrumentele din dotare și am dat de un forum format dintr-un singur om – Cătălin. Am intrat în contact cu el și de acolo a pornit aventura. Primele ture erau de maximum 15-20 de kilometri, că nu rezistam mai mult. Apoi au apărut și alți doritori, cu biciclete la fel de proaste ca ale noastre. La ture ne-au ajutat mult băieții din Turistor, ei fiind buni cunoscători ai împrejurimilor orașului și așa am aflat cât de frumoasă e zona din jurul Iașiului. Pe urmă, la un an de la început, am făcut marele pas și am traversat Transalpina de la Alba Iulia la Târgu Jiu și de aici s-au cam lansat toți. Au apărut bicicletele mai performante, au apărut magazine noi, oameni, visuri noi, trasee noi, dorința de club, care nu a reușit decât acum, cu latura nouă a IașiBike-ului. Am pus Iașiul pe harta concursurilor din țara alături de Turistor!  Au inceput turele de 70-80 de kilometri care se lungeau pe o zi întreagă. Au venit cei din afara Iașiului și am organizat câteva ediții ale BikeFest prin Valea Uzului și multe alte întâlniri și ieșiri prin munți. Mai toată istorioara noastră se găsește pe forumul nostru.”

Și Sandu, alias Lysergo, biciclist cu state vechi, pe ale cărui cunoștințe tehnice poți conta oricând, are câte ceva de spus la lecția de istorie: „IașiBike a luat naștere la 16 aprilie 2005, odată cu înscrierea primului membru pe forumul nostru, căruia i s-au alăturat alți câțiva bicicliști pasionați. Mai târziu s-au adunat în jurul lor și alți iubitori ai pedalelor, dar la vremea aceea puțini știau despre biciclete, majoritatea fiind (încă) utilizatori de Pegas sau Sputnik, bicicletele din copilărie pentru unii sau din tinerețe pentru alții. Când a venit un prieten cu pedale Eggbeater ne uitam toți la el ca la nave spațiale. Abia după ce am început să strângem o „masă critică” de cunoștințe am început să ne dăm seama cât de multe nu știm… aș zice că perioada aceea ar fi undeva în anul care s-a terminat cu prima ediție a Tur de Iași (foto stânga), când am început să deschidem ochii și altora… Încă mai țin minte că se  făcea reclamă site-ului ciclism.ro pe forumul nostru, care avea de 5 ori mai mai mulți membri la momentul respectiv”.

Mai departe, cele câteva încercări de a obține personalitate juridică pentru IașiBike au eșuat din cauza lipsei de experiență a membrilor clubului în domeniul juridic, dar și a magistraților care au respins dosarul din cauză că nu există un precedent, unul dintre motivele pentru care a fost respinsă cererea  fiind acela că cicloturismul nu este „ramură sportivă recunoscută oficial”.

Totuși, roata se-ntoarce. 2011 a fost un an plin de realizări. Beneficiind de consultanță juridică din partea lui Radu Mititean, director al Clubului de Cicloturism Napoca și președinte al Federației Bicicliștilor din România, dar și de ajutorul multor colegi de pedalat, care au participat la discuțiile și la întâlnirile săptămânale organizate special cu acest scop, de a da o formă legală clubului, la 13 decembrie 2011 ne-a  fost aprobată cererea de acordare a personalității juridice.

  • Care sunt principalele mijloace prin care IașiBike luptă să promoveze bicicleta?

Clubul nostru dispune de numeroase mijloace de promovare a bicicletei, dintre care putem enumera: participarea la Masă Critică, eveniment care are loc lunar, când bicicliștii ieșeni pornesc din Dealul Copoului la plimbare prin oraș; organizarea de concursuri în pădurile din vecinătatea Iașiului; acțiuni de promovare a mersului pe bicicletă în oraș: „Ziua fără mașină”, „SkirtBike”, etc.; cursuri de pedalat. Mai mult, intenționăm să organizăm în școli acțiuni de prezentare a avantajelor folosirii bicicletei în vederea creșterii numărului de utilizatori dar și să solicităm autorităților amenajarea de piste de biciclete în tot orașul și instalarea de rasteluri pentru biciclete în școli și în instituții publice.

Consider că cel mai important mijloc de promovarea al bicicletei este exemplu personal. Mulți dintre membrii clubului folosesc bicicleta tot timpul anului ca mijloc ecologic și eficient de transport la școală, la serviciu sau la cumpărături.

  • Cam cât de mare este comunitatea activă a bicicliștilor ieșeni, cei implicați efectiv în proiecte, atât în realizarea lor, cât și care iau parte la evenimente? Cu ce alte asociații mai colaborați?

La organizarea multora dintre acțiunile planificate pentru anul 2012 colaborăm cu partenerii ‘tradiționali’: Clubul de Turism și Ecologie Turistor și Asociația Mai Bine. Avem însă în plan să ne afiliem unor organizații cu profil similar cu al nostru, cum ar fi Federația Bicicliștilor din România, cu care sperăm să colaborăm și la realizarea unor acțiuni de interes național.

De realizarea proiectelor s-a ocupat un „nucleu” format din câteva persoane care s-au implicat mai puternic, dedicând o mare parte a timpului liber organizării acțiunilor clubului. I-aș numi, într-o ordine oarecare, pe Călin Panait, Sever Balu, Alin Iosub, Eugen Vasiliu, Ioana și Vasile Barcan, Ionuț Paulet, Iulian Mazăre, iar din decembrie ni s-au alăturat Ionuț Apopei și Marian Bârlădeanu, dar suntem ajutați și de un grup numeros de voluntari, fără sprijinul cărora nu am fi reușit să realizăm tot ce ne-am propus. Numărul bicicliștilor care iau parte la evenimente trece mult de 250 de persoane. Numai la Masă Critică se adună, în afara lunilor de iarnă, peste 100 de persoane lunar.

  • Care sunt cele mai importante realizări ale anului trecut? Ce impact au avut asupra ieșenilor? Există mai mulți bicicliști pe străzi sau se vorbește mai mult despre mersul pe bicicletă?

Aș începe cu răspunsul pentru ultima întrebare: Categoric! Pe zi ce trece sunt tot mai mulți bicicliști pe străzi, de aici și necesitatea de a le crea condiții pentru a se deplasa în siguranță. Pe lângă amenajarea de piste, este necesară și adaptarea legislației rutiere la noile mijloace de deplasare folosite din ce în ce mai frecvent în traficul urban. Și dacă acum 8 ani în firma unde lucrez eram singura care folosea bicicleta pentru a ajunge la serviciu, în 2012 suntem  9 oameni care deținem deja o bicicletă, iar alți 9 și-au anunțat intenția de a-și cumpăra una sau cel puțin de a învăța să meargă pe bicicletă. Și pentru un colectiv de 40 de oameni consider că nu e puțin!

Cât despre realizările de anul trecut, pe lângă tradiționalul concurs Pe Roți Verzi, organizat în parteneriat cu Turistor, am avut o „plimbare pe bicicletă în fustiță” – pentru care am primit consiliere de la fetele din București, Oana Deliu și Andreea Toader, inițiatoarele SkirtBike în anul 2010. Altă acțiune, organizată împreună cu Asociația Mai Bine, care s-a bucurat de un mare succes, concretizat prin prezența a peste 250 de bicicliști ieșeni, a fost „Tricouri albe și biciclete”.

Cu siguranță că la SkirtBike atracția a fost probabil tombola cu premii, care a oferit oricărui participant posibilitatea de a câștiga ceva, dar pentru băieți a fost o experiență unică să pozeze și să poată admira atâtea fete, care mai de care mai cochete, marea lor majoritate respectând condiția de a nu se îmbrăca cu pantaloni. În plus, fetele au avut posibilitatea de a câștiga un premiu la concursul online „Cea mai frumoasă biciclistă”, la care conta mai puțin premiul și mai mult oportunitatea de a te număra printre ‘finaliste’.

La „Tricouri albe pe bicicletă”, pentru a stimula participarea la acest eveniment, am organizat de asemenea un concurs: Iașiul fiind cunoscut ca oras al celor 7 coline, am stabilit șapte puncte de plecare spre Palatul Culturii în șapte cartiere, având în fiecare punct câte doi reprezentanți ai organizatorilor care au făcut liste cu participanții înscriși. Cartierul din care a plecat cel mai mare număr de bicicliști a câștigat concursul, toți cei din grupul câștigător primind ca premiu accesorii pentru biciclete, premii oferite de Clubul IașiBike și de Asociația Mai Bine.

Cred că nu e lipsit de importanță să menționăm și acțiunea umanitară „Cu daruri pe biciclete”, la care 30 de bicicliști, însoțiți de două mașini cu portbagajul plin, au mers să împartă daruri unui număr de 5 familii nevoiașe dintr-un sat de lângă Iași. Acțiunea nu ar fi reușit fără ajutorul prietenilor și colegilor noștri care au donat sume în bani, alimente, jucării, rechizite și haine pentru aceste familii, banii adunați, peste 1000 de lei, fiind folosiți pentru cumpărarea de alimente.

  • Ați avut sprijin din partea autorităților locale sau a sponsorilor? Cât de important a fost acesta?

Am avut bucuria de a găsi sprijin din partea unor sponsori generoși , cărora vrem să le transmitem mulțumiri pe această cale pentru sponsorizarea SkirtBike și Roți pe Gheață, principalele evenimente desfășurate sub egida IașiBike, sponsori care au sprijinit eforturile  clubului nostru de promovare a bicicletei. Aș menționa firma „ARCADIS Project Engineering” sponsor principal al „SkirtBike” 2011 și  firma „EXPRESS CAFFE” – principal sponsor al „Roți pe Gheață” 2012. Însă multe alte companii au contribuit la succesul acțiunilor menționate. De asemenea, firmele Quartz Matrix și Continental și-au exprimat deja intenția de a ne sponsoriza în acțiunile viitoare.

Din partea autorităților nu am putut solicita sprijin până acum, clubul nostru având personalitate juridică abia din luna decembrie a anului trecut, deci despre acest subiect vom discuta puțin mai târziu.

  • Ce pregătiți pentru 2012?

Am început în forță anul 2012, cu concursul Roți pe Gheață, care s-a desfășurat în februarie, bucurându-ne de o participare numeroasă în ciuda gerului de afară. Pentru perioada următoare avem ca evenimente principale SkirtBike, programat la sfârșitul lunii mai, iar în parteneriat cu Turistor, cele două concursuri tradiționale de mountain bike: Pe Roți Verzi – concurs de XC ce va avea loc în data de 17 iunie și maratonul Tur de Iași, de la începutul lunii octombrie. Desigur, va avea loc o nouă ediție Tricouri albe cu ocazia Zilei fără mașini. De asemenea, suntem pregătiți și pentru alte acțiuni cum ar fi: cursuri de pedalat, BikeFest, plantat pomi, strângere de fonduri pentru acțiunile umanitare și altele.

  • Care este cea mai importantă facilitate pentru bicicliști pentru care militați în momentul de față?

Întrucât mulți părinți au spus că ar opta să își trimită copiii la școala cu bicicleta, dar nu pot face asta din cauză că nu există piste care să ofere siguranță bicicliștilor, intenționăm să solicităm edililor amenajarea de piste pentru biciclete pe arterele importante din oraș, astfel ca toți utilizatorii bicicletei să aibă condiții adecvate de deplasare spre școală, facultate sau serviciu. În strânsă legătură cu această facilitate este și instalarea de rasteluri pentru biciclete dar și o minimă asigurare a securității acestora, fiind bine-cunoscută tendința unora de a-și însuși bunurile altora. În același context aș remarca faptul că într-o zonă rezidențială din centrul orașului, am fost nevoită să las bicicleta neasigurată din cauză că nimeni nu s-a gândit că sunt necesare nu doar locuri de parcare auto, ci și ‘parcări’ pentru biciclete, aceste mijloace de transport atât de prietenoase cu mediul și cu sănătatea celor ce le folosesc.

 

 

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nineteen + two =