Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Cu excepția anului trecut, când pandemia era la început și nimeni nu știa sigur ce-i de făcut, Bikefun România și-a ținut evenimentele. Așa că anul acesta, Bikefun Merida Dealer Camp a avut loc, respectând condițiile și regulile oficiale care privesc evenimentele la care participă mai mulți oameni.
Locația evenimentului a fost Păltiniș, o zona perfectă pentru astfel de întâlniri. Și asta pentru că imediat ce ieși din pensiune, ai la dispoziție natura și nenumărate trasee de bicicleta, on și off-road, ideale pentru testarea bicicletelor si echipamentului destinat sezonului 2022, prezentat la eveniment.
BikeFun reprezintă în România mai multe mărci prestigioase, cea mai importantă fiind, desigur, Merida, și nu doar bicicletele ci și echipament, piese, accesorii și electronice. După Merida, a doua marcă importantă pentru ei este Northwave, echipamentul italian de ciclism, pe care eu îl consider cel puțin la același nivel de calitate și performanță ca și Castelli, brand considerat de mulți drept etalon în domeniu.
Alte două mărci importante la Bikefun sunt anvelopele CST și ciclocomputerele Bryton. Dacă despre CST nu s-a prea vorbit anul acesta, Bryton este important, întrucât este o concurență serioasă la adresa super-consacraților de la Garmin.
E drept că, anul acesta, evenimentul a fost destul de sărac în produse prezentate. După cum știm, la nivel global situația nu e deloc bună în privința producției și a fabricilor, multe din ele închise. Róbert Sipiczki, CEO-ul Bikefun, ne-a povestit cum stau lucrurile.
Din fericire există biciclete. Unele fabrici lucrează deja la 130% din capacitate și produc la greu. Problema apare acum la transport, din Asia spre Europa. La începutul pandemiei, când s-au închis porturile, iar economia lumii s-a oprit, multe companii de transport naval pur și simplu și-au distrus navele, întrucât era mai scump să le țină pe loc și să le întrețină, decât să nu le mai aibă.
Acum, este iarăși nevoie de ele, iar decizia de a le da la fier vechi, s-a dovedit a fi greșită. Cu alte cuvinte, bicicletele există, sunt încărcate în containere, dar sunt blocate cine știe prin ce port. Bikefun a încercat și transportul feroviar, ca alternativa la cel naval. Din păcate, aici s-a lovit de aglomerația și suprasolicitarea rețelei de transport, care s-a prăbușit și ea. Așadar, bicicletele sunt în continuare blocate, iar situația este similară, indiferent de industrie.
O altă problema este prețul, noul preț pe care îl vor avea noile biciclete. Ni s-a mai povestit că înainte de pandemie, costul normal de transport al unui container cu biciclete, era de aproximativ 3000 dolari. Astăzi, acest preț a ajuns și la 20.000 USD, din cauza cererii mari și a lipsei containerelor. Din păcate, această mărire de cost o vom resimți și noi la prețul final al produselor fabricate în Orientul Îndepărtat.
De-a lungul celor două zile de Camp, am avut timp să facem cam de toate și, evident, ziua întâi mi-a plăcut cel mai mult, întrucât am ieșit la tura de biciclete, pe un traseu care a inclus și porțiuni din concursul Triada MTB. Invitații, dealerii Bikefun din România, au putut testa câteva biciclete electrice Merida, mtb-uri, dar și gravel, plus ciclocomputerele Bryton 750, testat și de noi în aprilie.
Electricele puse la dispoziție au fost mtb-urile pentru enduro și trail – Merida eONE-SIXTY 700 și Merida eONE-FORTY 700. Combinația asta, de suspensii mari cu motor electric, o consider câștigătoare, din două motive. Pe de o parte, un mtb mai greu, pentru dat la vale, este mult mai stabil, pe o potecă tehnică și nu numai. Pur și simplu ai mai multă încredere că bicicleta stă pe trasa corectă, aleasa de tine, nu de bicicletă. Pe de altă parte, marele avantaj al unui mtb electric pentru enduro sau trail, este că, odată ajuns jos, poți urca înapoi fără probleme forestierele, până sus pe deal de unde începe iar poteca la vale. De asemenea, și când mai ai pe potecă, tranziții de plat sau urcare, motorul electric va ajuta să treci de zonele astea mult mai repede și ușor.
Alte două electrice prezentate la eveniment au fost Merida eSPEEDER 400 EQ pentru oraș și nu numai, dar și gravel-ul Merida eSILEX+ 600. eSPEEDER-ul este o bicicletă electrică urbană, terminația EQ din denumire arătând că este deja echipată cu accesoriile necesare pentru oraș, adică portbagaj, aripi, protecție lanț, cric, lumini. Varianta non-electrică am testat-o și noi mai demult, și ne-a plăcut foarte mult. Versiunea electrică nu poate fi decât mai bună, întrucât, spre exemplu, îți permite să ajungi la serviciu fără un strop de transpirație pe dedesubtul hainelor „corporate”.
eSILEX+ 600 este gravelul electric de la Merida, iar „electrificarea” este atât de bine camuflată încât chiar nu mi-am dat seama că am în față o bicicletă electrică, până nu am văzut butonul de pornire de pe top-tube. Valabil și la eSPEEDER.
Silexul electric este propulsat de sistemul MAHLE, la care bateria suplă este integrată în down-tube, motorul este camuflat în butucul spate, iar electronica este minimalistă, sub forma unui singur buton amplasat pe top-tube. De aici pornești și oprești motorul și alegi nivelul de asistență. Partea tare este că poți conecta wireless motorul MAHLE fie la aplicația de pe telefon, fie la ciclocomputer, beneficiind astfel și de extra opțiuni, cum ar fi personalizarea modurilor de asistență, vizualizarea autonomiei bateriei etc.
Pe lângă electrice, invitații au mai testat gravelurile non-electricele Merida SILEX+ 6000, cu cadru din carbon și anvelope “grase” 650B x 45C, foarte confortabile. Gravel-urile sunt gândite să mergi cu ele relaxat, în excursii, încărcate cu bagaje, pe trasee moderate ca dificultate. Însă cu ocazia întâlnirii de la Păltiniș, am aflat că poți băga aceste Silex-uri și pe trasee foarte tehnice, pe care se vor descurca mai mult decât decent. E drept însă, că pentru a ieși la final neșifonat, este nevoie ca și nivelul tău de „skill” să fie mai bun.
A doua zi a întâlnirii Bikefun de la Păltiniș a fost mai mult indoor, și pentru că au fost multe prezentări și powerpoint-uri, dar și pentru că vremea n-a mai fost așa prietenoasă.
Am aflat însă, cu ocazie asta, că Biekfun și Northwave pregătesc o colecție destul de bogată de echipament, pentru iarna asta. Așadar, dealerii Northwave din România se pare că vor avea stoc. Ne-a fost prezentat echipamentul specific pentru temperaturi joase, de la jachetele și pantalonii călduroși, la care s-a folosit celebrul Polartec, la pantofii de iarnă specifici, la care s-a folosit drept izolație, în premieră la Northwave, Primaloft, un material sintetic, călduros, folosit în special ca umplutură la sacii de dormit și pufoaice.
Mănușile de iarnă nu au lipsit, desigur, la fel și lenjeria specifică și bluzele first layer pe care le porți direct pe piele și care pot fi folosite iarna, practic, la orice activitate outdoor, nu doar ciclism. De la alergare, la drumeție și schi sau snowboard.
Prezentată a fost si noua colecție 2022 a pantofilor de vară, iar modelele și culorile sunt excelente! Unde mai pui că Northwave are și un logo nou! Am văzut cum vor arăta noii pantofi pentru ciclism șosea, gravel, mtb, enduro și, mai ales, cei special creați pentru spinning.
Da, există deja de ceva vreme și așa ceva, încălțăminte specială pentru indoor. Caracteristicile principale aici sunt ventilația excelentă și talpa de culoare deschisă, care nu lasă urme pe gresie în timp ce pășești. Se pare că proprietarii sălilor de fitness erau supărate pe treaba asta, când se intra cu pantofii “de stradă”. Ni s-a spus însă că acești pantofi pentru indoor, sunt potriviți și pentru outdoor vara, pe cele mai caniculare temperaturi, mulțumită materialului din care sunt fabricați, foarte aerisit.
Un invitat special al evenimentului a fost Patrick Pescaru, vârful de lance la masculin, al echipei NoMad Merida CST, al cărei sponsor BikeFun este. Cu această ocazie, Patrick a primit noua bicicletă cu care va concura în 2022, Merida NINETY-SIX RC 9000, pe care am testat-o și noi, vârful de lance al mtb-urilor Merida pentru cross country și maraton.
Întâlnirea Bikefun Merida Dealer Camp 2021 s-a încheiat vineri după amiază, însă nu înainte de a trage câteva concluzii, nu chiar pozitive în privința pieței bicicletelor. În mare, sezonul va fi sărac în produse, însă Bikefun va face tot posibilul să asigure aprovizionarea cu brandurile pe care le reprezintă. Din fericire, există stoc și biciclete pe drum, din păcate încă nu se știe sigur când vor ajunge în țară.
Până atunci însă, când vor ajunge la noi noile modele, este important să ne bucurăm de ce avem și să ieșim în natură la plimbare, la concursuri și la antrenamente, indiferent că o facem cu bicicleta, pe jos sau în orice alt mod. Partea buna a întregii situații mai puțin roz, este că încă nu avem nevoie de acea adeverință pentru o tură în aer liber.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.