Acum citesti
Test – Sigma PowerLED EVO PRO

Piaţa accesoriilor pentru biciclete a ajuns la un nivel când aproape putem spune că nu ne mai lipseşte nimic. Deşi încă nu putem cumpăra direct din România orice ne-am dori, la capitolul lumini pentru bicicletă stăm foarte bine. Până nu demult în magazine găseai doar două tipuri de lumini: normale şi de siguranţă. Dacă cele „normale” luminau suficient cât să vezi bine drumul dacă erai la o tură noaptea pe coclauri, cele de siguranţă erau suficiente doar pentru utilizarea într-un oraş luminat noaptea şi doar pentru ca ceilalţi participanţi la trafic să te vadă mai bine. În nici un caz nu erau suficiente pentru iluminarea drumului.

Intră în scenă aşa zisele „power lights”, luminile care transformă noaptea în zi. Acest tip de lumini transformă nu doar noaptea în zi ci şi modul şi siguranţa în care te vei deplasa de acum înainte pe bicicletă. Desigur, acest tip de lumini prezintă şi ceva dezavantaje. În primul rând sunt mai grele şi de obicei sunt alcătuite din două parţi separate: lumina în sine şi acumulatorul. Apoi ar mai fi şi preţul. Însă pentru cei interesaţi avantajele vor fi mai importante.

Cea mai puternică şi mai performantă lanternă pentru bicicletă de la Sigma este Powerled EVO. LED-ul de tip multi-chip emite nu mai puţin de 900 lumeni asta însemnând că vei avea drumul luminat nu mai puţin de 100 m în faţa ta potrivit fabricantului.

test sigma powerled evo pro 06

Lanterna este construită în aşa fel încât să fie extrem de durabilă. Carcasa luminii este din aluminiu, iar acumulatorul este capsulat în plastic. Ambele parţi sunt complet izolate şi rezistente nu doar la stropi ci şi la ploaie torenţială.

test sigma powerled evo pro 03

Lumina cântăreşte 199 grame, iar acumulatorul IION XL are 271 grame. Aşadar aproape jumătate de kilogram de „lumină” ceea ce pare mult. Dacă însă punem în balanţă viteza mult mai mare cu care te poţi deplasa într-un concurs atunci se compensează greutate. Apoi într-o tură de cicloturism sau dacă faci naveta prin oraş, greutatea suplimentara nu este atât de importantă. Siguranţa ta va fi însă incomparabil mai mare.

Eficienţa în oraş este uimitoare. În trafic, inclusiv ziua şi mai ales în modul intermitent lanterna este foarte utilă. Vei fi cu siguranţă observat în oglinda retrovizoare de toţi şoferii. De fapt ori de câte ori am folosit-o în trafic în cele mai multe situaţii şoferii se fereau din calea mea lăsându-mi loc mai mult decât suficient intre ei şi bordură. Ca să nu mai spun noaptea. Poate fi considerată o lumină deranjantă pentru şoferi însă dacă nu eşti atât de evident ai cele mai mari şanse să treci neobservat şi să fi accidentat.

Celălalt mare avantaj l-am simţit în concursuri. Anul trecut în toamnă am participat la MoonTime Bike concurs de mtb XC care ştim că se desfăşoară noaptea. Am participat cu o lanternă din categoria „normală”, de oraş, o lumină suficientă dacă ai nevoie să te duci de la serviciu acasă sau dacă eşti într-o tură relaxată de cicloturism. În concurs însă s-a dovedit a fi cât se poate de insuficientă. Pe lângă fascicolul de lumină care nu lumina suficient de departe în raport cu viteza de concurs pe care o aveam, lanterna era prea grea pentru nivelul de vibraţii şi denivelări ale drumului. Din acest motiv a şi căzut de pe ghidon la un moment dat.

Sigma Powerled EVO este însă mai uşoară fiind împărţită în două componente – lumina şi acumulatorul. Aşa se face că anul acesta la concursul Călătorie spre Centrul Pământului, care se desfăşoară pe semiîntuneric în interiorul minei de sare Slănic Prahova, am folosit această lumină. Diferenţa a fost ca de la cer la pământ, viteza de concurs crescând semnificativ. În cele două ore de concurs am putut atinge peste 40 kmh fără să-mi fie teamă că nu vad bine terenul.

test sigma powerled evo pro 04

În pachetul cu care vine Sigma Powerled EVO vei primi şi o mulţime de accesorii suplimentare. Este vorba despre suportul de instalare pe ghidon, suportul de instalare a luminii pe cască şi un cablu prelungitor pentru situaţia când lumina este instalată pe cască, iar acumulatorul trebuie să-l transporţi în buzunarul de la spate.

test sigma powerled evo pro 02

Apoi în cutie mai găseşti şi suportul special de prindere al acumulatorului pe bicicletă. Este un suport asemănător cu cel al ciclocomputerelor Sigma care se instalează pe ghidon sau pipă printr-o mişcare de rotire. La fel şi acumulatorul se poate instala şi scoate foarte repede pentru a nu fi nevoit să-l laşi pe cadru fiind în pericol de a fi furat. Folosind cablul prelungitor menţionat mai devreme acumulatorul poate fi instalat aproape oriunde pe cadru unde găseşti un loc liber. Recomandat este să-l instalezi direct sub pipă pentru a nu mai folosi şi cablul prelungitor.

test sigma powerled evo pro 05

Tot în cutie vei mai găsi şi încărcătorul special Sigma pentru că, aşa cum am spus mai sus, luminile din această categorie „power light” nu mai merg cu baterii normale ci cu acumulatori de mare capacitate. Potrivit producătorului acumulatorul va dura nu mai puţin de 5,5 ore în modul economic, 2,5 ore în modul standard şi 1,5 ore în modul puternic. Mai este apoi şi modul intermitent / stroboscopic.

test sigma powerled evo pro 01

Ştim însă că acest tip de lanterne emite nu doar lumină ci şi foarte multă căldură, iar ansamblul se poate încălzi destul de tare. Pentru a preveni orice daună Sigma Powerled EVO dispune de un sistem de siguranţă. Astfel dacă foloseşti lumina timp îndelungat la putere maximă, iar răcirea nu se poate face corect sistemul trece automat la nivelul inferior de intensitate 70% (standard). Daca în continuare este prea cald şi lanterna nu se răceşte suficient aceasta va trece din nou automat la nivelul inferior de intensitate 30% (economic). În continuare dacă este prea cald lanterna va trece în ultimul mod, cel intermitent. Apoi odată ce temperatura scade lanterna va trece automat la nivelul superior de intensitate.

O altă trăsătură folositoare a acestor lumini este indicatorul de nivel. Pentru a nu pleca la drum cu bateria descărcată Sigma Powerled EVO îţi oferă un cod de lumini după care îţi poţi da seama de nivelul bateriei astfel: butonul de pornire / oprire nu este deloc luminat dacă acumulatorul este suficient de încărcat, este luminat verde dacă mai ai 50% din baterie şi roşu dacă mai ai doar 5%. Vei cunoaşte astfel momentul când va fi nevoie să-l pui la încărcat.

test sigma powerled evo pro 07

Un alt element de securitate al lanternei este modul de pornire. Pentru a nu porni accidental când, spre exemplu transporţi lanterna în bagaj, trebuie să apeşi de două ori consecutiv pe buton pentru a porni. Astfel nu te vei trezi la destinaţie că întreg acumulatorul este descărcat.

Instalarea pe ghidon se face rapid şi fără scule. Pur şi simplu strângi cu mâna colierul lanternei, iar fixarea este cât se poate de solidă şi fixă. Fixarea s-a comportat extrem de bine în concursul din subteran unde erau o mulţime de denivelări de tipul „square edge bumps”. Lanterna nu s-a clintit din loc. Colierul este gândit să se potrivească pe majoritatea ghidoanelor din comerţ care dispun de diametre între 22 şi 32 mm.

Preţul acestui sistem de iluminat nu este mic. Ca peste tot odată cu performanta mare vine şi preţul proporţional. La data la care am redactat acest articol preţul recomandat de vânzare afişat pe site-ul importatorului oficial BikeFun este de 1.037 lei pentru lanternă plus acumulator şi toate accesoriile descrise mai devreme. Lanterna poate fi achiziţionată şi separat la preţul de 445 lei. Este adevărat că preţul nu este deloc mic însă nici produsul nu se adresează tuturor consumatorilor. Sigma Powerled EVO este la nivelul elitelor care au nevoie de performanţă şi siguranţă maximă. Alegerea rămâne exclusiv la utilizatorul final care ştie dacă investiţia într-un astfel de produs se va amortiza în timp prin siguranţa în trafic, timp mai bun într-un concurs nocturn sau vizibilitate mai bună într-o tură în viteză de noapte alături de prieteni.

Vezi Comentarii (11)
  • Este problematic sa filmezi un bec intrucat camera video se adapteaza in functie de luminozitatea lanternei si nu-ti dai seama de putere din filmare. Vom incerca insa sa facem un clip din care sa rezulte cat mai bine puterea.

  • La pret mult mai convenabil- 120- lei se gaseste lanterna Ferei B5 care are caracteristici si performante asemanatoare. La acest pret sunt incluse si accesoriile: acumulator, incarcator, cablu, kit de prindere pe ghidon si pe casca.Asigura 4 moduri de functionare, asemanator modelului descris mai sus, inclusiv modul intermitent. La putere maxima asigura 680 lumeni, bate la cca. 200m si are lumina orbitoare. O incarcare a bateriei asigura 3 1/2 ore functionare la capacitate de 100% si 8 ore la 30 %. Mai exista si variantele Ferei B3- de 300 lumeni Ferei B9 -900 lumeni. Eu o folosesc de 5 luni si sunt foarte multumit.

  • enorm de scumpa pentru ceea ce ofera! eu am acest far dirtbike.ro/bazar/accesorii/faruri-si-stopuri/far-lanterna-bicicleta-5-led-cree-xm-l-t6-la-5200-lumeni-210495 cu 5 leduri xml-t6 si e de 3 ori mai luminos decat sigma! e rezistent la ploaie! la sigma costa enorm(se plateste) brandul! de ce sa dati banii pe sigma cand puteti gasi produse la fel de bune si chiar mai bune si mai puternice(ca luminozitate,ma refer la faruri) si la un pret mult mai ieftin!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

four − four =