Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Inițiativa privată este ceea ce a ridicat Statele Unite ale Americii la statutul de națiune puternică avut de atâtea decenii încoace, unele idei fiind mai bune, altele cu viață mai scurtă. În articolul de față redăm povestea a ceea ce trebuia să devină prima autostradă pentru biciclete din lume, o istorisire de final de secol 19.
Anul 1897. Putem vorbi lesne de o altă planetă, deși acțiunea se petrece pe Coasta de Vest a SUA și îi are în rolul principal tot pe oameni. Mai aveau să treacă ani buni până la automobile fabricate în serie și toată nebunia aferentă, dar nevoia de viteză era la fel de pregnantă și atunci.
Actorul principal? Horace Dobbins, un antreprenor cu mintea fixată pe o idee: să lege Pasadena (n.r. o suburbie) de centrul orașului Los Angeles, pe atunci unite de o șosea lungă de 20 de mile cu o diferență de nivel de vreo 200 de metri. Proiectul avea și un nume, California Cycleway, și un susținător puternic în persoana unui fost guvernator al statului, cu influență puternic în legislativ. Publicul era și acesta numeros, din cei 500.000 de rezidenți ai zonei L.A.-ului, 30.000 având biciclete și folosindu-le regulat. Pista suspendată urma să aibă o lungime de 9 mile, era din lemn și urma să cuprindă mai multe intrări și ieșiri, în genul autostrăzilor din ziua de azi. Zis și făcut, oamenii trec la treabă și ridică prima porțiune a pasarelei. Era lată cât să permită unui număr de 4 bicicliști să ruleze în paralel și lucrurile păreau bune. Problemele însă se ivesc…
Sau mai bine zis problema, căci a fost una singură și mare. Automobilul. Frenezia declanșată de acesta a dus la scăderea bruscă a interesului pentru biciclete și deci la scăderea numărului de bicicliști. Și de aici încolo, a fost o spirală descendentă care a dus la oprirea inițiativelor de tipul celeia cu pasarela-autostradă pentru biciclete.
În zilele noastre, în țările din Europa Occidentală și câteva state din SUA, pistele capătă o importanță tot mai mare, precum în Danemarca. Dar cum ar fi arătat ziua de azi dacă acum mai bine de un secol aveam prima autostradă pentru biciclete?
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Of, ce mi-ar place sa fie o asemenea autostrada prin Bucuresti!