Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Bicicleta Focus Black Hills Disc 2010 se incadreaza in categoria bicicletelor sport, mentiune regasita chiar pe site-ul producatorului. Specificatia Sport semnifica faptul ca poate fi utilizata atat pentru plimbari recreationale cat si pentru cei care-si fac debutul in probele de Cross Country. O exploatare intensa la munte a acestui model ne trezeste cateva rezerve, fapt pe care-l vom lamuri in articolul acesta.
Pentru informatia ta, am dori sa mentionam faptul ca Black Hills Disc utilizeaza acelasi cadru ca si Univega Alpina HT 500, cu mentiunea ca acest model beneficiaza de o echipare inferioara dar si de un pret mai mic. Cand vine vorba de a opta pentru unul dintre cele doua modele, decizia naturala va fi aceea de a alege modelul cu componente mai bine plasate in gama, asadar Focusul tine capul listei preferintelor.
Pedaland pe Focus Black Hills Disc am reusit sa atragem ceva priviri, iar aceste reactii se datoreaza in mare parte aspectului. Combinatia de culori intre alb si negru se regaseste la nivelul cadrului dar si la nivelul componentelor si reuseste sa creeze o imagine cu un impact vizual puternic. Putinele insertii de rosu au rolul de a completa si de a condimenta intregul design al bicicletei.
Cadru / Pe traseu
Cadrul Focusului Black Hills nu mi-a trezit emotii, insa am apreciat finetea cu care este lucrata partea posterioara a bicicletei : tevile care compun bascula sunt relativ subtiri si sunt completate de urechile cadrului, decupate in interior. Pe langa faptul ca arata bine, acestea cantaresc evident, mai putin. Acestea nu reusesc insa sa contribuie semnficativ la reducerea greutatii totale a modelului, Focus Black Hills fiind relativ greu.
Ampatamentul Focusului este mai lung decat cel al concurentului direct Cube Attention, masurand cu aproximativ 46 de mm mai mult. Aici se face si diferenta pe traseu : Focusul este mai stabil insa nu ofera un feedback imediat la miscarile rapide ale ghidonului, pe cand Cube-ul pare mai agil. Desi unghiurile furcii si al seii de 71 respectiv 73 de grade, corespund cu cele ale unei biciclete de Cross Country, manevrabilitatea bicicletei se face remarcata mai degraba pe coborari line decat pe trasee puternic virajate, unde trebuie sa reactionezi rapid.
Sudurile cadrului beneficiaza de o calitate peste medie, o specificatie importanta, tinand cont ca bicicleta este plasata in debutul gamei mid-level. Cei de la Focus s-au gandit ca ar fi o idee buna sa monteze si intariri suplimentare la baza tevii inferioare, in punctul de legatura intre aceasta si teava furcii. O alta specificatie pozitiva este punctata de posibilitatea montarii a doua bidoane de apa pe cadru, foarte utile in cazul participarii la concursuri.
Echipare
Bicicleta Focus Black Hills Disc 2010 beneficiaza de o echipare aflata la grantia dintre entry si mid-level. Asa cum o spune si numele, Black Hills este echipat cu frane pe disc Tektro Auriga Comp, ceea ce reprezinta un plus. Franele presteaza decent, acestea fiind deja testate de noi in trecut. Singura problema ramane insa maneta lunga de trei degete, care poate fi cu greu actionata cu un singur deget. Si inca ceva : nu te speria daca la inceput nu-ti ofera un feedback prea bun, in timp – adica dupa aproximativ 100 de km – isi vor reveni si vor presta la capacitatea reala.
Schimbatoarele Shimano Deore, pentru pinioane dar si pentru foi, fac o echipa foarte buna cu shifterele provenite din aceeasi gama. Se completeaza bine una pe cealalta iar reprizele de schimbari sunt bune. O sa fie necesar ceva efort pentru schimbarea foilor, insa doar cei foarte pretentiosi se vor putea plange de aceasta mica problema. Schimbatorul de pinioane, cu patina lunga, lucreaza mai linistit si mai lin decat cel de foi . Acesta este versiunea clasica, fara tehnologia Shadow.
Jantele duble Alex Rims X2100 disc sunt suficient de rezistente pentru a face fata unor trasee montane, insa nu se ridica la nivelul unor jante Mavic. In plus, cantaresc destul de mult (560 de grame) si contribuie la greutatea ridicata a bicicletei. Pe marginile acestora se poate vedea muchia dedicata franelor V-Brake, asadar nu este neaparat o versiune de janta pentru franele pe disc.
Anvelopele Schwalbe Nobby Nic asigura o tractiune buna, indiferent de conditii, mai ales in viraje. Nu se numara printre cele mai rapide anvelope de pe piata, dar au o viteza de rulare peste medie. In special in conditii de uscat. Dimensiunea generoasa de 2.4 este utila la munte, insa nu pe portiuni de pamant moale sau iarba, cand acestea te vor incetini simtitor. Nobby Nic-urile cantaresc aproximativ 645 de grame/bucata, asadar reprezinta un adaos de inca 1290 de grame la greutatea bicicletei.
Furca reprezinta veriga slaba din lantul echiparii medii a acestei biciclete. Suntour XCR nu impresioneaza la capitolul amortizari, fiind destul de moale si pierzandu-si milimetri buni din cursa deja din momentul in care te urci pe ea. Greutatea acesteia este una remarcabila : conform celor de la Suntour, XCR-ul cantareste nu mai putin de 2.5 kg, o valoare destul de mare pentru zilele noastre. Functioneaza simplu, cu arc, asadar revizia acesteia n-ar trebui sa fie o problema, majoritatea putand s-o efectueze chiar singuri.
Partea buna a acestei furci este reprezentata de functia de Lock-Out cu telecomanda plasata pe ghidon. Am remarcat si functionalitatea „robinetului” pentru preload, care intareste (putin ce-i drept) arcurile XCR-ului. Insa nu ne-a impresionat in mod placut plasticul slab calitativ al telecomenzii cat si al „robinetului” care controleaza preload-ul de pe furca. Acesta este de altfel si motivul pentru care n-o putem recomanda pentru suprafete puternic denivelate, cum ar fi traseele decente de coborare pe munte (in niciun caz downhill). Desigur, bicicleta poate fi exploatata si fara acest aviz, insa daca nu doresti sa schimbi furca prea repede, ar fi bine sa tii cont de aceste sfaturi.
Oricum, inlocuirea furcii o sa scada simtitor din greutatea bicicletei si va mari aria de exploatare. Ghidonul Focusului este lat si iti ofera un control bun, chiar si pe viraje foarte stranse. In plus, bicicleta nu are tendinta de a subvira, ceea ce constituie un avantaj pe Trails-urile cu viraje inguste.
Nu in ultimul rand, saua ofera un confort decent, desi nu ar parea la o prima privire. Sub denumirea de Concept EX, se ascunde defapt o sa produsa de Velo Saddles, fiind insa un produs OEM sub un alt brand. Cu adevarat enervanta a fost tija de sa, care nu poate fi coborata mai mult decat vezi in poza din galerie. Iar asta se intampla datorita suruburilor pentru prinderea suportului de bautura.
Daca doresti un grip mai eficient a piciorului pe pedale, un upgrade al acestora cu unele mai aderente n-ar strica.
Concluzii
Focus Black Hills Disc face o figura buna, mai ales in ceea ce priveste aspectul sau. Vine cu o echipare mai mult decat suficienta pentru necesitatile unui biciclist amator si te poate purta in siguranta atat in mediul citadin cat si la munte. Este destul de grea, iar furca nu ne lasa o impresie prea buna. Insa producatorul trebuie sa obtina cumva pretul scazut de 2.500 de Lei si se pare ca furca a fost punctul cheie.
Gama de componente este mai mult decat decenta, franele presteaza bine iar anvelopele fac parte din segmentul high-end. Daca nu te deranjeaza faptul ca imparte acelasi cadru cu Univega HT-500, este o optiune foarte buna pentru plimbarile la munte, deoarece ofera un raport calitate/pret bun. In schimb, daca esti in cautarea unei biciclete pentru cursele de Cross Country si in plus de asta, mai vrei sa obtii si performanta, ar trebui sa te iei in considerare alte variante.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
am pus furca RockShx Dart3 si merge struna…recomand! bicicleta are echipare buna.
Foarte bine scris articolul, multumim pt acest review de calitate. Ma gandesc sa achizitionez aceasta bicicleta pe viitor. O intrebare: modelul din poze(negru) este diamond black sau canon grey? Multumesc.
Acest model este disponibil in doua culori : polar white si canyon grey. Iar modelul din test este cel gri.
Lamuriti-ma si pe mine pls. Din cate vad deraiorul spate este Deore 2010 M591 care nu beneficiaza de tehnologie Shadow. Aceasta bicla vine cu M591 sau cu M592 Shadow?
Salut! Intr-adevar, noul Deore este disponibil si cu tehnologie Shadow si fara. Insa pentru acest model beneficiaza de tehnologia Shadow. Aceasta presupune faptul ca schimbatorul nu depaseste gabaritul basculei (adica nu iese in afara cadrului) si in plus de asta nu loveste in cadru. Black Hills Disc 2010 este echipat cu Deore Shadow iar aceste specificatii n-ar trebui sa varieze de la un magazin la altul, deoarece fiecare bicicleta este livrata identic din fabrica. Ai gasit aceasta bicicleta echipata cu schimbator de pinioane fara tehnologie Shadow? Daca da, unde anume?
Pozele cu varianta echipata cu Deore Shadow M592 sunt prezente doar pe site-ul producatorului si ale magazinelor de la noi. Atat la importatorul direct cat si la unicul dealer din bucuresti bicicleta este vanduta din pacate fara Shadow. Bicicleta in realitate (inclusiv cea din testul vostru) are Deore 2010 non-Shadow M591 „Using Shimano’s classic Double Servo-Panta mechanism” http://tinyurl.com/32tvscx
Este corect ce spui, s-a creat o confuzie. Am gasit si o fotografie in care apare schimbatorul (fara tehnologie Shadow), poate fi vizualizata aici : http://www.freerider.ro/images/focus_black_hills_fara_shadow.jpg. Multumim pentru atentionare si ne cerem scuze pentru eroarea care s-a strecurat in articol!
Saptamana aceasta mi-am ridicat si eu bicla de la dealer si revin cu o precizare, anvelopele cel putin in cazul meu (cadru L) sunt 26 x 2.25 fata/spate.
Salut! Sunt Bogdan, autorul review-ul. Bicicleta pe care am avut-o de la BikeXCS avea anvelopele in dimensiunea 2.4 (ni s-a spus ca asa sunt livrate pe Black Hills versiunea 2010). Echiparile lui Black Hills sunt destul de ciudate, vad ca exista modele cu aceeasi denumire, dar cu schimbator de pinioane SLX. Precizez ca bicicleta era noua si a fost luata la test direct din magazin.
Ce faceti cu bicicletele dupa ce le testati ?
Bicicletele sunt inapoiate magazinelor care ni le ofera spre testare.
Salut. Am cumparat recent aceasta bicicleta. Din pacate, nu am reusit inca sa o testez (din pricina vremii urate). Am totusi 2 intrebari: 1) functia Lock-Out foate fi folosita (actionata) si din mers (sunt un tip ceva mai solid)? si 2) am constatat ca discurile franei sunt putin indoite; am reglat franele/etrierele astfel incat sa nu frece de placute; este acesta un aspect care sa ma ingrijoreze? se vor regla singure in timp?
Multumesc.
Salut!
1.Este de preferat sa actionezi Lock-Out-ul cand te dai jos de pe bicicleta. Poti sa-l actionezi insa si din mers.
2.De reglat cu siguranta nu se vor regla singure 🙂 Asa ai achizitionat-o? Mergi cu ea la prima revizie (in general este gratuita) si roaga-i sa-ti indrepte discurile. Daca ai sculele potrivite arunca un ochi aici: http://www.freerider.ro/service/cum-se-indreapta-un-disc-frana-de-bicicleta-8315.html
Multumesc pentru raspunsul rapid.
Am luat-o de la stiti voi cine din Cluj (comanda online, firma foarte ok, biciletele in ambalajul original [au fost 2]). De la resellerul din Bucuresti, care vinde si Focus, nu am inteles sa am o revizie gratuita, dar nici scumpa nu este asa ca o sa le fac o vizita cat mai curand (dupa cati km de la prima pedalare oare?).
La fel gandeam si eu, ca este mai ok de actionat lock-ul furcii de pe loc. Discurile nu sunt strambe rau. Cand frana nu este actionata, acestea nu ating placutele, se observa doar cand ma uit cu atentie. Din pacate nu am instrumentele necesare indreptarii…
In mod normal exista o revizie dupa primii 100-200 de km parcursi, pentru reglajele spitelor, schimbatoarelor etc.
Salutare,
Am de ales intre acest model si un Corratec X-vert expert…
Ce ma atrage la corratec sunt dotarile mai bune,incepand cu furca(rock shocks darts 2),schimbator pinioane deore xt,si frane hayes…
Ce ma atrage la focus,aspectul general(mult mai faina decat corratec),pozitia un pic mai comoda pe focus si creme de la creme remote lockul pe ghidon pt furca…Din pacate ca si dotari e un pic mai slaba decat corratecul…
E ca si cum as avea de ales intre o fata frumoasa si una urata dar frumoasa la interior :)…
Daca s-ar putea monta poploc remote pe ghidonul corratecului pt furca rock shocks darts 2 as luat corratecul…
Astept luminarea!
e vorba de corratec 2010 sau 2011? nu stiu daca este permis, dar poti incerca un link? 🙂
Cel mai bine intrebi direct la magazinul de unde vrei sa achizitionezi bicicleta. Separat nu am idee daca aduce cineva remote-ul. Dar gandeste-te la cat de des vei utiliza acel remote…efortul de a activa lock-out-ul nu-ti va rapi mai mult de doua secunde.
e vorba de corratec x vert expert 2010…
http://www.bicishop.ro/Corratec-X–Vert-Expert-2010-893.html
ai dreptate freerider cu cele 2 secunde insa ar fi fost mult mai fain sa o pot face cu ambele maini pe ghidon si in mers…
tu ce bicicleta ai alege intre cele 2?
Din punctul meu de vedere, franele de pe Focus sunt mai OK, insa furca de pe Corratec amortizeaza mai bine. Focus beneficiaza de remote pentru furca dar Corratecul este mai usor si beneficiaza de un schimbator de pinioane Shimano XT, superior modelului Deore de pe Focus. Anvelopele se claseaza la acelasi nivel. Vezi pe care dintre ele te simti mai bine si gandeste-te la ce vrei sa obtii din partea bicicletei.
Bun. In sfarsit am scos bicicleta la o tura, mai mult urbana, ce-i drept. Pot spune ca se comporta impecabil, in comparatie mai ales cu vechea bicicleta (furata/din poza cu cateaua). Furca e ok la coborat si urcat borduri, schimbatoarele deore nu caraie, ghidonul reactioneaza prompt, pozitia mi se pare comoda (cadru xl), franele incep sa prinda din ce in ce mai bine (au doar ~ 35km parcursi). singura chestie care mai cere acomodare este saua. Overall, sunt extrem de multumit de alegerea facuta.
Felicitari pentru achiziție! Să te bucuri cât mai mult de ea! Te așteptăm și pe forum cu jurnalul „de bord”. Nu-ți face probleme în priviința frânelor, iși vor reveni după prima sută de km. Le poți uda un pic cu apă ca să-și „intre în mână”. Spor la pedalat!
Multumesc. Da, si eu astept cu interes suta de km pentru a merge si la revizie cu ea. Dupa mai multe experiente cu ea, o sa incerc si jurnalul de bord. Poate dupa concursul de la Galati 🙂
confirm ce zice vio.si mie mi s-a parut cam incomoda saua.cel mai mult imi place lockoutul furcii si faptul ca poti bloca furca din mers cu remote poplock(eu mi-am mutat remoteul f aproape de schimbatoare ca sa nu trebuiasca sa iau mana de pe ghidon ca sa blochez furca).e de vis,mai ales cand urci…iti poti bloca furca la jumatatea cursei si urci mult mai usor.foarte manevrabila,te strecori usor printre oameni.schimba foarte bine insa mie mi s-a parut zgmotoasa(nu ca ar conta asa mult)
Salut! modelul 2011 este mai bun decat 2010? parerea mea, 2010 arata mult mai bine si as fi tentat sa-l cumpar(daca il mai gasesc pe stocul vrunui magazin)