Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Nu am greșit prima literă din denumriea brandului. Kross și Cross (despre care ai mai putut citi în trecut) sunt două mărci distincte, cu țări de proveniență diferite. Cel de față își are rădăcinile în Polonia, unde dealtfel produce bicicletele, pe când compania Cross, provine din Bulgaria. Faptul că vorbim de producători din Europa de Est ar trebui să ne bucure. De ce? Pentru că oferă configurații decente la prețuri acceptabile, chiar și pentru cei care consideră că prețurile bicicletelor sunt în general exagerat de mari.
Ne ținem deci de ghidonul unei pliabile ieftine, entry-level, cu un preț de doar 1.399 Lei. Cu cine concurează, ce oferă în plus față de modelele mai scumpe și ce așteptări poți avea de la o pliabilă din acest segment de preț, vei vedea în acest articol.
Cadru/Aspect
În mod suprinzător pentru această clasă de preț, cadrul este finisat bine iar sudurile sunt peste medie. Mai poți zări foarte mici scăpări, acestea nefiind perfecte, dar nesemnificative raportate la costul bicicletei. Sigla Kross nu este lipită pur și simplu ci vine încastrată în cadru. Construcția cadrului este joasă, așa cum este necesar în cazul unei pliabile, dar este ceva mai înaltă decât a unor concurenți. Cu toate acestea, nu vei fi obstrucționat de țeava principală a cadrului în momentul în care te urci pe bicicletă.
Este o bicicletă agilă, acest fapt datorându-se ampatamentului destul de scurt. Astfel, te poți strecura foarte rapid printre mașini sau chiar printre oameni, dacă te simți mai în siguranță pe trotuar. Poți lua virajele foarte rapid, direcția oferind un feedback excelent. Un alt avantaj este și greutatea redusă a bicicletei.
Așa cum se cere, Kross Flex se pliază. Este o certitudine. Nu am fost însă prea fericit de modul în care o poți face. Sistemul de siguranță, care declanșează prima balama (aflată la mijlocul țevii principale), nu pare cel mai sigur, iar asta datorită plasticului de slabă calitate din care este realizat. Cu toate acestea, indiferent de cum am explotat bicicleta, acesta a rămas la locul lui. Un alt inconvenient este lipsa magneților. Aceștia au rolul de a ține furca lipită de partea din spate, astfel încât când o pliezi, bicicleta să rămână compactizată. Faptul că Flex nu poate fi compactizată eficient, va pune ceva probleme în timpul transportului, deoarece fie partea frontală sau cea posterioară, se vor balansa în exterior. În orice caz, nici procesul de pliere nu este foarte rapid. Noi l-am estimat undeva în jurul valorii de 40 de secunde, pe când o pliabilă scumpă, se poate compactiza chiar și în 20 de secunde sau mai repede.
Poziția pe bicicletă este comodă, dar este tulburată de faptul că nu poți ridica prea mult tija de șa. Astfel, nu vei putea pedala cu piciorul întins la maxim, ceea ce pe trasee mai lungi te va obosi. Judecând după aspectul acestei biciclete, ajung la concluzia că de la distanță nu se deosebește foarte mult de alte pliabile. Dar situația se schimbă în momentul în care ai primul contact cu ea. Vezi în capitolul următor de ce.
Echipare
Materialele utilizate pentru Kross Flex nu sunt din cele mai reușite, însă nu trebuie să scăpăm din vedere prețul redus. Manșoanele spre exemplu sunt realizate dintr-un plastic de calitate inferioară, la fel ca și ghidonul, pedalele sau alte componente.
Într-o primă fază nu vei fi deloc deranjat de faptul că roțile sunt prinse cu piulițe și nu cu quick release. Vei constata însă, în eventualitatea în care te vei alege o pană de cauciuc, că roata este practic imposibil de demontat fără cheia corespunzătoare (de 14).
Partea de transmisie este asigurată de un angrenaj cu o singură foaie mare și de 7 pinioane de ordinea cărora se ocupă un schimbător Shimano Tourney cu patină scurtă. Trebuie să menționez că este primul Tourney cu patină scurtă pe care-l întâlnesc. Acesta schimbă lent, are un arc moale, dar își face treaba corespunzător. Este conectat la o manetă de tip grip shift, care-ți ușurează schimbarea vitezelor, fiind bine integrată pe ghidon. Rapoartele sunt suficiente pentru plimbări și deplasări lejere. Dacă vrei viteză și senzații tari, va trebui să iei în considerare un upgrade al blocului de pinioane sau înlocuirea foii cu una mai mare. Altfel, cele 7 pinioane pot fi selectate după placul inimii când dai o tură de parc sau când pleci la serviciu cu 10 minute mai devreme.
Frânele provin de la Alhonga și sunt de tip V-Brake. Dacă-ți mai amintești, Alhonga echipa în trecut multe biciclete entry-level de munte. Așadar, pot face față și solicitărilor unei pliabile. Cu toate acestea, am întâlnit frâne mai eficiente pe unele pliabile mai scumpe. Iar manetele de frână sunt cu adevărat low-cost. Este simplu să-ți dai seama, nu trebuie decât să le atingi.
În cazul în care mai ai câte ceva de transportat, Kross Flex oferă și câteva prinderi pentru portbagaj.
Concluzie
Kross Flex este o bicicletă low cost, dotată cu componente corect raportate la prețul de vânzare. Cu toate că majoritatea componentelor sunt entry-level și nu au un feeling prea plăcut la atingere, bicicleta este perfect funcțională. Partea practică suferă la capitolul compactizare, deoarece magneții care ar trebui să țină bicicleta închegată după pliere, lipsesc.
Cu toate acestea, oferta rămâne una de luat în seamă. Iar pentru clasa de preț din care face parte, pot spune că polonezii au acordat o atenție sporită finisajelor cadrului. Ideală pentru plimbăreții de duminică sau pentru cei care nu sunt niciodată pe grabă, dar doresc o bicicletă de dimensiuni compacte cu care să se strecoare prin oraș.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Mie mi se pare cam mare pretul.Cu toate ca are cadrul de aluminiu si jante duble, celelalte componente se regasesc si pe biciclete de 3-400 de lei.
@liviu
nu e chiar asa. E adevarat ca nu e vreo bicicleta dar nici cu una de 300-400 nu poti compara
foarte echilibrat review-ul! bravo!