Acum citesti
Avid Elixir 5

Lansate in urma cu un an, franele Avid Elixir 5 au reprezentat modelul de baza al gamei Elixir. Dar nu pentru mult timp, pentru ca anul acesta au fost deja lansate franele Avid Elixir 3, adevartul model de entry-level al gamei mai sus amintite.

Facand parte din renumita gama, modelul 5 imprumuta tehnologie de la fratii mai mari, precum Elixir R, CR sau CR MAG insa sunt orientate catre riderii de trails-uri si nu catre cei care prefera traseele extreme. In orice caz, Elixir 5 pot face fata si unor coborari agresive.

Din punct de vedere al echiparii, Elixir 5 beneficiaza de tehnologia Taperbore cu piston si rezervor integrate in maneta, fapt ce rezulta intr-un aspect mai rafinat. Designul manetei este subiectiv, dar trebuie sa precizez ca mi-a placut in mod special. Ce nu am regasit din pacate pe Elixir 5 este acea rotita prin care setezi distanta manetei fata de ghidon (reach adjust). Totusi, din fericire, o poti face dar cu ajutorul unei chei mici de imbus.

Le-am testat la munte pe o bicicleta de All Mountain, atat in conditii de uscat cat si de umiditate. Maneta este suficient de lata si de curbata incat sa ofere o aderenta foarte buna. Modulatia franelor este buna, asemanatoare cu cea a Elixir-urilor CR. Asta inseamna ca poti controla foarte bine puterea de franare : actionata putin iti ofera un control bun pe trasee virajate si actionata puternic opreste bicicleta imediat. Beneficiezi de puterea maxima de franare undeva la jumatatea cursei manetei. Comparate insa cu Elixir R sau CR, acestea nu ofera o putere de franare similara, ci o idee mai slaba.

Noi am actionat prin intermediul manetei, cu degetul aratator, discurile de 185 de mm insa poti comanda Elixir 5 atat cu disc de 160 de mm cat si cu disc de 203 mm. O problema comuna a modelelor Elixir este zgomotul produs in conditiile de umditate. Si fiind membru al familiei, nici Elixir 5 nu scapa de aceasta mica hiba, pentru unii deranjanta. Forta de franare insa nu scade simtitor in conditii de umiditate.

O alta veste buna se refera la montarea si la intretinerea franelor : alinierea se face imediat, prin simpla strangere a suruburilor etrierului iar inlocuirea placutelor se poate face foarte usor chiar fara a demonta roata!  Iar in orice moment, poti inversa manetele intre ele, datorita sistemului de prindere cu doua suruburi (vezi pozele).

Pe scurt, franele Elixir 5 nu aduc nimic nou sau spectaculos in gama, ci doar un model mai accesibil, implicit mai putine optiuni. Sunt mai grele in total cu 34 de grame fata de modelele R sau CR insa diferenta se face simtita doar pentru adevaratii „weight weenies” dar pentru cei mai excentrici dintre voi, exista si posibilitatea livrarii acestor frane cu maneta din carbon. O alternativa foarte buna la franele de Trails de pe piata.

Greutate : 392 grame (cu rotor de 160 de mm)

Utilizare : Trails, All Mountain, Cross Country

Vezi Comentarii (8)
  • Da, bineinteles. Diferenta este mare. Poti face o proba cu Elixir 5 ca sa poti percepe mai bine diferentele intre cele doua. Daca-ti iei si discurile G2 o sa ramai impresionat (bineinteles dupa ce le faci rodajul).

  • Raman dezamagit cand vad la fiecare frana concluzia finala negativa: „zgomotoase in conditii de umiditate”. Va scrie un absolvent de mecanica cu pretentii (fara sa ma laud). Zgomotul fortei de frecare este absolut normal si accentuat de umiditate la orice frana si ansamblu a doua piese, una fixa si una mobila. Aceleasi zgomote o sa le intalniti la mai mult sau mai putin la fiecare frana din lume, fie ca e auto, moto sau bicicleta. Este exact acelasi principiu pe sina de tramvai sau tren, cand sabotii apasa pe sina se aude puternic, motivul este simplu, apa din atmosfera nu vine pura in compozitia sa, exista factori externi care o murdaresc, isi schimba compozitia, etc. E o discutie lunga si sigur va plictisesc. In concluzie, zgomotul nu este o caracteristica negativa, ci una perfect naturala. O zi buna.

  • mi s-a parut foarte interesanta si logica explicatia lui George de mai sus insa nu imi lamureste un aspect. Pe langa bicicleta am si o motocicleta de enduro cu care trec printr-o gramada de rauri, balti, noroaie….etc. si nu am auzit NICIODATA franele sa „tipe” nemultumite de tratamentul la care le-am supus. De ce oare astea nu sunt zgomotoase si totusi la bicicleta sunt asa sensibile la conditiile exterioare?

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twenty − three =