Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Goana după setul de roți care să împace aspectele esențiale reprezentate de accelerație, frânare eficientă, aerodinamică, greutate și rigiditate este o țintă pe care mulți producători o au în vizor, dar care nu este tocmai la îndemână. Totuși, modele care se apropie tot mai mult de echilibrarea celor 5 capitole la un nivel ridicat încep să își facă apariția, iar două dintre acestea sunt Mercurio și Accelero ale celor de la 3T.
Compania odinioară cunoscută ca 3ttt (Tecno Tubo Torino), și-a concentrat eforturile în ultima perioadă asupra dezvoltării unor roți veritabile all-round, adică, niște modele care să fie performante în mai multe privințe și utilizabile pe șosele cu orice profil.
Modelul aflat de mai mulți ani în lucru este Mercurio, o pereche de roți cu mai multe versiuni de profiluri de jante, de la 50 la 80mm, fabricate integral din carbon. Proiectarea lor s-a făcut mai întâi ținându-se cont de rezultatele din simularea aerodinamică generată de CFD (computational fluid dynamics), pentru ca mai apoi să fie materializate. Căsuțele pe care noul set trebuia să le bifeze nu erau nici puține, nici ușor de îndeplinit, printre acestea numărându-se aerodinamică superioară, greutate redusă, inerție mică pentru a facilita frânarea și rigiditate laterală mai bună. Dacă mai punem la socoteală că durabilitatea și întreținerea facilă erau alte două lucruri necesare, atunci misiunea era și mai dificilă.
3T s-a folosit și de ajutor extern în dezvoltarea lui Mercurio, cumpărând brevetele celor de la Cane Creek pentru butuci, însă și-a adus aportul propriu în ceea ce privește prinderea spițelor în jantă, prin realizarea unui fel de buzunar lateral pe interiorul jantei de carbon. Astfel, nu au mai fost necesare ranforsările jantei în zonele de intrare ale spițelor și niște grame perțioase au fost salvate, precum și rezistența a fost lăsată nealterată.
Ca și în cazul celor de la Cane Creek, 3T a mai folosit invenția elvețienilor de la Edco, care reprezenta un adaptor pentru casetele Shimano/SRAM și Campagnolo, dar și QEDS™ (Quick Energy Dispersing Surface), ce amplifica puterea de frânare. Nu în ultimul rând, de la firma daneză CeramicSpeed, 3T a folosit bilele ceramice de rulmenți care se află în alcătuirea tuturor modelelor Mercurio și, la cerere, sunt disponibile și pentru Accelero. Conform declarațiilor companiei din Danemarca, acești rulmenți sunt de 4 ori mai eficienți ca și cei din oțel, mai rezistenți și mai ușori cu 58%.
Fiind destinate exclusiv baieurilor, Mercurio aveau nevoie și de o versiune pentru anvelope convenționale, care a venit sub forma modelului Accelero, disponibil atât în versiune integrală din aluminiu, cât și carbon laminat cu aluminiu și integrală din carbon. Acesta din urmă beneficiază de aceleași tehnologii, însă materialele de construcție nu sunt de nivelul seriei Mercurio.
Finalmente, la începutul acestui an au fost gata de lansare gamele complete ale roților Mercurio și Accelero, compania fiind împiedicată să le poată oferi publicului larg din diverse motive care au ținut de aprovizionare sau procese tehnologice. Astfel, Mercurio se prezintă cu o formă fidel modelată în urma testelor CFD, care se comportă foarte bine aerodinamic și în situații de vânt lateral, nu doar frontal, oferind stabilitate. Totodată, spițele au fost inversate, niplul în care se înșurubează aflându-se pe butuc, buzunarul din interiorul jantei fiind locul unde se ancorează cealaltă parte a spiței.
În momentul de față, seturile Mercurio și Accelero își mențin aceeași destinație cu privire la tipul de anvelope folosite. Primul are profile de 43, 63, respectiv 80mm, sunt construite doar din carbon și poartă denumirea Ltd., pe când Accelero are profile de 40 și 60mm, din carbon (Ltd.), aluminiu-carbon (Team) și exclusiv din aluminiu (Pro), ultimul numai pentru profilul de 40mm. Cel mai ușor set dintre acestea este Mercurio Ltd. 40, cu profil de 43mm, care are o greutate de 1.250 de grame/pereche.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.