Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Gama Shimano Dura Ace s-a numarat mereu printre pionierii in domeniul componentelor de biciclete. Este o linie de componente de sosea lansata inca din 1972, fiind inca de pe atunci o gama accesibila doar celor dornici de performante excelente dar care dispuneau si de un buget pe masura.
Componentele Dura Ace au fost perfectionate in fiecare an, iar in ziua de astazi tehnologia care domina gama a atins cote inimaginabile pentru inginerii aniilor 70 : Dura Ace schimba acum electronic, lasand undeva in urma procesul mecanic de actionare a shifeterelor.
In 1972 gama continea shifetere, butuci, schimbator de foi si de pinioane, un angrenaj, pinioane, urechi de cadru, cuvete, manete de frana si franele. Din acest punct de vedere, linia de componente Dura Ace a zilelor noastre nu a cunoscut schimbari majore : s-au alaturat doar cativa membri. Este vorba de un lant, un set de roti si un set de pedale. Diferentele intre componente pot parea mari, dar din punct de vedere principial, acestea functioneaza oarecum asemanator, cu mici exceptii.
O sa analizam rand pe rand componentele gamei Dura Ace 2010, comparandu-le cu cele ale anilor 70. Franele purtau denumirea de B-210 iar functionalitatea este similara cu modelul BR-7900 din 2010 : cablajul este identic, iar principiul de functionare asemanator, clestii franelor bucurandu-se acum de un design foarte atent lucrat. Franele au scazut in greutate foarte mult, noile Dura Ace cantarind doar 293 de grame (fata si spate) comparat cu cele 400 de grame ale primelor modele.
Manetele de frana ale zilelor noastre, poarta denumirea de ST 7900 si cantaresc 379 de grame, perechea. Cele din 72 cantareau doar 150 de grame perechea, dar nu trebuie sa uitam ca nu aveau shifterele integrate. Shifterele L-284 cantareau doar 75 de grame in plus, rezultand un total de 225 de grame. Asta inseamna un minus de 154 de grame fata de noile modele.
Despre angrenaj nu ni se furnizeaza informatii legate de greutate, doar se mentioneaza faptul ca erau realizate din Dural (Extra Super Duralumin – cu mentiunea „For Serious Racing”). Angrenajul cu 3 foi era livrat ca in ziua de astazi, cu bottom bracket integrat, doar ca acesta functiona pe coroane, nu pe rulment si putea fi demontat foarte facil. Angrenajul anilor 2010 cantareste 725 de grame, are bottom bracket integrat, iar bratele acestuia sunt realizate cu ajutorul tehnologiei Hollowtech II (brate goale pe interior).
La capitolul pinioane, diferenta este imensa : Dura Ace 2010 utilizeaza o caseta de 10 pinioane in formatul (11-23 sau alte 8 variante) ce cantareste 163 de grame , pe cand Dura Ace 1972 utilizeaza 5 sau maxim 6 pinioane, in cateva diverse combinatii (13-21, 15-24, 13-18 sau 13-23 de dinti).
Schimbatorul de foi Dura Ace din 1972 este mecanic si cantarea 105 grame, o valoare foarte rezonabila chiar si in ziua de astazi. Schimbatorul Dura Ace Di2 din 2010 este cel mai avansat si mai precis schimbator de foi in prezent si cantareste 124 de grame.
Incheiem aceasta prezentare cu schimbatorul de pinioane Shimano Dura Ace Di2, care se alatura celui de foi din punct de vedere tehnologic. 225 de grame pune pe cantar noul schimbator electronic, adica aceeasi greutatea precum cel din 1972. Diferentele insa sunt uriase, in special la mecanismul de actionare. Tot ce s-a pastrat este forma si cele doua rotite care intind lantul. Daca vechiul Dura Ace utiliza un otel usor pentru constructie, noul Di2 utilizeaza atat aluminiul cat si carbonul.
In concluzie, progresul gamei Dura Ace putea parea chiar de neconceput in urma cu aproximativ 40 de ani. Nimeni nu s-ar fi gandit in acea perioada la un sistem care schimba pinioanele sau foile prin simpla actionare a unui buton. Insa tehnologia avanseaza inevtiabil, iar pe viitor ne putem astepta la cat mai multe sisteme automatizate pentru biciclete. Daca acestea isi pierd din farmec, este o chestiune asupra careia te poti pronunta singur. Si asta pentru ca deja sunt multi care prefera ca electronica sa depuna eforturile necesare in locul lor.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Un sistem electronic, din nefericire, se poate defecta mult mai repede decat unul mecanic, in special cand bicicleta evolueaza prin mizerii…asadar nu numai ca isi pierd din farmec dar isi pierd si din siguranta!
s-au mai incercat si tot felul de experimente. eu sunt fan dura ace si imi plac toate modelele din toti anii, am observat insa un model care s-a fabricat din 81 pana in 84 si se numea dura ace ax. clestii de frane aveau un sistem tare alambicat de actionare si aratau intr-un mare fel. acestea mi se par adevarate piese de inginerie pentru acea vreme enjoy http://www.google.ro/imgres?imgurl=http://3.bp.blogspot.com/_0EL4iQdWrYE/TGopDe_5_rI/AAAAAAAAAyw/Be69ar1OUHw/s1600/Shim_AX1L%255B1%255D.jpg&imgrefurl=http://vintagewheeler.blogspot.com/&usg=__grrx7sFwIVPp1mxykbcKt_zi10o=&h=357&w=700&sz=29&hl=ro&start=0&sig2=n4-SDJHj6He5dnaPGPiBEw&zoom=1&tbnid=PW4KdBEuWlJ9ZM:&tbnh=83&tbnw=162&ei=bD7QTJ-PGo6UjAfdzdmaBg&prev=/images%3Fq%3DDura%2BAce%2Bax%26um%3D1%26hl%3Dro%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1920%26bih%3D887%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=106&vpy=87&dur=6069&hovh=160&hovw=315&tx=223&ty=112&oei=bD7QTJ-PGo6UjAfdzdmaBg&esq=1&page=1&ndsp=66&ved=1t:429,r:0,s:0