Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Dacă Pucioasa rămăsese fără concurs de biciclete de weekendul trecut acest lucru s-a rezolvat. Chiar ne întrebam cum de nu s-a gândit încă nimeni să exploateze dealurile şi munţii din zonă întrucât regiunea este extrem de „bine dotată” pentru ture de bicicletă sau concursuri. Au trebuit puţine cunoştinţe „locale” şi ceva pasiune pentru ca evenimentul de la Pucioasa să prindă viaţă. Lucru care s-a întâmplat duminică pe 14 septembrie 2014.
Cunoscutul magazin de biciclete din Bucureşti, BikeXpert, organizatorul celuilalt cunoscut concurs de biciclete cu cauză nobilă, Rocket Bike Fest care se ţine de două ori pe an în pădurea Cernica de lângă Bucureşti, a spus să mărească miza şi să creeze un maraton mtb cu un traseu demn de efortul depus de concurenţi. A rezultat Provocarea Alpină de la Pucioasa sau BikeXpert Alpine Challenge, un concurs de mtb maraton cu două trasee, unul scurt şi unul lung.
Daca cel scurt nu a fost o aşa provocare alpină, urcând concurenţii până la o altitudine de „doar” 824 m (potrivit Google Earth), traseul lung a dat ceva de furcă participanţilor. Acesta a avut o lungime de 70 km, o diferenţa de nivel de 2300m şi o altitudine maximă de 1710m, pe vârful Romanescu din Munţii Leaota.
Concurenţii au plecat din parcul din Pucioasa şi după o scurtă buclă au intrat pe traseul propriuzis de concurs. Ambele trasee au avut aceeaşi oră de start şi acelaşi traseu pentru primii 18 km. Traseul scurt avea să-şi ducă concurenţii la altitudinea cea mai mare abia după alţi 3 km. Vorbind de traseul scurt trebuie menţionat că acesta a avut uşor peste 40 km potrivit majorităţii ciclocomputerelor şi gps-urilor, spre deosebire de cei 35 anunţaţi pe site. Însă organizatorul ne-a comunicat că într-adevar a fost o scăpare datorată ultimelor modificări de traseu făcute cu câteva zile înainte de start, modificări de care a fost nevoie pentru a ocoli câteva zone „şantier” din Pucioasa.
Ce am observat la acest concurs este că, spre deosebire de traseul lung care a fost într-adevăr alpin desfăşurându-se implicit pe teren mai pietros, cel scurt s-a ţinut în mare parte pe drumuri de pământ lucru care te face să te gândeşti precaut în cazul în care plouă înainte sau în ziua de concurs. Cu alte cuvinte anvelopele de noroi ar fi obligatorii.
Şi traseul scurt şi cel lung au beneficiat de coborâri spectaculoase şi abrupte nu rareori asezonate cu bolovani mari şi instabili, dar şi de căţărări solicitante. Coborârile trebuia să le abordezi fără a te gândi prea mult pentru că altfel sfârşeai pe lângă bicicletă, căzut sau ducând-o de coarne. Dacă reuşeai să intuieşti trasa optimă coborârea era a ta depăşind între timp o mulţime de concurenţi mai precauţi.
Fiind la prima ediţie nu ştiai la ce fel de traseu să te aştepţi însă am observat că, cel puţin tura scurtă, seamănă mult cu concursul de la Câmpina – poteci şi forestiere prin păduri la joasă altitudine, cu urcări şi coborâri scurte sau lungi, dar intense, alternând foarte des şi făcându-ţi intrarea în ritm foarte dificilă.
Cat priveşte tehnica, dacă te uiţi de la distanţă nu ai spune că traseul scurt implica aşa ceva însă nu doar coborârile ci şi multe din urcări au fost tehnice desfăşurându-se pe pietriş de mari dimensiuni proaspăt „instalat” şi netasat. Cât de cât aici anvelopele de 29 inch au demonstrat că sunt superioare reuşind să-i depăşeşti uşor cei pe 26 care ori derapau ori îşi pierdeau echilibrul.
Pe de altă parte traseul lung a fost dintr-o cu totul altă ligă. Urcarea alpină pe drumuri pietruite sau pe poteci de pământ cu urme uscate de copite, foarte neplăcute pentru bicicletele hardtail, au stors până şi ultima picătură de energie din concurenţi. Şi când te gândeşti că vârful Romanescu reprezenta doar jumătate din traseu.
Noi am văzut această primă ediţie a maratonului mtb BikeXpert Alpine Challenge ca pe un adevărat succes. Evident, exista locuri unde se mai poate îmbunătăţi câte ceva însă s-a văzut implicarea organizatorilor în cele mai mici detalii, cum ar fi cei 7-8 km de potecă părăsită, greblată manual pas cu pas şi redeschisă pentru traseul lung al concursului, tricourile galbene cu arbitri şi voluntari peste tot pe traseu, sau implicarea fiecărei entităţi locale prin care trecea traseul. Inclusiv familiile organizatorilor s-au implicat pentru ca evenimentul să fie unul reuşit pentru concurenţi.
Cei mai buni la acest concurs au fost Alexandru Stancu de la BikeXpert Racing Team, Attila Madaras de la Ideal Geiger Team, Daniel Crista de la BikeXpert Racing Team, Daniel Marius Roşioru de la XC Riders şi Răzvan Jugănaru de la Giant Team România care au terminat pe locurile 1, 2, 3, 4 respectiv 5 la Elite General traseul lung. Alexandru Stancu a terminat traseul lung în doar 3 ore şi 44 minute.
La feminin Open traseul scurt, cele mai bune fete au fost Doina Ţiţei de la NoMad Merida CST, Monica Serachitopol de la Ideal Geiger Team şi Monica Manicuta de la Jet Power Team. Doina Ţiţei a terminat traseul în doar 2 ore şi 41 minute. La traseul lung Feminin Open s-a înscris doar Beata Adrienne Piringer de la Giant Team România care a terminat traseul în 5 ore şi 34 minute.
Ne bucurăm că avem acum un concurs şi la Pucioasa, aproape de Braşov, Piteşti, Ploieşti, Târgovişte sau Bucureşti şi ne bucurăm că de acest eveniment se ocupă o echipă cu experienţă în domeniu. Practic concursul este făcut de biciclişti pentru biciclişti. Iar numărul de peste 200 de finisheri ne spune că evenimentul a fost unul reuşit încă de la prima ediţie.
Daca doriţi să rămâneţi în viteza de concurs nu uitaţi că weekendul acesta, sâmbătă pe 20 septembrie, este Rocket Bike Fest de la Cernica. Spor la pedalat!
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.