Avid Juicy 3 (2011)

Ce aduc nou în prim-plan frânele Avid Juicy 3 pentru 2011? Tehnic vorbind, nimic. Din punct de vedere al aspectului, asemenea. Avid a considerat ca Juicy 3 sunt suficient de capabile pentru a mai presta pentru un nou sezon fără modificări semnificative. O decizie înțeleaptă dealtfel, deoarece modelul entry-level în gama de frâne hidraulice al celor de la Avid se menține într-o formă foarte bună.

Greutatea a rămas neschimbată, acesta fiind un atu pe care l-am punctat și în testul modelului 2010. Din punctul de vedere al cifrei afișate de cântar, aceste frâne se plasează cu cele 404 grame ale sale (cu disc de 160 mm), în continuare în partea superioară a topului greutății frânelor pe disc hidraulice. Ceea ce este o veste bună.

O veste și mai bună vine din partea puterii de frânare. Deși unii ar putea afirma că discurile au formă bizară, nouă ne-a plăcut, dar construcția discurilor G2 nu are doar rolul de a oferi un aspect agresiv, ci contribuie din plin la îmbunătățirea forței de frânare. Astfel de poți aștepta la reprize foarte bune, în special pe trasee de Cross Country (pădure sau munte) dar și pe poteci rapide de munte. Ceea ce însemnă că atâta timp cât practici Cross Country sau All Mountain, aceste frâne îți pot oferi o putere de frânare bună chiar și echipate cu un disc de 160 de mm. Pentur o frânare mai fermă însă, preferăm discul de 180 de mm pentru partea anterioară și cel de 160 de mm pentru partea posterioară, care este mai mult decât suficient.

Dacă vrei să duci nebunia ceva mai departe, ai posibilitatea de a opta pentru un disc de 203 mm. Nu uita totuși că producătorul nu le recomandă neapărat pentru Freeride sau Downhill, pentru aceste două categorii existând alte alternative în gamă.

Ceea ce le deosebește de modelele mai scumpe, este felul în care Juicy 3 reușesc să oprească bicicleta. Modulația este acceptabilă, însă puterea transmisă către plăcuțele de frână poate fi uneori brutală. Astfel, controlul în unele viraje rapide nu pare a fi cel la care te-ai aștepta. Obții o forță decentă de frânare în prima parte a cursei levierului și una brutală imediat ce aceasta se apropie de jumătatea cursei sale.

Ergonomia manetelor de frână este mai bună la modelele plasate mai sus în gamă, cu toate acestea aspectul lor reușește să satisfacă multe gusturi. Priza degetelor la capătul manetei este una decentă, deși în unele situații am fi preferat o aderență mai bună (în cazul în care plouă afară iar maneta este udă, ar fi fost necesară o curbură mai mare a capătului manetei). Dacă dorești să le apropii de ghidon, o poți face cu o cheie imbus, deoarece Avid Juicy 3 sunt dotate cu Reach Adjust.

Dacă instalarea este relativ facilă, schimbarea plăcuțelor de frână poate deveni un coșmar datorită lamelelor responsabile pentru prinderea plăcuțelor de etrier. Operațiunea va necesita ceva răbdare, iar dacă nu ești specialist sau pur și simplu vrei să folosești timpul prețios mai degrabă pentru pedalat decât pentru intervenții mecanice, te sfătuim să alegi repede un service.

Finisajele bune reușesc în continuare să ofere un aspect atrăgător acestor frâne. Pe termen lung dar și în funcție de traseele pe care le abordezi, plăcuțele de frână vor necesita o înlocuire mai frecventă decât la alte modele (CR, X.0). Pe coborâri brutale, așteaptă-te ca discurile să se încingă serios, o urmare directă fiind pierderea puterii de frânare. Utilizează lichid de frână DOT 4, așadar o aerisire pe an ar fi binevenită (în funcție de numărul de kilometri pe care-i parcurgi anual).

Pe scurt, Avid Juicy 3 se dovedesc a fi o alternativă adecvată segmentului entry-level al frânelor pe disc hidraulice. În cazul acestor frâne se pune problema astfel: dacă dorești niște stoppere bune, fără a avea prenții asupra rafinamentului, sunt frânele pe care le cauți. Dacă ești în căutarea unor frâne care să ofere o modulație dar și o greutatea mai bună, va trebui să te uiți la modelele mai sus plasate în gamă, dar va trebui să te pregătești cu un buget pe măsura pretențiilor.

Vezi Comentarii (23)
  • Salut,

Dețin aceste frâne și tocmai ce le-am testat la munte; țin foarte bine, sunt extrem de mulțumit de ele. Pe serpentine, discurile s-au încins, dar nu am observat o diminuare semnificativă a puterii de frânare, asta poate și pentru că m-am tot oprit, lăsându-le să se răcească; nu le-am forțat.

Totuși, am constatat un lucru care m-a îngrijorat: o mică urmă de ulei, la ambele manete, în locul în care se îmbină(a se vedea poza 4 de la acest review) . Aș vrea să știu dacă este normal să se întâmple așa, având în vedere că frânele sunt noi și probabil nu sunt încă rodate așa cum trebuie. Eu totuși cred că este o problemă cu etanșeitatea…

• Salut! Nu este normal să se întâmple cele explicate de tine. Te referi la îmbinarea dintre conductă și manetă? Dacă da, poate fi o problemă cu garniturile. Spre exemplu, dacă au stat foarte mult timp în magazin în condiții improprii de depozitare s-ar fi putut altera în timp.

• Salutare! Sunt de acord cu utilizatorul Mihai, tocmai am cumparat o frana Avid CODE 5, modelul 2010, care are maneta de Juicy 5 din cate stiu eu, si am intampinat aceeasi curiozitate :
    Pe maneta, in partea superioara, pare a fi o pata de ulei, care s-ar fi putut scurge prin crapatura dintre corpul manetei si capacul rezervorului, ceea ce ar fi ilogic… Nu stiu ce sa zic, frana inca merge exceptional.
    Apropo, stiti cumva de unde pot cumpara Juicy 3 sau 5 pe negru ?

• Dot 5.1 are punctul de fierbere mai ridicat, la 270c fata de DOT4 care il are la 230c.
    Miscibile intre ele sunt DOT 3, 4 si 5.1. Singurul care nu este miscibil cu cele de mai sus este DOT 5 din cauza ca este fabricat din alte chestii fata de celelalte.

• Salut! Vreau sa achizitionez aceste frane dar nu m-am hotarat in privinta culorii. Ar veni mai frumos pe alb sau pe negru? Mi-ar place pe alb dar cred ca se murdaresc etrierele dupa o tura de oras si negrul arata elegant. Multumesc si astept parerile voastre!

• Este interesant ca exista persoane care-si pun si probleme de estetica. 🙂 Eu sustin ca cea mai buna varianta este aceea de a le asorta cu aspectul bicicletei. Nu trebuie sa-ti faci griji in priviinta murdariei acumulate, se va vedea la fel si pe verde, rosu sau albastru.

• Alege-le pe cele metalice, sunt mai durabile. Depinde si de conditiile in care le vei folosi. As lua sintered daca nu fac coborari lungi si dese (se tocesc mai repede dar tin mai bine).

• Salut din nou! De abia acum am reusit sa-mi iau toate piesele pentru bicicleta si sa le montez. Am montat franele si spatiul dintre placute este prea mic iar discul atinge. Am tinut maneta stransa cand am strans suruburile, am dat etrierul stanga-dreapta si nici un rezultat. Ce pot face ca sa repar problema?

• Mda, in mod normal asta ar trebui facut. Totusi mai exista o solutie, care ar putea sa functioneze sau nu. Neavand nimic d epierdut, poti incerca. Utilizeaza o surubelnita cu cap lat. Trebuie s-o introduci intre placute si sa le distantezi una de cealalta. Atentie mare, deoarece poti zgaria suprafata placutelor. Trebuie mina e chirurg. Trebuie sa impingi cu ceva forta in ele, pina se mai distanteaza. Apoi monteaza roata cu discul si incearca sa actionezi dinnou frana, vezi cum se aranjeaza. S-ar putea sa functioneze asa. Repet, ai grija sa nu zgarii suprafata placutelor cu surubelnita.

• Am incercat, placutele de pe fata s-au distantat vizibil dar pe spate nu s-au clintit. Placutele sunt foarte tari, nu prea am avut cum sa le zgarii. Merci de sfaturi. Frana de pe spate trebuie aerisita?

• Daca pentru frana de spate nu functioneaza, da, trebuie aerisita. De asemenea, ia in calcul ca unele frane vin direct din fabrica cu mai mult lichid, ceea ce automat duce la o compresie a placutelor. Dupa ce-i faci aerisirea vei putea observa daca acestea ating in continuare in disc sau nu. Daca ating, va trebui sa mai scoti foarte putin lichid de frana de pe conducta.

• Sincer,la capitolul schimbare a placutelor trebuie sa va contrazic. Daca ai un patent de exemplu este extrem de simplu sa le desfaceti…doar trageti de ele spre exterior. La montaj…aceeasi poveste. Se introduc placutele si dinnou cu patentul le impingeti pe rand in etrier pana cand fac CLICK. Atunci sunt montete corespunzator.

• Salut. Am si eu o intrebare, care este diferenta dintre aceste frane si Juicy 3.5,
    1. Care este forta de franare,
    2.Ce fel de placute se folosesc?
    3.Care sunt mai bine?
    4.Cand trebuiesc aerisite?
    5.Daca e mai bun decat BB7 din 2012?
    Pe fata am disc de 203 G3 de la avid, dar inca nu am apucat sa le testez ca nu mi-a venit inca adaptorul, si 160 G2 pe spate.Cat timp trebuie sa-l rodez sa aiba forta de franare maxima? Desi vad ca testul e din 2011 sper la un raspuns. Numai bine!

• Nu recomand nimanui aceste frane. Eu mi-am cumparat, tinand cont de acest review si acuma regret amarnic. Dupa vreo 200 km incep sa scartaie foarte puternic. In plus scartaie si cand nu franezi pentru ca e imposibil sa centrezi discul sa nu frece pe placute. Forta de franare e mediocra, Tektro Draco si Shimano cele mai ieftine au forta de franare mai buna.

• @sebastian: este normal să scârțâie, dar nu este normal să nu poți centra etrierul. Dacă discul atinge în plăcuțe s-ar putea ca discul să fie strâmb. Dacă plăcuțele stau prea aproape de disc, e clar că frânele au nevoie de o aerisire. După cum vezi sunt model 2011, probabil ce ai tu sunt fabricate în 2010, deci au stat ceva timp pe raft și e clar că au nevoie de ceva mentenanță înainte de a le pune pe picioare. La capitolul minusuri este menționat faptul că scârțâie. Eu zic să mergi cu ele la smagazinul de unde le-ai achiziționat și să le spui despre ce este vorba. Sunt persoane care au folosit aceste frâne la concursurile de Downhill, unde nici nu se poate pune problema utilizării unui set de frâne cu o forță slabă de frânare.