Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Carbonul este un material în fața căruia ne minunăm chiar și în ziua de astăzi. Scump, dar performant, este, literalmente, unul din acele lucruri din care sunt făcute visele. Mai precis, bicicletele de vis. Cursiere sau mountain bike-uri, dacă nu sunt din carbon, sunt șanse reduse să fie acele biciclete din care se vorbește la superlativ. Însă fiecare tehnologie are un început, iar carbonul nu face excepție. Hai să aruncăm un ochi asupra anilor 80, când se iveau primele biciclete fabricate din acest material.
În principal, au existat 3 producători care și-au jucat cartea pe acest exotic material. Este vorba de Kestrel, Colnago și Look. Să îi luăm pe rând.
Kestrel
Kestrel este o mică firmă din Santa Cruz, California, specializată în producția de cursiere, mountain bike-uri și biciclete de triatlon de high-end. Preston Sandusky, inginer aerospațial și co-proprietar al Kestrel, este cel care a conceput și realizat prima bicicletă cu cadru complet din carbon. Până în respectivul moment, carbonul era folosit parțial în construcția de biciclete, de cele mai multe ori în combinație cu aluminiul. Așadar, în 1986, era lansat modelul Kestrel 4000 (foto articol), cu cadru complet fabricat din carbon, dar care îngloba și alte trăsături, precum țevi modelate aerodinamice. În 1989 apărea prima furcă de carbon.
În 1988, apare un prototip numit MXZ, probabil primul mountain bike de carbon. Sandusky și-a dat seama de beneficiile carbonului, cum ar fi faptul că poate fi modelat în orice fel fără a afecta rigiditatea sau rezistența acestuia.
De asemenea, recomandăm și prezentarea de mai jos, realizată de Sandusky în care povestește despre începuturile utilizării acestui material în industria bicicletei.
Colnago
1987 a marcat anul în care italienii de la Colnago s-au jucat cu acest material. Astfel a rezultat un concept bike realizat în colaborare cu cei de la Ferrari. Pe lângă aspectul ușor inovator, bicicleta avea inclus schimbătorul de viteze în angrenaj și per total cântărea mai mult decât o bicicletă de oțel. Așadar, cei de la Colnago au mai așteptat câțiva ani până să producă un model de carbon cu adevărat performant.
Look
Firma franceză care se ocupa cu producția de echipament de ski a avut două mari contribuții în domeniul bicicletei. Prima a fost realizarea pedalelor automate, iar a doua a cadrelor de carbon. Ceea ce îi deosebește de Kestrel este faptul că KG 86 (foto), bicicleta pe care Greg Lemond câștiga Turul Franței în 1986, era realizată din carbon și kevlar. În 1990 apare KG 196, prima bicicletă de pistă realizată integral din carbon.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.