Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Înainte de a face acest pas, mi-am rezervat câteva minute pentru a mă decide dacă iau cea mai bună decizie. Nu era vorba de traseu în sine sau de frica de a mă accidenta. Nici măcar nu am luat în seamă aceste posibilități. Era în schimb vorba de bicicletă. Oare merită s-o duc pe un traseu de munte la 17 ani de când a fost fabricată? Dacă se va zgâria? Dacă voi lovi janta cu o piatră?
Am concluzionat că întrebările sunt fără sens. În 1995 această bicicletă a fost creată pentru a cutreiera munții, deci de ce n-ar face-o și acum la fel de bine? Eventuale zgârieturi? Mă descurc eu! Și așa mi-am luat inima în dinți și am plecat cu Mongoose IBOC Zero-G pe munte.
IBOC provine de la International Bicycle Of Champions și așa cum o spunele și numele, se numără printre bicicletele de munte care au scris istorie. Dacă o achiziționai în 1995, ar fi trebuit să plătești pentru ea 650$. Echivalentul a 2.200 de lei. Astăzi, o poți găsi în funcție de starea în care se află, între 150 și 1.200$ (prețuri ebay). Revenind la cost, nu știu câte biciclete fabricate astăzi, din acest segment de preț, sunt la fel de solide ca Mongoose-ul. Și nu mă refer aici neapărat la durabilitatea cadrului, ci mai degrabă la cea a componentelor. În plus, o bicicletă de clasă medie, așa cum era IBOC Zero G, nu ar mai costa în ziua de astăzi 2.200 de lei. Ci aproape dublu. Iar asta ne dă indicii clare despre evoluția prețurilor bicicletelor din ultimul deceniu.
Vestea bună este că IBOC beneficia la acea vreme de un headtube oversize, de 1-1/8 inch. Ceea ce-i permitea să primească furci cu suspensii performante, la acea vreme. Cu toate acestea, Zero-G era echipat cu o furcă fixă, din CrMo, tripple butted. Cadrul, excelent lucrat, era construit cu țevi Tange, triple butted.
Echiparea este cea care încă mă uimește. Frâne Shimano STX RC de tip canti lever, manetele integrate Shimano LX cu schimbătoare din aceeași gamă, casetă cu 8 pinioane, conservate în perfectă stare. Funcționează impecabil chiar și astăzi. Shimano, made in Japan. Originalul. Să nu mai amintesc de jantele Araya. Made in Japan. Sau de angrenajul Sugino. Evident, ai ghicit, made in Japan. Poate că acesta este de fapt secretul longevității. Știm că japonezii trăiesc mult și la fel de mult obiectele pe care le construiesc cu pasiune. În zilele noastre, doar componentele de top mai sunt fabricate în Japonia. Și nu mai sunt făcute să fie folosite o viață. Nu. Societatea de consum a luat un mare avânt care trebuie alimentat corespunzător.
Mi-am permis totuși să înlocuiesc șaua și anvelopele acestei biciclete, anvelope cu margine albă, vintage. Le-am pus la conservat, deoarece în unele duminici o mai scot la o plimbare, la fel cum fac bătrâneii cu mașinile vechi, adormite în garaj. Și sincer să fiu, nu aș vrea să le uzez, deoarece sunt prea bine păstrate.
Traseul ales a fost unul destul de lejer, însă nu am putut să nu remarc cât de bine poate să urce această bicicletă. Ți-am spus că are doar 11.5 kg? Poate că poziția este ciudată pentru zilele noastre. Stai foarte aplecat pe față, iar ghidonul foarte îngust nu pare prea manevrabil. Iar în off-road, fără suspensii, este foarte dură. Dar te simți conectat la traseu mai bine decât cu orice altă bicicletă nouă. Mongoose IBOC Zero G este o bicicletă pură. Simplă. De efect.
Ca să pătrunzi mai bine sentimentul pe care-l ai pe IBOC, gândește-te că pedalezi pe o bicicletă de ciclocross a zilelor noastre, cu excepția poziției, complet modifcată.
Atunci când am apărut pentru prima dată cu această bicicletă, am asistat la reacții diferite. În acele momente am putut să înțeleg, cine cunoaște cu adevărat ce înseamnă o bicicletă veche, de calitate. Mulți au râs, întrebându-mă de unde am apărut cu acest morman de fiare ieftine. Dar asta este partea cea mai frumoasă a lucrurilor. Sunt puțini cunoscători și puțini admiratori. Dar sentimentul pe care-l ai în sinea ta, nu poate fi egalat nici măcar de o bicicletă de top a zilelor noastre. Destul de dificil de înțeles, până n-o încerci. La fel de dificil îmi este să exprim sentimentul. Acceptă un sfat bun: dacă ai ocazia să pui mâna pe una, n-o rata!
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
pozele astea sunt din zona mea la 500m de casa mea :))si cred ca ati fost ieri ca daca nu ma insel vam vazut 🙂
Salut! Am fost în zona Câmpulung Muscel, săptămâna trecută.
Aha,dar pot sa jur ca am avzut pe cineva cu o bicicleta ca aceasta si un 29er ieri tot prin acea zona si am crezut ca sunteti voi..oricum nimic nu se compara cu senzatiile care le ofera un oldschool.
Pentru unii amintiri pentru altii vechituri 😛
Frumos old-school-ul ! Tin sa precizez ca am participat la un concurs XC de 60km cu o bicicleta echipata STX-RC,LX,XT,XTR din anii 1998-2001 si nu m-a lasat in drum chiar daca am tras de ea. Intr-adevar se faceau piese durabile, japoneze toate pe acea vreme. Referitor la preturi nu stiu daca erau neaparat mai mici, pe mine m-a dus bicicleta aceea la vreo 1000 de marci in acea vreme (facuta pe bucati).
Absolut superba bicicleta! Mi-ar placea un asa „morman de fiare vechi” 🙂
Foarte bun articolu,sa ne mai lase astia cu bike-uri de mii de euro care nu au nici o treaba cu bicicletele sau sportu in sine.