Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Privindu-l de departe, este maiestuos. Odată ajuns pe acesta, impresia nu se schimbă. Ar vrea să fie lăsat în pace, probabil. Cel puțin asa reiese din tăcerea apăsătoare care îi cuprinde culmea, dar și din corvoada pe care o reprezintă escaladarea sa. Masivul Făgăraș, însă, a fost subjugat de către oameni, prin șoseaua DN 7C, mai bine cunoscută ca și Transăfăgărașanul, dar doar în urma unor sacrificii mari. Și poate tocmai sacrificiu este cuvântul care definește cel mai bine drumul care șerpuiește până la 2.034 de metri, pe care participanții din Turul Sibiului îl vor avea de urcat mâine.
Materializarea sa s-a datorat unor motive strategice, dictatorul Nicolae Ceaușescu dorind o rută rapidă de evacuare în cazul unei invazii sovietice care nu a mai venit niciodată. În cei 4 ani cât a durat construcția sa, Transfăgărășanul a curmat viețile a circa 40 de oameni, iar ca și cheltuială materială a întins puternic limitele bugetare. Cu toate acestea, ceea ce a rezultat finalmente a fost o șosea despre care știe orice român, și nu numai, mulțumită unor motive pe care trebuie mai degrabă să le simți, decât să le citești din diverse locuri.
Astfel se creează scenariul unor episoade memorabile. Și pentru că niciun sport nu rimează mai bine cu efort inuman și cu spectacolul decât o face ciclismul, Turul Sibiului urcă pentru a 3-a oară, în tot atâtea ediții, până la Bâlea Lac. Diferența este că în acest an, cei 23 de kilometri de urcare, cu pantă medie de 6,1% și pantă maximă de 12,5%, sunt incluși într-o etapă care măsoară 143.6 de kilometri, fiind semnificativ mai lungă decât cele precedente care au avut ascensiunea respectivă în program. Motivul este că simpla dificultate a urcării nu a fost suficientă pentru o departajare clară în anii anteriori, astfel că s-a plusat în ceea ce privește lungimea. Startul se dă din Sibiu și pe drum mai sunt două cățărări, dar categoria C căreia îi aparțin cele două le transformă în simple formalități. Să nu uităm, însă, că omul sfințește locul.
Lumina reflectoarelor e ațintită pe Christina Watches-Onfone și pe CCC Polsat. Echipa daneză îi are în componență pe Stefan Schumacher, câștigător de etape în Turul Italiei, al Turului Beneluxului 2006 și al Amstel Gold Race 2007, și pe Constantino Zaballa (foto dreapta), câștigător al Clasicei San Sebastian și cățărător redutabil. Deși neamțul este un rutieri mai titrat, conform declarațiilor sale de după prologul de ieri, unde nu a fost mulțumit de evoluția sa, îl va sprijini pe Zaballa în etapa de azi dar și pe parcursul Turului. Ibericul însuși a recunoscut că are parte de o formă sportivă foarte bună și moral ridicat după rezultatul bun din prolog, unde s-a clasat al 4-lea la o diferență de 3 sutimi de locul 3.
De cealalată parte, CCC Polsat va miza probabil pe Davide Rebellin să obțină o clasare cât mai bună, însă calitățile sale nu îl recomandă pentru o cățărare de anvergura Transfăgărășanului. Cu toate acestea, nu trebuie să îi scoatem din cărți nici pe campionul en-titre, Victor de la Parte (SP Tablewere), care a spus că nu este intimidat de numele care se află pe lista de start, Matija Kvasina (Gourmetfein-Simplon), ocupantul locului secund în Turul de anul trecut, sau echipa Androni Giocattoli-Venezuela, venită după un Tur al Austriei reușit.
Traian Goga,
Redactor FreeRider.ro
Sibiu, România
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.