Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Într-un final, am reușit să testăm pentru o perioadă mai îndelungată o furcă din noua gamă Fox, cu funcția CTD. Deși nu face parte din seria mid-level Performance sau cea de top, Factory, ci din cea entry-level, Evolution, furca a reușit să ne impresioneze cu greutatea sa scăzută, de doar 1.52 kg (1.56 kg declarat), cu gâtul tăiat.
Pe scurt, cartușul CTD (Climb, Trail, Descend) oferă accesul la trei funcții distincte, prin intermediul unei rotițe cu trei poziții, montate pe brațul din dreapta al furcii. Climb este binecunoscutul Lock-Out, care blochează cursa furcii, permițându-i totuși să mai amortizeze în intervalul 10-20 mm. Din fericire, cei de la Fox s-au gândit la o valvă blow-off, care va debloca furca în caz că primește o lovitură mai dură din teren. Funcția Trail o face mai puțin rigidă, furca utilizând 50-60 mm din cursă. Iar pe modul Descend, camera este complet deschisă și te poți bucura de cei 100 de mm de cursă. Pe scurt, un sistem care simplifică alegerea setării potrivite pentru traseul pe care pedalezi.
Pe traseu furca s-a comportat mulțumitor, a amortizat și denivelări mai mici, oferind foarte mult confort. Pe de altă parte, când situația de devenit mai dificilă, a continuat să presteze așa cum trebuie s-o facă o furcă din clasa ei și pot spune că m-a scos cu succes din unele situații mai complicate. Roata a rămas pe terenul pe care rulam, deci m-am declarat mulțumit. Atât timp cât te afli pe bicicletă, se poate spune că furca funcționează lin și cu siguranță, mult mai bine decât modelul anterior din seria Evolution (dar care nu avea cartușul CTD). În schimb, când nu stai pe bicicletă și apeși cu toată greutatea pe ghidon, furca funcționează în trepte, atât la compresie cât și la revenire. Un detaliu care cred că merită menționat.
La urcări, funcția Climb este mai mult decât utilă, iar faptul că mai permite o cursă mică, face ca urcarea să fie mai confortabilă. Dacă Lock-Out-ul ar fi blocat complet furca, cu siguranță nu ar mai fi fost vorba de același confort.
Pe traseu am avut parte și de un Bottom Out atunci când am sărit o rampă de pământ care mi-a ieșit în cale. Cu toate acestea, să ajungi în situația aceasta este puțin probabil, mai ales în competițiile locale, unde drop-urile, dacă există, sunt mici.
Rigiditatea este bună și deși nu am măsurat-o pe bancul de probă, pot spune că furca nu flexează simțitor. Evident, și lungimea acesteia nu este foarte mare, deci are acest atu în spate. Cu toate acestea, am întâlnit și furci cu o cursă de 100 de mm care flexau în mod vizibil. Un plus a venit și din partea gâtului conic, care a contribuit împreună cu headtube-ul la rigidizarea zonei frontale și la menținerea unei direcții mai precise pe traseu și în special în viraje.
Pe brațul stâng există un inel din cauciuc care-ți indică SAG-ul și pe care poți să-l setezi adăugând sau diminuând presiunea din furcă. Un reglaj pentru rebound este de asemenea prezent, dar din păcate nu am regăsit nicăieri funcția de Lock Out Force, care-ți permite să stabilești cât de dură vrei să fie furca pe modul Climb. În versiunile mai scumpe, poate fi regăsită desigur și această funcție.
Pe scurt, noul model entry de la Fox, din gama Evolution, m-a impresionat plăcut, la urma urmei îmbunătățirile față de modelul 2012 fiind consistente. Mai mult, cartușul CTD este mai mult decât binevenit, deși personal, nu am simțit niciun moment nevoia de a folosi și treapta intermediară, Trail. O armă eficientă pentru cursele de Cross Country și Maraton sau pentru cei care pur și simplu vor un produs ușor și performant.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Stiu ca foxurile sunt scumpe dar entry level la 3000 de lei? Enorm!
@system_failure: entry pentru gama Fox. Un entry-level adevărat funcționează cu arc și elastomer și cântărește dublu. 🙂
Da,dar la 3.000 lei imi iau un SID de moare lumea si are 5 stele din 5.
@george: Fox-urile au fost mereu mai scumpe ca Rock Shox. Și într-adevăr, SID prestează mai bine. Nu cunosc exact prețul lui SID 2013.
si cu ce rockshox ai compara-o?
Oare si la mama lor sa fie tot atat de scumpe?? Banuiesc ca la noi e dublu pretul pt ca se include transport, taxe plus adaosul comerciantilor care poate fi nesimtit uneori. Oricum la cat cantareste si ce performante are cred ca merita banii pt cine isi permite si chiar vrea un bike pt concursuri. Noi astia mai sarmani ne multumim cu o bicla care costa mai poutin decat furca asta :))
@Samiy: În Statele Unite furca este oferită la un preț de aprox. 600$. Dar chiar dacă o comanzi de acolo și pui taxele în calcul, va costa mai mult dacă ai achiziționa-o de aici.
@Free Rider: Nu mi se pare un punct minus pretul furcii si un lucru pe care ni l-am dori sa-l detina. La punctele minus ar trebui mentionate lucruri pe care furca le are dar functioneaza dazamagitor, nici macar lucrurile pe care nu le are. Sau ca e f scumpa. Sa nu uitam ca este un Fox.
@george: Ma indoiesc ca un RS Sid presteaza mai bine ca un Fox din gama Factory.
Ar fi de asteptat o comparatie cu rockshox reba 2013 solo air. Evident pretul nu e un criteriu , dar ca furci mid spre top level ar trebui sa se comporte asemanator.
Nu stiu cum sta treaba,dar preturile la piesele si componentele de biciclete mi se par nesimtit de mari.
Nu costa toate 4 amortizoarele unei masini de clasa medie cat costa o furca de bicicleta…..hai sa fim seriosi.
o sa faceti un articol in care sa aratati cum se face service-ul la o furca de genul?
@ george: Daca incepi cu comparatii intre masini si biciclete atunci ar trebui sa stai pe un forum/site auto, nu pe unul de biciclete. Daca vrei comparatii intre auto si bike compara pretul furcii acesteia cu pretul unui amortizor de Porsche Boxster, nu de Skoda Oktavia, pentru ca doar atunci vorbim de aceeasi clasa de performanta. Furca face atat cat cere producatorul si sa nu uitam ca industria de biciclete e semnificativ mai mica decat industria auto. Faptul ca la acest nivel gasim furci mai bune la preturi mai mici este cu totul alta poveste, dar hai sa nu mai amestecam capra cu varza.
Bine @cosmine,atunci hai sa comparam salariul mediu din Romania cu cel din America.
Salariile din Romania nu au nici un fel de relevanta in discutie. Nu poti sa ai pretentia sa fie mai ieftina aici doar pt ca avem salarii de rahat.
Acum on topic. Am furca din articol si am facut circa 30km cu ea deja.
CTD e un rahat. La mine sta doar pe T si asta e. Am observat si eu faza dubioasa legata de cursa furcii cind te lasi pe ea. Pur si simplu pare incredibil de rigida cind apesi pe ghidon fara sa fii calare pe bicla. In schimb cind mergi se comporta impecabil.
La mine furca a venit pe o bicla noua care costa dublu cit pretul specificat in articol deci am facut o afacere buna. Sa o cumperi cu 3000 e aberant in conditiile in care gasesti Reba pe afara sub 2000lei.
O mica eroare in articol.. Fox 100mm exista doar Evolution si Factory. Nu exista in varianta Performance.
dar modelul 29er ce greutate are?
Si eu am furca din articol , am facut cu ea cca.900 km si cursa (dubioasa, rigida) a devenit semnificativ mai fina. Acuma cand apes pe ghidon se misca frumos si continu.Probabil ca are o perioade de rodaj ca si franele :-). CTD-ul este o functie buna si eu personal folosesc foarte mult Trail si Descend. La coborari mai agresive functia Trail este foarte buna. Parerea mea este ca furca are o calitate buna, dar nu merita 3000 de lei (si eu am cumparat impreuna cu o bicicleta).
Furca asta include bug de fabricatie? cu CTD?
http://www.freerider.ro/mag/rechemare-voluntara-a-unor-modele-2013-de-furci-fox-60803.html
Doar furcile cu cu cursa de 120-160 mm din seria Evolution sunt implicate, cele cu 100 mm sunt in regula, cel putin asa spun cei de la Fox.