Acum citesti
Test Merida Ride Lite 93-30 (2012)

De câteva zile, cicliștii împătimiți au împânzit șoselele patriei profitând de vremea excelentă care s-a instalat și parcă dorind un pic de răzbunare după multele săptămâni în care au fost forțați doar să se uite la cursierele lor. Da, sezonul bicicletei a revenit și, odată cu el, fiecare marcă ne îmbie cu modelele pregătite pentru 2012. Prima oprire, Merida Ride Lite 93-30.

Cui se adresează această cursieră?

Înainte de a trece la descrierea modelului, este bine să menționăm câteva lucruri despre Merida Ride Lite 93-30. Bicicleta se află unde a limita superioară a gamei entry-level, fiind încadrată în gama de cursiere confortabile a producătorului, făcând chiar pasul spre segmentul mid-level. Întrunește caracteristici din ambele categorii, de aceea este un pic mai anevoie să definesc exact unde se situează. În principiu, această cursieră este destinată celor care au făcut cunoștință recent cu această ramură a ciclismului, șoseaua, dar și celor care doresc un model care să nu necesite un efort financiar inițial prea mare și pe care pot să îl upgradeze treptat, tot din rațiuni financiare.

Despre cadru

Ride Lite 93-30 este o cursieră cu cadru din aluminiu 6061, unul cele mai folosite aliaje ale acestui metal. De fapt, majoritatea cursierelor de aluminiu performante sunt fabricate folosindu-l pe acesta, deci din start este semnalat faptul că în fața noastră avem o cursieră care promite fiabilitate în ceea ce privește componenta sa de bază, cadrul. De aceea ziceam mai devreme că Ride Lite se potrivește și celor care nu doresc să facă o investiție inițială prea mare, dar care doresc pe viitor să își upgradeze bicicleta.

Ride Lite se înscrie în categoria cursierelor de confort a celor de la Merida, motiv pentru care poziția va fi una mai puțin agresivă. Ghidonul se află la o înălțime destul de mare pentru o cursieră, pentru a nu solicita spatele celui care merge pe această cursieră. Lucru bun pentru începători, dar nu tocmai ideal pentru cei avansați. Motiv pentru care am mai coborât ghidonul și am poziționat distanțierele mai sus. Totuși, o soluție poate fi cumpărarea unui cadru mai mic, în cazul în care îți dorești acest model.

Pe de altă parte, cadrul are niște forme suple și specifice, deși nu foarte aerodinamice, și beneficiază de niște finisaje foarte atente. Dovadă este toptube-ul (țeava superioară a triunghiului cadrului) și chainstay-ul (bascula inferioară). După cum ai observat deja, cablul frânei de spate trece prin cadru, lucru cu importanță mai mult estetică decât practică. Head-tube-ul este supradimensionat în partea inferioară, tapered (conic) cum se spune în limbaj de specialitate, ceea ce scade niște grame din contul cadrului și îmbunătățeste rigiditatea acestuia în respectiva zonă. De asemenea, și stabilitatea în momentul schimbării direcției este mai mare. Cum ziceam, Ride Lite propune un cadru care poate fi utilizat timp de mulți ani, cu o performanță peste medie, la un preț acceptabil.

Să trecem la furcă. Este confecționată din carbon, dar nu am reușit să identificăm ce tip de carbon a fost utilizat pentru producție. Probabil este unul de o calitate medie, acest lucru fiind dedus din faptul că bicicleta nu dă cântarul peste cap în ciuda echipării cu setul Tiagra cu 3 foi. În rest, nu putem spune decât că are o forma aerodinamică și un design plăcut.

Echiparea bicicletei

Ride Lite este echipată în intregime cu setul Shimano Tiagra 2012, varianta cu 3 foi. Setul a cunoscut un salt calitativ și estetic important în ultimii ani, dar rămâne destinat în continuare începătorilor (ceva mai avansați).

Schimbătoarele funcționează foarte bine, nefiind nevoie de un reglaj suplimentar celui oferit la preluarea bicicletei. Manetele de schimbător dispun și de un afișaj care indică treapta de viteza în care te afli și de o forma ergonomică, care sporește senzația de confort. Ai la dispoziție 10 pinioane (11-25) și 3 foi (30-39-50) care se adaptează necesităților oricui în materie de profile de șosea: există rapoarte potrivite pentru urcări mai dificile sau mai line, pentru rulaj sau pentru coborâri în viteză. Totuși, foaia cea mai mică este practic inutilă dacă ai acumulat un minim de experiență în materie de ciclism de șosea, deci se poate considera că echiparea bicicletei este orientată spre cei care se află la primele experiențe cu o cursieră.

Un lucru care ne-a surprins neplăcut sunt frânele. Mai precis, funcționarea lor, care lasă de dorit. Forma modernă, aerodinamică, este umbrită de faptul că pur și simplu nu opresc bicicleta în timp util. O fac să încetinească, dar nu se comportă în stilul cu care ne-a obișnuit Shimano. Singurul mod în care le poți convinge să acționeze mai eficient este să apeși maneta din capătul acesteia.

În ceea ce privește angrenajul, merită subliniat faptul că are o formă foarte modernă și aerodinamică.

Ghidonul FSA este primul care a ieșit în evidență. Are o formă ergonomică, foarte comodă, dublată de ghidolina bine aleasă. Oferă confort, dar în același timp și funcționalitate prin faptul că nu trebuie să te întinzi prea mult pentru a acționa maneta de schimbător/frână.

Dacă tot suntem la cockpit-ul bicicletei, amintim de setul de cuvete care scoate un sunet ciudat, indiferent cât de mult l-am fi strâns, uns sau reglat. Materialele din care este făcut nu inspirau nici ele calitate, așa că am rezervele mele privind această componentă. Aș alege să o schimb dacă aș avea posibilitatea.

Despre șa nu pot spune un lucru anume din simplul motiv că unora li s-ar potrivi, pe când altora nu. Pe mine, unul, nu m-a impresionat, dar nici nu a fost incomodă. Totuși, pare potrivită dacă nu ești obișnuit cu șeile mai sportive.

Roțile nu sunt ceva ieșit din comun, fiind un model de clasă medie. Totuși, au un număr redus de spițe, 24 pe față, 32 pe spate, ceea ce îmbunătățește aerodinamica. Anvelopele sunt de calitate, Vittoria Rubino Pro, producătorul italian fiind foarte bine cotat.

O ultimă observație se leagă de o piesă discretă, poziționată sub schimbătorul de față, la nivelul foii mici. Aceasta previne căderea lanțului, indiferent de motivul pentru care se întâmplă acest lucru. Este un plus, mai ales că mersul pe bicicletă este așa de plăcut atunci când nu te mânjești cu lubrifiantul de pe lanț!

Concluzii

Merida Ride Lite 93-90 este o cursieră la granița dintre entry și mid-level. Componentele sale de bază, cadrul și furca, sunt ambele construite să reziste o vreme îndelungată. Setul Tiagra nu este unul care să justifice pe deplin prețul recomandat de 4.290 de lei, dar după cum afirmam mai devreme, această cursieră este o opțiune demnă de luat în seamă și pentru cei care doresc un cadru de calitate și vor să învestească progresiv în piese, fără a face sacrificii financiare nemaiîntâlnite, nu doar începătorilor.

Video:

Vezi Comentariu (1)
  • In sfarsit ati inceput testele 🙂 Felicitari pentru ideea cu video ul de prezentare. Pozele ajuta intotdeauna dar cu un video se poate arata mult mai mult. Sa descoperim toate unghiurile si formele diverselor componente dar si a bicicletei ca un tot unitar. Si va ajuta sa ne ofticam mai rau, cand va fi vorba de cate o bicicleta ce ne place. Poate urmatoarele clipuri o sa fie ceva mai lungi, cu cateva cadre ca acum plus altele in rulare, in trafic sau pe munte (in functie de model). Daca aveti nevoie de alte idei sau un cameraman 🙂 va stau la dispozitie. Bafta !

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

5 × three =