Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Pentru cei care au decis să facă pasul spre lumea cursierelor, Shimano le-a pregătit o primire călduroasă. Deși nu este un entry-level în întregime, beneficiind mai ales pentru anul acesta de niște îmbunătățiri substanțiale, setul Tiagra se potrivește acestei categorii de utilizatorii. Astăzi, luăm la bani mărunți schimbătoarele de viteză și manetele.
Schimbătorul de spate
După upgrade-ul consistent de care întreg setul a beneficiat în 2012, cel mai notabil lucru fiind trecerea Tiagra la 10 viteze, schimbătorul de spate arată mai bine ca niciodată. Finisajele sunt decente, neavând ce obiecta la acest capitol, poate doar designul putând fi îmbunătățit, în sensul că cel actual este destul de simplu. Partea și mai bună a acestui schimbător este modul în care funcționează și compatibilitatea cu orice sistem Shimano cu 10 viteze. Funcționarea este una foarte precisă și rapidă, mai ales dacă ne raportăm la destinația acestui set. Desigur, ar fi loc de mai bine, dar cu un set ca Tiagra, orice începător va simți că a debutat cu dreptul în materie de cursiere.
Versiunea pe care am testat-o este destinată trenurilor de rulare cu 3 plăci (foi), așadar are scripetele lung. Astfel, dacă nu ești foarte sigur pe tine când te afli în fața unui drum cu multe urcări, poți oricând monta un pinion de 28 de dinți cu siguranța că acest schimbător va ordona lanțului să urce fără probleme. Greutatea pentru versiunea de față este de 266 de grame, adică cu 100 de grame mai greu decât vârful de gamă, Dura-Ace.
Schimbătorul de față
Această piesă nu iese în evidență cu ceva anume, dar funcționează bine, atât în ceea ce privește urcarea, cât și coborârea de pe plăci. Și în acest caz ar fi loc de mai bine, dar trebuie să țin cont că am testat un set care nu a fost rodat. Un posibil dezavantaj ar fi faptul că acest schimbător de față nu poate fi folosit pentru plăci mai mari de 50 de dinți. Așadar, dacă vrei un raport mai mare, va trebui să umbli la caseta de pinioane. Dar, dacă avem din nou în vedere publicul-țintă al acestui set, problema amintită este improbabil să apară.
Schimbătorul de față Tiagra 4603 are două versiuni de prindere pe cadru. Prima, cu colier propriu cântărește 132 de grame, iar cea de-a doua, care se montează pe urechea special sudată pe cadru pentru așa ceva, 114 grame.
Manetele
Să începem cu aspectul. Acesta nu a fost îmbunătățit și aici ar fi un punct minus. Nu arată a produs de înaltă calitate, dând o ușoară impresie de neglijență din partea producătorului. Nici ergonomic manetele nu sunt o senzație, dar oferă un grad acceptabil de confort. Totuși, îți recomand să te echipezi cu o pereche de mănuși de ciclism pentru o aderență consistentă.
Continuând cu funcționalitatea, manetele Tiagra 4600 se descurcă peste medie. Cum spuneam și mai devreme, schimbătoarele funcționează precis, reușită care trebuie atribuită și manetelor, întrucât acestea comandă respectivelor piese mișcarea pe care trebuie să o execute. Și ruta cablurilor are o influență importantă, fiind eficient aleasă în acest caz. Cât despre dezavantaje, aici enumăr cele 520 de grame ale acestei perechi de manete.
O trăsătură utilă în cazul manetelor Tiagra 4600 sunt cele două indicatoare aflate în capătul lor. Acestea au rolul de a indica pinionul, respectiv placa pe care se află lanțul. Având în vedere numărul mare de rapoarte dintre care poți alege, există riscul să alegi unul nepotrivit pentru trenul de rulare. Acest material explică de ce. Deci, cele două afișaje sunt extrem de binevenite, mai ales că nu mai trebuie să te uiți spre schimbătoare, luându-ți astfel de ochii de la drum.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.