Formula R1

Renumitul producator de frane Formula a lansat modelul R1 in urma cu an, acestea fiind destinate curselor de Cross Country, indeosebi profesionistilor. Acestea sunt un concurent direct pentru franele Sram XX sau pentru Shimano XTR si reusesc sa le devanseze la capitolul greutate : frana Sram XX cantareste 292 de grame cu disc de 160 de mm, iar Shimano XTR Race, 346 de grame (ambele, modele 2011). R1 pune pe cantar doar 264 de grame (inclusiv disc de 160 mm, versiunea cu maneta din carbon), diferenta de greutate intre cele trei modele fiind evidenta. In varianta standard, franele Formula R1 cantaresc 279 de grame.

Producatorul recomanda modelul R1 si pentru All Mountain, in special versiunea cu disc de 180 mm. Bicicleta pe care am avut ocazia sa testam franele Formula R1 era echipata cu configuratia 180 mm fata/160 mm spate. Daca te decizi pentru acest set de frane, ai posibilitatea de a opta intre doua tipuri de discuri : clasice, dintr-o singura bucata sau cu „carrier” din aluminiu, mai usoare. Ca sa-ti faci o idee despre greutatea discului, afla ca modelul cu un diametru de 180 de mm cantareste 110 grame, adica la fel ca un disc Avid G3 de 160 de mm.

Din punct de vedere al puterii de franare, acestea se situeaza la un nivel de top. Pe langa faptul ca te obisnuiesti imediat cu ele si stii exact cum trebuie sa-ti dozezi puterea de franare in functie de traseu, acestea beneficiaza de o modulatie foarte buna. Cursa manetei nu este lunga, oprindu-se undeva inainte de a atinge 60% din „travel”.

Chiar si in conditii de umiditate, franele Formula R1 nu au dat semne de slabiciune, reusind sa opreasca bicicleta imediat. Sunetul specific discurilor ude a fost prezent, nefiind insa foarte pronuntat. In plus, dupa ce discurile s-au incalzit, sunetul a disparut. Pe coborari mai abrupte de All Mountain, acestea s-au incalzit destul de puternic, putand fi sesizat un mic fading resimtit in manete. Acesta din urma insa nu a influentat puterea de franare a R1-ului.

Maneta de frana, gandita pentru actionarea cu doua degete este subtire, insa aderenta pe aceasta este buna. Poate nu la fel de buna ca la Avid Elixir CR, insa franele R1 nici nu au fost gandite pentru competitii extreme. Tot in maneta de frana este integrat si rezervorul si beneficiaza de design flip-flop, asadar manetele pot fi oricand interschimbate (stanga cu dreapta). Optional, poti achizitiona franele Formula R1 cu maneta (doar lever-ul, nu si corpul) din carbon.

Asadar, indiferent ca le utilizezi pentru Cross Country sau All Mountain, aceste frane sunt foarte solid construite, beneficiaza de un etrier de dimensiuni generoase care contribuie din plin la reprize de franare excelente. Performantele sunt completate de designul minimalist, care insa nu reuseste sa impace toate gusturile. Eleganta acestor frane este data de finisarea excelenta, atat a etrierelor (de culoare negru mat) cat si a manetelor de frana (negru, argintiu, rosu).

Utilizatorii sustin ca placutele (organic pads) au o durata de viata limitata, mai ales in conditii de All Mountain (coborari dese, acumulari de pamant etc) dar se pot schimba rapid.  Este recomandat ca aerisirea sa fie facuta o data pe an, desi sunt cazuri in care au fost utilizate la capacitate maxima mai mult timp. Formula R1 utilizeaza lichid de frana DOT 4, mai putin sensibil la temperaturi crescute, decat lichidul mineral (utilizat spre exemplu de Magura).

Dupa mai bine de o zi petrecuta in compania franelor Formula R1, am ramas cu adevarat surprinsi de calitatile si de performantele acestora. Le recomandam in special pentru cei care-si doresc performante de franare excelente in competitii dar si celor care vor sa paseasca in gama premium, la capitolul franelor hidraulice. Pretul este insa singurul dezavantaj major, franele Formula R1 fiind oferite pentru aproximativ 560 de euro (set complet).

Greutate : de la 264 grame (cu rotor de 160 de mm)

Utilizare : Cross Country, All Mountain