Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Dacă până în prezent alegerea unei biciclete de munte gravita între hardtail și full suspension, în ziua de astăzi variantele sunt completate de formatul roților: 26, 27.5 sau 29 de inch. Dacă 26er-ul este cu noi de când ne știm, iar 29er-ul a prins aripi în ultimii 3 ani, formatul 27.5 iese la atac, misiunea sa fiind să lupte cu cele două concepte deja consacrate.
Și cu siguranță nu-i va fi foarte greu, deoarece nu doar marketing-ul marilor companiilor funcționează ca uns, explicându-ne neîntrerupt de ce avem nevoie de un nou format de roată, dar și în practică, lucrurile se prezintă mai bine decât ne-am fi așteptat. Jose Hermida ne spune că se simte pe noua bicicletă Big Seven mai ceva ca un pește în apă, dar să fim sinceri, vorbește campionul mondial la Cross Country din 2010 care s-ar descurca la fel de bine pe orice bicicletă. Așa cum a dovedit-o de altfel până în prezent.
Pentru că am avut ocazia în 2012 să pedalăm pe o bicicletă cu roți de 27.5 inch full suspension, am vrut să vedem cum este implementat noul concept și mai ales, ce feedback oferă, pe o bicicletă hardtail. Deși simt că este nevoie de o scurtă lămurire când vorbim de termenul „nou” în cazul lui 27.5: dimensiunea există încă de prin anii 80, părintele fiind considerat mai puțin oficial, nimeni altul decât Tom Ritchey.
Revenind, trebuie să precizez din capul locului că articolul de față nu este și nici nu poate fi un test, deoarece am putut pedala pe Big Seven pentru câteva ore în ziua de test de la Merida Press Camp. În schimb, plimbarea a fost suficientă pentru a-mi putea forma o părere.
Merida a optat pentru unghi al headtube-ului de 71 de grade, oferind un plus de agilitate bicicletei, alături de chainstay-ul relativ scurt, de 425 mm. Astfel, compensează cei 1.5 inch peste formatul roții de 26 de inch. În fond, simți că te-ai urcat pe o bicicletă cu roți o idee mai mari, dar nu remarci imediat diferențele. Acestea ies în evidență atunci când urci, fie că e vorba de un traseu presărat cu pietre, fie că este un traseu foarte simplu. Efortul este ceva mai mic, iar asta este de asemenea o deducție logică. În viraje și pe coborâri ești de asemenea o idee mai rapid, deși consider că formatul mai mare al roții îți oferă un plus de încredere. Faptul că feedback-ul oferit de 27.5 se apropie mai mult de cel oferit de o bicicletă cu roți de 26 de inch consider că este un avantaj, iar în cazul în care vrei să faci trecerea, n-o vei resimți ca în cazul în care ai trece de la 26 la 29 de inch.
Big Seven-ul pe care am pedalat era dotat cu o tijă de ghidon (pipă) cu rise negativ, ceea ce exprimă clar dorința producătorului de a poziționa ghidonul mai jos. Asemenea unei biciclete 29er, dar cu un rise negativ mai puțin pronunțat. În orice caz, poziția de race este absolut firească pe o bicicletă ediție Team, ce va fi utilizată de echipa Multivan Merida. Echiparea de top a Big Seven-ului pe care l-am avut sub mine a contribuit din plin și la ușurința în abordarea diverselor trasee. Din echipare, trebuie să menționez schimbătoarele Sram XX, angrenajul Sram X0, frânele din aceeași gamă sau cadrul din carbon (1.060 de grame) cu ax de 12 mm pentru roata din spate ce oferă mai multă rigiditate triunghiului posterior.
Ce soluție vor aplica producătorii pentru biciclete 27.5 inch entry-level, căci acestea ne interesează în mod special, rămâne de văzut. Debutul sezonului nu este departe și sunt curios câți dintre aceștia vor apărea cu astfel de biciclete în segmentul de intrare, dar mai ales câte vor fi importate în România. În ceea ce privește publicul doritor, ceva îmi spune că vor exista două categorii de cumpărători: cei care vor alege exact varianta de mijloc oferită de roata de 27.5 inch, pentru a scăpa rapid de bătăile de cap și cei mai cumpătați care vor avea suficientă răbdare pentru a testa toate formatele înainte de achiziție. Până la urmă, așa cum roata de 29 de inch are avantaje (pentru cei înalți) și dezavantaje (pentru cei scunzi) față de cea de 26 de inch și viceversa, la fel se întâmplă și în cazul celei care se află pe moment în lumina reflectoarelor.
Din punctul meu de vedere, vorbim aici de un all rounder care promite mult. Fie că alegi o bicicletă de Cross Country sau de All Mountain cu această dimensiune a roților, bicicleta va fi capabilă atât timp cât alegerea este făcută cu cap și tu ești în miezul acțiunii. De aceea nici nu pot să văd un câștigător clar din această bătălie, pentru că fiecare va persoană va decide care este formatul ideal. În încheiere, nu-mi rămâne decât să mai adaug faptul că 27.5 este o completare reușită a gamei anului 2013. Indiferent de producătorul de care vorbim. O gură de aer proaspăt de care industria are nevoie în aceste vremuri.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Conform unui articol pe care l-am citit intr-o revista germana, mai multi dintre marii producatori au fost intrebati de viitorul rotilor de 26″. In general spuneau ca rotile de 26″ vor ramane numai pe biciclete low end, cele de dirt jump si eventual de downhill. Bicicletele de XC si All Mountain vor avea numai roti de 27.5″ si 29″.
Știu ce se vehiculează dar mi se pare sincer destul de greu de crezut. Singura modalitate prin care pot face asta este să renunțe pur și simplu la producția de biciclete cu roți 26. Și atunci, fără alte opțiuni, piața se va reorienta. Eu susțin în continuare că bicicletele 26er mai au un cuvânt de spus, acum și la fel de bine, peste 5 ani. Dar la cum merg lucrurile, nu putem fi siguri de nimic.
Cum am zis, rotile de 26″ for fi numai pe anumite biciclete, gama entry level sau „recreational”. Exemplul cel mai bun e Specialized, care nu mai face biciclete de XC cu roti de 26″.