Începând de anul trecut a apărut un nou standard pentru mărimea roților bicicletelor montane și anume cel de 27,5 țoli, supranumit și 650B. Acesta oferă un compromis foarte bun între soliditatea și inerția redusă a roților de 26” și viteza de rulare a roților de 29”.
Un alt avantaj al roților de 27,5” este că foarte multe dintre cadrele existente pot accepta aceste roți fără modificări. Poți și tu să convertești bicicleta ta la noul standard, dar pentru asta trebuie să verifici mai întâi compatibilitatea cadrului și a componentelor tale.
Cadrul
În primul rând trebuie verificat dacă cadrul tău permite folosirea unei roți mai mari. Trebuie mai întâi să calculezi raza roții pe care o ai deja: pornind de la codul ETRTO poți calcula foarte ușor raza roții în mm adunând cele două numere ale codului (diametrul balonului + jumătate din diametrul jantei). Exemplu: pentru codul ETRTO 42-559 raza roții este 42 + 559/2 = 321 mm. La această lungime se mai adăugă distanța dintre suprafața anvelopei și cadru. Raza totală a roții noi de 27,5” (diametrul balonului in mm + 584/2) trebuie să se mențină sub distanta calculată anterior. De reținut este că trebuie să te asiguri că rămâne și ceva loc suplimentar astfel încât roata să se poată învârti și dacă prinde o pietricică sau noroi între crampoane. Poți alege și o anvelopa cu balon mai mic pentru a te încadra în spațiul disponibil.
Pentru cei care au cadre full suspension: trebuie de asemenea verificat dacă roata nu atinge seat tube-ul când se apropie de cursa maximă. Pentru aceasta se scoate aerul din amortizor și se comprimă suspensia la maxim; se observă cât spațiu rămâne disponibil intre roată și seat tube.
Furca
Următorul pas este să verifici dacă furca îți permite să folosești noile roti. Procedeul este asemănător cu cel de la cadru, dar spațiul de rezervă dintre anvelopa și coroana brațelor inferioare trebuie să fie puțin mai mare. Motivul este simplu: când treci peste obstacole roata se deformează în plan vertical. Unele spițe se lungesc puțin, altele se contractă, iar roata se „deplasează” puțin în sus. Efectul nu este observabil cu ochiul liber și nu conduce la probleme în mod normal, dar rotile de 27,5” ar putea să ajungă să frece pe coroana brațelor inferioare în timpul unor șocuri mai mari.
Furca este de asemenea un caz special. Când este comprimată la maxim se poate ca roata mai mare să atingă nu numai coroana brațelor inferioare, și chiar și pe cea a brațelor superioare. În acest caz se poate micșora intern cursa furcii cu câțiva milimetri astfel încât să nu mai atingă coroana.
În cazul în care cadrul accepta roti de 27,5” dar furca nu oferă suficient spațiu, există și posibilitatea de a schimba furca complet. Producătorii consacrați de elemente de suspensie oferă deja un sortiment destul de bogat de furci concepute special pentru rotile de 27,5”, iar gama de furci se va largi si mai mult cu timpul. Schimbarea furcii este varianta de dorit (presupunând că este posibil din punct de vedere financiar), permițând astfel folosirea întregii game de anvelope de 27,5”.
Roți
Bineînțeles, pentru a putea converti bicicleta, trebuiesc schimbate și rotile. Aceasta implică în primul rând schimbarea jantelor și a spițelor și centrarea roților. Pe lângă aceasta sunt necesare camere noi și, bineînțeles, anvelope de 27,5”. Anvelopele trebuie alese, în mod evident, în limita spațiului disponibil. Concret, în unele cazuri, nu mai pot fi folosite anvelope cu volum mare. De reținut este că roțile de 27,5“ se adresează in mod specific bicicletelor all mountain și trail/enduro unde diametrul mare al anvelopelor este de dorit.
Angrenaj și pinioane
Din cauza diametrului mai mare, ar trebui schimbate ori foile de pe angrenaj cu unele mai mici, ori caseta de pinioane cu una adaptată roților de 27,5” (de exemplu cele de la Shimano cu pinioane cu 11-36 de dinți). Aspectul nu este foarte important, in lipsa unei adaptări fiind nevoie de forță suplimentară la pedalare.
Performanța conversiei
Țin să remarc că nu este neapărat ca o conversie să aducă îmbunătățiri ale performantei bicicletei. Acesta este cazul numai atunci când cadrul și furca permit folosirea întregii game de anvelope de 27,5”, inclusiv a anvelopelor cu volum mare. Deși aproape orice cadru poate fi convertit cu succes, numai unele dintre ele au suficiente rezerve de spațiu pentru a permite montarea unei roti de 27,5” cu anvelope cu baloane de peste 2,1”.
Dacă cadrul nu are suficiente rezerve de spațiu nu prea are rost să încerci conversia. Bineînțeles, poți folosi o roată mai mare cu o anvelopă cu diametru mai mic, dar aceasta conduce numai la o mărire minoră a diametrului total al roții, iar volumul redus al anvelopei conduce la confort, aderență și tracțiune diminuate,care de fapt sunt principalele motive de a folosi o roată cu diametru mai mare.
Faceti niste confuzii greu de imaginat in lumea biciclistilor, mai baieti:
1) 26 de inch NU este RAZA rotii, ci DIAMETRUL total, final al rotii, cu anvelopa pusa si umflata pe janta (mai exact, undeva la 26,3 – 26,5 inch).
2) parametrul (sau variabila) 2.1 din 26 x 2.1 nu reprezinta grosimea balonului pe verticala, ci este grosimea balonului pe orizontala dupa ce umflati camera la presiunea indicata pe anvelopa (3,5 bari de regula pt MTB)
„Începând de anul trecut a apărut un nou standard pentru mărimea roților bicicletelor” – rotile de 27.5″ au aparut inaintea rotilor de 26″. Motivul pentru care rotile de 26 au devenit mai populare e pentru ca americanii le importau ca piese pentru biciclete de copii si le ei jucariile si produsele pentru copii au taxe vamale mai mici.
Producatorii de cauciucuri au profitat de asta si s-a trecut pe roti de 26″. Dar unii producatori mici au continuat sa faca biciclete de 27.5″.
„roțile de 27,5“ se adresează in mod specific bicicletelor all mountain și trail/enduro unde diametrul mare al anvelopelor este de dorit.” – atunci de ce exista biciclete de XC/maraton cu roti de 27.5″ si 29″, daca rotile mai mari nu ofera avantaje decat la trail/AM/enduro ?
@RaduG:
1. Point taken. Greseala a fost corectata.
2. 2.1 este intr-adevar latimea balonului, dar daca este montat pe o janta corespunzatoare balonul este mai mult sau mai putin un cerc. bineinteles, daca ai montat o anvelopa de 2.1″ pe o janta de 30mm balonul nu mai ramane rotund, dar oricum astfel de montaje nu sunt indicate. In orice caz, pentru calculele mai mult sau mai putin precise din cazul de fata inaltimea balonului poate fi substituita cu latimea acestuia fara sa conduca la erori semnificative.
@edd_lg: rotile 650B au existat de mai multa vreme, dar cu aplicatii numai in touring. Latimea balonului era de numai 1,5 toli. Standardul nou pentru rotile de 27,5 ofera anvelope cu latimi de pana la 2,35″, mult mai adecvate pentru MTB.
Cat despre modul de folosire al anvelopelor: sunt destinate intr-adevar bicicletelor AM/enduro; afirmatia este putin neclara, dar le comparam cu bicicletele pentru DH. Rotile de 29″ au caracteristici foarte bune pentru XC ruleaza mai usor peste obstacole, dar au din pacate rezitenta la forte laterale mult mai mica.Asta nu reprezinta o problema pentru XC/maraton dar trebuie luata in considerare pe masura ce te muti in gama AM/enduro/FR/DH. Bun, pe masura ce rezistenta si calitatea materialelor folosite in roti creste, sunt utilizate si in alte categorii, dar pur si simplu nu ofera agilitatea, acceleratia si rezistenta unor roti cu diametru mai mic. Bicicletele BMX au ramas la rotile de 20″ din motive similare.
Din aceasta cauza rotile de 27,5″ imbina calitatile pozitive ale rotilor de 26″ si de 29″: rezistenta superioara, suficienta pentru AM/enduro, rezistenta la rulare redusa peste obstacole relativ mici, ofera de asemenea impresia unui confort sporit si a unei suspensii mai eficiente si nu in ultimul rand agilitate buna. Noul standard este pur si simplu un compromis bun pentru o gama de biciclete care este de asemenea un „compromis” intre XC si DH.
Din cate am calculat eu pentru o roata de 27.5 cu anvelopa de 2.1 trebuie sa ai de la centrul butucului spate pana la cadru si de la centrul butucului fata pana la furca cam 36 de cm (adica 14,2 in inchi) ceea ce inseamna cam 1 cm si ceva toleranta. Daca aveti 35 sau mai putin puteti uita de roti de 27.5. Precizez ca numerele le-am calculat si nu masurat, bine ar fi sa fi gresit pentru ca pe bicla mea am 35 si tare ma batea gandul sa imi pun roti de 27.5. Mai trebuie luat in considerare si faptul ca rotile fiind mai mari pozitia bicicletei si implicit a biciclistului este mai ridicata deci cu stabilitate mai mica.
Buna Claudiu,
nu se prea merita sa faci conversia daca nu ai destul loc pentru rotile noi. Ideea este sa ai in final o bicicleta cu rotile mai mari Desi aproape toate bicicletele ar accepta jante de 27,5″ cu anvelope cu balon ingust, o asemenea conversie nu iti aduce absolut nimic. Dimensiunea totala a rotii ramane aproximativ la fel si in final o roata de 26″ cu anvelopa cu volum mare este mai solida la forte laterale, are aderenta mai buna, este mai agila si are inertie la rotatie mai mica fata de o roata de 27,5″cu cauciucuri inguste. In cel mai bun caz iti faci o impresie numai pe jumatate corecta despre comportarea si performantele unei biciclete concepute din start pentru astfel de roti.
raman la 26 … ma simt bineee…restu e marketing pentru buzunare generoase :))
Presupun ca roata de 27, 5 ” nu se va mai incadra pe cadru si furca la nivelul bolturilor de frana v-brake , in acest caz avem nevoie de adaptoare pt frana ? sau aceste roti sunt „only disk ” ?
Depinde foarte mult de franele pe care le ai. In principiu unele se pot regla, altele pot fi modificate cu un minim de efort ca sa suporte jante de 27,5″, iar altele nu functioneaza deloc. Daca nu se pot regla, cel mai sanatos este daca inlocuiesti franele direct unele care pot fi reglate, cum ar fi Avid Tri-Align (sau frane cantilever pentru 700c). Preturile nu sunt chiar atat de mari.
Mai dificil este sa gasesti jante pentru rotile de 27,5″. Eventual poti folosi niste jante retro de la o bicicleta veche de touring, dar in mod evident nu contine materialele si nu are calitatea unei jante moderne.
Daca tot faci conversia la 27,5″, atunci ti-as recomanda sa treci si la frane pe disc…
„Noul standard este pur si simplu un compromis bun pentru o gama de biciclete care este de asemenea un “compromis” intre XC si DH”
Erori dupa erori …
AM/Enduro sunt discipline de ciclism montan nu compromisuri. Revenirea catre 650B sau 26 este o corectie la industria de FS, dupa derapajul catre 29.
Mai vorbim peste doi ani.
Ma tem ca dreptul de a scrie astfel de platitudini intr-un articol a fost un compromis nefericit.
@Gigi: nu vad nici o eroare. Nu exista nici un derapaj catre 29er care trebuie corectat. 29er s-au impus categoric in XC si nu pleaca nicaieri. 650B nu este o revenire, ci o optiune in plus pentru cei care: 1 – nu sunt suficient de inalti pentru a putea folosi un 29er; 2 – au nevoie de mai multa manevrabilitate dar si de mai multa usurinta la rulare pe singletrail-uri; 3 – nu practica ciclism de performanta.
Cat despre dreptul de a scrie „platitudini”, acesta se bazeaza pe capacitatea de a observa ce se intampla in R&D-ul producatorilor majori: toti prezinta anul asta un numar crescut de modele 650B si 29er. Poate imi furnizezi si mie sursa care confirma revenirea asta de care vorbesti tu si promit ca incerc sa ma documentez luna viitoare la Eurobike, poate mi-a scapat mie ceva si iti pot oferi niste stiri mai indepartate de banalitatile de zi cu zi. 😉
DEX-ul defineste compromisul ca fiind un „accord obtinut prin cedari reciproce; concesie”. Poate ca nu ai inteles ghilimelele care incadreaza compromisul. Permite-mi sa iti explic: „compromisul” intre XC si DH este o disciplina care imbina mersul rapid pe teren accidentat (punctul forte al DH-ului) cu catarari scurte si intense (punctul forte al XC-ului). Corespunzator, bicicletele pentru AM/Enduro sunt un compromis intre bicicletele ultrausoare si rigide pentru catarare si cele grele, solide si super-amortizate, asa numitele gravity-bikes. Aceste biciclete sunt un compromis pentru ca nu exceleaza nici la catarari dar nici la coborari, nu au greutatea redusa necesara unor recorduri la catarare dar nici rezistenta necesara parcurgerii in viteza a unui traseu de DH.
Deci putem sa vedem peste cativa ani ce a iesit din standardele astea. Sunt convins ca pana atunci majoritatea segmentului Enduro este echipat cu 650B, XC-ul ramane pe 29er. Singura necunoscuta este DH-ul; poate ne impartasesti o prognoza?
O intrebare va rog: imi afecteaza geometria cadrului unui 29er daca pun roti de 27,5 ?
Multam
Salut, da, automat. O să simți direcția complet diferit. Ca să faci doar o probă, împrumută de la cineva o roată de față ca să simți diferența.
Doar cu o roata e normal sa simta diferente, dar cu ambele pe 27.5 nu vad de ce sa fie ceva diferit.
@MaddoxBoB:
1. geometria in sine nu este afectata daca schimbi numai ambele roti. Dar: inaltimea BB-ului va scadea cu 1-2cm, in functie de marimea anvelopei. Iti pot spune din proprie experienta ca ai sa dai cu pedalele in toate damburile si radacinile de pe trail, desi 1-2 cm nu par mult la prima vedere. Ai sa ajungi sa regreti modificarea, mai ales daca te inclini in viraje sau daca cararile pe care mergi au damburi de marime „nepotrivita”.
2. In cazul in care schimbi si furca, geometria se modifica intr-un mod ca nefericit: partea frontala a bicicletei este mai joasa, ceea ce nu ajuta absolut deloc pe trail. Probabil ca ai putea compensa cu o pipa mai scurta si mai inalta si/sau cu un ghidon cu rise. Oricum, punctul 1. se aplica si in acest caz.
Conversia de la 26 la 27.5?
Trebuie luat in considerare pretul componentelor, chiar al basculei spate care la unele modele (ex Zerode) trebuie schimbata, sa nu mai vorbim de garda la sol care implicit se va inalta, toate puse cap la cap nu vor justifica niciodata transformarea unei biciclete de 26 intruna de 27.5.
Ideea era sa faci conversia cu schimbari minime la nivelul cadrului si al componentelor. Daca incepi sa schimbi bascula deja ai putea sa schimbi cadrul cu totul… Garda mai inalta nu este neaparat un dezavantaj, tinand cont ca rotile de 27.5 sunt folosite traditional pentru AM/Enduro. Ajuta cand ai de trecut peste obstacole mai mari. Bineinteles, depinde de la ce bicicleta pornesti; un cadru de XC nu va face fata la cine stie ce tavaleala.
Conversia o vad utila doar in cazul in care vrei sa convertesti MTB-ul pentru asfalt. (si asta cred ca o sa fac..) Pe un cadru de 26″ o sa pun jante de 27.5″ cu cauciucuri de sosea. Din calculele teoretice, se pot pune roti de 27.5″ cu cauciucuri pana la 1.75″l fara probleme. franele vor fi obligatoriu pe disc. Daca am ieseala la padure sau pe camp, pun rotile de 26″ cramponate,, daca se iese pe sosea, in 5 minute le pun p-alea de 27.5″ slik/asfalt si am terminat balciul. Doua bicicele nu se pune problema sa tin, si nici nu ma dau pe sosea cu crampoane de MTB. De ce 27.5″ si nu raman la 26″? Pentru ca roata devine prea mica in diametru cu balon ingust.
PS
vechiul standard de 27″ (anterior celui de 26″) nu este acelasi lucru cu actualul 27.5″!
Salut,am o bicicleta b’twin cu cauciucuri de 26,am gasit de curand cauciucuri noi de 27,5/2,2,60 lei pereche,noi!Cineva a cumparat bicicleta noua si a schimbat rotile cu totul!Intrebarea mea,pot sa le pun pe bicicleta mea/jante de 26 ,cauciuc de 27,5!Astept raspuns!
Adrian, un sfat prietenos vinde bicicleta, nu e de tine :))) cum naiba sa se potriveasca prietene?!