Acum citesti
Prim contact: furca Zoom Drift 32 (2017)

După o discuție cu cei de la Zoom, la Eurobike, care a avut loc datorită lansării noilor componente pentru MTB, mai precis o serie nouă de pipe și ghidoane care mi-au plăcut, am ajuns la capitolul furci. Acel capitol unde știam clar că cei de la Zoom nu stau deloc bine. Nici nu vreau să mă gândesc la sutele de biciclete cu furci Zoom pe care le-am văzut și de care am rămas aproape șocat: funcționalitate foarte slabă spre deloc, greutate imensă, per total, calitate slabă.

Furcă de 140mm pe cadru de 160mm. E ok, dar nu pentru mult timp.

Dar la fel de șocat am rămas și acum, când au trimis pentru testare noua lor furcă, Zoom Drift 32. Imediat mi-au venit în minte imaginile cu furcile de top produse de Suntour, pe care le comparam cu cele entry-level. Așadar, mi-a fost repede clar: cine construiește furci, poate lansa pe piață și produse de calitate, iar dacă pronunți un anumit brand, nu înseamnă că spui doar low-quality, ci mai degrabă, low-quality în segmentul low-cost.

Noua furcă a celor de la Zoom arată foarte bine, este finisată aproape incredibil gândindu-mă la alte modele din gama producătorului și este ușoară (1.81 kg pentru o cursă de 140mm), însă toate acestea ar fi fost fără valoare dacă furca nu ar fi funcționat corespunzător. Iar acesta a fost alt capitol la care am rămas șocat. Să vă explic de ce. În mod normal, când testez o furcă scumpă, mă aștept dn start ca totul să funcționeze ca la carte. Realizezi repede ce ai sub tine, iar așteptările îndeplinesc standardele. Rar mai apare un model care-ți întoarce un pic universul pe dos, spre exemplu Pike-ul, însă de regulă aceasta este o constantă care se modifică în cazuri foarte rare. Unul dintre cazuri a fost cel al furcii Drift, de la care nu prea aveam așteptări, dar care m-a impresionat prin funcționalitate.

Drift arată ca orice altă furcă de calitate, cu mici excepții la calitatea unor materiale. Dacă i-aș da stickerele jos, cu siguranță te-ai gândi la ceva scump.
Vedere din spate și inel pentru setarea sag-ului. La 20, desigur.
Capacul pentru valva de aer arată bine.
Iar finisajele brațelor sunt de asemenea de calitate.

Începând de la denivelările mai mici, până la cele mari, furca funcționează foarte bine și înghite șocurile asemenea unui model al unui producător mai scump. Nu știu exact cum au făcut cei de la Zoom ca să construiască astfel această furcă, însă le-a reușit. Am montat-o pe bicicleta de enduro, însă din păcat la nivel de cursă, furca nu s-a potrivit cu cadrul: 140mm versus 160mm. Câteva unghiuri modificate și o poziție mai coborâtă, poate un pic mai ciudată, au fost condiții pe care a trebuit să le accept, asta ca să nu mai caut o bicicletă cu suspensii de 140mm pe care s-o montez. În acest fel am avut ocazia să o testez și pentru o perioadă mai lungă de timp, iar concluziile nu au încetat să apară: fără scurgeri de ulei, fără pierdere de presiune, fără performanțe care să se modifice peste noapte. Realitatea este de fapt că cei de la Zoom chiar au reușit să creeze un produs fără prea multe compromisuri, iar asta se întâmplă după doi ani de încercări și de construit prototipuri. Iar costurile, crede-mă, sunt uriașe. Gândește-te doar ce înseamnă că construiești o formă pentru a turna brațele. Apoi s-o modifici. Apoi s-o modifici iar și iar. Și iar!

Drift are coroane din aluminiu 6061, brațele superioare din aluminiu 7050, steerer-ul tot din aluminiu, iar brațele inferioare din magneziu. Damper-ul poartă denumirea de IDC (Individual Damping Circuit System), referindu-se la soluția pentru întreruperea dintre compresie și lock-out, ambele ajustări având câte un circuit hidraulic separat.

O formă destul de ciudată pentru pod, dar pare super rezistent.
Cheiță cu design-surpriză. Lungă, deci ușor de acționat, căci crează o pârghie mare.
Inelul construit dintr-un cauciuc special nu doar că izolează bine, însă reduce forța de frecare pe brațe.
Două reglaje dintr-un foc: forța de compresie și lock-out-ul.

Compresia este butter smooth, așa cum îmi place să o numesc, iar de nu-ți convine ceva, o poți seta chiar și pe aceasta. În dreapta, deasupra brațului, există o rotiță prin care setezi de fapt cât de rigidă vrei să fie compresia. Pe de altă parte, sub același braț, ai reglajul de rebound (revenire), cu alte 21 de click-uri. Iar ca totul să fie ca la carte, lock-out-ul setat la maxim nu blochează complet furca, ci îi mai lasă o cursă de 1-2 cm, utilă atunci când urci pe pietre. La vale, furca s-a comportat exemplar și nu mi-a dat niciodată impresia de nesiguranță. Am abordat și trasee mai dificile în ciuda cursei de 140mm, iar aceasta a funcționat fără reproș.

După 3 luni de plimbări pe această furcă, mă pot declara impresionat, în special pentru că aici vorbim despre Zoom. De la construcție și până la ceea ce se află în interior, noua Zoom Drift 32 (corespunde cu diametrul brațelor superioare) nu prea lasă loc de comentarii. Varianta testată este pentru roată de 27.5 inch, prindere Post Mount, headtube conic și prindere QR15 pentru roată. Iar greutatea de 1.81 kg este absolut în regulă. Cei de la Zoom ne-au spus că vor lansa și o versiune cu o cursă de 120 și 100mm, o veste chiar bună pentru iubitorii de all-mountain sau cross country. În ceea ce privește prețul, acesta nu ar trebui să depășească 1.000 de lei, în condițiile în care se poate bate fără probleme cu furci precum Suntour sau entry-urile de la Rock Shox, produse concurente care costă semnificativ mai mult. Singurul capitol unde nu pot face nici măcar o estimare este cel am durabilității. Cum se va comporta pe termen lung, rămâne de văzut și de lămurit.

Vezi Comentarii (3)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

3 × five =