Acum citesti
Biciclete de Cross Country entry-level în 2013: ghid de achiziționare

Bătălia pentru segmentul entry-level, în 2013, se anunță acerbă. Producătorii au venit cu design-uri dar și cu specificații noi, menite să atragă noi clienți. Din acest motiv, se naște întrebarea: cine oferă cea mai bună echipare, pentru un preț cuprins între 2.100 și 2.250 de lei, cel mai popular segment din România în ceea ce privește biciclete entry-level. Trecerea în revistă va face abstracție de brand și se va concentra doar pe raportul echipare/preț. Evident, trebuie să iei în calcul că o bicicletă de provine de la un brand cunoscut sau premium, beneficiază de finisaje superioare la nivelul cadrului și nu doar în ceea ce privește aspectul sau sudurile ci și din punct de vedere al greutății sau rigidității. Dar cum acestea sunt aspecte pe care nu avem cum să le verificăm fără a lua contact cu bicicletele respective, ne vom concentra strict pe echiparea acestora.

Biciclete de Cross Country entry-level: ce așteptări pot avea de la acest segment?

Pentru că vorbim de segmentul entry-level, bicicletele din această categorie de preț trebuie să ofere o echipare echilibrată, care să permită ieșiri la munte, deplasări prin oraș, ieșiri la pădure etc. Pe scurt, o bicicletă multivalentă, dar care nu excelează la niciun capitol. Bineînțeles, acestea pot fi explotate și în cadrul competițiilor, fără a avea pretenții la nivel de performanță. Atenție însă, unii producători oferă o garanție mult mai restrânsă pentru cei care utilizează aceste biciclete în concursuri. Este bine să te interesezi în prealabil care sunt condițiile.

Majoritatea bicicletelor din acest segment sunt echipate cu sisteme de transmisie 3 x 8, cu pinioane pe casetă, ceea ce reprezintă un avantaj atunci când vine vorba de înlocuirea acestuia. Cele cu sisteme de transmisie 3 x 7 au pinioanele cu prindere pe filet, ceea ce presupune că va trebui să înlocuiești și butucul de spate dacă vei vrea să treci la un sistem de transmisie 3 x 9 sau 3 x 10. Cadrele din acest segment permit instalarea de frâne pe disc (în cazul în care bicicleta nu vine dotată cu această opțiune), suportă furci performante (dat fiind standardul de 1 1/8 inch) și vin cu finisaje decente la nivelul cadrului, ceea ce le face atractive pentru upgrade-uri viitoare.

La nivelul componentelor, putem întâlni atât v-brake-uri cât și frâne pe disc, majoritatea cu performanțe modeste. La fel se poate spune și despre pedalier, care atârnă în general destul de greu pe cântar. Schimbătoarele nu depășesc clasa entry-level, iar roțile (cu tot cu anvelope) cântăresc destul de mult.

Pe scurt, aceste biciclete sunt dedicate exclusiv celor care privesc acest sport ca un simplu hobby și care preferă ieșirile ocazionale la munte. Dacă dorești performanțe crescute (control mai precis pe trasee mai dificile, coborâri lungi etc.), trebuie să te orientezi către modele mai sus plasate în gama de preț.

Candidații

Între 2.100 și 2.250 de lei am găsit următorii candidați: Ram HT One.3, Cross Grip 124, Merida Matts 20-MD, Focus Highland Peak Disc, Trek 3900, Haibike Power RC, CTM Quadra 3.0, Cube AIM 26, Scott Aspect 660, Univega Alpina HT-500 și Ideal Prorider.

Furca

Pentru că este una dintre cele mai importante componente, vom începe cu furca bicicletei. Dintre toți candidații, Ram HT One.3 este singurul echipat cu o furcă Rock Shox, modelul entry-level XC 28 TK. Apoi, urmează Cross Grip 124, Trek 3900 Disc, CTM Quadra 3.0 și Cube AIM care punctează pozitiv la acest capitol, fiind echipate cu o furcă Suntour XCM. Deși performanțele acestor două modele de furci, Rock Shox XC 28 și Suntour XCM nu strălucesc, sunt o idee mai rafinată decât furcile Suntour XCT sau RST Gila instalate pe celelalte biciclete.

Frânele

Un alt aspect important sunt frânele. La acest capitol punctează pozitiv Cross Grip 124, Haibike Power RC, CTM Quadra 3.0 și Ideal Prorider, primele două modele de biciclete fiind echipate cu frâne hidraulice pe disc Tektro, iar ultimele două, cu frâne hidraulice pe disc Shimano, acestea din urmă fiind și cele care oferă cele mai bune performanțe. Restul de biciclete sunt echipate fie cu frâne mecanice pe disc, fie cu V-Brake-uri.

Sistemul de transmisie

La acest capitol, CTM Quadra 3.0 este lider, deoarece oferă ca niciun alt concurent, un sistem de transmisie cu 3 foi și 9 pinioane. Restul de modele sunt echipare cu o casetă de 8 pinioane. La nivelul schimbătorului de pinioane, cele mai bine echipate biciclete sunt Ram HT One.3 cu un schimbător Sram X4 (echivalent cu Shimano Alivio), Cube AIM 26, CTM Quadra 3.0 și Focus Highland Peak, toate echipate cu schimbător de pinioane Shimano Alivio. Din acest punct de vedere, Focus Highland Peak punctează cel mai bine, dat fiind faptul că atât schimbătorul de foi cât și cel de pinioane provin din gama Alivio, rezultând într-un sistem de transmisie omogen.

Anvelopele

Nu în ultimul rând, anvelopele joacă de asemenea un rol important, deși ca upgrade ulterior nu reprezintă o investiție mare. Majoritatea anvelopelor din această gamă sunt entry-level, deci cântăresc destul de mult. Înlocuirea acestora cu un model mai performant, va reduce semnificativ și din greutatea bicicletei. La acest capitol, cel mai bine se prezintă Ram HT One.3 cu un set de anvelope Maxxis Crossmark, Univega Alpina HT-500, Cube AIM și Focus Highland Peak, toate echipate cu renumitul set de anvelope Schwalbe Smart Sam.

Greutatea

Este un aspect important, neglijat de unii producători. Nu putem face nicio mențiune la acest capitol, deoarece nu toți producătorii oferă aceste date. În orice caz, din datele furnizate, Univega Alpina HT-500 cântărește 13.4 kg, în condițiile în care media acestei game de biciclete fiind de 14 kg.

Prețurile

Prețurile recomandate sunt după cum urmează, alături de plusurile față de restul de modele:

Scott Aspect 660 – 2.100 Lei – plusuri: preț
Univega Alpina HT-500 – 2.149 Lei – plusuri: anvelope, cea mai mică greutate
Ideal Prorider – 2.149 Lei – plusuri: frâne
Ram HT One.3 – 2.159 Lei – plusuri: anvelope, schimbător, sistem de transmisie
Cross Grip 124 – 2.179 Lei – plusuri: frâne
Merida Matts 20-MD – 2.190 Lei – plusuri: variantă echilibrată echipare/preț
Focus Highland Peak Disc – 2.199 Lei – plusuri: sistem de transmisie, anvelope
Trek 3900 – 2.200 Lei – plusuri: furcă
Haibike Power RC – 2.229 Lei – plusuri: frâne
CTM Quadra 3.0 – 2.249 Lei – plusuri: sistem de transmisie (9 pinioane), frâne, furcă
Cube AIM 26 – 2.250 Lei – anvelope, schimbător de pinioane

După cum se poate observa din tabelul de mai sus, două biciclete vin cu cele mai multe avantaje: Ram HT One.3 și CTM Quadra 3.0. Brand-ul slovac și mai puțin cunoscut, CTM, oferă cel mai bun raport echipare/preț, deoarece are un avantaj major peste Ram HT One.3: frânele hidraulice pe disc față de frânele V-brake. Focus Highland Peak și Merida Matts 20-MD se prezintă ca o variantă de mijloc.

Concluzii

Oricare dintre aceste biciclete sunt capabile să facă față potecilor de pădure sau plimbărilor recreaționale la munte. Atât timp cât nu te aventurezi pe trasee extreme, te poți bucura pentru mult timp de bicicletă. Alegerea bicicletei este o chestiune personală și care nu trebuie să țină neapărat de buget ci și de preferințele personale: mărci precum Scott sau Trek deși sunt mai scumpe sau oferă o echipare mai slabă decât concurența, trebuie luat în considerare faptul că sunt brand-uri premium, iar pentru mulți contează imaginea, fiind dispuși să aducă îmbunătățiri ulterioare bicicletei. Pentru vânătorii de oferte, pentru care imaginea nu joacă un rol important, brand-urile mai puțin cunoscute, precum CTM, pot reprezenta alegerea potrivită.

Vezi Comentarii (11)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

two + eight =