Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Din discuţiile purtate recent cu reprezentanţii mai multor magazine de biciclete, am ajuns la concluzia că piaţa de CityBike-uri este situată undeva la 15, poate maxim 20% din totalul vânzărilor dintr-un an. Iar această tendinţă se manifestă mai ales în orasele mari, unde este necesară mai degrebă o bicicletă de oraş rapidă decât una de munte.
Este clar, în România trend-ul este dat de mountainbike-uri. Le poţi vedea peste tot prin oraş, fie că te aflii la şes sau la munte. De aici pleacă şi dilema mea. De ce sunt oraşele pline de MTB-uri, când locul acestora este defapt la munteş Unul din răspunsuri poate fi găsit în trecut, la capitolul începuturilor vânzărilor de biciclete din România. Dacă-ţi mai aminteşti, primele biciclete comercializate de Metro ce purtau denumirea de Raxon, erau Mountainbike-uri (doar asta scria şi pe etichetă) cu o furcă şi cu cadru din oţel, ambele rigide.
Pentru plimbările prin oraş aceste biciclete nu erau sufcient de rapide pentru a parcurge distanţe foarte lungi, datorită anvelopelor de munte care aveau o rezistenţă la rulare destul de scăzută. Cu toate acestea, au fost achiziţionate sute de astfel de mounatinbike-uri de către diverse persoane dar şi de către firmele de curierat pe bicicletă, care aveau în unele cazuri o flotă de peste 100 de astfel de biciclete (din mărci precum Raxon sau NECS Bike). Cei mai inteligenţi și-au schimbat anvelopele cu unele slick şi s-au deplasat mai repede. Ceilalți (printre care şi eu), au preferat să pedaleze mai greu prin oraş dar să facă şi ceva ieşiri la munte, cu toate ca lipsa oricărui sistem de amortizare te lăsa cu dureri semnificative de spate.
Trend-ul era deja pornit iar în comunităţile restrânse de biciclişti, cei cu CityBike-uri erau ironizaţi. Începând cu anul 2000, au început să apară tot mai multe modele de furci cu suspensie, iar plimbările la munte au devenit mai plăcute. Cu toate acestea, bicicletele MTB se vindeau în continuare în proporţii covârşitoare în oraşe. Astăzi, situaţia s-a ameliorat puţin, însă nicidecum semnficativ.
Vestea bună este că în ultima perioadă au apărut modele trendy de la producătorii setaţi pe biciclete de oraş, cele care vor să-ţi completeze imaginea de urbanist. Fac referire aici la Electra, Vanmoof sau Brompton dar lista poate continua până la finele paginii. Încet şi timid, unii dintre bicilişti renunţă la MTB-uri pentru a-şi achiziţiona CityBike-uri. Sau cumpără un CityBike ca o a 2a bicicletă. Este îmbucurător, dar schimbarea va dura ceva timp.
O bicicletă de oraş este mult mai practică în oraş, mai ales dacă este pliabilă. Are anvelope rapide, are o poziţie dreaptă, confortabilă şi comodă perfectă pentru a admira oraşul în zilele când eşti prea lent şi în unele cazuri îţi oferă şi posibilităţi de stocare a bagajelor (cu ajutorul unui portbagaj). Iar oferta este destul de variată: de la bicicletele aduse din Olanda, care nu-ţi vor scoate mai mult de 100 de euro din buzunar până la cele avansate, cu 8 viteze în butuc şi şei din piele.
Bineînţeles nici eu nu voi renunţa la Mountainbike. Niciodată. Dar plimbările foarte dese cu CityBike-urile prin oraş mi-au dat de înţeles că acestea sunt mult mai practice. Nu trebuie nicidecum să faci o trecere bruscă. Gândeşte-te doar de câte ori ieşi pe an la munte. Sau la câte concursuri participi. Dacă cifrele sunt irelevante, atunci ar putea fi o idee bună să dai un „switch” dar şi o şansă bicicletei de oraş. Sau dacă nu vrei să rişti risipirea unei sume de bani, împrumută una pentru o săptămână de la un prieten (sau închiriază) şi vezi cum te simţi pedalând pe ea.
Sunt convins că o sătămână este un termen decent pentru a-ţi da singur seama, dacă aceasta îţi este potrivită sau nu. Ştiu care este veşnicul argument: nu avem piste de biciclete, iar deplasarea prin oraş printre automobile poate fi extrem de dificilă şi riscantă. Totuşi şoferii români încep să dea semne de înşelegere faţă de bicicliştii urbani. Atenţia pe care ei încep să ne-o acorde, nu te va mai obliga să urci şi să cobori borduri greu de abordat cu un CityBike. Dorinţa de schimbare a lor şi a noastră, mai ales că vorbim de mediul urban, s-ar putea să aducă mai multe biciclete CityBike pe străzile noastre. Rămâne de văzut!
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
din acelasi motiv pentru care Porsche nu vindea nimic in Romania pana sa apara Cayenne, Dacia vinde mai multe Duster decat Sandero si tot asa (a nu se intelege ca fac comparatie intre Porsche si Dacia; fiecare cu nisa lui).. romanul daca nu are „gip” nu poate sa doarma noaptea;
Sunt mult mai comode, mai mici – le poti depozita mai usor pe balcon, le poti folosi atat la munte cat si la piata pe cand un citybike nu-l poti folosi la o plimbare pe un drum forestier si nu in ultimul rand sunt mai frumoase. Daca mi-as cumpara un citybike mi-ar trebui si un mtb -> spatiu ocupat degeaba pe balcon etc.
In + sa mergi cu bicla prin bucureti este mai periculos ca o coborare pe limbaselu spre ex. Am coborat de n ori pe aclo si nu am patit niciodata nimic in schimb mi-am fact praf o janta pe bdl. unirii intr-o gura de canal al carui capac nu mai exista…
Eu cred ca romanii s-au orientat in primul rand la MTB din cauza drumurilor pline de gropi unele asfaltate,altele nu.. pe vremea aceea erau bicicletele ideale.. Acum am evoluat si noi, si putem sa schimbam putin din mentalitate.
MTB-ul este bun cam peste tot, dar ce-i drept am pornit pe un drum gresit in marile orase…ma uitam la olandezi, foarte rar vezi un mtb-ist pe strazi 🙂 Orasele sunt pline de MTB-uri si unii chiar nu ies la munte cu ele…
Pe de alta parte nu inteleg oamnii care vin cu biciclete de downhill pe „gip” dau o tura prin herastrau le sterg de praf, le suie la loc pe „gip” si probabil le duca acasa in vitrina dupa aceasta experienta extrema in care si-au riscat viata printre babele din parc
@ncristi : ei sunt primii vizati in acest articol. Ai pus punctul pe i.
Personal prefer mtb-ul in oras. Si prefer sa tin cursiera acasa. Traseul meu este prea denivelat. Prea multe borduri mici si mari, prea multe santuri… Cursiera nu este confortabila. Nu are frane prea grozave. Nici echilibrul nu mi se pare prea bun. Pe de alta parte, pe mtb am incredere ca pot sa sar borduri, sa dau in gropi, sa o umplu de mizerie… Si in orice conditii ma va aduce acasa. As vrea sa inchei cu o mica gluma. Oricine poate sa se dea cu o bicla de carbon cu pneuri netede. Dar cati pot face acelasi traseu cu un cadru de otel si pneuri cramponate?… 😀
Ideea era sa inceapa sa se miste si piata asta de citybike-uri cumva….dar se pare ca-s slabe sanse!
Sunt slabe sanse pentru ca nivelul de trai nu este unul foarte ridicat in asa fel incat romanul sa-si permita sa aibe 2 biciclete, una de munte si una de oras . Nivelul actual de trai abia ii permite omului de rand sa se uite cu jind la o bicicleta mai buna si sa-si cumpere o bicicleta mult mai slaba doar din dragostea de a pedala . Astea sunt vremurile, nu oricine isi permite sa dea de ex 1800 de lei pe o bicicleta , sunt multi care nu`si permit sa dea nici 1000 de lei pe o bicicleta , pentru unii sumele astea reprezinta salariul lor pe o luna, dar cred ca e mult mai usor sa dezbati in spatele laptopului sau al calculatorului stand la caldurica` si dandu`ti cu parerea .
D-aia sunteti romani . Succesuri.
P.S.: Lucrez in magazin de profil, si cred ca stiu despre ce vorbesc .
Hello SuperSaint! Long time no see! 🙂 Ai dreptate, dar din punctul meu de vedere doar partial.
Sa presupunem ca cineva s-ar decide sa plateasca 1.000 de lei pe urmatoarea sa bicicleta (suma minima propusa de tine mai sus).
Dupa ce este convins ca are nevoie de bicicleta, persoana trebuie ghidata pentru a lua o decizie corecta. Si aici intervine categoria de care discutam. Cei care vor pedala doar in oras, dar vor alege totusi un mtb. Sau poate un mtb cu furca fixa?
Pe piata exista numeroase alternative acum si poti achizitiona o bicicleta de oras, second hand ce-i drept (sau noua – China), la un pret foarte mic. Chiar mai mic de 1.000 de lei.
Cateva exemple sunt chiar aici: http://www.anunturi-biciclete.ro/anunturi-vanzari-biciclete/anunturi-biciclete/biciclete-de-oras
Cred ca lumea nu aduce in discutie faptul ca romanii in general nu au foarte mari bugete pentru a investi in bicicleta. Cum spuneai si tu, vremurile sunt de asa natura si ar fi absurd sa privim problema din acest punct de vedere. Este vorba mai degraba de cei care iau decizii incorecte, desi cele corecte le-ar fi mult mai la indemina.
Asa este , depinde acum si de cine vinde si ce urmareste defapt , cel mai usor lucru de facut ca vanzator este sa-l intrebi pe client ce are de gand sa faca cu ea, iar mai apoi lucrurile vin de la sine : pret, echipare & buget . Bicicletele sub 1000 de lei dupa parerea mea iti pot pune viata in pericol in functie de locul de unde le cumperi : pleaca nereglate din magazin , frane pe disc care tin mai prost decat o pereche clasica de v-brake s.a.m.d. .
Ca idee eu de ex. n-am vandut niciodata un full suspension unei persoane care se plimba prin parc . Tine de noi , cei din magazine sa culturalizam lumea cu privire la acest fenomen : la ce e buna „aia” de downhill, de ce un city si nu un mountainbike, de ce un mountainbike si nu un bmx s.a.m.d. . Lumea trebuie educata in primul rand .
Parerea mea , a nu mi se lua in nume de rau .
Pana data viitoare, zile pline de soare sub doua pedale strabatand drumuri fara poluare . ( Sa fac si o rima la inceput de sezon )
Da, cat se poate de corect, vanzatorul este cel care ar trebui sa ofere sfatul final unui cumparator. Dar cum ramane cu zecile de magazine de biciclete aparute peste noapte, pentru ca „e la moda sa vinzi biciclete” si care sunt detinute de oameni care nu au nici cea mai vaga idee despre biciclete?
Acei oameni vor vinde practic orice, doar ca sa scape de marfa si sa incaseze banii. Tocmai din acest motiv cred ca ar trebui sa existe si pe partea de media astfel de dezbateri. Pentru ca lumea citeste si se informeaza.
Tu si probabil inca 10-20 de magazine sunteti o exceptie. Dar cu restul de magazine care vand doar pentru profit si mai mult decat atat, nici macar nu stiu ce vand, cum ramane?
Frumoasa rima, se potriveste cu ziua insorita de astazi 🙂
MTB-ul este o bicicleta 100% inutila. Incomoda, se deplaseaza cu viteza mica comparativ cu un city bike bun, nu mai zic de cursiera. Pentru oras, city bike este alegerea perfecta, avand in vedere ca sunt city bike-uri cu cercuri duble si se pot monta anvelope cramponate. Iar pt trasee montane, cu banii dati pe un MTB bun poti achizitiona o motocicleta sh de teren de 250 cc (dirtbike) cu care, sub nici o forma, nu se poate compara un MTB! Dar, din pacate, MTB-urile sunt la moda, un altfel de „taxa pe prostie”, ca asa-i romanul…
Cei care se vor grabi sa ma contrazica se numara printre cei ce nu s-au dat niciodata cu motoru’ pe munte si care se uita cu invidie la motociclisti, pt ca ei au aruncat banii aiurea pe MTB-uri.
Draga Trompi,
Comentariul tau e de prisos . Ai 4, stai jos .
Tin sa te anunt ca de exemplu eu m-am dat cu motorul si tot bicicleta a castigat duelul. Si probabil o sa te intrebi „De ce?” , ei bine pentru ca :
1. Nu trebuie sa alimentez niciodata o bicicleta
2. Costurile de intretinere nu se pot compara in vecii vecilor ! Amin !
3. Nu platesc taxe ca biciclist
4. Sunt ECOfriendly pe bicicleta
5. Fac miscare atunci cand merg pe bicicleta.
6. Sunt mai putin expus accidentelor in trafic ca biciclist.
7. Oare mai are rost sa continui ?
Ce ai facut tu este o reteta culinara prost gandita : e ca si cum ai compara friptura de porc cu mancarea de post .
SuperSaint, ai dreptate. Eu stau jos, comod, iar tu stai in genunchi. Sa-mi fie cu iertare, dar esti un sarantoc. Esti genul de oameni pe care ii vedeam in adolescenta milogindu-se de controlori in RATB pt a nu fi amendati.
Citez: „1. Nu trebuie sa alimentez niciodata o bicicleta. 2. Costurile de intretinere nu se compara. 3. Nu platesc taxe ca biciclist.”
Clar un sarantoc. Cat despre datul cu motocicleta, nu incurca cu uitatul! Tu n-ai urcat niciodata pe motor decat la vreo expozitie, ca sa-ti faci o poza. Dar, daca esti din Bucuresti, te invit sa te urci pe unul din motorarele mele. Sau, de ce nu, pe ambele. DirtBike sau Superbike, ce preferi? Iti permit sa-ti faci si niste poze, sa ai ce urca pe FaceBook eventual. Curaj, e GRATIS!!! :)))))
pai mai baieti referitor la subiectul acesta de ex eu locuiesc in constanta cu mtb merg off road cat si on road oriunde oricand pe cand cu un citybike doar on road asa ca eu unul cred ca acesta este motivul de lumea isi cumpara mtb si are succes
2013..Raxon inca functioneaza.Abia anul trecut am rupt axul rotii spate si am schimbat butucul pedalier..E drept ca doar de 2 ani face 100km pe saptamana
am mers cu city bike. pozitia mi s-a parut foarte incomoda. Pe unde merg deobicei, la cum e drumul, un city bike ar fi avut janta patrata pana acum. Tot un mtb cu suspensie prefer (nu downhill :P). Poate daca e pliabila ar mai fi ceva (altfel sunt la fel de mari…si poate chiar mai grele decat un mtb)…dar nu ma sustin pe mine astea pliabile din pacate.
Am avut o city bike, pe linga trekking-ul ce il am si cu care merg toata ziua si oriunde. E buna daca nu te grabesti. La drum lung, nici nu te poti pune cu ea, pedalezi de innebunesti, am facut odata vreo 40 de km cu ea, cu un raport foaie-pinion bun si butuc cu schimbator in el Shimano Nexus, si nu tragea, ma simteam ca pe o masina dacia in comparatie cu BMW. City bike e buna strict la oras, si atit. De asta a mea a sfirsit prin a fi demontata, nici macar pt sotia mea nu a fost prea buna (ea nu avea bicicleta pe atunci) fiind prea mare ca dimensiune, si vinduta pe piesele ei.
La fel as zice si de MTB, daca nu ar fi gropile de la noi. Cred ca cei mai multi le-au ales din perspectiva asta. Mai ales ca, daca ai un plus de siguranta in ce priveste rezistenta, altfel te simti. Ori, la o bicicleta de oras ce arata bine, parca nu iti vine sa tragi de ea, stiind ca trebuie sa o protejezi la fiecare groapa, si asta poate fi un incovenient.
Pentru mine personal cea mai buna alegere e trekking-ul. Poti sa obtii si viteza necesara pe sosea ( nu ca o cursiera, dar totusi acceptabila), poti sa pleci si pe distante mai lungi, si pina la o limita, poti merge si pe teren accidentat. Nu e o bicicleta completa, insa atinge cele mai multe nevoi.