Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Fiecare biciclist trebuie să fie conștient de faptul că alegerea unei șei potrivite va contribui la confortul său și în plus, va îmbunătăți experința pe care acesta o are cu bicicleta. Mulți dintre potențialii cumpărători ai unei biciclete, renunță la achiziționarea acesteia tocmai datorită confortului sub așteptări oferit de șa. Cu toate acestea, alegerea unei șei potrivite te poate scăpa de durerile neplăcute și poate transforma orice călătorie într-una deosebit de plăcută.
Plecând de la premisa că ne dorim confortul absolut atunci când pedalăm pe bicicletă, ni se arată câteva alternative care sunt pe cât de atrăgătoare pe cât de costisitoare. De ce? Pentru că singurele șei care exprimă confort total sunt cele pentru biciclete de oraș, de dimensiuni generoase, cu arcuri, care pot fi ușor asemuite cu un fotoliu. Direcția este totuși greșită, deoarece vei constata că este foarte greu, dacă nu chiar imposibil, să utilizezi o șa de citybike pe un mountainbike. Șeile concepute pentru bicicletele de oraș sunt într-adevăr comode pe distanțe mai scurte, iar cu timpul te vei alege cu o durere nedorită la nivelul coapselor. De aceea, utilizarea lor pentru bicicletele de munte, pe trasee de urcări, le fac greu de folosit. În plus, în funcție de modelul ales, poți adăuga până la 1 kg extra la greutatea totală a bicicletei. Ceea ce nu-și dorește nimeni.
Bun, deci ce rămâne de făcut? Din fericire, producătorii de șei sunt permanent preocupați de realizarea unor produse care să ofere un echilibru perfect între performanțe și confort. Asta presupune realizarea unei șei de calitate, care să nu te deranjeze nici măcar după un traseu de competiție de 50 de km.
S-ar putea să dai piept situației în care șiruri de texte se vor scurge prin fața ochilor, texte bine puse la punct de departamentul de marketing al respectivului producător de șei. O regulă este însă general valabilă pentru șeile de mountainbike pe care vrei să le achiziționezi: ischiumul sau lățimea oaselor șezutului trebuie să corespundă lățimii șeii. Pentru că anatomia este diferită de la om la om, o probare în prealabil a șeii este recomandată. Vezi fotografia pentru a înțelege mai exact cât de lată trebuie să fie șaua.
Vârful șeii este de asemenea important pentru controlul bicicletei dar și pentru confort. Dacă șaua nu este reglată corespunzător, iar vârful șeii este ridicat, cu siguranță va produce efecte nedorite.
Pozționarea vârfului este de asemenea strâns legat de pozția ta pe bicicletă. Pedalatul în poziție aplecată, necesită o șa cu vârful ușor aplecat pe când o pedalare în poziție mai dreaptă, necesită o șa sensibil mai scurtă și cu vârful mai ridicat.
Poate că ai observat deja anumite modele de șa cu decupătură centrală. Aceasta este foarte utilă, deoarece nu mai pune atât de mare presiune între oasele șezutului, designul fiind adoptat de un număr mare de producători.În fotografia atașata poți vedea mai exact zonele de contact și decupătura centrală a șeii.
Despre tipurile de șei și despre materialele de fabricație de care trebuie să ții cont atunci când achiziționezi o bicicletă, vom vorbi într-un articol viitor.
Până atunci, profită de faptul că unele magazine pun la dispoziție clienților șei de test, pentru ca aceștia să fie mereu împacați atunci când achiziționează o șa pentru bicicleta lor.
Tu cum ți-ai ales șaua? Propunerile tale sunt binevenite!
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Biciclez intensiv de vreo 4 ani, timp în care am tot schimbat câteva șei, și mai pârlite, și mai de doamne-ajută. De un an mă dau cu o WTB Pure V recomandată de Sebastian de la freeridebikes – el are șaua asta pe ambele biciclete ale sale. După o tură de 50 km nu simți nimic în sensibila zonă rerspectivă, nici la borduri, fie urcate, fie coborâte. Să fac o paralelă, un prieten are o șa (nu dau nume să nu fac reclamă negativă) de două ori mai scumpă, și se simte ca și cum te-ar viola negrii din bronx. E foarte confortabilă la stat pe loc, dar la mers e jalnică. Șaua mea e foarte bine gândită și construită, dar nu e neapărat o soluție. Fiecare suntem diferiți – atât ca construcție morfofiziologică, cât și ca stil de mers. Șaua potrivită se găsește numai astfel : te dai o vreme cu ea și dacă nu te doare, aia e! Numai că nu-i de colo să schimbi șaua săptămânal până o găsești pe-aia bună…
Despre ce șa WTB Pure V vorbiți? Am găsit mai multe Pure V: Comp, Race, Pro etc.
Plusez si eu pe WTB. Eu am modelul Rocket V, care este mai ingusta decat PureV-ul lui Costache. La fel si eu, dupa vreo 7 sei schimbate in 4 ani de dat cu bitza, am ajuns la modelul si marca asta. Din cate comenteaza si cei de pe MTBR.COM, asta ar cam fi saua potrivita pt orice, sosea, MTB (XC, AM, DH), oras. Intradevar, dupa ce m-am urcat pe ea si am vazut ca nu ma mai doare nimic nici dupa 80 de km parcursi, am zis ca asta e! Am gasit in sfarsit ce cautam. WTB rules, cel putin la sei.
„Până atunci, profită de faptul că unele magazine pun la dispoziție clienților șei de test, pentru ca aceștia să fie mereu împacați atunci când achiziționează o șa pentru bicicleta lor.”
@ FREERIDER : care magazine din Bucuresti ofera sei de test ?
Nu avem cum să numim aici magazinele, dar unele magazine au aceste șei pentru test. Poți întreba direct în magazin.
Eu am saua din dotarea standard a bicicletei Trek, un Bontrager SSR. Mi se pare excelenta. Dupa 50 km de offroad (Prima Evadare, mai mult nu am mers pe offroad) nu aveam nici o problema in zona respectiva. Evident, si cu pantaloni cu bazon. Poate conteaza si faptul ca in tija de sa se afla un arc care preia discret din socuri. Spun discret pentru ca nu ii simti in mod evident prezenta, are o cursa mica si intervine cred la forte foarte mari. Nu prea am vazut in alta parte o astfel de combinatie de tija si sa.
mi-am cumparat o sa wtb pure v saptamina trecuta si am reusit sa merg pe ea in week-end doar vreo 15 km si mi s-a parut ok fata de ce am avut pina acum(am schimbat vreo 5 pina acum).
sper ,in sfirsit ,ca am gasit ce trebuie.
multumesc pentru sugestie.
Salut.
Tot nu sunt lamurit (poate sunt mai greu de cap). Latimea oaselor sezutului la ce se raporteaza? Cumva la distanta dintre punctele de contact cu saua (cele din imaginea 2)?
In cazul in care distanta dintre cele doua puncte de contact este de 11 cm, ce latime trebuie sa aiba saua?
Multumesc.
@zeneseu: da, exact cum arată în imaginea 2, ai înțeles bine. În cazul meu spre exemplu, distanța dintre oase este de 8 cm (în poziția de ședere), iar o șa care mi se potrivește perfect, are o lățime de 14 cm.
14 cm nu e mult pentru distanta intre oase de numai 8 cm?
Intre timp am mai sapat pe net si am gasit urmatoarele recomandari:
– la intrebarea „Cat de lata trebuie sa fie saua?”, raspunsul ar fi urmatorul:cu doi centimetri mai mult decat distanta dintre oase (cate un cm in plus pe fiecare parte).
http://www.cervelo.com/en/engineering/ask-the-engineers/the-four-and-a-half-rules-of-road-saddles-.html
– pe pagina web a „Specialized”
http://www.specialized.com/specs/spec.jsp?speccode=bodygeometrysaddles&tablewidth=400&cellwidth=350
Exista un tabel orientativ pentru 3 intervale de marimi a distantei dintre oase raportate la 3 pozitii de pedalat.
Deci teoretic la o distanta intre oase de 10cm, ar fi buna o sa lata de 12-13 cm, 14 cm in cazul unei pozitii de pedalat apropiata de 75 grade.
Daca aveti cunostinta de alte valori orientative, as fi fericit sa le aflu. 🙂
Multumesc.
Sunt curios și eu care sunt aceste magazine care au șei de test. La BikeXpert sigur nu au, ești on your own când cumperi de la ei.
– BikeXCS stiu ca faceau asa ceva in Bucuresti, in 2011, cand mi-am luat eu saua WTB Rocket V
– SportWin – Bucuresti
– Bikesport (BikeNet) – cart. Manastur, Cluj-Napoca
Poate mai sunt si altii, dar astia stiam ca fac in 2011-2012. Acum nu stiu daca mai practica asa ceva. Trebuie intrebat. Se lasa buletinul, te treceai pe o foaie ce ai luat din raftul de proba (toate seile WTB de test aveau cusaturi galbene si sunt mult mai usoare decat cele pe care le vei cumpara cand te decizi – corespondentul lor la vanzare)
Spre exemplu, a mea de test avea 258 grame, iar cea cumparata are 317 grame. Atentie deci ca este diferenta mare, poate chiar din motive sa te faca sa o cumperi (cea de test cantareste cat spune pe site-ul producatorului). Totusi merita chiar si cu cateva zeci de grame in plus.
Salut ! Si eu am schimat diverse sei din aceleasi motive.In prezent utilizez modelul SQLAB 621 ACTIVE care mi se pare geniala.Am cumparat-o din Germania… dupa prezentarea Free Rider !
M-am documentat pe site-ul producatorului si m-am convins ca aceste sei nu au rival in lume.
Multumesc Free Rider.
Subscriu la WTB Pure V dupa un sezon si 2300km, face toti banii.
Sa stiti ca nu au nici o treaba seile de test din magazine cu produsul pe care il comanzi…degeaba te dai pe o sa de test, saua cumparata este din alt film…este mai grea, mai tare, are alte materiale in constructie si are un alt design, deci in concluzie o chestiune de marketing dusa usor spre teapa! Am cumparat un WTB LASER V dupa ce am folosit una de test, iar calitatea este la jumatate.
Salut!
In urma recomandarilor facute de voi la sei, ma gandesc sa imi iau si eu un WTB pure V, sau wtb rocket v. Am gasit mai mult modele din fiecare
http://www.marosbike.ro/sei/filtre/producator/wtb/
si nu stiu de care sa imi iau. E neaparat sa imi masor distanta dintre oasele sezutului? Ideea e ca vreau o sa care sa nu imi creeze probleme pt drum lung, tinand cont ca umblu zilnic cu bicicleta prin oras, si mai ies si in afara orasului, pe drumuri usoare de padure.
Cum masurati distanta dintre oasele sezutului?
Buna,eu am o bicicleta Dahon mi se pare ok dar dupa aproximativ 2 ore de pedalat pur si simplu nu mi-am revenit 2 saptamani deci saua e de groaza,eu pedalez in parc pe sosea pt.sanatate deci efectiv ma plimb,dar ma dor oasele de la sa asadar ce sa sa-mi cumpar?Astept un raspuns.
„Despre tipurile de șei și despre materialele de fabricație de care trebuie să ții cont atunci când achiziționezi o bicicletă, vom vorbi într-un articol viitor. ” – s-a mai publicat acest articol (nu-l gasesc…) ? Multumesc.
N-am inteles niciodata noua moda de a muta saua in pantaloni.
Toata lumea vorbeste de pantaloni cu bazon. Si nu numai atat dar pana si chilotii sunt cu bazon.
Pana la urma vom ajunge sa nu mai avem sa ci pantaloni cu o gaura pentru fixare in teava de sa … :-).
Comoditatea este pe primul loc. Greutatea este pe ultimul loc pentru ca mai bine si mai sanatos este sa dai jos din burta jumatate de kilogram decat sa alergi dupa grame minus la accesorii de bicileta.
Pe bicicleta mea (Mongoose) am inlocuit saua standard cu una lata si comoda cu arcuri pe care am platit o suma ridicol de mica. Este excelenta. Dupa 100 km de stat in sa nu am nici un fel de probleme. Nici vorba de imposibilitatea de a pedala sau de alte dificultati tehnice.
Pe cursiera (Dancelli din 1980), despre care vreau sa spun ca merge absolut perfect si are numai 9 kg, am o sa ingusta si dura. Mari probleme cu ea. Trebuie s-o schimb cu alta care sa nu mai corespunda modei si nici asa ziselor explicatii tehnice privind oasele pelviene, etc., dar care sa-mi asigure comfortul pentru trasee lungi, cu sprinturi si catarari. Cu siguranta ca va fi o sa care sa se apropie cat mai mult de ideal si anume saua din piele intinsa gen Brooks. Evident ca nu voi achizitiona Brooks datorita pretului fara nici o olegatura cu ce capeti in schimb. Pana la urma voi identifica saua potrivita.
In principiu nu spui gresit ce zici, dar este un amanunt important care nu il iei in considerare: pozitia pe bicicleta. Pe cursiere si pe MTB-urile de XC pozitia este foarte aplecata in fata, cu saua asezata bine deasupra nivelului ghidonului, din motive de aerodinamicitate si eficienta la pedalat. In situatia asta, o sa din asta lata si comoda devine foarte incomoda, fiind prea lata intre picioare iar zona care in mod normal ar asigura confortul, in spate, nu ajunge sa fie folosita. Pentru o astfel de pozitie este nevoie de sei mai subtiri. Iar seile subtiri trebuie alese dupa anatomia fiecaruia, fiind concepute pentru diverse tipuri de conformatii osoase, asa ca daca nu a fost aleasa in mod profesional, sunt mari sanse ca o sa subtire sa fie incomoda, dar una aleasa corect va fi mult mai comoda decat una lata.
Nu doresc sa intru in nici un fel de disputa, consider ca acest site poate fi utilizat pentru a ne prezenta punctele personale de vedere si experientele avute, chiar daca ele pot fi contradictorii.
AERODINAMICITATE
Nu cred ca aerodinamicitatea seii conteaza. Sa nu uitam ca saua nu merge singura prin aer ci pe ea sta un obiect mult mai voluminos si mai putin aerodinamic, ciclistul. Cea mai mare parte a suprafetei ei este acoperita de parti ale corpului ciclistului asa ca nu as lua in considerare prea mult „aerodinamicitatea” la alegerea unei sei.
MTB-XC
Nu sunt ciclist de meserie si nici nu tind catre locuri pe podium. Practic acest sport pentru placerea personala si pentru beneficiile pe care le aduce psihicului si organismului. Cred ca marea majoritate a celor care viziteaza acest site nu sunt neaparat „profesionisti”. Merg pe la majoritatea evenimentelor de MTB XC organizate mai mult sau mai putin in jurul Bucurestiului. Am citit destul de multe articole pe marginea alegerii seilor de bicicleta. Mi-am format propria imagine despre cum trebuie sa-mi aleg saua potrivita. Am ajuns in acest fel la o sa lata de 200mm si cu arcuri in spate (arcuri elicoidale). Utilizez aceasta sa de 2 ani montata pe o bicicleta Mongoose, saua fiind montata cu cca 15 cm mai sus decat ghidonul. Evident ca pozitia corpului in timpul pedalatului este cea data de pozitionarea seii si a ghidonului.
SA LATA
Nu stiu cum se intampla de toti vorbesc despre necesitatea sei subtiri subliniind faptul ca pedaland in pozitie agresiva pe MTB nu ajungi sa utilizezi parte alata a sei, daca ai o sa lata. Pot spune ca eu o utilizez din plin si simt beneficiile arcurilor din spate care absorb toate socurile mai mici, pietre, radacini, etc.
Da, seile late, din pacate, probabil tot din motive estetice, au nasul cam gros, as dori si eu ca nasul sa fie mai subtire la sau mea, dar n-am constatat in acesti 2 ani sa fie o problema.
CONFORMATII OSOASE
Se vorbest imens despre distanta dintre oasele pelviene. Nu am nimic de spus contra. Este bine de stiut aceasta distanta. Ea intr-adevar da indicatii despre latimea necesara a seii. Ceea ce este surprinzator pentru mine este faptul ca discutiile se limiteaza la aceste oase si se uita complet faptul ca pe langa oase mai exista in acea parte din spate tesusturi care se interpun intre oase si sa. Un alt lucru despre care nu se prea vorbeste este notiunea de presiune, presiunea la care sunt supuse tesuturile care se aseaza pe sa. Presiune mica inseamna comfort, presinue mare inseamna discomfort. Cred ca nu este nevoie sa amintesc faptul ca presiunea este rezultatul impartirii fortei (in gazul nostru greutatea) la suprafata de sprijin. Acum fiecare alege ce doreste … aspect sau comoditate.
GREUTATEA SEII
Se vorbeste de asemenea destul de mult despre greutatea seilor. Cineva spunea ca a ales o anume sa in detrimentul alteia pentru ca era cu 200 g mai usoara. Eu personal as alege saua care imi asigura comfortul maxim si nu m-as uita la greutatea ei. Motivul? Este mai simplu si mai benefic sa reduc 2 kg din burta decat sa utilizez o sa mai usoara cu 200 g dar mai incomoda.
CATEVA DATE PERSONNALE
– inaltime 1,83 m
– greutate 80 kg
– distanta dintre oasele pelviene 11 cm
– varsta 63 ani
– scopurile pe care le urmaresc la alegerea seii:
– comfort maxim – sa pot face rute lungi si foarte lungi fara nici un fel de neplaceri cauzate de sa
– sa intorc toate elementele seii acolo unde consider ca le este locul si anume in sa – altfel spus sa elimin in totalitate ceea ce se numeste „bazon” pentru a elimina incalzirea excesiva a zonei respective, pentru a asigura o mai buna ventilare, a reduce transpiratia si, de ce nu, pentru a elimina senzatia neplacuta data de acel obiect strain dintre picioare.
PS.
Distanta dintre oasele pelviene am masurat-o prin metoda cartonului ondulat.
Se asaza o bucata de carton ondulat, provenita de la o cutie de ambalaj, pe o suprafat tare, ne sezam pe carton, marcam mijloacele amprentelor rezultate si, iata distanta dintre oasele pelviene masurata fara prea multe complicatii. Cu aceasta ocazie veti vedea si diametrul amprentelor lasate de tesutul presat de propria greutate.
http://www.wtb.com/pages/wtb-saddle-fit-system
Cei de la wtb au un tabel si o metoda simpla,merita citit articolul de pe pagina lor…
Intre timp am achizitionat o sa care corespunde tuturor cerintelor mele si anume GYES GS-17 (175mm latime si 285mm lungime).
Este o sa din piele groasa fixata, in varful nasului si in partea din spate, pe o structura metalica, .
Nu are bureti, nu are geluri, nu are poliuretan.
In schimb ofera sustinerea perfecta a ciclistului, repartizandu-i greutatea pe o suprafata suficient de mare de tesut astfel incat sa nu mai fie nevoie de nici un fel de pantaloni cu bazoane cu bureti, geluri sau poliuretani.
Cu ingrijire corecta tine o viata.
Va salut baieti am rugamintea sa mi recomandati o sa mai confortabila pentru o bicicleta ktm peak xt 29 deorece cea din dotare nu este deloc confortabila.
Nu stiu ce sea v-ati ales voi, dar eu mi-am cumparat recent o bicicleta care avea o sa extrem de ingusta. Nu sunt un mare impatimit al acestui sport (sa zicem ca ies de maxim 3 ori pe saptamana intr-un tur de cate 35 km), dar credeti-ma ca saua ingusta m-a omarat. Mi s-a urcat prostata in gat.
Drept consecinta m-am dus la primul magazin si fara sa studiez tipul seii sau nu stiu ce denumiri savante mi-am cumparat cea mai groasa, mare si cu groapa pe mijloc sa. Si acum am un Felt cu o sa babana in care ma simt excelent, asa ca cine vrea i sa originala de Felt i-o donez cu cea mai mare placere.
Salut,
Recent m-am operat de hernie de disc, o sa revin in cateva luni si referitor la bicla. Am o cursiera si o sa care dupa fiecare traseu de 10-15km ma jena cu toate ca aveam pantaloni, ce recomandari aveti pentru o cursiera o sa care sa aboarba socurile de pe traseu. ( asfalt ).
Multumesc,
Greu de gasit o sa care sa absoarba socurile, in afara de cele de dimensiuni mari (si implicti grele), nu prea ai cum sa gasesti ceva super-mega-confortabil. Ai putea totusi sa iei in calcul o tija de sa cu amortizor, desi personal nu-mi plac plus ca ingreuneaza mult bicicleta. Dar ca solutie rapida si eficienta poate fi pe lista de cumparaturi.
O cursieră modernă din carbon e mult mai tolerantă cu șocurile, de preferat una din gama endurance nu race. Îți recomand de exemplu GT Grade Carbon. În plus, o ședință de bike fitting ar rezolva multe probleme, sistemul GebioMized pe care-l au la magazinul Spokes de exemplu măsoară presiunea pe toată suprafața șeii în funcție de poziția pe bicicletă iar poziția se poate adapta să fie ok, de asemenea se pot încerca mai multe forme de șa pentru a găsi-o pe cea perfectă! Asta după date despre punctele de presiune colectate pe calculator, nu după ureche!