Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Merida Matts 20MD este o bicicletă entry-level, corespunzător pregătită pentru ture lejere la munte și oferită pentru un preț decent. Acesta poate fi unul din motivele pentru care 20MD a reprezentat hit-ul în vânzări din gama Merida, în sezonul care tocmai se încheie. Oferă totuși această bicicletă suficiente avantaje pentru a purta coroana sezonului 2010/2011 la capitolul vânzări? Urmează să lămurim în acest test, dacă noul model este un pretendent pe măsura celui căruia îi ia locul.
Cadrul
Pe scurt, noul model utilizează un tip diferit de cuvete (îngropate în headtube) și urechi noi pentru prindere roții din spate. Acestea sunt singurele modificări notabile ce pot fi observate la nivelul cadrului. În rest, calitatea țevilor și a sudurilor este cea cu care Merida ne-a obișnuit: bine binisate și atent lucrate. Pentru a ne asigura de toate aceste aspecte, Merida a trecut pe cadru „Handmade in Taiwan”, mențiunea reușind însă să-i impresioneze doar pe cei care iau contact pentru prima dată cu bicicletele. Este știut faptul că majoritatea cadrelor marilor producători au ca țară de proveniență Taiwan-ul, prin urmare nu suntem impresionați.
Țeava inferioară a cadrului beneficiază atât de o sudură suplimentară în dreptul headtube-ului cât și de o nervură menită să-i sporească rigiditatea. Pentru rezistență sporită este responsabilă și forma ovală a țevii inferioare.
Prinderile pentru suportul de băuturi (sau de ce nu și pentru pompă) se află atât pe seattube cât și pe downtube și pot fi utilizate fără probleme. Bascula a primit urechi noi, care nu par însă a aduce avantaje majore față de cele ale modelului anterior. De notat este faptul că pe Matts 20MD poți monta și anvelope mai groase, de 2.2 sau 2.3 inci.
Cablurile care fac legătura între manetele de frână și frâne dar și între shiftere și schimbătoare sunt trase pe sub cadru, fiind bine ascunse de situațiile în care te-ai putea încurca în ele în timp ce urci sau cobori de pe bicicletă.
Control
Acesta este un capitol la care Matts 20MD a reușit să mă impresioneze. Chiar dacă doar parțial. Față de unele biciclete concurente, ceva mai scumpe, Merida se descurcă bine pe urcări, unghiurile cadrului fiind potrivite pentru porțiunile mai dificile. Nu același lucru pot spune despre coborâri, deoarece modelul entry-level nu este dotat pe măsura pretențiilor. Ghidonul este relativ îngust pentru a te putea arunca în viraje ca un nebun. Parte bună este că-l poți înlocui ulterior, oricând.
Poziția pe bicicletă este una suficient de dreaptă încât să ți se pară comodă în plimbările de weekend. Turele prin păduri sau pe dealuri vor fi o plăcere, dar porțiunile mai dificile și mai rapide vor arăta limitele acestei biciclete.
Echipare
Frânele mecanice pe disc Hayes MX-4 cu discuri de 160 mm sunt un plus în această categorie de preț. Oferă performanțe mulțumitoare însă sunt convins că ar putea demonstra mai mult dacă ar fi conectate la un set serios de manete de frână. Manetele utilizate de Matts 20MD nu mai corespund cu totul cerințelor din ziua de astăzi, același lucru fiind valabil și pentru shiftere. De ce oare, dacă există în acest moment atâtea sisteme cu performanțe bune și care beneficiază de un preț mic, nu pot fi implementate pe bicicletele low cost? Poate că efortul nu ar fi atât de mare.
Sistemul de transmisie provine de la Shimano și se înscrie în nota generală a bicicletei: entry-level. Schimbătorul Shimano Acera spre exemplu, schimbă mulțumitor atâta timp cât nu-l soliciți prea mult. Altfel, acesta își arată slăbiciunile la schimbările în sarcină, reușind să dea câteva rateuri pe parcursul testului. Rapoartele oferite de pinioane și foi sunt potrvite pentru urcări dar și pentru porțiunile în care vei avea nevoie să pedalezi în grabă. Angrenajul cu foile sale nituite, oferă o durată de viață destul de mare, dar contribuie la greutatea relativ crescută a bicicletei.
Furca RST Gila, ce oferă o cursă de 100 de mm, este sensibilă la denivelări pronunțate însă suferă de aceeași problemă precum furca Suntour XCT – bate la revenire. Lock-out-ul este prezent pentru a bloca cursa furcii atunci când este necesar.
Concluzie
Merida Matts 20MD 2012 este o companie bună când vine vorba de plimbări recreaționale, fie că acestea sunt pe teren drept sau la munte. Greutatea nu este mică dar rezonabilă raportată la alte biciclete concurente. Nu suportă abuzuri, prin urmare ar trebui să acorzi atenția traseelor pe care urmează să le abordezi.
Prețul este atractiv în segment, în special raportat la echiparea cu frâne pe disc sau la calitatea cadrului. Evident, ca orice bicicletă entry-level are punctele ei slabe, însă prețul scăzut nu lasă loc pentru prea multe comentarii. Matts 20MD 2012 este de luat în seamă și de către cei care propun să pășească cu dreptul în lumea bicicletelor de munte, dar fără a cheltui prea mulți bani.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Bun, dar care e pretul ala ”decent”?? Din prezentare se sugereaza ca atuul bicicletei este pretul. Dar nu se precizeaza care e pretul!!!
Modelul 2012 – 1790 Lei, model 2011 – 1450 Lei (redus).
Produsul acesta nu se gaseste numai la Veloteca. Se gaseste si in alte magazine de biciclete.
Va sugerez ca la sfarsitul fiecarui review de bicicleta sa includeti o lista completa cu componenetele, asa cum se gaseste pe toate magazinele online. Astfel, nu mai suntem nevoiti sa citim printre randuri ca sa aflam ce furca, frane si restul echipeaza bicicleta testata.
@maynard: noile teste vor contine fisa tehnica a fiecarui model. Multumim pentru sugestie!
Ce amuzant cu handmade in Taiwan. Pana acum cativa ani Merida punea sticker-uri cu Robot Welded (adica sudat de robot) pentru a accentua precizia cu care sunt facute cadrele. Pun pariu ca si acum cadrele sunt lucrate tot pe o linie de productie automatizata, iar asamblarea este manuala. Dar totul se reduce la marketing.
Stiati ca Merida trebuiau sa cheme in service cateva modele de biciclete?
BRUSSELS, Belgia – 05.11.2010, organismul european de alertare pentru produsele periculoase, RAPEX, a anuntat retragerea voluntara de pe piata de catre Merida a bicicletelor din seria S-Presso si a altor modele. Chemarea in service a avut loc din cauza unui incident cauzat de ruperea coroanei furcii, incident care nu s-a soldat cu ranirea vreunei persoane.
Modelele S-Presso chemate in service, 100-D, 300-D si i8-D, au fost produse in perioada 2008 – 2010 in Taiwan.
Conform declaratiei lui Peter Koperdraad, General Manager al Merida Benelux,vanzarea unui numarul limitat a fost influentata de faptul ca modelele respective au un design distinct (urban cafe race – hibrid curse-oras). Acesta a mai declarat ca numarul modelelor S-Presso vandute in intreaga Europa este deasemenea limitat insa celelalte modele au fost intr-adevar mai numeroase.
Merida va informa toti dealerii de chemarea in service si va furniza acestora furci de schimb.
BIKEFUN NIMIC????
Modelul S-Presso a fost chemat in service incepand cu mai bine de un an in urma de catre Bikefun si de catre anumite magazine din tara, iar furcile s-au inlocuit gratuit.
Pe viitor ar fi ideal daca inainte de a posta fiecare dintre noi s-ar informa inainte.
Ce ati alege intre modelul asta de merida si cube aim 2011?
Multumesc anticipat pt raspuns.
Echipările celor două se echilibrează la un moment dat. Dar Merida este echipată cu frâne pe disc, față de Cube, care beneficiază de V-Brake-uri.
In ambele cazuri as face un upgrade de frane mai tarziu, deci exceptand partea de franare care ar fi mai ok(cadru,fruca,etc)?
Multumesc.
Din pacate nu-ti putem recomanda un model sau altul, nu ar fi corect fata de nimeni. Cea mai buna solutie este aceea de a pune in balanta configuratiile de componente deoarece cadrele se afla la acelasi nivel dpdv al calitatii.
Am achizitionat si eu bicicleta asta dar varianta pe negru, intradevar dotarile lasa mult de dorit, i-am schimbat deraiorul cu un deore dar mare diferenta nu e, acum am citit review-ul si nu stiu inspre ce manete sa ma indrept, poate ma puteti ajuta.
Îți recomand tot manete Deore, dacă ai optat pentru schimbător din aceeași gamă.
Multam de promptitudine (deja am gasit ceva)… acum tot ce mai vreau sa mai schimb dupa manete e furca, vreau ceva de la rockshox cu lockout pe ghidon dar nu stiu iara la ce parametri sa ma uit cand o aleg.
V-am ascultat… am schimbat si manetele si daca tot am trecut pe deore am schimbat si grupul de pinioane (am pus unul tot deore dar cu 9, desi in specificatiile bicicletei sunt shimano eu aveam pe ea sram) si am schimbat si lantul tot ceva compatibil deore, diferenta acum este de la cer la pamant…
@arpy: mă bucur că ești mulțumit. Este o diferență clară, grupurile sunt din clase diferite. Spor la pedalat!