Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
După un succes important obținut cu gama de biciclete Devron, cei de la DHS au reîmporspătat și bicicletele sub brand-ul deja cunoscut, aducându-le cu tehnologia la zi. DHS-urile vor rămâne însă gama low-end, iar prețurile reflectă acest lucru. Deși nu există o filosofie dezvoltată și prezentată de către companie în acest sens, eu îți pot spune că aceste biciclete au rămas să ducă luptă în segmentul bicicletelor de sub 1.500 de lei, un segment unde concurența este acerbă. Evident că cei pasionați de biciclete de top nu cunosc acest lucru, însă nu trebuie să uităm că majoritatea bicicletelor vândute în România costă sub suma mai sus menționată. Așadar, este noul DHS Terrana o bicicletă a poporului? Sau merită să pui mai mulți bani deoparte și să alegi un Devron?
Cadru/Pe traseu
De la ultimul DHS testat, respectiv Impulse, diferențele sunt destul de mari. Desigur, și diferența de preț este și ea mare între cele două modele, căci multe s-au schimbat între timp, dar surprinzător este însă faptul că bicicleta a luat în greutate, cel mai probabil datorită roților mai mari. Nu voi continua însă acest articol comparând cu ceea ce oferea DHS-ul în urmă cu 5 ani, ci voi face o trecere în revistă a avantajelor și a dezavantajelor oferită de această bicicletă.
Pentru segmentul de preț în care se încadrează, și anume cu un cost de achiziționare de 1.450 de lei, bicicleta este decent echipată pentru ture recreaționale. Poate că este o idee mai scumpă decât modelul 500 al celor de la Rockrider, însă oferă un set de frâne hidraulice pe disc de la Shimano, o furcă cu o cursă ceva mai mare și roți în noul format. Pe de altă parte, primul Devron din gamă de luat în seamă, costă cu 600 de lei mai mult, așadar nu face obiectul comparației noastre.
Poziția pe bicicletă este aplecată pe față, o poziție care n-ar putea fi potrivită pentru toți începătorii, cu atât mai mult cu cât manșoanele bicicletei sunt destul de dure și oferă puțin confort. O pipă ceva mai scurtă cu un rise mai mare rezolvă această problemă, în cazul în care dorești s-o achiziționezi și să rezolvi problema. Bicicleta este altfel suficient de stabilă și-ți permite să abordezi virajele în viteză, însă nu trebuie să uităm că vorbim despre un produs echipat cu componente entry-level, așadar abuzurile nu sunt specialitatea acestei biciclete. Unghiul headtube-ului este destul de strâns, ceea ce imprimă agilitate direcției, dar nu este un punct cheie al specificațiilor. Ghidonul este suficient de lat pentru segment, de 670mm.
Dacă vrei să pleci în ture mai lungi, Terrana oferă o prindere pentru bidonul de lichide și în general, un cadru foarte solid. Este bine sudat, are o protecție suplimentară sub downtube, cântărește 2.04 kg și surprinzător, are o rigiditate cu o valoare bună pentru segment: 93.7 Nm/grad și un raport STW de 45.9 Nm/grad/kg, devasând și la acest capitol concurentul francez.
Echipare
Pentru suma pe care o vei plăti pentru această bicicletă, va trebui să te mulțumești cu un sistem de transmisie 3×8, compus dintr-un angrenaj Suntour XCT, cu o greutate de 982 de grame și schimbătoare de Shimano Altus nu tocmai rapide conectate la un set de manete M310 cu display. După cum menționat, nu poate fi vorba de rapiditate sau silențiozitate maximă la schimbări, însă prespunând că vei folosi bicicleta prin parc sau poteci lejere de munte, unde nimeni nu te grăbește, atunci n-ar trebui să fie o prea mare bătaie de cap. Rapoartele sunt de asemenea suficiente pentru deplasări cu o medie de 26 km/h, oferit de foaia mare cu 42 de dinți și pinionul mic cu 11 dinți.
Frânele provin de la Shimano, modelul M396, care din păcate sunt livrate cu discuri de 160mm (de preferat 180mm pe față), dar care din fericire sunt hidraulice, prestând astfel mai bine decât cele mecanice instalate pe concurență. Și aici este loc de upgrade, căci un disc de 180mm n-o să-ți scoată prea mulți bani din buzunar.
Furca provine de asemenea de la Suntour, asemenea angrenajului făcând parte din aceeași gamă XCT. Oferă o cursă de 100mm, suficientă pentru a alina din durerile din palmă la trecerea peste rădăcini sau gropi, dar de finețe nu poate fi vorba. Modelul instalat pe bicicleta de test avea un arc suficient de moale încât să se potrivească greutății mele de 70 de kg.
Roțile, alături de cadru, bănuiesc că vor fi cele mai solide în decursul timpului. Jantele duble sunt înalte (dar nu capsate), iar butucii Quando (un brand de care personal nu am auzit) rulează foarte fin. De asemenea, anvelope sunt furnizate de Kenda, în dimensiunea 2.1 și chiar dacă sunt grele, oferă o viteză bună de rulare.
Concluzie
Oferta celor de la DHS este foarte tentantă privind echiparea, însă poziția pe bicicletă mai poate suporta modificări, în situația în care dorești să stai mai comod. Poate că un ghidon cu backsweep ar mai fi rezolvat din problemă, însă acesta este drept și manșoanele foarte rigidite. Cadrul are o rigiditate bună deci suportă și persoane cu greutate, iar aspectul acestuia foarte în regulă, deși este un capitol subiectiv. Poate fi o bicicletă a poporului, așa cum sugeram în introducere, dar pentru a-și adjudeca titlul fără probleme, un preț mai mic ar fi fost și mai potrivit (în curând se apropie perioadele de reduceri, oricum).
Terrana este o bicicletă pentru plimbări în parc, pentru drumurile de pădure sau pentru escapade lejere la munte de weekend, însă dacă te gândești să participi la competiții, este cazul să te uiți la modele mai sus plasate în gamă. Și doar în acest caz, Devron-ul este răspunsul, asta ca să lămuresc și întrebarea cu care am început acest articol.
Date relevante
Greutate totală: 15.42 kg
Greutate cadru: 2.041 grame
Greutate roți*: 5.663 grame
Greutate furcă: 2.881 grame
Lățime ghidon: 670 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.322 grame
Rigiditate headtube: 93.7 Nm/grad
STW**: 45.9
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Recreațional
Pe urcări: 4/10
Pe coborâri: 6/10
Galerie foto:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
De unde ati scos cifra de 26 de km/h ca fiind viteza medie pentru un raport de 42 cu 11? Asta inseamna o cadenta de aproximativ 50, ceea ce nu este tocmai eficienta. Chiar folositi 44/11 pentru o viteza de 26 km/h?
Salut,
Urmaream de mult modelul Terrana scos de cei de la DHS, luandu-l in calcul pentru o potentiala achizitie. Articolul vostru a picat la fix. Aseara am facut o plimbare la magazinul DHS din Bucuresti si l-am testat, apoi am facut o plimbare la Decathlon ( ca tot era in zona ) si am testat modelul 500 sugerat de voi ca fiind similar. dar am impresia ca ati comparat mere cu pere. In primul rand DHS-ul are roti de 27,5″, Rockrider-ul le are de 26″ – automat doar din asta o diferenta de pret. Apropo de pret, in magazin la DHS si pe site-ul lor pretul este de 1500 lei … ” Va trebui sa te multumesti cu un sistem de transmisie 3×8 ” ? Cati producatori ofera 3×8 la acesti bani ? Frane – DHS hidraulice Shimano / Rockrider mecanice Alhonga. Parerea mea ca remarca cu discul de 180 mm este una gratuita, nu cred ca cineva care isi achizitioneaza o bicicleta de 1500 lei are pretentia la disc de 180 mm pe fata, poate fi doar o remarca cu titlul de recomandare pentru un upgrade. Sa comparam furcile ? – nu cred ca are sens. Legat de butucii Quando – voi nu ati auzit de ei, eu i-am intalnit pe bicicletele Sprint, o parte testate de catre voi aici. Nu sunt un brand, dar nici un butuc custom cu sigla producatorului de biciclete nu este. Ma amuza comentariile de genul – o piesa no name este de o calitate indoielnica in schimb o piesa branduita cu sigla producatorului de biciclete ( facuta cine stie pe unde ) da bine. Concluzia mea ( dupa ce am testat DHS-ul si Rockrider 500 / Rockrider 520 ) ca DHS-ul are un pret corect pentru ce ofera. Mai mult decat atat, ii urmaresc de ceva timp si de cand a aparut Devron-ul ca si brand sub umbrela DHS s-au schimbat lucrurile si cu gama DHS. Am impresia ca au inceput sa puna accent pe detalii si echipare, incercand sa se rupa de bicicletele de supermarket care le-au creat imaginea proasta pe care o au acum. Nu sunt un fan DHS – i-am criticat in trecut cand am avut o pocnitoare de bicicleta achizitionata de la ei, dar incerc sa fiu corect si sa apreciez schimbarile pe care le-au facut. In plimbarea de aseara de la magazin am remarcat cateva modele care chiar arata bine, atat din punct de vedere vizual cat si ca echipare. Da, poate fi considerat un brand al poporului, dar comentariile legate de asteptarile de la acest brand sa le facem raportat la o bicicleta a poporului.
Numai bine !
Am menționat foarte clar diferențele despre care vorbești. În plus de asta, cred că se reflectă în rating-ul final (vezi testul cu Rockrider 500).
Salut,
M-ai facut curios si am cautat review-ul. Rating 42,5 la 43,8 ? Iar precizarea
” Free Rider
Jun 2, 2014 at 4:39 pm
Salut, rating-ul general priveste bicicleta în categoria din care face parte (de munte, de oraș, de șosea), răspunzând la întrebarea: cât de potrivit este Rockrider 500 ca bicicletă de munte? Restul de detalii, comparațiile cu alte biciclete spre exemplu, sunt menționate în corpul articolului.
Mai sa fie, asa se calculeaza ? Deci Rockrider 500 – 42,5% in clasa biciclete de munte, Rockrider 340 – 33,8% ( care e un entry al entry-level-ului ), Sprint Apolon Pro 27,5 – 48,8%, Cross Grip 27,5 – 51,3%, iar cel mai tare – Romet Rambler 2.0 care primeste 38,8%, dar nici macar voi nu v-ati hotarat daca e o bicicleta de munte sau una de oras ? Ok …m-am lamurit 🙂
Are vreun sens să mai precizez că rating-urile din cele 4 categorii se adună, iar rating-ul final este de fapt o medie? Dacă te uiți atent peste ele, vei înțelege exact la ce m-am referit. Romet Rambler cea mai tare? M-ai pierdut cu afirmația asta. Te rog să explici.
1. M-am prins ca e o medie ( totunjita la o zecimala 🙂 ), dar nu m-am prins cum o calculati. Trec peste manevrabilitate, laborator si echipare – banuiesc ca e un calcul laborios si complex pentru stabilirea procentajului si fac referire la factorul greutate. Rockrider 340 – 14,55 kg – 30% rating / Nakita Ram 5.5 – 14,81 kg – 40 % rating / Merida One Twenty – 14,06 kg – 60% rating / Drag ZX4 – 13,9 kg – 50% rating / Romet – 14,98 kg – 35% rating . ??? Cu toata bunavointa – nu inteleg.
2. Nu am afirmat ca Romet Rambler e cea mai tare ( nu avea cum cu un rating de 38,8% – faceam referire ca fiind cel mai tare review ), ca atare nu am ce explica ( te rog sa te uiti cu atentie peste postarea mea ). Doar faceam referire la acel procentaj de 38,8% dat unei biciclete de munte pe care nici voi nu stiti daca sa o incadrati la biciclete de munte sau oras.
Ideea este ca la finalul testelor ramane acel procentaj pe care numai voi si D-zeu stie cum il calculati. Iar acele procentaje definesc produsul in ochii cititorilor vostri. E ca nota de la Bac – conteaza cat e, nu conteaza cum a fost obtinuta ( ma refer strict la faptul ca uneori nu reflecta bagajul de cunostinte ). Prefer sa ma retrag aici inainte de a intra in alte polemici gen ” bicicleta mea e mai tare pentru ca are culoarea rosie „, voi urmari in continuare review-urile voastre cu un sentiment usor amuzat vis-a-vis de formularile folosite ( fraze in care se incepe cu o afirmatie urmata de o negatie ), va doresc acelasi succes in continuare si va multumesc ca existati 🙂
Radu,
1.Punctele pentru greutate se dau în funcție de clasa din care face parte bicicleta. Manevrabilitatea este experiența mea cu bicicleta, cred că-i de la sine înțeles. Laborator – sunt măsurătorile pentru rigiditatea cadrului și greutatea acestuia. Echiparea – nu cred că am ce să completez aici.
2.Încă încerc să înțeleg unde dorești să ajungi, ce urmărești și care anume este scopul conversației. Crede-mă, am toată bunăvoința să te lămuresc și niciun chef de miștouri. Prin urmare, îți stau în continuare la dispoziție pentru lămuriri.
Eu am achizitionat un Sprint Maverick 29er !! bate toate DHS-urile ! foarte multumit de ea! Am testat si un Terrana nici nu se compara! Parerea mea cu DHS, un fel de de Logan intre Bmw-uri ! o zi buna!
Dragan Adrian esti blana, ia-ti un os !
bai prietene eu mi-am spus parerea de Terrana , am fost si eu in dubii ce sa-mi iau ori DHS ori Sprint, nu te-am jignit! vezi ca ma pot urca pe ma-ta imediat !
Tu din experienta ta vasta compari Maverick 7viteze Tourney, furca Zoom, angrenaj mult mai slab, cu Terrana pe 8viteze Altus, butuc casetat. furca Suntour si angrenaj Suntour, si spui ca nici nu se compara. Unde mai pui ca DHS-ul e si la un pret mai mic, iar modelul testat aici e cu frane hidraulice. Parerea mea este ca esti mult prea la inceput in bransa asta ca sa poti face comparatii. Nu vreau sa tin partea nimanui, dar cel putin eu atunci cand analizez o fac intr-un mod corect, iar aici se analizau modelele Decathlon nicidecum Spint. Dar na’, romanul se pricepe la toate ! … transmite-i salutari mamei tale !
”Bravo” freerider, ca lasi marlani execrabili ca adrian sa se exprime, o fi libertatea de exprimare asta.. Cat despre review, cand n-ai ce scrie bagi faze cu discul si siguranta in curbe la dhs.
Să înțeleg deci că nu ți-a plăcut review-ul? Siguranța în curbe? La ce anume te referi?
Salut.
Baieti, sincere felicitari pentru comentariile si analizele pe care le faceti ( ma refer la voi cei de la freerider.ro).
Am in schimb o intrebare legata de aceasta bicicleta – pe care o detin –
http://www.dhsbike.ro/produs/terrana-275/terrana-275/3038.html –
si anume:
Credeti ca as putea sa ii pun pe spate 10 pinioane?
Daca da va rog frumos cateva mentiuni ce anume s-ar potrivi cel mai bine si ce ar mai trebui schimbat pe langa pinioane si lant ( care clar ar trebui mai subtire).
VA MULTUMESC!
Da, se pot pune 10 pinioane dar trebuie schimbat lantul, schimbatorul spate si manetele de schimbare a vitezelor, deci investitia este destul de mare – schimbatoarele de 10 viteze au alta tragere de cablu decat cele pe 8. Este posibil sa fie nevoie si de schimbarea angrenajului si a schimbatorului fata!
Salut! Se merita sa fac upgrade-uri la aceasta bicicleta ? Este destul de bun cadrul?
Merita in masura in care nu se investeste in piese mult mai valoroase decat cadrul. Probabil mai mult de un Shimano Acera sau poate un Alivio nu merita pus pe cadrul acesta.
As vrea sa schimb furca intr-un RockShox Recon Silver TK si probabil transmisia. Se merita?
Am aceasta bicicleta si sunt multumit de ea, fiind primul meu MB. Pana acum am descoperit un singur minus: mansoanele tari, dar compensez cu manusi.
Salut.
Scuze ca deranjez din nou. Dar mai am o intrebare;
– Daca as pune pe aceasta bicicleta o caseta de pinioane 11-34 ( ea are 11-32) si un angrenaj 34-50 ( ea are 22-32-42) , S-AR SIMTI VREO DIFERENTA PE CATARARI SAU LA VITEZA???
VA MULTUMESC!
Cu siguranță se va simți o diferență. Calculează raportul. Foaia de 22 cu 32 oferă un raport de 0.68 pe când foaia de 34 cu pinionul de 34 oferă un raport de 1, unul de evitat de altfel. Dacă nu ești obișnuit cu pedalatul din greu la deal, îți recomand un angrenaj 26-36. Astfel, obții un raport de 0.76 pe foaie mică – pinion mare, o idee mai greu decât configurația actuală.
Multumesc frumos.
Dar la o caseta de pinioane 11-36 ( 10 viteze) tot un angrenaj de 26-36 ar fi ideal? Sau va rog frumos sa-mi recomandati care. Ma refer tot pentru aceasta bicicleta.
PROMIT SOLEMN CA-I ULTIMA OARA CAND VA MAI STRESEZ. ::)))
MULTUMESC ANTICIPAT!
SCUZE. IAR E RAPORT DE 1:1….
Încearcă să eviți raportul de 1:1, deși în cazul de față, n-o să mergi niciodată pe foaia mare de 36 și pe pinionul mare de 36, căci lanțul va sta în X și va avea astfel o durată de viață scurtă. De ce nu iei un angrenaj cu o foaie mică de 22 sau de 24?
Home / Produse / Piese / Pinioane / SHIMANO ALIVIO CS-HG400-9 9 PINIOANE CASETA
Cod produs Stoc Optiune Pret cu TVA(Lei) Cos
ICSHG4009236 La Comanda Dinti 12-36 102,00 LEI
Angrenaj: – 469 LEI
http://www.bikexpert.ro/angrenaje_18/angrenaj-shimano-deore-fc-m545-ax-hollowtech-2x9v_5788_189098.aspx
Lant: – 81 LEI
http://www.bikexpert.ro/lanturi_27/lant-shimano-xt-cn-hg93-9v_5788_6529.aspx
Schimbator; – 131 LEI
http://www.bikexpert.ro/schimbatoare-pinioane_31/schimbator-shimano-acera-rd-m3000-9-pinioane_5788_189257.aspx
102+ 469 + 81+ 131 = 783 LEI ( asta ar fi investitita maxima ce armerita intr-o astfel de bicicleta?)
Ce parere aveti?
Ignorati va rog mesajul meu de mai sus, cel cu investitia de 783 lei.
Am luat pana la urma o caseta cu 9 viteze 12 – 36 T + lant , schimbator si cablu. Acum am intrebarea –
Cum vi s-ar parea sa-i pun si un angrenaj 24-36-48?
MULTUMESC!
Salut,
Am aceasta bicicleta pe alb, de 2 ani si am achizitionat-o la un pret foarte bun la doar 1.099, si sunt foarte multumit de ea mai putin de mansoanele tari, felicitari pentru review.
Salut,
Detin aceasta bicicleta de 3 ani si am realizat ca ar fi bine sa schimb pipa, lucru mentionat si in acest review.
„O pipă ceva mai scurtă cu un rise mai mare rezolvă această problemă”
Bicicleta mea este echipata cu o pipa de 90mm daca nu ma insel, ce dimensiune ar fi buna dar nu prea scurta? Ma gandeam la 60mm.
Multumesc.