Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Arena ovală de parchet este un veritabil Colosseum al ciclismului, locul unde lupta epuizantă dintre cicliști poate fi urmărită confortabil de spectatorii așezați în tribunele care o înconjoară. Chiar dacă pare plictisitor să te învărți pe o pistă de 250 de metri, opinăm că această părere se poate schimba ușor după ce îi vezi pe cicliști pedalând cu 70 de km/h la o distanță de câțiva centimetri unul de celălalt, pe niște biciclete fără frâne, fără schimbătoare, doar cu un pinion și și acela fix. Bine ai venit la competiția supremă din ciclismul de velodrom: Jocurile Olimpice!
Întrecerile vor debuta astăzi cu calificările pentru probele de urmărire pe echipe, masculin, (team pursuit) și sprint pe echipe, masculin și feminin (team sprint). Aceasta din urmă va avea finalele tot astăzi, ocazie cu care vom cunoaște primii pistarzi medaliați la Londra 2012.
Competițiile vor continua mâine, 3 august, cu calificările și finalele pentru proba feminină de Keirin, finalele probei de urmărire pe echipe masculine și cu calificările tot în această probă, dar feminină.
Sâmbătă, 4 august, se vor desfășura calificările celei mai spectaculoase probe a velodromului, sprintul individual. Totodată, se va desfășura și 3 manșe ale probei de Omnium masculin, 250 de metri, cursa pe puncte de 30 de kilometri și cursa cu eliminare. Femeile se vor lupta în aceeași zi în finala urmăririi pe echipe.
Duminică, 5 august, începe cu celelalte 3 manșe ale probei de Omnium masculin, urmărirea individuală (4.000 de metri), cursa de scratch (15 kilometri) și proba de 1 kilometru. În paralel va avea loc proba de sprint individual feminin, calificări și seriile pentru locurile 9-12, și seriile de sprint masculin pentru locurile 5-8.
Ziua de luni, 6 august, este rezervată finalelor la sprint individual masculin și a seriilor la proba feminină pentru locurile 5-8, iar tot pentru doamne se desfășoară primele 3 manșe ale Omnium-ului, proba de flying lap 250 de metri, cursa pe puncte de 20 de kilometri și cursa cu eliminare.
Întrecerile se încheie marți, 7 august, cu finalele probei masculine de Keirin, ultimele 3 manșe ale probei feminine de Omnium, urmărire individuală 3.000 de metri, cursa de Scratch de 10 kilometri și porba de 500 de metri și cu finalele probei de sprint individual, de asemenea, feminin.
Scurtă explicare a probelor de velodrom
Probabil nu foarte mulți cititori sunt obișnuiți cu cursele pe velodrom, diferite față de cele de șosea ori mountain bike ca și format, așa că vom trece în revistă ce presupune fiecare dintre aceste probe.
Keirin (proba olimpică) – Un număr între 6 și 9 sportivi participă la această probă care are o lungime de 8 ture de pistă (2 kilometri). Ei merg în spatele unei motociclete care ridică viteza de la 25 de km/h la 50 de km/h treptat și care se retrage cu 600 de metri înainte de finish. Fiecare sportiv se luptă pentru o poziție în spatele motocicletei care să îl avantajeze și după ce aceasta iese de pe pistă începe lupta pentru primul loc, duel în cadrul căruia se ating viteze de circa 70 km/h. Câștigă cel care trece primul linia de sosire.
Sprint individual – Este socotită cea mai spectaculoasă probă a velodromului. Și în acest caz, desfășurarea este simplă. Iau startul doi cicliști, din același loc. Unul dintre ei trebuie să stea în prima poziție timp de 500 de metri, în condițiile înc are lungimea totală a probei este de 1000 de metri, iar doar ultimii 200 de metri sunt cronometrați. Cei 800 de metri fără cronometru sunt destinați tatonării dintre adversari, fiecare încercând să-l păcălească pe celălalt să intre în prima poziție. Este un război al nervilor, dar și al îndemânării sportivilor, adesea ei stând chiar și pe loc, intimidându-și adversarii.
Sprintul pe echipe – Nu se aseamană cu sprintul individual, deși cei care participă la acea probă, de obicei iau startul și la aceasta. Două echipe de câte 3 oameni se aliniază la start în părți diametral opuse ale velodromului. Odată ce se dă startul, cei 3 întră în șir indian. După ce primul sportiv a parcurs un tur, se dă la o parte și rămâne pe marginea pistei. Al doilea parcurge și el un tur după ce primul s-a dat la o parte și după ce încheie acel tur face la fel ca primul, mergând pe marginea velodromului. La fel, și cel de-al 3-lea parcurge un tur de unul singur. Deci, în total 3 oameni au de parcurs fiecare câte un tur aflându-se în prima poziție. Proba este considerată de sprint întrucât este scurtă, cele 3 ture însumând 750 de metri (lungimea pistei din Londra fiind de 250 de metri, valoare care poate fi mai mare în cazul altora).
Urmărire individuală – Această probă este pe cât de simplă, pe atât de dificilă. Doi cicliști iau startul deodată, unul dintr-o partea a velodromului, iar celălalt din partea diametral opusă și parcurg 4.000 de metri. Câștigă cel cu cel mai bun timp.
Urmărirea pe echipe – Același principiu ca și la urmărirea individuală, doar că se întrec două echipe a câte 4 oameni. Timpul echipei este cel înregistrat la trecerea liniei de sosire al celui de-al 3-lea membru al echipei.
Cursa pe puncte – Un pluton de sportivi are de parcurs un număr de ture, de obicei 160, adică 40 de kilometri, iar la fiecare 10 ture parcurse se acordă un număr de puncte pentru primii 3 clasați. Câștigătorul este cel care termină cursa și care are cel mai mare număr de puncte.
Flying Lap – este o probă recent introdusă și constă în parcurgerea unei singure ture, de către un singure concurent. Cel cu timpul cel mai bun este declarat câștigător.
Cursa cu eliminare – Este asemănătoare cursei pe puncte, un pluton compus din mai mulți cicliști parcurgând un număr de ture. La fiecare două ture, ultimul sportiv care trece linia de sosire este eliminat. Câștigător este declarat ultimul ciclist rămas în cursă.
Cursa de scratch – Tot asemănătoare cursei pe puncte și celei cu eliminare, doar că lungimea sa este de 16 kilometri și câștigător este declarat cel care trece primul linia de sosire la finalul distanței.
Proba de 1 kilometru – Fiecare concurent pornește de unul singur în cursă și are de parcurs 1.000 de metri. Cel mai bun timp câștigă.
Mai este de făcut o mențiune, și anume că urmărirea individuală, cursa pe puncte, flying lap, cursa cu eliminare, cursa de scratch și proba de 1 kilometru nu sunt probe de sine stătătoare, ci sunt agregate în proba de Omnium. Astfel, este câștigător sportivul care a obținut cel mai bun punctaj în urma celor 6 probe.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Stiti vreun site unde se pot urmarii cursele de velodrom live? Pe eurosport ne amenintau ca ca v-or transmite in direct dar se pare ca avem kaiak-canoe cu obstacole