Acum citesti
Standarde pentru roți (biciclete de munte)

standarde_pentru_rotiRoțile bicicletei, masă rotativă, reprezintă una dintre cele mai importante componente atunci când vine vorba de accelerație, greutate sau stabilitate. În funcție de configurația aleasă de tine, performanțele bicicletei pot fi sporite semnificativ atunci când roțile sunt ceea ce trebuie. De aceea, vom face o trecere în revistă a standardelor pentru jante, cheițe de prindere sau spițe, astfel încât să înțelegi ce variantă îți este potrivită.

Dimensiuni

În acest moment, pentru bicicletele de munte, există trei dimensiuni de roți, al căror diametru se măsoară în inch: 26, 29 și recentul 27.5 inch. Roțile de 24 de inch se folosesc în cazuri rare.

26_27_29

Tipuri

Janta clasică este cea cu decupaje pe exterior, prin care se introduc niplurile. După montarea spițelor este recomandat ca găurile să fie acoperită cu o bandă specială din plastic, însă poate fi folosit și Isolierband. Această protecție va împiedica deteriorarea camerei atunci când umfli roata la presiunea optimă. Există în versiunea din aluminiu sau din carbon.

Janta tubeless este plină pe exterior și nu beneficiază de găuri pentru nipluri, datorită faptului că nu utilizează cameră iar zona dintre jantă și anvelopă trebuie să fie ermetică. Pereții pe care se prinde anvelopa sunt diferiți față de cei ai jantei clasice și utilizează de asemenea un ventil special.

Janta tubulară beneficiază de găuri pentru spițe însă pereții superiori sunt practic inexistenți, asta deoarece anvelopa se lipește de jantă cu un adeziv special. Lipsa pereților superiori se traduce prin greutate mai mică și prin șanse mai mici de a face o pană de tip Snakebyte.

tipuri_jante

Jantă din aluminiu sau din carbon? Avantajele carbonului sunt clare: greutate mai mică, raport rigiditate-greutate mai mare (rigiditate crescută), dar preț pe măsură și posibilitatea de a fi sparte în cazul unui accident. Sunt folosite în special în competițiile de Cross Country, însă există variante și pentru iubitorii de enduro. La mai puțin din jumătate din suma pe care o plătești pentru jantele din carbon, le poți achiziționa pe cele din aluminiu. În cazul unui accident serios, cele din aluminiu îți pot modifica forma. De asemenea, înlocuirea jantei din aluminiu în caz că este nevoie, nu te va obliga să bagi mâna adânc în buzunar.

Lățimi de jantă și compatibilitatea cu anvelopele.

În principiu, cu cât janta este mai lată, cu atât anvelopa se așează mai bună și oferă mai multă stabilitate. Desigur, este imposibil de montat o anvelopă foarte îngustă pe o jantă foarte lată și viceversa. Alege o jantă îngustă (17 sau 19 mm) cu anvelope cu o lățime de maxim 2.0 inch, dacă dorești neapărat ca roțile să aibă o greutate redusă. Cu cât janta este mai lată, cu atât greutate va crește, alături de anvelopă. Dimensiunile pentru lățimea jantei se referă la lățimea interioară!

Latime anvelopa in inch
Latime janta 1.8 1.9 2.0 2.1 2.25 2.35 2.4
17 mm Da Da OK Nu Nu Nu Nu
19 mm Da Da Da Da Da Da OK
21 mm Da Da Da Da Da Da Da
23 mm Da Da Da Da Da Da Da
25 mm OK Da Da Da Da Da Da
27 mm Nu OK Da Da Da Da Da
29 mm Nu Nu Nu OK Da Da Da

Spițe

Distigem mai multe tipuri de spițe: cele clasice cu cap curbat, construite din oțel, cele conice, mai groase către extremități și mai subțiri către mijloc – pentru greutate mai mică și rigiditate mai mare, cele cu cap drept care oferă o durată de viață mai mare, rigiditate crescută dar necesită butuci speciali, cele cu cap curbat dar cu corp aplatizat care în teorie oferă o aerodinamică mai bună (dar nesemnificativă) și cele din aluminiu, compatibile cu diverse tipuri de butuci, în principal mai groase decât cele din oțel.

Rigiditatea unei roți este dată de asemenea și de poziționarea spițelor. Spițele poziționate clasic spre exemplu, au trei puncte de contact (unul cu butucul și alte două cu spițele), pe când cele de la Mavic sunt dispuse încrucișat pe una din părți și radial pe cealaltă parte. Avantajul este greutatea mai scăzută, însă rigiditatea la frânare spre exemplu, are de suferit.

tipuri_spite

Nipluri

Prinderea spițelor de jantă se face cu ajutorul niplurilor. Acestea pot fi din oțel sau din aluminiu. Cele din oțel suportă mai multe procese de centrare a roților, sunt însă o idee mai grele față de cele din aluminiu și pot rugini în timp. Niplurile din aluminiu salvează aproximativ 20 de grame/roată. De asemenea, există nipluri mai lungi cu 2 mm decât standardul, cele de 12 mm, pentru jantele cu profil înalt.

Axul pentru prinderea roții

Pentru prinderea roților există de asemenea mai multe standarde. Quick release-ul cu ax de 9 mm pe care-l cunoști deja este disponibil pentru roata de față și cea de spate în formatul cu o lățime de 100 mm (față) și 135 mm (spate).

Pentru roata de față există și prinderile cu ax care se înșurubează în furcă, cu un diametru de 15 sau 20 mm și o lățime de 100 mm (pentru QR 15) sau 110 mm (pentru QR 20). Aceast tip de prindere oferă o mai mare rigiditate datorită diametrului mai mare dar și datorită faptului că se înșurubează într-unul din brațele furcii. Pentru prinderea roții de spate cu un sistem asemănător există axul de 12 mm cu o lățime de 135, 142 sau 150 mm, în funcție de cadrul pe care este montată roata.

tipuri_AX

Setul de roți ideal

Poți opta pentru un set de roți gata construit sau poți să-ți construiești tu unul din componente, după bunul plac. Diferența este că la seturile construite custom, ai șanse să plătești mai puțin. Chiar dacă pare de crezut aruncă un ochi pe oferta producătorilor de roți ca să poți compara prețurile.

Alege butuci cu rulmenți pentru durabilitate mai mare sau butuci cu bile dacă vrei greutate mai mică (dar durabilitate scăzută față de cei cu rulmenți). Exitsă și butuci cu rulmenți ceramici, foarte ușori, însă foarte scumpi. Alege de asemenea spițe conice dacă ții la greutate, însă pentru roata de spate trebuie să iei în considerare o rigiditate mai mică decât în cazul spițelor uniforme, din oțel (rigiditate care se face resimțită atunci când pedalezi în sarcină). Când vine vorba de prindere, noi îți recomandăm prindrile cu ax QR 15 pentru roata de față și ax de 12 mm pentru roata de spate, dar va trebui să iei în calcul și faptul că trebuie să achiziționezi un cadru sau o furcă nouă în eventualitatea în care dorești să optezi pentru această variantă.

Greutatea ideală pentru un set de roți

Greu de spus, dar pe scurt, cu cât mai mică cu atât mai bine. Dacă dorești un set de roți ușor vei opta pentru jante mai înguste, anvelope mai înguste (unele modele de la Schwalbe cântăresc puțin peste 300 de grame în versiunea 26 inch), un set de butuci cu bile și camere ușoare. Dezavantajele trebuie să le ai însă mereu în vizor: o anvelopă mai subțire înseamnă confort scăzut, o anvelopă foarte ușoară cât și o cameră foarte ușoară cresc șansele de a te alege cu o pană de cauciuc. Un set de roți foarte ușor, pentru Cross Country, poate avea o greutate de 2.3 kg cu tot cu cheiță quick release, anvelope și camere, mai puțin pinioanele.

Vezi Comentarii (8)
  • Felicitari pentru articol simplu si la obiect !!!Un an nou plin de evenimente placute si spor la pedalat tuturor!ps.tocmai am trecut de la cauciucuri de 1,7 la 2,2 pt. ca spatele meu si fundul nu mai rezistau torturii :)))

  • Exista o mica greseala in acest articol in poza cu ax-urile de prindere ale rotilor : axul prezentat ca si QR9 este de fapt QR5.
    La QR5 furca se „sprijina” pe o prelungire a ax-ului butucului iar la QR9 pe axul cu cheita de prindere in sine (sper sa nu gresesc).
    Si poate ar mai fi util un mic articol in care sa explicati ce tip de jenti, spite, butuci si bineinteles ce dimensiuni ale rotilor se preteaza mai bine la diferite categorii ale ciclismului.

  • Ca sa fim mai specifici: QR9 este ax thru bolt care are si surub in capat fata de QR15 si QR20 care se infileteaza direct in furca (cadru pentru spate). QR9 si QR5 se cumpara impreuna cu roata sau butuc, QR15 si QR20 vin livrate impreuna cu furca. Majoritatea furcilor suporta QR9 si automat QR5 care are doar axul de 5mm insa la furcile cu QR15 sau QR20 nu poti monta roti care au butucul pentru QR9 sau QR5.

  • Eu am un Scott Spark RC si am prindere QR15 pe fata iar pe spate am QR9 care se infileteaza direct in cadru. Insa am o problema de cand am luat bicicleta asta. Nu o mai pot folosi pe Trainer deoarece nu se mai poate infileta piulita care este sustinuta de trainer. Am un Elite Hydromag. Ma poate ajuta cineva? Mi-ar trebui un quick release mai lung care sa iasa prin axul cadrului si sa pot pune piulita?

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

20 + nineteen =