Acum citesti
Fabrica DHS, văzută din interior


Mă tot întrebam de ceva timp cum se desfășoară procesul de asamblare al unei biciclete, iar pentru a-mi oferi un răspuns era clar că trebuie să vizitez o fabrică specifică. Pentru că o vizită în afara țării ar fi fost un proces costisitor și de durată, am apelat imediat la cei de la DHS. În teorie, cât și în practică sunt cei mai cunoscuți din România, prin urmare mi-am spus că trebuie să fie ceva de văzut. Și așa a fost. După scurte conversații cu reprezentanții DHS, am obținut aprobarea de a vizita fabrica de lângă Deva.



Drumul până acolo a fost așa cum îmi imaginam, anevoios. Era imposibil să ajung în mai puțin de 5 ore de la București la Deva, dar cu puțin noroc la ora 15:00 mă înființasem în fața fabricii așteptând nerăbdător să ne preia un reprezentant DHS și să ne facă turul fabricii.


M-am bucurat de ocazia oferită, mai ales că am avut ca ghid unul dintre cei mai vechi angajați ai DHS-ului. Omul a avut plăcerea și răbdarea de a-mi arăta tot procesul de asamblare al bicicletelor, pas cu pas. Am nimerit într-o vineri, când se asamblau biciclete de oraș cu destinația Germania. Deși mi-aș fi dorit să văd cum se asamblează bicicletele pentru munte, am realizat că procesul nu era foarte diferit, ci unele etape variau în funcție de dotarea bicicletei. Bucuros că pot realiza un reportaj așa cum se cuvine, am pășit în fabrică și am început să notez și să surprind în imagini etapele de asamblare.


Etapa 1: Spițarea și centrarea


Totul se construiește de jos în sus. Exact, primul pas este reprezentat de construcția roților. Cu ajutorul unor mașinării speciale roțile sunt tensionate, centrate iar apoi sunt trimise mai departe în a doua etapă. Procesul de centrare este complet automatizat și durează maxim 1 minut. Dacă roata are la final o abatere mai mare, este înlăturată. Debitul mașinăriei de centrat este de până la 80 de roți pe oră, presupunând că centrarea durează mai puțin de 1 minut.



Etapa 2: Anvelopele


Pe jante sunt montate talonul, care protejează camera de spițe, camera iar apoi anvelopa. Apoi roțile sunt transportate către ultima fază de asamblare dar nu oricum, ci la înălțime. Banda de transport situată în partea superioară a halei de asamblare are rolul de a grăbi procesul de producție dar și de a-l eficientiza în același timp.



Etapa 3: Cadrul


Cadrul vine livrat în cutii. DHS nu construiește cadre în propria fabircă, ci le importă. Reprezentantul DHS ne-a mărturisit că este o soluție mult mai eficientă din punct de vedere al costurilor. Odată scos din cutie, cadrul este fixat pe un suport pentru a facilita montarea componentelor.



Etapa 4: Sistemul de transmisie


După montarea axului pedalier (Bottom Bracket), urmează montarea angrenajului și al schimbătoarelor (după caz, în funcție de modelul bicicletei).



Etapa 5: Furca și lanțul


Odată încheiat capitolul sistem de transmisie, se montează cuvetele și furca. V-brake-urile sunt deja montate pe furca bicicletei de oraș din imagine. Dacă este vorba de mountainbike-uri, în această etapă se montează frânele V-brake sau cele pe disc.


În poza de mai jos poți vedea cum este livrat lanțul în cantitate industrială. Este o rolă imensă despre care bănuiesc că este și foarte grea, din care se selectează lungimea dorită. Tot în această etapă este montat și lanțul, concomitent cu cricul și aripia de față (care vine livrată cu tot cu far).



Etapa 6: Direcția și alte accesorii


În a 6a etapă este montat ghidonul, cu manșoanele și manetele de frână. De asemenea se montează portbagajul din spate al bicicletei, aripa spate și dinamul. Acesta din urmă este conectat la farul și la stopul de semnalizare al bicicletei iar V-brake-urile sunt prinse.



Etapa 7: Roțile


Roțile care pleacă din celălalt capăt al linie de montaj ajung la destinație și sunt montate pe bicicletă. Pe linia de transport, roțile de spate sunt așezate diferit față de roțile din față, pentru a fi mai ușor identificate și montate.



Etapa 8: Frâna de spate


În această etapă este montată frâna de spate cât și schimbătorul de viteze.



Etapa 9: Reglajele


Sunt reglate frânele și schimbătoarele de viteze pentru a funcționa corect.



Etapa 10: Verificarea finală


Bicicleta este verificată amănunțit din punct de vedere vizual și trebuie să fie perfect funcțională. Dacă se constată că una din componente are probleme, bicicleta este mutată în zona roșie (vezi foto jos), se înlocuiește componenta defectă ca apoi să fie dinnou analizată. Dacă bicicleta corespunde normelor, acesteia i se montează șaua, după care este ambalată în cutii din carton. Pedalele sunt livrate într-o cutie separată, de mici dimensiuni.



Procesul de asamblare al unei biciclete durează în medie 45 de minute. Sunt 3 linii de producție care funcționează concomitent și care dau naștere la aproximativ 1.200 de biciclete pe zi. Impresionant, nu?


DHS are un număr de 300 de angajați, vinde aproximativ 350.000 de biciclete anual iar în 2010 a avut o cifră de afaceri de 99 milioane Lei (RON). Asamblează 10 mărci pentru export și 5 mărci pentru piața internă.


Dar cel mai important este faptul că DHS produce în România și o face la standarde europene. Dovadă este bicicleta din fotografia de mai jos care va lua calea Vestului sau celelalte branduri internaționale pentru care DHS produce biciclete.



Vezi Comentarii (41)
  • De departe cel mai simpatic comentariu al anului (la ultimul ma refer). 🙂 Publicam toate comentariile trimise de utilizatori (exceptandu-le pe cele ale persoanelor care chiar nu stiu sa scrie corect gramatical).

  • @Petre. Felicitari pt comentariu. FreeRider, felicitari pt „libertate” :).

    Legat de „chestiile” pe care le produc cei de la DHS, ai perfecta dreptate dar doar in majoritatea chestiilor produse pentru Romania. Am avut ocazia sa iau cunostinta de chestiile pe care au capacitatea de a le produce (din pacate nu pt romania) si-ti pot spune ca au ceva potential.
    Din pacate piata de la noi este cum este si automat se muleaza si ei dupa majoritate.Daca te uiti in material la cifra de afaceri si imparti la totalul bicicletelor vandute, reise un pret de aprox 300ron/bucata. 🙂

    Spor!

  • Multora le este foarte greu sa inteleaga ca DHS produce ce se cere in ro. Este o marca de volum si ramai cu gura cascata cand este coparata pe diverse forumuri cu santacruz spre ex.
    Cum suna faza ” Ia frtie santacruz ca este mai misto ca DHS” ?

    Ce nu inteleg este de ce nu abordeaza si o nisa care acum are mare suucces in romania – mtb-uri de pana-n 20-25 mil dotate mai bine decat al producatorlor remarcati – de ex. CTM-ul testat de voi.

  • Salut!Nu prea aveam o parere stralucita despre dhs,dupa participarea mea la cursa mtb dhs corvin,mi-am cam schimbat parerea.In primul rind este o investitie in romania a unor oameni seriosi,chinezoii.ca sunt seriosi,au primit aprobare ptr.a fi dealeri truvativ(sram),nu e putin lucru.Am vazut biclele lor echipate cu cele mai bune componente de la shimano sau sram,cind vor face si niste cadre usoare,lasa-le pe cele de carbon,impulse pe care se dau baietii si fetele din echipa dhs,or sa sparga piata in romanica,sigur le vor da mai ieftin decit brand-urile cunoscute.Sa fim mindri ca chinezoii au facut fabrica asta la noi,am vazut pe la cursele mtb,dhs-uri entry level care s-au comportant decent.Sa lasam circotelile si sa fim mindrii ca chinezoii au dat de munca intr-o zona unde dupa moartea c.s.hunedoara era cam slaba ca oferta de lucru.Sa vedeti voi cum ne fac chinezoii si autostrada aia la care behtel doar a papat banii.

  • Bicicletele celor din echipa sunt doar vopsite cu impulse sunt alte cadre in spatele vopselei …merida etc.. fiecare ce a avut de acasa. Impluse de carbon nu exista.

  • Am citit titlul: „Fabrica DHS” si am fost nedumerit.
    Am citit textul si m-am linistit. Nu este o „Fabrica”, nu fabrica nimic, doar asambleaza un produs denumit generic bicicleta. Daca o fac cu profesionalism si piese de top, pentru export, sau cu delasare si „chinezarii”, pentru intern, nu sunt in masura sa comentez. Ma bucur la gandul ca ei (chinezii) ofera doritorilor de pedalat biciclete la preturi accesibile, spre deosebire de multe magazine specializate in asamblat biciclete care nu o fac nici macar la entry-level, indepartind astfel clientii mai cumpatati in a investi in bicicleta.
    Ceva sau cineva trebuia sa ocupe segmentul de piata eliberat de „Tohan”.

  • Oh boy. iar au navalit expertii. DHS asambleaza ce se vinde in Romania. Ar putea foarte bine sa cumpere cadre de la Astro Engineering si sa puna componente de top pe ea. Si ?! Ar vinde 1 pe an. Probabil va scapa scopul unei companii. Scopul e sa aiba profit!
    Si a se vedea pe http://www.dhsbikeparts.ro/index.php . Au componente de top cu tona. Nu stiu cit vind insa din acel magazin online.
    Multumesc pt articol. Foarte interesant.

  • Unii gandesc bine si pe aici, altii lasa de dorit.
    Ma distreaza (sau enerveaza) cei care au biciclete de zeci de milioane si comenteaza despre „chestile” asamblate la Deva. Sunt curios, daca atunci cand au invatat sa mearga pe bicicleta existau doar biciclete de marca si ar fi costat echivaletul a cca. 2000 RON ar mai fi invatat vreodata sa mearga pe bicicleta. E OK sa ai o bicicleta scumpa in care sa investesti bani frumosi pentru ca asta e pasiunea ta, dar unii vor doar sa invete sa mearga pe bicicleta, sau sa iasa in parc odata pe saptamana sau pur si simplu nu isi permit sa dea 2 salarii pe o bicicleta. Ei ce ar face daca nu ar exista DHS-urile cu 400 RON? Ori ar fura o bicicleta, ori ar lua un Tohan de la tara. In concluzie, daca criticati aduceti si argumente, nu spuneti: „sunt de cacat…sa plece din romania frate….noi nu avem nevoie doar de Focus si Shimano” (de ex.)

    Multa bafta!!!

  • Eu vad o fabrica de biciclete nu o fabrica de chestii,si totusi pentru 400 ron eu zic ca e mai mult decat accesibila,in banii astia e foarte bine dotata.Pentru o plimbare prin oras sau parc eu zic ca e excelenta,in schimb daca vrei sa faci turul Frantei sau ceva de genul am vazut pe okazii.ro bicicleta cu 1800 de euro (mai scumpa decat o un autoturism second hand fabricat inainte de 2000),hai sa nu mai fim carcotasi si apreciem ceea ce fac altii la noi in tara daca noi nu suntem in stare de asemenea investitii,doar sa aratam cu degetul.Nu am bicicleta dar vazand articolul asta probabil ca o sa-mi cumpar una,chiar DHS.

  • …se stiie oare ca DHS fabrica pt Germania, Austria, Franta..si alte tari serioase – , la cerere, biciclete cu ale brand’uri … pe care scriie Made in EU — nu RO — brand’uri MARI, MARI, MARI – ce se vand la preturi le 1500, 2000 Euro, chiar mai mult acolo …. care apoi se „imprumuta” si ajung inapoi in RO, pt a se vinde la piata neagra cu 500-800 Euro ??
    …sau vin importate pe canale oficiale – si se vand la preturi mai mari decat piata de vest pt care au fost asamblate la noi in Romanica !!!
    🙂 🙂 🙂
    …asta e unul dintre cel mai funny element al iubirii noastre de tara – si al „debordantului” nostru nationalism

  • DHS

    SRL inffintat in Romania insa fara nici un procent capital romanesc. Salariile oferite sunt mizere iar pregatirea oamenilor lasa de dorit. Insa hai sa incurajam lucrurile de proasta calitate, facute de romani prost platit si sa ne laudam cu asta…
    Tara asta nu mai are scapare….

  • intr-adevar,pentru cei care nu-si permit biciclete de sute de euro(chiar mii) se merita! e o bicicleta pentru aproape tot poporul!

  • eu personal de la firma aia nu mai cumpar nimic niciodata , tot ce am laut de la ei sa stricat( si nu am abuzat de ele , am mers prin oras)

  • DHS produc lucruri de o calitate exceptional de proasta – nu exista „produc lucruri ieftine pt orice buzunar”… pai decat sa dai 400 ron pe un dhs nou mai bine pui ceva bani si iti iei o bicicleta second de calitate…

  • felicitari ,,free rider,,,bravo dhs rominia !!! ,,baieteilor destepti,, ai parintilor ,,destepti,, ,care dau ,,tunuri,, de milioane de euro bugetului cirpit al rominiei,le este usor sa critice o bicicleta de 400,500 sau 600 ron.pentru acesti asa-zisi ,,critici,, le este usor sa vorbeasca,pentru ei 100 euro sint bani de hirtie igienica,dar pentru multi romini acesti bani sint aproape jumatate din cistigul cinstit pe o luna !!! multi stiu sa aprecieze o bicicleta de calitate,dar nu multi stiu sa ,,fure legal,, asa cum fac ,,baietii destepti,, ai celor care critica pe aici !! inca odata,felicitari ,,dhs,, ,cu voi,multi romini au sansa sa aiba o bicicleta de placere sau cu care sa mearga la servici !!!

  • Marine , daca tu esti multumit cu o bicicleta de 400 RON e treaba ta dar sa nu vi sa te plangi ca ti sa rupt cadru, furca, butucu pedalier sau cine stie ce dupa cateva plimbari in parc. Cat dai atat face poate mai putin.

  • Am lucrat la cei de la DHS in departamentul de achiziti-piesele folosite de astia la asamblarea bicicletelor sunt de rahat ( provenienta India China Vietnam).
    Nu se merita deloc iar daca nu ar fi pentru nemti, fabrica nici nu ar mai exista.

  • e distractiv cum foarte multe persoane critica bicicletele DHS . unii spun ca sunt proaste , altii ( care nu au curajul sa isi treaca numele intreg) spun ca au lucrat acolo si se folosesc piese de proasta calitate , altii spun ca dupa cateva plimbari in parc s-au stricat bicicletele. pentru cei din urma am o intrebare : cati dintre voi ati citit acel manual de utilizare pe care l-ati primit in momentul in care ati achizitionat bicicleta. cati dintre voi stiti sa utilizati o bicicleta intr-un mod corect, sa schimbati vitezele corect sau sa le intretineti? atata timp cat exista o linie de productie catre germania nu cred ca sunt chiar asa slabe . diferenta de echipare intre cele produse pentru germania si cele pt romania este aproape inexistenta, in schimb la pret va garantez ca cele pt romania sunt cam la jumatate … si de sfarsit .. nu cred ca daca erau de proasta calitate DHS-ul mai dadea garantie la cadru 5 ani ( sau pe viata cu s-a dat la gama impulse intr-o perioada) si 2 ani la functionalitate…

  • „ChrisM 5 September 2011 at 4:27 pm –
    DHS
    SRL inffintat in Romania insa fara nici un procent capital romanesc. Salariile oferite sunt mizere iar pregatirea oamenilor lasa de dorit. Insa hai sa incurajam lucrurile de proasta calitate, facute de romani prost platit si sa ne laudam cu asta…
    Tara asta nu mai are scapare….”
    EUROSPORT DHS S.A. este infiintata in Romania cu capital strain si ofera sute de locuri de munca legale cu pachet salarial bun ( in nici un caz mizer) contracte de munca si asigurari … oare e rau ?? parerea mea e ca vorbesti in necunostinta de cauza .

    „dorin 30 May 2012 at 1:24 am –
    DHS produc lucruri de o calitate exceptional de proasta – nu exista “produc lucruri ieftine pt orice buzunar”… pai decat sa dai 400 ron pe un dhs nou mai bine pui ceva bani si iti iei o bicicleta second de calitate…”

    mi se pare normal sa dai un pic mai mult pe ceva SH fara garantie si eventual furat decat sa iei ceva nou .. bravo jos palaria

  • Snobism total……cunosc persoane care nu au bani sa dea 1 leu la o buda publica, dar fac pe dracu in 4 sa isi cumpere biciclete de >2500 lei doar sa se dea cu ea prin oras…..ca nah….daca ai bicicleta dhs vorbeste lumea…..

  • In 2 ani am cumparat 2 biciclete DHS cu 400 de lei bucata , dupa 3 luni s-a dus butucul iar dupa alte 2 s-a dus roata de spate , am mai bagat inca 200 de lei in piese originale ca sa ma tina aceiasi perioada de timp , si o cumpar si pe a doua care a avut aceliasi defecte , in aceiasi perioada de timp . Mai bun era Pegasul facut in 85 la care am schimbat o singura pereche de coronite pana acum .

    • foaie , lant , coronite , 2 butuci si o alta roata ( un butuc costa 30 , o roata costa 60 , un lant 25 , foaia cu tot cu ax costa 40 , plus cate 2 coronite schimbate pe zi ) . Sunt mecanic si au trecut zeci de biciclete prin mana mea si doar cele facute de DHS si RICH au aceleasi probleme . Si o alta experienta cu DHS este a unui cetatean din orasul meu care a cumparat un DHS nou nout si dupa o saptamana a cazut cu el si a crapat cadrul . In concluzie , patron chinez=lucru chinezesc chiar daca e facut in romania .

  • Iată şi păţania mea: Am comandat online o bicicletă DHS Contura 2863 pe care am primit-o prin curier, sigilată, în ambalajul original. Am mers cu ea la un dealer(cu service) agreat de Eurosport DHS pentru punere în funcţiune . Acolo s-a constatata că nu se poate monta roata faţă întrucât furca prezenta defect de fabricaţie, respectiv urechea din dreapta era foarte mică şi nu permitea introducerea şi strîngerea axului roţii. Am fost nevoit să o las la service pentru inlocuirea furcii care trebuie sa vina de la Deva. Şi astfel promisiunea făcută fiului meu că in acea zi ne vom plimba cu bicicletele s-a năruit. Astept deja de două zile şi regret că am ales această marcă.
    Sunt foarte dezamăgit şi revoltat. Se pare că la Eurosport DHS calitatea şi seriozitatea sunt lucruri necunoscute.

  • Am luat de 3 saptamani DHS de oras cu 600lei. Am facut 5 drumuri prin oras. Am dus-o astazi inapoi deoarece:
    1. a inceput sa scrtaie
    2. roata fata se descentrase
    3. sarea lantul
    4. Pinioanele aveau o miscare eliptica in loc de circulara
    5. mergea foarte greu

    Este adevarat sunt probleme minore si relativ usor remediabile insa nu accept asa ceva la o bicicleta noua. Merg pe bicicleta de aproape 40 de ani, stiu sa o intretin si sa o depanez. Am mai avut DHS acum vreo 8 ani si tot cu probleme. Am avut bicicleta luata dintr-un lant de magazine sport care nu avea aceste probleme nici dupa 5 ani de utilizare destul de intensa, luata la acelasi pret cu DHS (mi-a fost furata). Din punctul meu de vedere am acordat a doua sansa, a treia insa nu va mai fi!

  • Sa nu fie cu suparare, dar din 600 lei daca scazi TVA, transport (piese) si niste profit pentru fabrica, ramane o bicicleta de vre-o 80 Eur. Daca mai scazi manopera si chiria magazinului unde s-au vandut… Stiu ca banii nu cresc in copac, dar nici nu te astepta la performanta de la o bicicleta noua de 600 lei. Este OK ca prima bicicleta, sau pentru un copil (care creste/o pierde/o strica oricum), pentru un adolescent (50Kg), plimbari rare&lejere, pentru un sezon, mobilier de gradina… Dar o bicicleta durabila, noua, cumparata legal cu 600 lei e ca povestea cu baba frumoasa sau copilul cuminte.
    La bugetul asta mai bine cauti un SH, pentru ca nu mai are TVA, chirie magazin, manopera, profit – si toata valoarea o regasesti in piesele bicicletei (si mai mesteresti un pic la ea, de-abia o cunosti). Multi din noi nu stiam sa mergem pe bicicleta daca nu ar fi existat bicicletele entry-level. Sa le respectam !
    DHS are si biciclete mai scumpe (si mai bune). Personal nu am avut DHS, dar am incercat sa gasesc pe net daca sunt cazuri frecvente cu cadrul rupt/defect/fisurat. Cautati si voi… Restul pieselor oricum sunt third party (si se pot schimba)…

    • Cu 150 de lei se poate cumpara o bicicleta second hand cu 3 viteze in butuc (butuc Sachs sau SRAM), mult mai buna decat un DHS la 600 de lei.

  • Nu poti sa fii atat de …. sa afirmi ca daca e produs in Romania automat e de proasta calitate neamintindu-ti de faptul ca si tu ESTI UN PRODUS ROMANESC

  • Detin o bicicleta dhs travel din 2015 ,merg zilnic 4 km, indiferent de anotimp sau vreme, am inlocuit o camera pana acum.Sunt multumit de ea.

  • Am un Mtb dhs din 2008 si sunt foarte multumit de el,este adevarat ca i-am adus multe inbunatatiri(piese mai bune) si l-am intretinut regland-ul constant.Nici vorba sa se fisureze cadrul sau ceva de genul.
    Am fost atat de multumit incat recent mi-am achizitionat si un Devron H 1.6!
    Eu.consider ca brand-ul Dhs este un fel de Dacie in varianta ciclistica.Imbatabil raportul pret/calitate pt un produs nou!Daca stii sa-ti repari bicicleta singur ,o achizitie buna!
    Nu vin reglate corespunzator din fabrica.
    Totusi nu recomand nimic din gama mai ieftina de 1000 ron!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three × four =