Schimbătoarele de pinioane par complicate, dar aparențele înșeală. Principiul de funcționare este foarte simplu și în ciuda diferentelor vizuale între modelele diverșilor producători, se bazează pe același tip de mecanică, și anume cea a unui paralelogram mobil.
Mecanica schimbătorului de pinioane
În mare, schimbătoarele de pinioane actuale sunt construite ca un paralelogram care are un capăt fixat pe cadru; de celalalt capăt este atașat un braț mobil care ghidează și întinde lanțul. Paralelogramul este mișcat cu ajutorul unei pârghii și a unui cablu, care la rândul lui este mișcat de manetele schimbătorului; el menține brațul mobil paralel cu pinioanele, permițându-i acestuia să se alinieze cu fiecare pinion. Cursa schimbătorului este limitată în ambele direcții cu ajutorul unor șuruburi de reglare.
Schimbătorul propriu-zis
Schimbătorul de pinioane se deplasează sub influența forțelor transmise prin cablu, aliniindu-se cu pinioanele și ghidând astfel lanțul pe aceste pinioane. Pe măsură ce se deplasează de la pinionul cel mai mare înspre pinionul cel mai mic, brațul mobil se retrage, preluând astfel surplusul de lanț.
În pozele de mai jos este vizibilă poziția schimbătorului de pinioane când este aliniat cu pinionul cel mai mare. Cu albastru este marcată poziția axului rolei de ghidare, iar cu galben nivelul dinților pinioanelor.
Pe măsură ce schimbi treptele de viteză, paralelogramul se deplasează în direcția marcată cu verde, iar brațul mobil se deplasează în direcția marcată cu roșu, întinzând astfel lanțul. În final, când schimbătorul se aliniază cu pinionul cel mai mic, treburile arată astfel:
De remarcat este că pe parcursul mișcării, distanta dintre axul rolei de ghidare și dinții pinioanelor rămâne relativ constantă. Aceasta se datorează necesității unei anume tensiuni laterale a lanțului în momentul schimbării vitezelor, pentru a facilita alinierea lanțului cu noul pinion selectat.
Maneta schimbătorului
Când schimbi vitezele, acestea sunt indexate, astfel încât există anumite nivele care definesc fiecare viteză. Această indexare nu provine de la schimbătorul de pinioane propriu-zis (care în funcție de forța aplicată poate fi poziționat foarte precis) ci de la maneta schimbătorului. Aceasta are un mecanism cu clicheți care permite ca o anumita lungime de cablu să fie trasă sau eliberată, mișcând paralelogramul schimbătorului în mod corespunzător. În funcție de producător, fiecare „pas” trage sau eliberează o cantitate diferită de cablu, iar aceasta conduce la incompatibilități între sisteme diferite. De exemplu, manetele schimbătoarelor de la SRAM folosesc tehnologia direct-pull (cu un raport de 1:1), pe când cele de la Shimano folosesc un raport de 2:1. Fiecare producător insista pe avantajele propriilor schimbătoare: SRAM menționează viteza superioara de schimbare a vitezelor; Shimano pune accentul pe confortul superior al manetelor sale și pe precizia sporită.
Din cauza indexării la nivelul manetelor poți trece de la un bloc de pinioane la altul cu un număr diferit de pinioane, numai prin înlocuirea manetei schimbătorului și bineînțeles prin, schimbarea blocului de pinioane.
Ce înseamnă raport 2:1? Două unităţi de cablu trase de manetă deplasează 1 unitate de ce?
Raportul respectiv se refera la lungimea parghiilor care antreneaza cablul (parghia maneta / parghie schimbator). SRAM foloseste parghii de aceeasi lungime in interiorul manetei si la schimbatorul de pinioane. Shimano foloseste parghii mai mici in maneta schimbatorului, si mai mari la schimbatorul de pinioane. Astfel este mai usor sa schimbi treptele, dar cursa manetei este mai mare pentru fiecare treapta si nu poti schimba de exemplu decat 1-2 trepte simultan. In plus, din cauza cursei mai mari a manetei dureaza mai mult sa schimbi o treapta.
SRAM permite de exemplu schimbarea a trei trepte dintr-o singura miscare a manetei, si este si o miscare relativ scurta. Schimbarea treptelor este foarte rapida, dar necesita ceva mai multa forta si eventual cabluri teflonate pentru a atinge aceeasi fluiditate ca cele de la Shimano.
Multumim Radu 😀