Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Din ce în ce mai mulți cititori ne întreabă dacă anumite biciclete entry-level (sau low-cost), sunt potrivite pentru traseele de munte. În acest articol voi încerca să trasez în linii mari, echiparea de bază a unei biciclete potrivite pentru parcurgerea potecilor, alegând în acest sens o bicicletă echipată ca în urmă cu 10 ani: casetă cu 8 pinioane, frâne V-Brake, cursa furcii de 80 de mm, oferită pentru aproximativ 1.600 de lei. Candidatul se numește Rock Machine Surge 50, model 2012.
Am dus deci Surge-ul pe unul din traseele noastre de test, cu o lungime de aproximativ 30 de km. Poziția pe bicicletă este clar orientată către plimbările recreaționale, iar asta semnifică faptul că vei sta comod, cu spatele destul de drept. O poziție care nu te avantajează în mod deosebit pe urcări și nici pe coborâri. Pentru urcări, poziția ar fi trebuit să fie mai aplecată pe față, pentru a muta centrul de greutate astfel încât pe segmentele abrupte, să nu se ridice roata de față de la sol.
La coborâre, aș fi preferat un ghidon mai lat și frâne hidraulice pe disc, dat fiind faptul că am trecut prin câteva bălți care au anulat practic puterea de frânare a V-Brake-urilor Saccon instalate pe bicicletă.
Manetele de frână sunt realizate din materiale de slabă calitate (corp din plastic și aluminiu).
Furca nu a fost grozavă nici pe urcări, dar mai ales pe porțiunea de coborâre. Lipsa comenzii de Lock-Out, care să blocheze furca la urcare, nu a fost nicidecum un capăt de țară, dată fiind cursa mai mică, de 80 mm, însă pe porțiunile de coborâre, încheieturile mâinilor mele s-au resimțit. Suntour NEX 4100 nu este nicidecum o furcă gândită pentru coborâri mai dificile, de aici și lipsa de colaborare atunci când a venit vorba de amortizarea unor denivelări mari, repetate. Suntour NEX funcționează pe arc.
Sistemul de transmisie 3 x 8 are rapoartele gândite pentru deplasări pe teren ceva mai drept. Pinionul cel mare are doar 28 de dinți, iar pe urcări vei avea de pedalat mai în forță, decât dacă ai face-o cu ajutorul unui pinion mare de 32 sau de 36 de dinți. Diferența se simte. Schimbătoarele Shimano Acera (pinioane) și Shimano FD-M190 (de foi), au dat câteva rateuri și au scos sunete odioase la schimbările în sarcină.
Încă 3 astfel de urcări și aș fi avut dubii în ceea ce privește funcționalitatea lor pe termen lung. Mai pune în calcul nămolul dintr-o zi mohorâtă și vei ajunge singur la concluzia că deznodământul nu va fi unul fericit. Manetele schimbătoarelor sunt de asemenea de tip vechi și nu te ajută deloc atunci când vine vorba de schimbarea rapidă a rapoartelor. Mă întreb cum de le-au poziționat în acest mod.
Apoi este vorba de greutatea bicicletei. Cele aproximativ 14.5 kg s-au făcut resimțite, cel puțin în a doua parte a urcării de pe traseu. Ca să înțelegi mai exact, în primii 10 km ai urcării, am ajuns de la 660 de metri până la 1.460 de metri.
Anvelopele de pe Surge sunt de asemenea total nepotrivite pentru un astfel de traseu. Zona centrală (cealea de rulare a anevlopei) este netedă, iar crampoanele laterale sunt prea mici pentru a face față unei abordări în viteză a virajelor. De aici și lipsa de încredere. Cadrul din aluminiu în schimb pare suficient de solid și durabil, deci am stat fără griji la acest capitol.
De asemenea, de lăudat au fost și jantele duble, înalte, care au contribuit ca roțile să rămână drepte de la urcare și până la coborâre. În ceea ce privește butucii însă, am dinnou dubii: durabilitatea acestora nu pare să promită prea mult.
În ceea ce privește restul de accesorii, pot spune că manșoanele sunt tari și devin deranjante în timp, șaua este relativ comodă, iar pedalele din plastic riscă să se crape la prima piatră pe care o iei de pe traseu.
Concluzie
Probabil că ai putut trage singur concluzia citind cele de mai sus. Un lucru este cert. Dacă ții cu ardoare, orice lucru este realizabil. Rămâne însă să te mai gândești la bicicletă, la multe din componentele care nu sunt durabile, pentru că nu au fost gândite pentru așa ceva, acestea putând să te lase baltă atunci când te aștepți mai puțin. Bicicleta este ieftină, dar oferă tot atât de multă siguranță și distracție pe un traseu mai dificil precum prețul pentru care este oferită. Poate fi utilizată în zone montane, de preferat pe poteci cât mai line, fără pietre, rădăcini sau denivelări pronunțate.
Ce componente să aleg pentru bicicletă ca să îmi asigur un minim de confort și siguranță?
În ceea ce privește frânele, este clar că ai nevoie de unele hidraulice pe disc. Modele entry-level de la Shimano sau Avid sunt suficiente, încearcă totuși să eviți alte mărci nu la fel de cunoscute. Cel puțin două discuri de la Tektro Draco am călit pe unele coborâri mai lungi. Sistemul de frânare Hayes Dyno este de asemenea de evitat.
Furca trebuie să te susțină. De preferat ar fi o furcă cu cartuș pe aer, dar există modele pe arc care se descurcă onorabil. O comandă de Lock-Out este binevenită.
Sistemul de transmisie ar trebui să fie minim Shimano Deore sau Sram X.5. Nouă pinioane sunt de asemenea minimul acceptat în zilele noastre, când deja apar casetele cu 11 pinioane. Un ghidon mai lat îți aduce mai mult control pe traseu, iar o pereche de anvelope în formatul 26 x 2.10 gândite pentru traseele montane, îți asigură un contact mai bun cu solul.
Bineînțeles și poziția pe bicicletă poate fi adusă în discuție. Geometria este foarte importantă nu doar pentru felul în care stai și te simți pe bicicletă, dar contribuie și la sporirea performanțelor pe anumite segmente de traseu (urcări, coborâri, viraje).
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
la modificarile pe care le spuneti voi ca trebuie facute depasesti lejer 2500 lei,ceea ce nu e asa ieftin si accesibil pt oricine.eu am o univega ht-500 disc model 2011 si am pana acuma 1500 km din care 500 pe munte(din martie pana in prezent,si am luat-o la oferta cu 1400 lei) si nu are nici o defectiune,functioneaza impecabil,binenteles cu o ingrijire corespunzatoare.ce vreau sa zic,ca pt noi amatorii un entry-level e mai mult decat ok daca stii sa ai grija de ea,si se descurca f bine pe trasee d munte.
O bicicleta de aproximativ 1600 de lei e low cost ? ,iar din echiparile pe care le are aceasta bicicleta ,comparat cu pretul ei,sincer nu’si merita banii .
@Paulyka25: de aceea am dus-o și pe un traseu mult mai dificil decât cel pentru care este proiectată această bicicletă. Și cu o bicicletă de 300 de lei îl poți parcurge până la urmă (cu greu). Dar nu asta este ideea articolului.
@bogdan: segmentul entry-level pornește de la 1.000 – 1.200 de lei și se oprește undeva la 2.600 de lei, de unde pornește mid-level-ul. Publicațiile din Vest, consideră bicicletele de până în 4.000 – 4.500 lei ca fiind parte a segmentului entry-level.
Da,dar noi nu avem salariile celor din Vest,aici la noi multi isi iau un cross gravito si zic:mamaaaa ce bicicleta mi-am luat.
Iar in completarea lui paulika25 vreau sa mai adaug faptul ca si eu ma mandresc cu un TREK 4300 disc din 2006 cu 10.000 km „la bord” ,care nu are pic de joc in butuci,roti descentrate,caseta care sa scape clichetii sau schimbator-intinzator spate[alivio] care sa dea rateuri.Bine,in timp i-am facut up-grade la furca si transmisie,dar i-am pus tot pinioane cu 8 viteze,nu ma deranjeaza deloc atat timp cat cel mare are 32.
Nu as da-o pe nici o bicicleta din ziua de azi din categoria 2700-3200 lei.
Da, corect, din păcate diferența între puterea lor de cumpărare și a noastră este imensă. Gândește-te doar că anul acesta, unii producători au vândut în Vest mai multe biciclete electrice (valoare medie de 2.100 de euro) decât biciclete de munte…
Un articol foarte bun, mai ales pentru cei cu buget restrans. E bine de stiut la ce te astepti de la un asemenea model entry-level. Fara a parea rautacios, s-a strecurat o mica greseala in articolul vostru: „Schimbătoarele Shimano Alivio (pinioane)..” e vorba de un Acera situat mai jos in gama. 🙂
P.S. Ce se mai aude cu articolul despre B’TWIN BIG RR 5.3? Chiar il asteptam cu nerabdare sa aflu parerea voastra. Intre timp a mai aparut un 29er de buget la Decathlon: ROCKRIDER 5.29
Ar fi interesant daca s-ar face astfel de teste si pe biciclete de la Hervis sau Decathlon. Consider ca aceste magazine sunt principalele piete pentru bicicletele entry level.
Interesant articol. Am vrut sa fac si eu un articol pe tema asta insa…n-am unde sa-l public (doar la ziarul meu de biologie :)) )
Am un bike de 9000 de RON de all mountain si inca una cam intr-o categorie cu cea ce ati testat voi. Sunt de acord in mare parte cu ce ati prezentat in articol, insa sunt niste lucruri pe care asi face altfel la capitolul „Ce componente să aleg pentru bicicletă ca să îmi asigur un minim de confort și siguranță?”. Prima data…la frane. Parerea mea este (dupa multe multe teste) ca entry level-ul la hidraulice este destul de naspa…o frana hidraulica care prinde chiar bine incepe de la 500 de lei pe bucata, pana cand un BB5 (frana pe disc mechanica Avid) are o forta mare de franare la un pret de 150 de lei. (bine, acuma nu vorbim si de modulatia franei ca doar suntem la entry level).
La furca…Da ii tare frumos daca e pe cartus de aer insa atuncea suntem aproape la pretul total al bicicletei…Da, si Lock-out ul este bun cateodata, dar parerea mea este ca sistemul Rebound este mult mai important deci o furca pe arc care are rebound (reglat din fabrica) de exemplu un Rs Xc 28 este o alegere buna. Cam atat. 🙂
Da, si cu o bicicleta entry level poti sa te dai pe locuri faine si sa te simti bine…De exemplu am fost la un maraton unde le 50 de km unde locul 1. a sosit cu un scott din carbon cu sid xx si mai departe locul 2. cu un merida din carbon cu dt swissuri si locul 3. cu un univega de 1000 de ron cu un Rst cu cursa de 80…si apoi au sosit multi ca bite peste 15000 de Ron….Deci orice e posibil!!
Excuse my romanian!
S-a facut test pe RockRider 5.2 din Decathlon. O bicicleta care se aseamana destul de mult cu Surge-ul din acest test dar care dupa parerea mea la cei 1200 lei pe care ii valoreaza e mai ok decat modelul de la Rock Machine. Are pedale de metal in primul rand…
Oricat ati defaima bicicletele entry level acestea sunt bune pe munte CU CONDITIA SA MERGI INCET. Eu am mers un an pe un DHS, si am trecut pe un Univega Ht500 din ianuarie (cum are si domnul de mai sus) cu care am fost si la competitii unde m-am clasat in prima jumatate a clasamentului, doar recent am schimbat furca si franele ca am inceput sa ma dau mai agresiv. Am vazut la Siria in judetul Arad unu care m-a depasit la un moment dat cu o bicicleta fara suspensii, veche de cel putin 10 ani si a ajuns in primii 25-30.
Problema la cei care testeaza bicicletele este ca ei fiind obisnuiti sa mearga tare ajung peste nivelul de competenta a unei biciclete entry level. Incercati sa faceti teste cu biciclistii carora li se adreseaza aceste biciclete si veti vedea ca rezultatele sunt altele.
@Claudiu: în cazul de față am raportat bicicleta la traseul mai dificil pe care l-am ales. În astfel de condiții, începi să schimb încetul cu încetul piesele. Evident, dacă o menajezi permanent, prelungești durata de viață a componentelor, dar atunci unde mai este distracția? Încercam să subliniez în articol faptul că fiecare bicicletă trebuie utilizată pentru ceea ce a fost creată. Da, și eu am văzut biciclete DHS full suspension low cost la curse de Downhill, chiar de curând, la Cheile Grădiștei. Dar fără discuții bicicleta nu a fost creată pentru așa ceva, iar unele componente, poate chiar importante, pot ceda înm orice clipă în condițiile menționate.
Comentariu incepe onorabil si ia o turnura dezamagitoare!
Totul se reduce la fraza „ce vrei sa faci cu bicicleta respectiva!”
Bicicleta prezentata, este facuta pentru trasee usoare, fara bolovani si cioate peste care ar vrea Free Rider sa treaca, baltile e de preferat sa le eviti, pentru ca nu este o bicicleta de competitie! Nu-ti trebuie nici hidraulice, iar cauciucurile sunt de genul mixte, cu oarece crampoane pe lateral, ca sa ajute in curbe pe offroad, si netede pe centru pentru circulatie lina pe asfalt. Fratica. e bicicleta de agrement, care e echipata suficient pentru cei ce nu vor mai mult de la ea! Vorbesti si gandesti ca un sportiv de performanta, la care banii nu conteaza, sa au sponsorii destul, si tot ce conteaza e performanta in orice mod!
Daca prezinti o bicicleta de agrement, nu te plange ca nu face fata prin bolovani si rape pe unde ai umblat tu cu o bicicleta care costa cat o masina!
Se pare că ideea articolului nu a fost pe deplin înțeleasă: există foarte multe persoane care ne întreabă dacă pot aborda trasee foarte dificile cu biciclete de 800 – 1.000 de lei, iar acest articol este o argumentație în acest sens. Atâta tot și nimic mai mult.
Se ia una bicicleta impulse la 1300 ron cu frane avid BB5 pe disc, manete avid fr5, cadru aluminiu, furca cu blocaj, se inlocuieste deraiorul spate cu unul superior si aveti bicicleta de plimbare! pe munte, nu exceleaza dar e mai accesibila si mai practica decat modelul prezentat in articol. Cine vrea sa se bucure de tura! mai mult, trebuie cel putin sa dubleze bugetul daca vorbim de o bicicleta cu suspensie doar pe fata si de patru ori daca se vrea una cu suspensie pe spate.
Nu consider ca este nevoie neaparat de frane hidraulice pentru a merge pe munte ci mai bine o furca mai buna si cu frane mecanice gen avid bb5 sau bb7(pentru cei cu buget restrans).
[spoiler]PS: se scrie belti, nu balti(nu e singurul articol, daca am deranjat pentru corectare imi cer scuze 🙂 ) [/spoiler]
Eu am achizitionat de curand un kross hexagon x4 pentru plimbari pe drumurile forestiere. Am facut o alegere buna? Am dat 1485 de ron.
@Eu.. really? „belti”? :))) ai deranjat, pt ca gresesti..da o geana in DEX 😉