Acum citesti
Nakita Team C5 Big (2013)

Nakita și-a clădit deja o reputație pe piața locală, prin bicicletele de calitate pe care le oferă cu reduceri considerabile sau altfel spus, cu prețuri foarte mici de achiziție. Am avut la test modelul Team C5 Big, un 29er lansat în 2013, ce are un preț de sub 5.000 de lei. Iar prețul devine deosebit de atractiv în condițiile în care această bicicletă este oferită cu un cadru din carbon. Cum s-a descurcat pe traseu și dacă ține pasul cu tendințele din ziua de astăzi, vom lămuri în articolul de față.

Cadru/Pe traseu

Nakita Team C5 Big oferă o poziție foarte sportivă, aplecată pe față, în condițiile în care am lăsat cei doi distanțieri la locul lor, mai precis sub pipă. Pe urcări mai ales, m-am simțit excelent pe această bicicletă, iar după cum poți vedea din fotografie, am ales un traseu cu porțiuni de cățărare foarte dificile. Acolo unde celelalte biciclete nu făceau față din cauza geometriei, din pricina căreia roata de față se desprindea de la sol, Nakita a rămas în poziție pe tot parcursul traseului.

Ghidonul mai îngust (670mm) te plasează foarte bine pe bicicletă pe porțiunile de urcare, însă pe coborâri simți nevoia unui ghidon mai lat, pentru control mai bun. În ziua de astăzi, producătorii dotează bicicletele de racing cu ghidoane de 710mm sau mai mari, iar aceasta poate fi consemnată ca prima mică relicvă ce se trage din anii anteriori. Cei de la Nakita au încercat să mai compenseze din agilitatea controlului prin montarea unei pipe mai scurte, de 90mm și printr-un headtube de 71.5 grade, foarte drept și rar întâlnit în această configurație în zilele noastre. Asta se traduce prin faptul că la coborârile abrupte, va trebui să plasezi greutatea corpului ceva mai în spate, pentru că furca este retrasă. Prin comparație, există producători care deja optează în 2015 pentru un unghi de 69 de grade al headtube-ului, pentru bicicletele de Cross Country.

Greutatea cadrului este mică, de 1.22 kg, ceea ce înseamnă că nu am avut de-a face cu un cadru de slabă calitate ci cu unul de o calitate medie, acesta fiind foarte bine finisat și având cablurile pentru schimbătoare trase prin interiorul top-tube-ului, nu integral. De asemenea, conducta de frână a rămas pe exterior, o eliberare pentru mecanicul nostru, căci a fost mai ușor de demontat. În ceea ce privește rigiditatea torsională a cadrului, măsurată în atelierul nostru, aceasta indică o valoare de 76.6 Nm/grad și o valoare STW de 63 Nm/grad/Kg. Mai mică decât valoarea oferită de un cadru din aluminiu, însă eficientă atât timp cât cântărești până în 90 de kg. Totodată, asta se traduce și printr-un confort crescut oferit de cadru, adică dureri mai puține de spate când treci pe porțiunile foarte denivelate.

Echipare

Echiparea bicicletei este mid-level. Ai la dispoziție un sistem de transmisie 3×10, compus dintr-un angrenaj Hollowtech I din gama Non Series (FCM522), schimbătoare Shimano XT și manete Shimano Deore, care funcționează fără reproș. Singura mențiune pe care o am de făcut este legată de schimbător, care este ceva mai zgomotos decât generația actuală care beneficiază de tehnologia Shadow Plus.

Furca provine de la Manitou, modelul Tower Comp, cu potcoava plasată în partea din spate a furcii și care oferă o cursă de 100mm și o telecomandă pentru acționarea Lock-Out-ului. Nu mi s-a părut cea mai sensibilă furcă pe denivelări și nici cea mai rigidă la frânare, iar reglajul de revenire este chiar meschin: are o cursă cu cel mult 4 poziții, deci nu poate fi vorba de un reglaj fin. În rest, s-a descurcat bine în înghițirea șocurilor mari și a oferit un confort mediu.

Frânele Shimano M596 provin teoretic din gama Deore, conform codului, însă pe aceastea nu este menționată denumirea gamei mid-level. Au fost necesari câțiva kilometri până ce acestea au început să presteze corespunzător, iar discul cu un diametru de 180mm este suficient pentru această bicicletă, atâta timp cât greutatea ta nu depășește 90 de kg.

Roțile sunt compuse din butuci Shimano (ce trebuie întreținuți constant pentru a nu face probleme în timp) și jante Alex Rims, modelul DP 20, duble și capsate, care au rămas perfect centrate după coborârile mai dificile pe care le-am abordat. Greutatea acestora depășește însă 5 kg, ceea ce înseamnă că reprizele de accelerație nu sunt chiar de vis. Anvelopele care provin de la Michelin, modelul Country Racer prestează mai bine decât cele mediocre întâlnite până acum pe bicicletele Nakita, oferind o viteză mare de rulare dar și tracțiune bună pe urcări. În viraje nu sunt extraordinare, însă poți compensa prin controlul mai ferm al bicicletei.

Concluzie

Nakita Team C5 Big este poarta multor iubitori de Cross Country către universul carbonului. Nu este dotată cu tehnologii de ultimă oră (cablurile nu sunt trase integral prin cadru, prinderea roții este clasică QR 9mm etc.) însă în acest buget, oferta celor de la Nakita este imposibil de bătut. Are potențial mare de tuning, iar cadrul reprezintă o bază solidă și ușoară pentru următoarele upgrade-uri. O armă excelent de eficientă pe urcări, nu la fel de strălucită însă și pe coborâri. Alegerea ideală pentru cei care vor să participe la cursele de Cross Country cu o bicicletă de calitate care să reprezinte un ajutor real pe traseu.

Date relevante  

Greutate totală: 11.95 kg
Greutate cadru: 1.228 grame
Greutate roți*: 5.021 grame
Greutate furcă: 1.823 grame
Lățime ghidon: 670 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 932 grame
Rigiditate headtube: 76.65 Nm/grad
STW**: 62.41

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Cross Country Racing
Pe urcări: 9/10
Pe coborâri: 7.5/10

Galerie foto:

Vezi Comentarii (2)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

12 + fifteen =