Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Producătorii sunt întotdeauna preocupaţi de modul prin care energia ciclistului este transpusă în mişcare şi nu irosită prin efort. În acest sens producătorii germani de la Canyon au prezentat de curând un prototip pentru o bicicletă de şosea prevăzută cu suspensii electronice inteligente. Proiectul intitulat Projekt MRSC Connected (de la Magneto-Rheological Suspension Control) a plecat de la ideea oferirii confortului în timp ce greutatea redusă şi rigiditatea s-au tot dezvoltat însă aproape exclusiv la segmentul high-end. Canyon este convinsă că odată cu confortul vine şi performanţa şi deja de mai mulţi ani compania germană a integrat propriul sistem VCLS (Vertical Comfort, Lateral Stiffness) în cadrele lor.
Canyon consideră că principala cauză a epuizării cicliştilor este efortul la pedalare însă imediat al doilea motiv sunt vibraţiile constante care vin din asfalt. Tot vibraţiile sunt responsabile pentru întreruperile de contact ale bicicletei cu asfaltul întreruperi care duc la nevoia de ajustări constante din partea ciclistului. Toate acestea consumă energie.
Tehnologia bicicletei prototip cu suspensii electronice consta într-un arc din carbon controlat de un fluid magneto-electric. Acesta îşi schimbă rezistenţa în funcţie de curentul care trece prin fluid. Sistemul este controlat de un cip instalat pe bicicletă care practic contracarează vibraţiile în funcţie de impact, poziţie şi mişcările ciclistului. Cadrul prototipului împrumută mult din designul bicicletei aero de curse pentru Pro Tour Canyon Aeroroad CF SLX la care adaugă geometria modelelor Ultimate şi Aeroroad pentru a menţine o poziţie joasă, aerodinamică şi agresivă.
Furca cu suspensie nu este deloc sofisticată şi greoaie ca cele de mtb. Suspensia lucrează prin intermediul a doi rulmenţi controlaţi de fluidul magnetic la care se adaugă un braţ care susţine axul through axle şi frâna pe disc post mount.
Spatele lucrează într-un mod similar folosind un alt rulment controlat prin fluidul magnetic/electric. Un al 2lea arc din carbon controlează acţiunea suspensiei atunci când rulmenţii sunt în poziţia deschis, pentru a oferi rigiditate laterală.
Specificaţii cadru:
– Ax 15mm faţă şi 12mm spate – pentru rigiditate şi manevrabilitate mai bună
– Suspensie de 15mm care anulează 90% din vibraţiile şi impacturile venite din şosea
– Frâne hidraulice cu disc de 160mm faţă şi 140mm spate
– Suspensie automată magnetic/electrică ce oferă reglaje infinite între complet deschis şi complet închis în funcţie de teren şi ciclist
– Ţevi chainstay fără pivot pentru a menţine rigiditatea şi eficienţa transmiterii de putere
– Arc lamelar al suspensiei reglabil manual pentru a ajusta caracterul suspensiei şi maximiza cursa
Opţiuni de conectivitate:
– Calculatorul de bord avertizează prin smartphone atunci când consumabile precum lanţul, plăcuţele de frână sau cablurile trebuie înlocuite
– Modulul GPS înregistrează informaţiile pentru referinţe ulterioare
– Localizare în caz de furt în combinaţie cu o conexiune GSM
– Sistemul de localizare permite şi partajarea locaţiei tale pentru a te întâlni cu prietenii sau arăta unde te afli în acel moment
– În caz de accident serviciile de intervenţie sunt automat anunţate folosind sistemul E-Call
Este evident că bicicleta este un concept însă la fel de bine ar putea fi descrisă ca o dovadă a conceptului. Cei de la Canyon se pare că sunt complet cuceriţi de utilizarea electronicelor în bicicletele lor. Toate aceste opţiuni de localizarea a bicicletei, strângerea de informaţii prin GPS, suspensii electronice şi informare automată în caz de accident, exista deja aşa că următorul pas logic este ca toate să fie combinate într-un singur produs, lucru pe care Canyon este pe cale să-l facă.
Fiind un concept bicicleta nu este disponibilă la vânzare însă după cum se mişcă lucrurile nu ar fi surprinzător ca acest model să fie disponibil prin 2020.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.