Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Este aproape inutil să mai facem vreo apreciere asupra întregii povești cu bicicletele furate. Dacă nu știm, ne putem închipui cum este să fii deposedat de aceasta și cât de mare e bătaia de cap în eventualitatea în care încerci să ți-o recuperezi. Noroc că cineva s-a gândit la o soluție. Rolland Cherecheș și Tudor Covaciu au creat Registrul de Biciclete, o veritabilă bază de date privind aceste vehicule și posesorii lor. Deci, cum funcționează?
Registrul va fi o standardizare, un sistem de evidenţiere a bicicletelor, o „înmatriculare” atât digitală cât şi fizică, prin care creatorii doresc scăderea infracționalității în ceea ce privește furtul de biciclete. Mai întâi îţi faci un cont ca pe orice alt site. Odată confirmat, îţi poţi adăuga bicicleta/bicicletele. Pe lângă datele ei (producător, model, serie, culoare etc.), bicicleta va fi asociată unui cod unic atribuit de RdB, din simplul motiv că nu toate seriile de biciclete au un format unitar. Din momentul înregistrării, vei avea disponibil un document de proprietate în format PDF, pregătit de tipar. Bicicleta are două „statusuri”: Activă și Furată. Schimbarea ei în „Furată”, de exemplu, aduce cu sine adăugarea la o listă – singura publică – de biciclete furate, care va permite căutarea după diferite criterii, la fel şi accesul la o hartă a bicicletelor furate. Fiecare utilizator poate adăuga mai multe biciclete contului, iar retailerii vor avea conturi separate, cu opțiuni specifice. Funcţionalitatea va fi completată pe parcurs, acesta fiind scopul principal al variantei iniţiale a site-ului: acela de a găsi maximul de facilităţi pe care le putem oferi. De menționat ar fi limitarea sesiunilor, ca durată, și lipsa opțiunilor de „Remember” din câmpurile specifice, sacrificii minime pentru o protejarea sporită a datelor.
Acestea sunt descrierile tehnice făcute de către Rolland și Tudor, dar ne-am gândit să îi mai întrebăm câte ceva.
1. Salut! În primul rând, felicitări pentru inițiativă! Ce v-a determinat să o porniți? Firește, se fură destule biciclete în România, dar trebuie să fii fost ceva care a cauzat declicul.
Salut! Lipsa unui serviciu adecvat și raportul mic dintre bicicletele furate și bicicletele inapoiate au fost motivele principale. Din fericire, eforturile comune și resursele acumulate ne-au permis să punem pe picioare acest proiect.
2. O întrebare potențial dureroasă acum… Vouă vi s-a furat bicicleta?
Din fericire nu s-a ajuns la așa ceva, dar exemple cunoaștem destule. Cazuri rezolvate cu succes, însă, nu.
3. Sistemul de funcționare al Registrului de Biciclete este destul de simplu. Cât de eficient credeți că va fi? Și, poate mai relevant, care a fost până acum feedback-ul pentru proiect?
Platforma fiind pusă la dispoziția tuturor, va rămâne ca fiecare dintre noi să sacrifice câteva minute pentru un plus de siguranță. Odată cu volumul vine și informația, iar beneficiile unui registru de biciclete vor apărea treptat, care vor ajuta la standardizarea unei infrastructuri de multe ori inexistente.
Feedback-ul a fost în mare așa cum ne-am așteptat, au fost opinii pro și contra, sugestii, propuneri și discuții, care sperăm să continue. Un mediu deschis e ideal și va fi păstrat în permanență.
4. Aveți o idee aproximativ câte biciclete se fură în România anual?
Din păcate, aproximarea ar fi prea „aproximativă” din cauza lipsei de statistici. Astfel de statistici sunt un exemplu perfect de utilitate a registrului. După o anumită perioadă, generarea acestor informații va fi mult mai ușoară, deservind multor scopuri.
5. Legat de proiect, există în plan o colaborare cu o autoritate publică, să zicem Poliția, pentru identificarea mai facilă a bicicletelor furate și pe urmă comercializate?
Vom fi mai mult decât deschiși la astfel de colaborări, dar lipsa de succes a altor tentative ne determină să încercăm perfecționarea serviciilor noastre, înainte de a căuta atenție din partea oficialităților.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Sa apara. si eu o sa-mi cumpar iar bicicleta…
Am stat intr-un cartier de tigani la parter si nu mi-a fost furata bicicleta…
Si dupa ce m-am mutat in centru… la etajul 3… intr-o luna pa…
bani aruncati pe geam…
Sper ca a 2-a sa nu fie la fel.
intrebarea mea este cum recuperezi o bicicleta furata? documentul cu o serie arbitrara nu iti ajuta cu nimic daca mai sunt inca 10 sau 100 de biciclete identice si nu au o serie stantata pe cadru. care dintre ele este bicicleta ta? producatorii de marca au intradevar serii unice stantate pe cadre, dar nu este acelasi caz pentru bicicletele mai ieftine.
se lipeste cumva vreun abzibild pe cadru? daca da, se poate indeparta usor? in rest, pe ce se bazeaza localizarea unei biciclete furate? pe bunavointa noului cumparator de a face o fapta buna cand descopera ca a cumparat o bicicleta furata?
sundried-> sa o crezi tu. chiar si un dhs silver (bicicleta ieftina de 400-500lei) are stantata o serie pe cadru. (ori in zona furcii jos, ori sub cadru la pedalier). Detin o astfel de bicicleta si DA. ARE serie pe ea.
pot confirma si eu legat de serie,detin si eu un dhs silver si are serie stantata pe cadru si sunt convins ca multe biciclete „ieftine” au asa ceva,revenind la initiativa celor doi,toata stima si respectul .
bun, poate ca comentariul de mai sus a sunat putin aiurea. sunt de acord cu ceea ce fac cei doi, orice este mai bun decat nimic. dar faptul ca ai o hartie de la ei nu are nici o importanta. dovada ca este bicicleta ta nu o poti face decat daca ai un document oficial care leaga seria bicicletei de chitanta de la magazin. altfel orcine poate inregistra o serie vazuta pe strada, asta inseamna ca e bicicleta lui?
nu zic ca nu exista programe similare, cu grade diverse de success. In germania de exemplu poti merge la politie cu chitanta si cu buletinul si iti inregistreaza bicicleta. asta include un abzibild special pe bicicleta si gravarea unei serii pe cele fara serie, plus un certificat oficial pe numele tau care nu poate fi falsificat si care este recunoscut oficial.
din propriile lor declaratii nu reiese ca politia sau orice oficialitati se implica in program. in absenta unei astfel de colaborari, nu vad ce beneficii aduce programul, in afara de o lista lunga de bicicleta furate. si in cazul respectiv, ce faci? bati din usa in usa si intrebi daca poti compara seriile? fara ajutorul politiei crezi ca iti deschide careva usa? ala care a furat bicicleta fii sigur ca nu se rusineaza sa te ia si la bataie.
cum ziceam, cred ca intentia este laudabila, dar fara participarea autoritatilor nu prea vad cum este de folos.
sundried asteapta sa vezi cum va fii evolutia acestui proiect,oricum nimic nu e de la bun inceput bine pus la punct,lucrurile evolueaza pe parcurs,clar nu o sa se rezolve problemele bicicletelor furate din start,dar e un inceput si ca tot zici de autoritati,e importanta si participarea lor,dar e mai importanta participarea noastra,pt ca autoritatile nu sunt majoritatea,iar daca noi nu ne implicam ,nu vad de ce ele ar da o importanta unui astfel de lucru.
Subscriu la ce a scrise sundried. Nici eu nu inteleg din articol la ce-mi foloseste registrul. Am o bicicleta care are deja o serie si am si o factura si un certificat de la producator cu seria respectiva. Si daca mi-o fura careva … la ce-mi folosesc toate hartiile? Deja mi s-a furat o bicicleta si , dupa trei luni, procuratura mi-a trimis o hartie ca n-au gasit-o si ca se considera caz inchis… :).
Nu este singura baza de date publica.
Atentie va rog la aceste exprimari. Mai sunt si alte proiecte cu astfel de baze de date si cu cat mai multe cu atat mai bine pentru ca
NU-i LASAM PE HOTI SA FACA BANI CU BUNURILE FURATE.
Domnule Obiecte Furate . Nu cred ca ai dreptate . Cu sistemul asta poti sa faci pe cineva care poseda o bicicleta furata (de el sau cumparata) sa il faci proprietar. Deci mai bine zis . Facem Hotii cu biciclete cu acte. Deci nu este bine , daca pozele nu sunt insocite de un document(chitanta, factura, contract de vanzare cumparare ) e in zadar.
Bafta ce sa zic….