Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Setul Shimano Tiagra a trecut printr-o reinventare anul trecut. Compania producătoare a decis ca setul entry-level superior să beneficieze, ca și “frații” mai mari, de 10 viteze, angrenaj dublu, triplu sau compact și variante pentru a fi folosit pe bicicletele de oraș. La acest ultim capitol ne oprim și vorbim despre frânele Tiagra.
Principalul avantaj al acestor frâne este versatilitatea. Adică, poți foarte bine să le folosești pe o bicicletă cu ghidon drept, indiferent că este una pentru cicloturism, trekking sau de oraș, sau pe o bicicletă cu ghidon de șosea. Shimano a îmbunătățit ergonomia manetelor pentru ghidon drept, existând posibilitatea de a le regla astfel încât și cei cu mâini mai mici să poată frâna nestingheriți. Reglajul se face cu ajutorul unui șurub de mici dimensiuni care împinge levierul spre ghidon sau îl aduce în poziția inițială. Șurubul poate fi acționat cu ajutorul unui imbus de 4.
Levierul este gândit pentru acționarea cu trei degete, însă o poți face la fel de bine și cu două degete, aderența fiind mulțumitoare. Manetele de frână sunt bine prelucrate pentru segmentul din care fac parte, dar deja ne-am obișnuit cu ideea că Shimano vrea să facă un progres mare în ceea ce privește sistemele de frânare pentru biciclete, indiferent dacă ne referim la cele pe disc sau la cele cu saboți. Totodată, aceste manete sunt compatibile și cu alte frâne din gama de șosea Shimano.
După cum stă în obiceiul firmei nipone, frânele Tiagra beneficiază de SLR (Shimano Linear Reaction). Tehnologia aceasta asigură o reacție mai rapidă a frânelor la apăsarea manetei și îți permite să optezi tu cu ce intensitate frânezi. Cu alte cuvinte, dacă vrei să te oprești brusc, apeși puternic de manete și acest lucru se întâmplă (cel pușin în teorie). Dacă vrei doar să încetinești, tragi de manetă astfel încât aceasta să parcurgă doar o parte din cursa ei.
Trebuie să menționăm că deși Tiagra este un set entry-level superior, acest lucru nu înseamnă că piesele și, implicit frânele, sunt foarte performante. În afară de eficiență și design, restul trăsăturilor nu sunt puncte forte. De pildă, această pereche de frâne cântărește 375 de grame, o greutate mai ridicată decât a altor frâne similare ca preț și construcție dar mai ușoară decât cea a multor V-Brake-uri (cu excepția Shimano XT, XTR). Din punct de vedere al reprizelor de frânare, acestea prestează decent însă nu impresionant. Cleștii lui Tiagra acționează bine însă calitatea saboților nu este strălucită, un upgrade al acestora fiind recomandat. De asemenea în condiții de umiditate, eficiența acestora scade simțitor, lucru care nu se întâmplă atât de pregnant în cazul modelelor mai sus plasate în gamă.
Din punct de vedere al puterii de frânare, Tiagra sunt suficiente pentru deplasările în oraș și pentru frânările de la viteze mai mici. Cei dornici de performanță, trebuie să se uite însă către modele precum 105 sau Ultegra sau chiar către unele V-Brake-uri dacă furca sau cadrul permit montarea unui astfel de sistem de frânare.
Un alt lucru pe care recomandăm să îl verifici este compatibilitatea saboților de frână cu jantele cu care este echipată bicicleta. Pentru a nu avea surprize dintre cele mai neplacute, trebuie ca saboții să fie aderenți pe respectiva jantă.
În concluzie, recomandăm noile Shimano Tiagra 4600 împreună cu manetele din aceeași gamă, pentru performanțe optime. Le poți achiziționa dacă nu ai pretenții foarte mari de la performanțele de frânare, pretenții corelate bineînțeles cu necesitățile zilnice și traseele parcurse. Pentru mediul urban sunt ideale, deoarece prețul pentru care sunt oferite este foarte decent. Sunt de asemenea o soluție bună de buget pentru toți cei care nu beneficiază de prinderi pentru V-Brake pe bicicletele lor.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.