Acum citesti
Transmisia Sram wireless este aici: XX1 și X01 AXS

Ceea ce văzusem deja pe bicicleta lui Nino Schurter la Mondialele de anul trecut și ceea ce-am putut vedea în faza de teste la vizita în fabrica Sram de vara trecută, a devenit realitate: AXS este noua gamă de schimbătoare și tije de șa wireless de la Sram. Avem deci un Eagle XX1 și X01 în versiunea AXS cât și noul Reverb AXS.

Curat, foarte curat. Adio cabluri!

Să începem cu schimbătoarele: ceea ce vedeți în fotografii nu sunt un eTap (cele pentru șosea), ci un sistem complet diferit. Corpul schimbătorului spre exemplu este mai mare în cazul produselor pentru bicicletele de munte, încorporează mecanismul de schimbare, iar acumulatorul detașabil, se află în partea din spate. În corpul schimbătorului se află un motoraș care se învârte cu 80.000 de rotații pe minut și ceva similar cu o cutie de viteze, una care își modifică cuplul pe măsură ce urci pinioane, deoarece efortul motorului este mai mare. Tot în interior, există șabloanele de schimbare a pinioanelor, iar astfel schimbătorul știe exact cât este necesar să se miște încât să mute lanțul de pe un pinion pe altul. Acest sistem poate fi ajutat de pe manetă, iar odată setat pentru un pinion, va funcționa perfect și pe restul de pinioane.

Interiorul.
Din acest unghi, ușor de confundat cu orice alt schimbător Eagle.
Aici poate fi observat acumulatorul și patina care se află acum mai spre centrul corpului.

Așadar, șuruburile pentru limitele schimbătorului, cele pe care le cunoști de la schimbătoarele mecanice, nu mai sunt necesare în acest caz. Au fost montate doar pentru cazul în care urechea este puternic avariată, iar patina riscă să intre în spițe. De asemenea, forma schimbătorului este diferită, rotița superioară a patinei aflându-se cumva mai central față de corpul schimbătorului. După cum se poate observa din fotografie, se poate vedea doar o parte din aceasta. În acest fel, patina este plasată mai sus cu 10mm, așadar crește distanța față de sol. Această poziționare va aduce avantaje și în situațiile în care schimbătorul este plin de noroi, iar lanțul se va așeza pe mai mulți dinți ai pinionului pe care rulează, rezultând așadar și într-o durată de viață mai mare.

Shifter-ul arată fain. Fără cabluri și mai fain.
Iată cât de curat poate fu un cockpit. Urmează frânele?

Schimbătoarele pe de altă parte seamănă mult cu cele cu care te-ai obișnuit deja și foarte important, folosesc ANT+ și Bluetooth, ceea ce le face interschimbabile. Poți de asemenea înlocui shifter-ul cu alte două butoane care vor juca același rol. Și poți personaliza cum funcționează toate împreună prin aplicația dedicată. Desigur, maneta sau orice altceva vei folosi în locul ei, va trebui împerecheată cu schimbătorul. Evident, întreg cockpit-ul va arăta extrem de curat, iar lipsa cablurilor este un mare plus pentru aspect. Nemaivorbind de întreținere.

Despre aplicația AXS sunt multe de povestit, dar pe scurt, aceasta îți va permite să personalizezi transmisia. Poți seta diverse funcții pe diverse butoane, spre exemplu dacă folosești un dropper Rock Shox comandat wireless. Poți seta multi-shift-ul sau îl poți decupla. Aceasta îți indică de asemenea câte schimbări ai făcut sau ce pinion ai folosit cel mai des.

Acumulatorul are o autonomie de aproximativ 20 de ore și se încarcă într-o singură oră. Dacă ai și o tijă de șa wireless, vei putea folosi acumulatorul de la tijă pentru schimbător. Îl scoți dintr-o parte și îl montezi în cealaltă, atât de simplu. Sau poți cumpăra unul, acesta cântărind doar 25 de grame. Bateria din maneta de schimbător ar trebui să ajungă pentru doi ani. Grupul este desigur waterproof după standardul IP69K, ceea ce înseamnă că îl poți spăla și cu presiune (dar nu este recomandat).

Preț: de la 2.100 de euro.

Tot din gama AXS va face parte și tija de șa Reverb, cu comandă wireless. Mai multe poți vedea în filmul de mai jos:

Foto: Bikerumour/Sram

Vezi Comentarii (2)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

9 − six =