Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Box spun că noua lor transmisie Prime 9 Tech e o inițiativă contra-intuitivă, dar dacă e să ne gândim în spate, mai puține pinioane înseamnă greutate mai mică, uzură redusă și schimbătoare mai fiabile.
Motivul pentru care s-a trecut la 10, 11, 12 și chiar 13 pinioane există și e foarte justificat – pași mai mici între trepte pentru schimbări mai fine și cadență optimă, plus posibilitatea de a oferi o gamă largă de rapoarte pe transmisiile 1x. Dar producătorul Box crede că simplitatea, durabilitatea și performanța noului lor grup pe 9 pinioane e mai presus de aceste îmbunătățiri mici și în multe cazuri se ridică la același nivel!
Ideea e simplă: dacă se trece caseta de 12 pinioane la 9 pinioane rezultă un sistem mai simplu, e nevoie de mai puține schimbări de viteze. Box oferă caseta de 9 pinioane în varianta 11-50t, foarte apropiată ca gamă de SRAM 10-50t dar cu 25% mai puține pinioane în casetă, lucru care evident face greutatea să scadă.
Box folosește în continuare prinderea standard Shimano HG de 11 pinioane, dar are pinioanele din spate ceva mai înghesuite. Odată ce lanțurile s-au subțiat, a scăzut lățimea internă a acestuia iar acest fapt a mărit rezistența, însă și plachetele laterale s-au subțiat, ceea ce a dus totuși la durată de viață redusă. Box 9 păstrează spațierea internă de 11/12 viteze, ceea ce înseamnă că poate fi folosită orice foaie modernă pentru 11/12 pinioane, dar folosește plăcuțe mai groase în construcția lanțului care păstrează astfel lățimea totală a celui de 9 viteze. Rezistența e deci îmbunătățită în ambele aspecte iar lanțul e mai rezistent. În plus, caseta ce e mai îngustă per total oferă un chainline mai drept și o funcționare mai silențioasă alături de o durată de viață mai lungă și schimbări de viteză mai rapide. Mai puține viteze în aceiași gamă de rapoarte înseamnă mai puține schimbări de viteză, așa că toate componentele vor avea durata de viață mai bună.
Casetele Box 9 se montează pe butuci standard Shimano 9/10/11 așa că nu e nevoie de soluții proprietare (XD, XD-R sau MicroSpline). Asta înseamnă că e compatibilă cu orice roată, dar și că pinioanele din oțel vor rezista mai mult decât cele din aluminiu. Toate modelele au corp standard HG dar sunt un pic mai tolerante decât specificațiile, cu 1-2 mm.
Transmisia Box Prime 9 e disponibilă în 3 variante: box one (portocalie), box two (roșie) și box three (albastră). Gama Box 2020 include și o variant box four (galbenă) dar cu 8 pinioane. Toate primesc o casetă 11-50 (la fel cu cea SRAM NX Eagle 1×12) și folosesc un ambreiaj modern pentru a elimina căderea lanțului.
Toate grupurile Box Prime 9 includ o manetă trigger de 9 viteze, un deraior pentru 9 pinioane cu ambreiaj, cu o mișcare mai redusă a corpului, un chainline mai fiabil și cu uzură redusă, o casetă de 9 pinioane și lanțul lor unic tot pentru 9 pinioane.
În realitate pare că Box 9 e aproape de top în toate aspectele exceptând salturile între viteze, dar pinii speciali de pe pinioane fac schimbările foarte line. Box spune că MTB-iștii nu au nevoie de schimbări mici de cadență, ei preferând pași consistenți și o gamă de viteze largă. Dacă caseta e mai ușoară, lanțul rezistent pentru 9 viteze e mai greu decât cel de 12 viteze.
Par concesii decente și sistemul pare că merită încercat. În plus, Box oferă produsele la prețuri foarte avantajoase, de la modelul de top Box One până la Box Three.
Grupurile Prime 9 și componentele individuale pot fi deja precomandate, fiind livrate la finalul anului 2019. Un grup complet Box One Prime 9 cu greutate redusă și componente din carbon are un preț de 627$. Versiunea din aluminiu Box 2 costă doar 270$ iar cel mai mic preț îl are Box Three la 195$. Box 4 costă doar 155$ dar cu o gamă mai redusă de trepte.
Așa că poate un upgrade viitor al MTB-ului include… scăderea numărului de trepte de viteză!
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.