Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
În august 2020 lumea vedea pentru prima oară schimbătorul intern wireless Classified Powershift, ascuns în butucul spate al bicicletei. Oferea 2 viteze, la care se adăugau cele 11 ale pinioanelor. Practic acest schimbător în butuc elimina schimbătorul față, încă prezent la cursiere și la multe biciclete gravel, simulând aproape identic rapoartele pe care le ai în general la cele două foi: 50/52t pentru foaia mare și 34t pentru foaia mică.
Astăzi există câteva mărci care au introdus acest schimbător pe bicicletele lor, mai precis Ridley cu gravelul Kanzo Fast, ROSE cu gravelul Backroad X Classified și Isaac cu bicicleta de șosea Meson X Classified, dar dacă vrei să-ți upgradezi propria bicicletă, poți cumpăra sistemul Classified Powershift și direct de la producător.
Ideea este excelentă, mai ales că acest schimbător este și wireless, transmisia funcționând prin protocolul BT și ANT+, cu butoane de tip „satelit”, așadar nu integrate în maneta stângă ergopower. Există și această opțiune, dacă ai deja manete electronice. Butucul funcționează cu o baterie, încărcarea usb se face prin axul thru și ține în jur de 3 luni.
Util este faptul că, întrucât sistemul comunica prin BT si ANT+, vei putea împerechea butucul spate cu ciclocomputerul tău, pe ecranul căruia vei putea vedea în ce viteză ești, cea ușoară sau cea grea.
Noul sistem combină avantajele transmisiilor 2x, cu avantajele transmisiilor 1x la care se adaugă propriile avantaje ale sistemului, cum ar fi posibilitatea schimbării vitezelor la deal, în sarcină maximă.
Transmisia poate fi instalată pe orice bicicleta, cursieră sau gravel, condițiile de compatibilitate fiind doar două: frâna spate să aibă etrierul cu instalare „flat”, iar butucul spate să aibă spațiere 142 mm.
Butucul cu cele două viteze interne funcționează mulțumită sistemului planetar de rotițe dințate, care ocupă mai mult loc decât componentele interne ale unui butuc normal. Producătorul a rezolvat problema asta folosind spațiul intern regăsit în interiorul casetei de pinioane.
Din acest motiv și pinioanele sunt speciale, ele fiind prelucrate CNC dintr-o singură bucată de oțel. Se elimină astfel spiderul intern, de care sunt prinse în general pinioanele, și se face loc pentru butucul Classified Powershift. Caseta cu cele 11 pinioane, este disponibilă în 4 variante de rapoarte: 11-27t; 11-30t; 11-32t și 11-34t.
Greutatea noului sistem wireless este într-adevăr mai mare, dacă o compari cu un butuc spate normal de bicicletă. Cu toate astea, per total nu ai o greutate mai mare, pentru că vei elimina schimbătorul față, foaia mică, cablurile și cămășile și, de asemenea, vei avea o nouă casetă cu 11 pinioane, fără spider și foarte ușoară.
Prețul sistemului Classified Powershift
Dacă nu cumperi o bicicletă cu acest sistem deja instalat, prețul separat este de 2.399 euro. Pare destul de mult, însă pentru acești bani primești o mulțime: roți carbon de șosea sau gravel de la Classified, butucul Classified, pinioanele Classified, axul smart Classified, butoanele satelit Classified și adaptoarele necesare. Pentru a se potrivi la tine, singurele condiții sunt cele menționate mai devreme: etrier cu flat mount și ax spate 142mm. E drept că trebuie să mai investești și într-un nou lanț 11v de tip „narrow wide”, în special pentru funcția de retenție pe foaie.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.