Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Tudor Maros este reprezentantul unuia dintre cele mai mari magazine de biciclete din România. A acceptat să stea de vorbă cu noi, pentru a ne lămuri asupra unor aspecte legate de piața de biciclete dar și despre tendințele în domeniu.
1.Salut Tudor! Îți mulțumim că ai acceptat invitația noastră. Când ți-a venit ideea să deschizi un magazin de biciclete și în ce context a avut loc evenimentul? Exista o concurență de luat în seamă la acea vreme?
Tudor Maros: Salut, ne face placere sa purtam un dialog pe tema bicicletelor. Ideea de a comercializa biciclete am avut-o din anul 1997 cand aveam un magazin cu tot felul de produse cum era in acea perioada, nu prea erau magazine specializate pe un anumit domeniu, unde aveam printre altele si jucarii si articole de copii.
Avand produse pentru copii ne-am gandit ca ar fi benefic sa aducem si biciclete de copii asta insemnad biciclete de 12,16 si 20 de inci. Pe parcurs am diversificat gama de biciclete pentru copii si am alocat un spatiu mai mare pentru acest segment. Oferind produse si servicii de calitate am reusit sa fidelizam clientii nostri, si cu trecerea timpului copii crescand, clientii au revenit dupa biciclete mai mari pentru copii lor ceea ce nea determinat sa marim gama si cu biciclete mari.
Din anul 1999 am am adus si marimile 24, 26 si 28 de inci. In anul 2002 am simtit nevoia de a deschide un magazin specializat numai de biciclete an in care am infiintat si numele Maros Bike, oferind clientilor si piese, accesorii, service practic tot ce avea nevoie un ciclist.
In acea perioada concurenta era aprope inexistenta, aveam o cota foarte mare pe segmentul acesta, am ajuns sa vindem 5.000 de bucati pe an la gama ”ieftine si foarte ieftine”, cele de calitate am inceput sa le aducem din 2005, erau foarte putini care comercializau biciclete. Nu erau magazine in domeniu, supermarket-uri…, se gaseau la cateva persoane care vindeau de acasa care aduceau din Ungaria si se mai gaseau in targuri si piete unde calitatea nu avea loc.
2.Cum percepi piața de biciclete din România? Suntem pe drumul cel bun?
Tudor Maros: Piata romaneasca de biciclete in ultimii ani a cunoscut o dezvoltare importanta atat din punct de vedere al consumatorului precum si a importatorilor si magazinelor de profil.
Cultura consumatorilor s-a imbunatatit semnificativ datorita diferitelor programe care s-au intreprins. In vederea educarii acestuia, se pune un accent mai mare pentru promovarea bicicletei ca mijloc de transport si incercarea de a proteja mediul inconjurator.
Chiar se vede si in foarte multe spoturi publicitare pentru alte produse unde se foloseste bicicleta. Ca si imagine, la nivel national in 2010 au fost cel putin 20 de asemenea spoturi.
In ultimii ani s-au organizat foarte multe concursuri de biciclete unde dorim sa precizam ca multe din ele au un nivel ridicat de organizare comparativ cu alti ani. In ultima perioada a crescut si numarul de participanti la aceste concursuri.
Datorita insistentei si presiunii diferitelor cluburi si organizatii din domeniu catre primarii s-a simtit o inbunatatire in privinta crearii de noi piste si parcari de biciclete.
Catre biciclete sau inclinat chiar si cateva companii destul de rigide din punct de vedere al inovatiilor si schimbarilor incercand sa promoveze mersul pe bicicleta si anume: CFR calatori a creat o platforma pentru transportul de biciclete in timpul calatoriei cu trenul, metroul din Bucuresti la fel am inteles ca e permis cu bicicleta dupa o anumita ora, in Cluj Napoca Regia de transport in comun a montat pe cateva autobuze suporti pentru transportul bicicletelor.
3.Din punct de vedere al vânzărilor, care consideri că a fost cel mai bun an pînă în prezent?
Tudor Maros: Noi avem o regula dupa care ne ghidam ”fiecare an trebuie sa fie mai bun ca si precedentul”. Prin seriozitatea si profesionalismul de care dam dovada nu ne-am abatut niciodata de la regula, deci 2010 a fost cel mai bun.
4.Cum a afectat criza financiară global piața locală?
Tudor Maros: Criza financiara nu a afectat foarte mult piata de biciclete, ci mai degaraba a stagnat-o. In anul 2010 am avut o crestere foarte buna a vanzarilor, incercam sa obtinem o cota importanta din Romania pe segmentul premium cu brandurile importate de catre noi si anume: Cannondale, Focus, Univega, Kalkhoff, Drag, BBB, Continental, Magura…
In luna martie 2010 in plina criza am deschis un nou magazin plus un depozit in Cluj-Napoca pe o suprafata de 600 metri patrati care la momentul de fata este cel mai mare din Romania din segmentul magazinelor premium.
Pentru acest an vrem sa consolidam pozitia marcilor importate de noi in Romania, sa extindem reteaua de distribuitori si totodata suntem in discutii cu mai multi producatori pentru marirea portofoliului de marci. Tot in acest an preconizam marirea magazinului impreuna cu depozit si birouri la o suprafata de 1.100 metri patrati.
5.Care este trendul pe care-l urmează cumpărătorii, se îndreaptă tot spre Mountainbike sau încep să mai migreze spre CityBike? În București există foarte mulți utilizatori de MTB-uri în ciuda reliefului plat.
Tudor Maros: Trendul este acelasi in toata tara, dar in ultimii doi trei ani s-a simtit o schimbare, mai ales in Bucuresti. Procentual vorbind mai este foarte mult sa se ajunga la normal. Aici sarcina cea mai importanta le revine vanzatorilor de biciclete, ei ar trebui sa intrebe clientii pentru ce au nevoie si sa le recomande o bicicleta potrivita necesitatilor lor, dar din motiv ca oferta din magazine se bazeaza mai mult pe Mountainbike-uri vanzatorii deobicei le recomanda ce au in stoc.
6.Ce crezi că ar trebui să facă autoritățile locale pentru a încuraja mersul pe bicicletă?
Tudor Maros: Piste, piste si iar piste, dar nu la standardul nostru de jumatate de metru pe sens ci la unul european cum ar fi in Olanda, Germania, Austria… Ar fi multe de adaugat aici, dar cred ca in viitorul apropiat nu se va vedea in practica. Ar trebui organizate programe in scoli, organizate diferite evenimente pentru promovarea bicicletei, sa fie folosita bicicleta de catre functionari (politia comunitara…) oricum nu putem spune ca nu sa facut nimic, numai ca ritmul este prea mic.
Cu bicicleta s-ar putea rezolva foarte multe probleme importante ale autoritatilor locale cum ar fi: aglomeratia mare din orase, poluarea cu noxe si poluarea fonica, lipsa locurilor de parcare…
7.Cum vezi piața în următorii ani? Mulți vorbesc despre faptul că în prezent cifrele de vânzări sunt în continuare mici, raportate la numărul de locuitori ai României. Dar se așteaptă un boom. Crezi că va exista acest boom cât de curând?
Tudor Maros: Noi nu ne miram deloc de procentele mici raportate la numarul de locuitori, pentru ca stim bine ca si la lapte, oua, carne si multe alte produse de baza stam prost procentual, ce sa mai vorbim de biciclete.
La un boom sigur nu ne asteptam, nici nu ar fi bine, pentru ca este mult mai bine sa ai o crestere sanatoasa bazata pe cresteri decente, experienta in timp, o maturitate reala fara sa sarim peste anumite etape care sa ne afecteze ulterior. Pentru urmatorii ani piata de biciclete sigur va avea o evolutie pozitiva, dar nu trebuie sa ne asteptam sa facem minuni peste noapte.
8.Vrem să știm și părerea ta despre bicicletele electrice. Cum percepe o persoană strâns legată de business-ul cu biciclete, evoluția acestora pe viitor?
Tudor Maros: Evolutia bicicletelor electrice este strans legata de nivelul de trai al populatiei pentru ca o bicicleta buna are un pret intre 2000 si 3500 Euro. Acest segment se orienteaza mai mult catre persoanele mai in varsta ca sa ii ajute la pedalat si stim bine ca salariile si pensiile sunt mici si ar trebui o perioada lunga de timp sa economisesti ca sa-ti permiti una, si de obicei cei cu bani au alte hobby-uri. Maros Bike va adauga in acest an la gama sa de produse si bicicletele electrice, in luna martie vor veni primele modele dar despre procente si vanzari cred ca vom putea vorbi numai peste cativa ani.
9.Ești de părere că lipsesc multe brand-uri mari de biciclete de pe piața românească? Sau prezența acestora este suficientă pe moment?
Tudor Maros: Ca si numar de branduri raportat la numarul de biciclete vandute eu cred ca este suficient, deoarece este foarte usor sa aduci un brand dar este mai greu sa il promovezi si sa il mentii pe piata, deoarece implica anumite costuri care nu sunt de neglijat. Cred ca ar trebui sa treaca o perioada ca sa creasca nivelul de cumparare pentru a putea fi absorbite mai multe branduri, pentru ca cu 100-200 de biciclete vandute nu cred ca se poate reprezenta un brand cu succes.
10.Vei continua să investești în concursuri? Există câteva zvonuri cum că branduri mari de biciclete vor să inaugureze echipe de MTB cu profesioniști în următoarea perioadă.
Tudor Maros: Maros Bike va investi in continuare in concursurile proprii Maros Bike Marathon si Maros Bike XCO CUP, in sportivii clubului nostru, in continuare chiar ne gandim sa sponsorizam tot mai multe concursuri si din alte localitati pentru a avea o vizibilitate mai buna la nivel national. Din cate cunosc eu brandurile mari deocamdata nu sunt interesate de ciclismul din Romania, dar ar fi foarte bine sa fie adevarat, pentru noi si pentru ciclism in general ar fi foarte bine sa fie mai multe echipe de MTB, automat creste competivitatea si calitatea echipelor.
11.Câteva cuvinte pentru cititorii Freerider.ro.
Tudor Maros: Le doresc un an ciclistic mult mai bun, fara evenimente neplacute si sa urmareasca in continuare stirile de pe Freerider.ro.
12.O ultimă întrebare: sunt discuții aprinse pe tema MAROȘ – MAROS. Cum este corect până la urmă? Cu Ș sau cu S?
Tudor Maros: Numele corect este MAROS provine din limba greaca. Dar sa nu dezamagim clientii nostri maghiari, avand multi colegi de etnie maghiara in firma, in continuare suntem deschisi catre toata lumea si va asteptam sa va impartasim tuturor experienta si increderea echipei noastre .
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Respectele mele acestui om care a contribuit atat de mult dezvoltarii culturii bicicletei in zona Clujului(si nu numai), prin sponsorizarea atator evenimente si rideri! Succes pe mai departe!
Ar fi tare sa existe si in Bucuresti un magazin asa de mare precum este MAros Bike. sunt destule magazine dar nu gaesti intotdeauna ce vrei, la Maros gasesti orice, plus ca mie imi place sa merg si sa vad produsul, sa primesc asistenta si sa-mi fie si montat pe bicla atunci cand cumpar. Si online e bine numai ca trebuie sa astepti coletul, sa mergi in alta parte sa montezi piesa daca nu te pricepi.Oricum respect pt MAros, pt ca au preturi bune si gasesti cam tot ce vrei in materie de biciclete!