Acum citesti
Ce faci după un accident?

În mod evident, participarea la traficul rutier nu este întotdeauna sigură. Este de ajuns un moment de neatenție din partea ta sau a unui șofer sau pieton, și accidentul este gata. Din păcate, în calitate de biciclist ai șanse considerabile ca măcar o dată să ai parte de un asemenea eveniment. În afara căștii de protecție și poate a unor cotiere sau genunchiere nu ai nici o șansă să te protejezi împotriva a câtorva tone de oțel care se îndreaptă înspre tine.

ce_faci_dupa_accident

Din această cauză șoferii sunt obligați să acorde atenție deosebită bicicliștilor în trafic și sunt responsabili pentru daunele provocate de autoturismul personal. Sper bineînțeles că nici unul dintre voi nu va fi pus în situația de a folosi informațiile care urmează mai jos și că veți scăpa neatinși din diversele situații critice din trafic.

Concret, ce trebuie să faci când ai fost lovit de un autoturism?

  1. Trebuie să încerci să te deplasezi din calea traficului. Acest lucru este mai ușor de spus decât de făcut, mai ales dacă ești accidentat.
  2. Dacă este posibil, memorează numărul de înmatriculare al autoturismului care te-a lovit. În cazul în care șoferul părăsește locul accidentului vei putea furniza un punct de pornire cadrelor de poliție.
  3. Indiferent cât de grave sunt urmările, fie că sunt numai câteva zgârieturi sau un braț rupt, cheamă imediat poliția. Un apel la 112 nu durează decât câteva minute și te scutește de numeroase bătăi de cap mai târziu.
  4. Obține numele, prenumele și numerele de telefon ale persoanelor implicate în accident sau a martorilor prezenți. De asemenea, șoferul implicat este obligat prin lege să iți pună la dispoziție numărul asigurării obligatorii. Încearcă să afli de la persoanele prezente la fața locului dacă nu cumva cineva a filmat accidentul cu o cameră video. Tine minte să fii politicos în discuțiile pe care le ai cu cei din jurul tău: vorba dulce mult aduce.
  5. În măsura în care este posibil, fă câteva poze ale accidentului, daunelor provocate mașinii, bicicletei și echipamentului tău. Este de preferat ca data si ora să fie vizibile pe fotografie. Aparatele foto moderne și telefoanele mobile salvează automat data și ora când a fost făcută fotografia.
  6. Chiar dacă accidentul nu  a fost foarte grav, mergi totuși la doctor și fă niște analize. Multe dintre simptomele unei accidentari se pot manifesta abia la mai multe ore sau zile după  accident.
  7. Păstrează toate procesele verbale întocmite de politie, numerele de telefon ale martorilor, rezultatele analizelor medicale și facturile pentru medicamente. Încearcă să găsești toate facturile echipamentului afectat de accident, inclusiv a bicicletei.
  8. Daca bicicleta este asigurată, sună imediat la firma de asigurări și pune-te la curent cu ceea ce trebuie să faci în cazul unui accident. De obicei vor cere informații detaliate asupra accidentului, numărul actelor de la politie, șoferul autoturismului, daunele provocate, etc.
  9. Nu repara bicicleta decât după ce ai vorbit cu un avocat/firma de asigurări. De multe ori trebuie făcută mai întâi o evaluare a daunelor de către o persoana autorizată. Aceasta nu se poate face decât cu bicicleta în aceeași stare ca după accident, în mod evident.

În mod ideal ar trebui să apelezi la serviciile un avocat. Exista mai multe motive pentru această strategie:

–          În cazul în care ai fost dus cu ambulanța la spital, nu vei putea face multe din lucrurile descrise mai sus și vei avea nevoie de ajutor, mai ales in cazul în care șoferul decide să pretindă că este nevinovat.

–          Firma de asigurare a șoferului va încerca să plătească cât mai puțin posibil. Dacă cererea de rambursare vine de la o persoana fizică, vor încerca să iți dea cea mai mica sumă posibilă, mizând pe faptul ca nu știi despre ce este vorba. În schimb un avocat prezintă din start un adversar mai versat și mai greu de păcălit.

–          Același lucru este valabil și în cazul propriei asigurări (în caz ca bicicleta este asigurata).

–          Un avocat va intimida șoferul responsabil pentru accident. De multe ori vinovații vor încerca să refuze să plătească daunele ignorând cererile de plata ale unei persoane fizice, după motto-ul „să vina el să-mi ceara banii personal, ca îi dau eu”…

Pe lângă toate acestea, un avocat te va putea sfătui cu privire la despăgubirile materiale pe care le poți primi. Acestea nu se rezumă numai la reparația bicicletei, ci și plata facturilor de la spital, a gimnasticii de recuperare, a concediului medical, a înlocuirii echipamentului distrus, și nu în ultimul rând, compensarea posibilelor sechele ramase în urma accidentului. Posibilele sechele conduc de obicei la sume considerabile care nu sunt acoperite de firmele de asigurări și trebuie plătite din propriul buzunar de către șoferul în cauză. În mod evident acesta nu se va obosi să te ia în seama până când nu îi forțezi mâna cumva.

Nu te îngrijora de costurile serviciilor unui avocat. Cere o consultație inițială (de obicei gratuită) cu un avocat și vezi mai întâi ce costuri pot interveni. Apoi vorbește cu el și încearcă să îl determini să aștepte cu plata consultațiilor până când cazul este rezolvat. Avocatul va atașa costurile consultațiilor sale la factura totală și suma totală a daunelor care trebuie plătite de către șofer va creste corespunzător. Pe lângă asta, avocatul te va scuti de bătăile de cap cu privire la procurarea diferitelor acte, formularea în limbaj corect și neambiguu a cererilor de plată, urmărirea legală a șoferului în cazul neplății, etc.

Vezi Comentarii (7)
  • Util articol dar pe alocuri nu foarte bine documentat. Legat de partea de asigurare. Soferul nu mai este obligat sa iti dea numarul de asigurare. De altfel nici politia nu il poate obliga sa faca acest lucru. El poate refuza ca daunele materiale provocate sa fie suportate in baza asigurarii RCA. Evident ca el tot trebuie sa plateasca daca accidentul a survenit din vina sa. In cazul in care nu vrea nici sa achite daunele, nici sa va ofere asigurarea RCA, va puteti adresa Fondului de Protectie a Victimelor Strazii. Tot lor va puteti adresa si in cazul in care autorului accident este necunoscut, sau vehiculul care a provocat accidentul nu avea asigurare de raspundere civila incheiata si valabila.

    In ce priveste asigurarea bicicletei, as fi curios sa stiu la ce societate stie autorul articolul ca poti incheia o asigurare pentru acoperirea daunelor la bicicleta survenite in urma unui accident, din moment ce a pus problema ca bicicleta ar putea fi asigurata. Discutia de fapt e mult mai lunga, si poate ar putea fi acoperita in cateva articole…

  • Si eu sunt curios unde si cum se poate asigura o bicicleta. Am avut si eu o tentativa de cautat asigurare pentru bicicleta, dar nu am gasit nimic concret.

  • Frumos articol (pacat ca reprezinta un ghid incorect). Cel mai probabil persoana care scrie n-a fost accidentat. Eu am fost accidentat de 3 ori in Iasi. Ceea ce spune articolul reprezinta pt mine reactiile reflex pe care le-am facut si eu si care s-au dovedit paguboase (majoritatea punctelor). Sunatul la 112 il consider inutil (ultima oara am stat sa ma cert minute bune pe operator ca nu voia sa-mi trimita masina de politie in oras la 2 blocuri de o sectie de politie ~ eventual m-am enervat mai tare pe operatorul 112 decat pe sofer pe care l-am lasat sa plece si mi-am mutat focusu pe serviciul 112 urmand plangere+nesolutionare)
    Inclin sa cred ca acel clip cu biciclistu care da cu picioarele in taxi e cea mai buna solutie (macar te descarci) altfel urmeaza saptamani de asteptare ca politia sa-ti rezolve ceva iar in final ramai cu buza umflata si cam atat.
    Va doresc din tot sufletul sa nu aveti incidente in trafic – biciclistul pierde intotdeauna.

  • eu la primul incident avut pe bicicleta am ramas cu 2 dinti din fata rupti, o umflatura la cap prezenta si acum dupa 10 luni de zile iar pe BOUL cu taxi care nu mi-a dat prioritate nu l-am spus nici la politie ca asa i-am promis si nici nu mi-a dat toti banii pentru refacerea dintilor ! Nu as mai face asa !

  • Va rog ajutati-ma! Un prieten a avut un incident neplacut! Astazi dimineata conducand masina proprie aflandu-se in dreptul unei treceri de pietoni a vrut sa mearga inapoi cu masina.in acel moment a acrosat un bicilist cu bara din aspate , acesta a caut.nu avea nimic vizibil.nici macar o zgarietura.nu a vrut sa mearga la spital.intru-un final l-a convins sa nu mearga nici la politie.Are si cativa martori ca nu a vrut la spital . (vroia si el niste banuti) .In final soferu maini i-a dat niste bani.nu multi.si biciclistul a plecat. Ce ar tebui sa faca prietenul meu? El are numarul de telefon al biciclistului biciclistul nu il are pe al lui. Numarul masini nu si l-a notat dar este posibil sa il fi retinut. Si ii este frica ca biciclistul se va duce la politie. Ce sa faca??

  • @Radu: greseala mea, soferul nu este obligat sa furnizeze numarul politei de asigurare, dar in acel caz suporta singur cheltuielile care survin in urma accidentului. in afara cazului in care respectivul nu are asigurarea obligatory, nu imi pot imagina un motiv pentru care sa isi doreasca sa plateasca o suma considerabila din buzunarul propriu. Cat despre asigurarea bicicletei: oriunde in EU poti incheia o asigurare care acopera furtul si accidentele. In Romania exista cateva initiative de a convinge firmele de asigurari ca ar fi o oportunitate buna de afaceri. De exemplu: http://umbredecuvinte.wordpress.com/bazar/asigurare-pentru-biciclete/
    unele dintre comentarii contin si alte idei de asigurare. Consider ca astfel de initiative ar trebui sustinute, cu publicitate cat mai larga. Cu cat se intereseaza mai multe lume pentru asa ceva, cu atat mai multe sanse sunt ca firmele de asigurari sa vada o afacere in astfel de asigurari si sa se miste ceva…
    Problema este ca in Romania majoritatea bicicletelor se situeaza la un plafon de pret unde costurile unei astfel de asigurari depasesc beneficiile in caz de accident sau de furt. Situatia furturilor si neajutorarea/coruptia politiei joaca un rol la fel de important… De accord, discutia este foarte lunga si intortocheata si ar putea fi baza mai multor articole. Intre timp cred ca este mai usor sa inchei o asigurare in strainatate care sa acopere si furtul/accidentele din Romania.

    @Lucian: de accord ca poate in Romania nu functioneaza lucrurile ca in rest, dar pana nu ii fortam sa isi faca treaba asa cum trebuie au sa stea toti si au sa leneveasca, politia in primul rand. Pur si simplu nu sunt obisnuiti altfel. cat despre lovitul taxiului… pe taximetrist il doare fix undeva de asta. masina poate nici nu e a lui, iar sefului ii poate povesti intotdeauna cum biciclistii astia nenorociti I-au dat in masina fara motiv. Fara plangerea ta la politie seful nu il poate trage nici pe taximetrist la raspundere. Si crede-ma, singurul lucru de care le pasa sunt banii. Daca tu sau seful lui il atingeti la portofel, sa vezi ce repede isi schimba atitudinea. Din pacate, fara o plangere oficiala scapa cu o minciuna…

    @omulvaly: de accord, poate ca o plangere nu aducea mai mult, dar ii baga macar frica in san. Eu unul as refuza sa ma inteleg cu leprele astea numite taximetristi, altfel nu se invata minte! Sa aiba fiecare accident mentionat in acte, poate ca nu adduce nimic, dar poate ca intr-o buna zi asigurarile au sa refuse sa asigure astfel de indivizi.

    @Alex: soferul a reactionat foarte prost… de multe ori biciclistul cu pricina nu vrea sa se complice cu politie si mers la spital samd. mai ales daca aparent totul este in regula. Trebuia macar sa ii dea un numar de telefon unde sa poata da de el. Acum nu are incotro, trebuie sa astepte si sa vada ce decide biciclistul… Dar cel mai bine este sa aiba mai multa grija data viitoare 😉

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen − 12 =