Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Este oare aceasta adevărata înfruntare dintre David și Goliath? Articolul de față are rolul de a te lămuri în priviința achiziției unei biciclete de oraș, mai ales pentru că ofertele sunt atât de variate încât pot crea confuzie. Mulți cititori ne-au întrebat: ce bicicletă merită să achiziționez? O pliabilă cu roți mici de 20 de inci sau un City Bike clasic, cu roți mari de 28 de inci? Vom răspunde la întrebare în acest articol. Cu argumente pro și contra.
Pentru a cântări precis și obiectiv avantajele și dezavantajele oferite de cele două tipuri de biciclete, a trebui să le obținem de la magazine, ca apoi să ne deplasăm o zi întreagă cu ele prin oraș. Iar concluziile nu au încetat să apară.
Biciclete pliabile cu roți mici (de 20 inci)
Acestea sunt mult mai manevrabile decât bicicletele cu roți de 28 de inci. Te poți strecura foarte ușor prin locurile strâmte, chiar și printre automobile, în trafic. Partea practică a acestor biciclete este mai mult decât evidentă, dată de posibilitatea a fi pliate în momentul în care ești nevoit să le stochezi în spații restrânse.
În funcție de modelul ales, o bicicletă se poate plia în aproximativ 15 – 20 de secunde. Mai dificil va fi cu biciclete pliabile low cost (ieftine, de supermarket, cu un cost de maxim 1.000 lei), care mai dau uneori rateuri la pliere. Prin urmare, chiar dacă te decizi pentru o bicicletă pliabilă, nu trebuie să cazi în capcana bicicletelor ieftine. Acestea vor fi mai dificil de pliat, vor cântări mai mult iar componentele nu vor fi la fel de durabile. Prin urmare, bugetul pe care trebuie să ți-l planifici pentru a astfel de bicicletă, ar trebui să pornească de la peste 1.200 Lei.
Greutatea unei astfel de biciclete poate fi între 10 și 16 kg. Evident, cele mai ușoare se bucură și de cele mai bune dotări dar sunt și cele mai scumpe.
Biciclete de oraș cu roți mari (de 28 inci)
Pentru o poziție suverană și o vizibilitate pe care nicio altă bicicletă nu ți-o poate oferi, va trebui să te decizi pentru un CityBike clasic. De asemenea, viteza de rulare este mult mai mare, datorită roților mai mari. Confortul oferit de o astfel de bicicletă este mai mare, fiind în general dotată cu o șa de dimensiuni generoase, pe arcuri și foarte comodă. Ghidoul lat îți oferă un control suficient de bun, însă agilitatea nu este la fel de mare ca cea oferită de o bicicletă pliabilă.
Posibilitatea de a transporta diferite obiecte de dimensiuni mai mari este plauzibilă dacă pe această bicicletă este instalat un portbagaj sau o ladă de transport. Chiar dacă bicicletele pliabile pot beneficia de un portbagaj, aceasta este mult mai mic în comparație cu cel oferit de un Citybike clasic.
În orice circumstanță și oricare ar fi prețul pe care-l plătești pentru un Citybike clasic, acesta va fi întotdeauna mai greu decât o pliabilă. Te poți aștepta ca aceasta să cântărească între 20 și poate chiar 25 de kg, în funcție de dotări.
Care dintre cele două este mai practică?
Bicicleta pliabilă se descurcă mai bine atunci când vine vorba de spiritul practic. Posibilitatea de a o stoca în orice circumstanțe reprezintă un avantaj major. Gândește-te doar la accesul în lift sau în metrou, în cazul în care te prinde ploaia. O bicicletă Citybike clasică nu încape în lift iar de preferat ar fi să locuiești la curte decât să urci cu ea 8 etaje.
1:0 pliabilă – citybike
Care dintre cele două este mai manevrabilă?
De asemenea, bicicleta pliabilă este mai manevrabilă și mai agilă, însă nu este la fel de stabilă (datorită ampatamentului mai scurt) și nici la fel de rapidă, chiar dacă beneficiază de viteze în butuc sau de pinioane cu un schimbător atașat. Sentimentul de siguranță pe care ți-l oferă o bicicletă Citybike clasic este imbatabil.
1:1 pliabilă – citybike
Care dintre cele două este mai ușor de întreținut?
În funcție de dotări, una poate fi mai ușor de întreținut decât cealaltă. În general, bicicletele cu viteze în butuc și frână la pedală vor fi necesita mai puține operațiuni de service. Pliabila noastră era dotată cu V-brake-uri, ceea ce presupune schimbarea saboților la un moment dat (costurile sunt mici însă).
Unele pliabile sunt dotate cu pinioane și schimbător de viteze. Acesta va trebui reglat din când în când, iar cablul schimbătorului va trebui înlocuit. Bicicletele CityBike clasice sunt în general single speed (o foaie, un pinion) sau beneficiază de un butuc cu mai multe viteze integrate (până la opt viteze). Anvelopele unui CityBike pot fi mai scumpe, la fel și operațiunile asupra unui butuc cu viteze integrate. Prin urmare, cele două sunt echilibrate când vine vorba de costuri de exploatare.
2:2 pliabilă – citybike
Care dintre cele două este mai eficientă în cazul transportului de obiecte?
Întotdeauna citybike-ul clasic. Bicicleta din fotografii este dotată și cu o ladă de transport voluminoasă, care poate primi atât un laptop, cât și o geantă mai mare, un ghiozdan sau cumpărăturile zilnice. Pe o pliabilă, va trebui să te descurci cum poți, portbagajul fiind foarte mic.
2:3 pliabilă – citybike
Care dintre cele două este mai ușoară?
Pliabila! Aceasta nu va cântări niciodată mai mult de 16 – 18 kg, pe când în cazul unui citybike clasic, greutatea pornește de la 20 de kg. Greutatea unei pliabile high-end poate ajunge chiar și la 8 kg.
3:3 pliabilă – citybike
Care dintre cele două este mai ieftină la achiziționare?
Pliabila, desigur. Dacă nu te uiți la citybike-uri clasice aduse din Olanda pentru 100 de euro și ești în căutarea unei biciclete noi de calitate, cu siguranță pliabila va fi în majoritatea cazurilor alternativa mai ieftină. În unele cazuri și în funcție de dotări, prețul unei pliabile poate ajunge chiar și la 6.000 de lei, însă prețurile mari sunt valabile doar pentru pentru produsele high-end.
Dacă discutăm de produse low cost (pe care oricum, nu ți le recomandăm) s-ar putea să ai ocazia să găsești și citybike-uri clasice mai ieftine decât o pliabilă. Acestea provin însă din țări precum China și nu oferă o durată de viață prea mare sau o funcționalitate normală. Aceeași regulă este valabilă și în cazul pliabilelor.
4:3 pliabilă – citybike
Care dintre cele două este mai compactă?
Evident, tot pliabila. Dimensiunile compacte obținute în urma plierii sunt de aproximativ 3 ori mai mici decât cele ale unui CityBike clasic.
5:3 pliabilă – citybike
Concluzie
Iată că pliabilă câștigă detașat în fața citybike-ului clasic. În funcție de necesitățile tale, poți opta liniștit pentru un model sau altul. Ambele au diverse avantaje de partea lor. Oricare ar fi opțiunea ta, îți recomandăm să alegi biciclete cu un preț de minim 1.200 – 1.400 de lei și să le eviți pe cele low cost, disponibile în supermarket-uri sau în en-gros-uri. Alternativa second hand este de asemenea de luat în seamă. Poți găsi pe piață biciclete utilizate dar încă în formă foarte bună de la Brompton, Dahon, Gazelle sau alți producători consacrați.
Păreri, sugestii, argumente pro și contra? Le așteptăm mai jos în rubrica de comentarii!
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
eu nu vreau pliabila, nu am experiente prea placute cu asa ceva…
Afirmatia dvs. cum ca viteza de rulare a unei biciclete de oras este mult mai mare datorita rotilor mai mari este falsa. Viteza nu este data de marimea rotilor ci (printre altele) de raportul de transmisie de la pedale la roti si de cadenta de pedalare. Eu am un Dahon Vitesse D7 cu un foaia de la pedalier de 53 de dinti si pinionul cel mic de 11 dinti. Neluand in considerare alti factori (cauciucuri, conditii meteo, calitatea bicicletei etc), decat pedalierul, pinionul mic, dimensiunea rotii, si cadenta de pedalare – bicicleta mea pliabila cu roti de 20 – merge ceva mai tare ca o bicicleta de oras avand roti de 28, foaia mare a pedalierului de 48 si pinionul mic de 14. Sunt multe biciclete de oras in aceasta configuratie. Nu intru in detalii cum am calculat – se gasesc destule informatii pe net
Este perfect plauzibil ce spuneți dar în condițiile menționate: foaie de 53 și pinion de 11. Dacă punem o bicicletă cu roți de 20 și una cu roți de 28 în paralel și excecutăm o rotație completă a roții, roata de 28 va parcuge o distanță mai mare decât cea pe care o parcurge o roată de 20 de inci. Valabil și în cazul bicicletelor cu roți de 26 raportate la cele cu roți de 29 (29ers). Prin urmare, dacă raportul (foiae-pinion) este același pe cele două biciclete, după o anumită distanță parcusă, va fi necesar să pedalez mai mult pe o bicicletă cu roți de 20 pentru a atinge aceeași distanță parcursă cu o bicicletă cu roți de 28 de inci.
Este perfect plauzibil si ceea ce spuneti dvs. in conditiile date. Doar ca in general configuratiile difera intre biciclete. Am vrut sa subliniez doar o idee si anume: viteza de rulare a unei biciclete nu este data de marimea rotii, cum se afirma in articol. Sper ca sunteti de acord. Ca un argument suplimentar – recordul de viteza pe 200 m este detinut de o bicicleta Moulton AM7. Daca nu ma insel bicicleta aia avea roti de 17” (82.52 km/h – Jim Glover 1986).
Vezi: http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_performance
Numai bine
In articol lipseste un element vital. Calea de rulare. Pentru o bicicleta cu roti mici saritul / coboratul bordurilor, abordarea gropilor, rularea pe dalaje montate stupid este o chestie de foarte multa indemanare. Tendinta de rasturnare in fata este foarte mare. Eu unul nu am curaj sa incerc. Pe o citybike n-as avea asemenea probleme.
Greutatea unui citybike nu poate fi asa de mare. Poate cu ceva bunatati de la bunica in cos…
Costul iarasi nu este realist. O bicicleta pliabila ok e de la 2000…2400 de lei. O citybike incepe de pe la 1400 (tocmai pt ca n-are asa multe piese).
De acord cu urcatul cu liftul. Exista totusi o solutie si pt citybike-uri: se scoate roata de fata (admitand ca e quick release, desigur) si se poate intra.
Mie mi-a iesit invingatoare citybike. 😀
Ai dreptate, ar trebui sa ne raportam si la infrastructura dedicata bicicletelor aproape inexistenta din Romania. 🙂 Legat de costuri, o pliabila decenta (de la bTwin spre exemplu) este oferita pentru aproximativ 1.400 de lei.
Bicicleta mea cu cadru de 22 inch şi roţi de 28 intră în lift şi mai rămâne loc şi pentru mine. 😀
Eu am un citybike si nu l-as schimba cu o pliabila niciodata. Nu este adevart ca nu incape in lift si nici ca nu este manevrabil… Si nu stiu de ce ati afirmat ca a castigat pliabila pentru ca nu putem sa comparam doua biciclete din categorii diferite, fiecare este cel mai bun pentru un anumit mod de exploatare…..
E mai dificil intr-adevar cu roti mici prin locuri neamenajate. Insa in cele din urma iti intra in reflex ce si cum sa te feresti (santuri, dale, borduri etc.) si cum sa le abordezi. E drept – trebuie sa fi mult mai atent decat cu o bicicleta cu roti mari. Despre tendinta de rasturnare in fata te contrazic. Eu folosesc cu prioritate frana de pe fata la orice viteza – fara probleme. Franarea este mult mai buna pe fata. Tendinta de rasturnare este data in principal de o pozitie incorecta pe bicicleta la momentul franarii. Cred ca e un articol pe undeva pe site-ul asta care explica cum se franeaza corect.
În capitalismul românesc sălbatic şi speculând snobismul, ţâfna şi lipsa de spirit practic, dpdv mecanic, vorbind, comercianţii de pe la noi, care nici ei habar n-au de cele mai multe ori, recomandă biciclete de la 14 milioane în sus. Evident, ca şi la piaţă, nu e prost ăla de cere, e prost ăl’ de-ascultă.
Am de 6 ani o taiwanărie (tot chinezărie şi ea) căreia i-am pus un petic la una dintre camere acum vreo 2 zile. Singura problemă avută, în condiţiile în care e utilizată adesea şi pe poteci de pământ (cu gropile aferente), iar „călăreţul” are 1,90 şi 100 kg. În schimb, e îngrijită, curăţată după fiecare sesiune de „dirt-track” şi arată ca în prima zi.
Aşa că, dacă vă pricepeţi niţel la mecanică sau măcar ştiţi să faceţi nişte reglaje, nu mai ascultaţi de toţi neghiobii, care dau sfaturi pe banii voştri…
Apropo de greutate, pliabila e bună pentru ponei, un armăsar ca mine, ar arăta ca dracu’ la portocale, călare pe o trotinetă de-aia.
Mi-am luat o pliabila, o am de 1 zi 🙂 am dat 7 mil pe ea de la Decathlon, simpla fara schimbatoare de viteze, fara aparatori la roti … saua e cam tare si ma dor mainile de la ghidon, in rest e beton pentru parc, n-o mai dau jos din portbagaj. Pentru prima data am explorat fiecare ungher din parcul tineretului ieri, Duminica, cand toata lumea din Bucuresti a venit in parc. Poate si fetita de 7 ani sa mearga pe ea fara probleme.
Așa cum reiese din articolul prezentat ar fi bine de îndurerat care tip de bicicleta ne este mai util. Ce-ar fi daca am avea însă un exemplar din fiecare si să le folosim pe rand, in funcție de situație? Pentru placerea acestui sport, mi-am cumpărat atât pliabila, cat și city și mountain bike. Si nu am platit scump nimic. Doar lipsa pistelor dedicate este deranjanta, riscul expunerii la circulația printre automobile fiind evident.