Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Astăzi vorbim despre Polar Vantage V3, modelul de top și cel mai nou ceas smart al producătorului finlandez. La noi, la Freerider, ceasul a ajuns ceva mai târziu, iar asta vine cu un avantaj, pentru că deja exista câteva actualizări de firmware pe care le-am făcut și care permit ceasului să se miște mult mai bine. Spun asta pentru că la primele teste ale altor reviste, noul Vantage V3 nu a ieșit prea bine. La noi însă situația a fost diferită, mult îmbunătățită.
Dimensiunile fizice ale ceasului sunt de 50 mm diametru cu 14,5 grosime, greutatea fiind de 57 g cu tot cu brățară. Este o greutate ceva mai mică decât modelele altor mărci concurente de pe piață. În natură Polar Vantage V3 poate fi folosit între -20 grade și +50. Așadar cele mai mari șanse este să cedam noi înainte să nu mai poată ceasul. La fel și cu adâncimea maximă la care rezistă ceasul și anume 50 metri.
Controlul se face folosind 5 butoane, dar și ecranul touch, care funcționează foarte bine de altfel. Răspunde foarte bine și nu mi s-a părut sa aibă întârzieri. Asta și mulțumită noului procesor care este cu 129% mai rapid decât predecesorul, potrivit celor de la Polar.
Fiind smart, evident ca primești cam toate notificările pe care le primești și pe telefon, dacă alegi să faci asta.
Există și o secțiune separată unde poți vedea orele de răsărit și apus al soarelui, util după mine, când ești într-o tură lungă și vrei să știi cât mai ai până se întunecă.
Este echipat cu barometru, busolă magnetică și Accelerometru, ca să știe când stai, când alergi, când ești la sală și așa mai departe. Interfața este în 21 de limbi, dar nu și în română, chiar și după ultimul update de firmware.
Înfățișarea ceasului este mai degrabă elegantă decât sportivă, fiind ușor de asortat și la haine „serioase”, cu care mergi la job sau la o întâlnire serioasă. Îl poți face mai sportiv dacă schimbi brățara și pui una mai colorată, așa cum am făcut și eu. Modificarea se face ușor, pentru că brățările compatibile sunt cele universale, cu prindere de 22 mm.
Construcția este din aluminiu, iar în cutie primești și o brățară mai scurtă decât standard, pentru a o folosi în cazul în care circumferința încheieturii mâinii este mai mică. Nu în ultimul rând, de pe ceas poți controla muzica pe care o ai pe telefon. Pe ceas efectiv nu poți pune muzică însă conectat prin Bluetooth, poți da play pauză și controla volumul muzicii care este redată pe telefon.
Ce e nou la Polar Vantage V3
Față de modelele anterioare, noul Vantage V3 are acum ecran touch AMOLED de 1,39 inch, foarte luminos, cu o rezoluție de 454 × 454. Ecranul se poate bloca, dacă nu vrei să se apese singur atunci când faci sport pe ploaie sau ești la duș.
Noul senzor gps este acum dual freqwency, pentru a oferi precizie mai mare atunci când te afli fie în oraș, printre clădiri înalte, fie în pădure deasă, pe o poteca acoperită de copaci. Voi detalia despre cum s-a descurcat gps-ul imediat.
Senzorul de puls este nou, are acum și o altă formă, nu mai iese în relief atât de mult ca la modelul anterior. Din punctul meu de vedere era mai bine cum era înainte pentru că atunci, chiar dacă nu aveai brățara strânsă corect sau suficient pe mână, senzorul de puls ieșea mai mult în afară, iar asta însemna că stătea bine lipit de piele chiar dacă brățara era mai largă. Din testele mele a rezultat că precizia nu este tot timpul corectă. Revin imediat cu detalii.
În plus ceasul are acum și senzor de măsurare a temperaturii pielii și poate face și o electrocardiogramă. De menționat este că temperatura pielii este doar măsurată (nu și analizată), și doar în timpul nopții, informația primită nefiind însă folosita la ceva, pentru moment. Pe ecranul dedicat acestui capitol ești informat doar cu privire la variația temperaturii fata de noaptea trecuta. Posibil ca pe viitor, la următoarele actualizări de firmware, să vedem această funcție folosită la ceva util, însă poate fi oricum interesant de văzut cum se comporta și ce valori îți indică dacă cumva te prinde o viroză sau gripă și începe febra.
Noul Vantage V3 are acum și senzor pentru SpO2, măsoară saturația oxigenului în sânge și poate face și un EKG. Pentru saturația oxigenului, trebuie să intri în meniul dedicat, la Teste, și să alegi SpO2. Pentru EKG tot la Teste trebuie să fii, și să alegi să faci un EKG. Polar precizează ca rezultatul testului EKG nu este de nivel „medical” ci este doar o informație “interesantă” pentru tine.
Nu în ultimul rând, pentru prima oară avem pe ceasul Polar hărți offline, deci downloadate pe ceas în prealabil și folosite de tine oriunde, în creierii munților, când nu se pune problema de semnal GSM.
Ecranul ceasului Polar Vantage V3
Noul ecran AMOLED este foarte luminos, se vede foarte bine chiar și pe soare foarte puternic. Este drept că acest tip de ecran consumă mai mult curent însă autonomia noului Vantage nu a scăzut ci chiar a crescut puțin, mulțumită bateriei care este acum mai mare, dar și a algoritmilor din software care știu să economisească energie atunci când se poate. Sticla ecranului este gorila glass 3 și este curbată pe laterale, oferindu-i un aspect elegant, așa cum am spus deja.
O funcție regăsita deja la alte ceasuri este cea de lanternă. Acum și Vantage V3 știe asta. Astfel, noul ceas nu folosește un LED dedicat pentru a lumina o încăpere să zicem, ci direct ecranul, care se luminează la intensitate maximă. Nu ai control asupra intensității, iar din punctul meu de vedere încăperea se luminează bine sau suficient. Te poți descurca, să zicem să cauți ceva în rucsac, dacă ești în cort sau la cabană, sau să găsești ceva pe noptieră, dacă ești acasă sau la un hotel. Dar nu aș putea spune că îți este de folos să o folosești pe post de lanternă, să mergi noaptea prin pădure. Nu are și funcția de lumină roșie, folosită în general în spatii mai mici, când ești în cort, să zicem, și nu vrei să-l deranjezi pe cel care doarme lângă tine.
Cât privește personalizarea ecranului, avem disponibile doar câteva opțiuni, sincer nu prea multe față de ce mai găsim pe piață la alte modele. Noul Vantege V3, ca și celelalte modele de la Polar de altfel, Grit X sau Ignite, este destul de sărac în opțiuni de personalizare. Pe scurt, îl consider mai degrabă conservator, sobru și elegant decât sportiv, modern și exuberant.
Autonomia bateriei de la Polar Vantage V3
Așa cum spuneam, noul Vantage V3 vine cu un ecran mai „flamand”, dar și cu o baterie mai mare, litiu polimer de 488 mah acum. Specificațiile oficiale spun că ceasul nu are nevoie de încărcare timp de 5 zile dacă îl folosești cu ecranul permanent pornit și doar în mod smartwatch, deci fără GPS, sau 8 zile dacă nu ții ecranul pornit tot timpul, decât atunci când îl întorci spre tine să-l privești. Polar spune că bateria te poate ține între 43 ore și 140 ore în funcție de precizia aleasă la gps.
Din testele mele a rezultat că bateria ține între 8 și 10 zile folosind-ul cu ecranul stins (deci pornit doar când îl întorc spre mine), gps la precizie maximă și un total de 5-7 ore de gps. Deci cam o zi pe săptămâna de gps în natură. Din punctul meu de vedere stă foarte bine la capitolul autonomie.
Cât privește sensibilitatea ecranului când îl întorci spre tine să-l privești, consider că reacționează foarte bine. S-a aprins de fiecare dată când întorceam mâna cu excepția câtorva situații când nu roteam mâna suficient, iar ceasul probabil nu-și dădea seama că vreau să mă uit la el… Așadar, din punctul meu de vedere este ok să-l folosești în modul stins, mai ales că îți prelungește durata de viață a bateriei.
Încărcarea ceasului se face cam într-o oră și jumătate, deci repede, dar mare atenție la cablul de alimentare pentru că este ceva special, dedicat Polar. Dacă îl pierzi nu-ți mai poți încărca ceasul, iar un cablu nou te va costa 80-100 lei.
Cablul vine acum cu mufă usb-c așadar trebuie să ai un încărcător de rețea cu mufă usb-c sau un port usb-c la laptop. Totuși dacă nu ai așa ceva poți cumpăra un adaptor mic usb-usb-c și folosi cablul primit cu orice încărcător de priză pe care-l ai prin casă.
Functiile ceasului multisport Polar Vantage V3
Noul Polar Vantage V3 este plin de funcții, până la urmă este unul dintre cele mai avansate ceasuri smart multisport de pe piață. Folosindu-l împreună cu aplicația dedicat Polar Flow, îți înregistrezi fiecare antrenament, plimbare sau viata de zi cu zi, formându-ți astfel un istoric. De asemenea, după fiecare activitate aplicația te întreabă și cât de greu ți s-a părut, dar și cum te-ai simțit. Apoi în funcție de cum s-a comportat corpul tău în timpul efortului – puls mediu, maxim, dar și în funcție de cum spui tu ca te-ai simțit, algoritmii aplicației îți alcătuiesc un istoric, iar informațiile primite se modifica și evoluează de-a lungul timpului, o dată cu evoluția ta sportivă.
Astfel, aplicația te va avertiza dacă exagerezi cu sportul, să zicem, sau dacă rămâi în urmă cu antrenamentele. De asemenea, îți sugerează și ce mișcare să faci zilnic dacă tu nu ai deja un plan de antrenamente pus la punct.
O funcție interesantă este Nightly Recharge, care îți spune cât de bine dormit și cât de bine îți „reîncarci bateriile”. Măsurătorile sunt foarte detaliate și-ți arată cât timp ai avut somn adânc, superficial, cât timp ai avut REM, durata somnului și câtă continuitate ai avut în total. Astea sunt informații foarte utile dacă ești sportiv/ă de performanță și vrei să vezi cum este somnul tău în raport cu activitatea zilnică.
O altă funcție importantă este ANS Charge, iar asta te informează cu privire la cât de bine ești recuperat după efort, practic cât de pregătit este corpul tău pentru următorul antrenament sau concurs. Toate aceste informații sunt din ce în ce mai precise cu cât istoricul tău în Polar Flow este mai îndelungat.
Boost From Sleep este o funcție interesantă care îți arată în care moment al zilei ești cel mai pregătit pentru a face efort. Mulți dintre noi consideră că dimineața este un moment bun pentru antrenament, dar ceasul îți poate spune că la prânz ești cel mai bine pregătit. Tu poți ține cont de informația asta sau nu. În timp îți vei da seama dacă “ceasul știe”, dacă te citește corect, iar atunci poți pune mai multă valoare pe această informație. În cazul meu ceasul zice că sunt cel mai pregătit de efort între orele 4 si 9 dimineața…
Profilele sport din Polar Vantage V3
Așa cum ne-am obișnuit deja, aplicația Polar Flow vine cu un număr foarte mare de profile pentru sport. Nu are rost să le enumerăm că-s prea multe însă e bine de știut că sunt cam toate.
Pentru bicicletă, spre exemplu, are ciclism șosea, ciclism offroad, ciclism în general, ciclism în casă pe trainer, dar nu are și gravel bike, așa cum am văzut la alte mărci. Eu, cum sunt mult cu gravel-ul, mi-ar fi plăcut să aibă și asta. La alergare la fel, alergare pe asfalt, pe potecă sau în casă pe bandă. Pentru a le configura trebuie mai întâi să le alegi de pe telefon, să personalizezi ce informații vrei să-ți apară pe ceas apoi să sincronizezi aplicația cu ceasul.
Hărțile Polar Vantage V3
Cum spuneam, poate cel mai mare update la acest ceas este faptul că acum ai hărți și poți naviga direct de pe ecranul ceasului. De la Polar primești gratuit cam toate regiunile geografice din lume. Dacă vezi că-ți lipsește ceva, tot ce trebuie să faci este să te duci pe site la Polar și să descarci țara de care ai nevoie. De reținut este că ceasul are o memorie de 32 gb, suficient pentru multe hărți descărcate.
Spre exemplu România are 632 mb, Bulgaria 298, Ungaria 261, Grecia 477, Austria 689 mb, Franța 2,9 gb sau, dacă vrei o excursie mai exotică, poți încărca întreaga Africa de Nord, care are 4,5 gb. Hărțile în sine nu sunt însă chiar hărți ci mai degrabă poze cu teren și drumuri desenate. Adică nu conțin și informații despre teren sau locații, cum ar fi altitudine sau coordonate gps. Practic nu poți da o căutare pe hartă, nu poți cere ceasului să te ghideze spre o anumită destinație. Partea bună însă este că hărțile sunt clare și înțelegi ce se întâmpla acolo.
De reținut că transferul hărților pe ceas se face exclusiv prin cablu, iar pentru asta cam ai nevoie de un calculator. Va trebui să conectezi ceasul la calculator folosind cablul dedicat, moment în care calculatorul va vedea ceasul ca pe-un stick usb. În momentul acela trebuie să tragi cu „drag & drop” fișierul downloadat de la Polar, hartă adică, pe ceasul conectat prin usb.
Cum navighezi cu Polar Vantage V3
Navigația este bună, eu m-am descurcat fără probleme, chiar dacă este „basic”. Este doar o dungă roșie pe care trebuie să o urmărești. Pe măsura ce parcurgi traseul, în urma ta dunga devine albastră. Aste este bine pentru că astfel îți dai seama unde ai fost și unde urmează să mergi.
Până la ultimul update de firmware navigația avea însă o problemă. Se făcea că dacă deviai de la traseu, de la track-ul tău încărcat, în jur de 50 m, tot ce parcursesei deja, dunga albastră, dispare efectiv, nu mai știai pe unde ai fost. Situația nu era ok pentru că dacă voiai să te întorci, să revii pe drumul bun, nu mai știai (așa ușor) unde erai acum 5-10 minute. Însă cu ocazia ultimei actualizări de firmware, dunga roșie, respectiv albastră, nu mai dispare. Acum, dacă deviezi de la traseu, poți vedea ușor pe ecranul ceasului pe unde să o iei ca să reintri pe track.
Navigația nu este „turn by turn”, dar poate fi, dacă traseul încărcat vine din contul tău Komoot. Însă în varianta implicită, când doar încarci direct un track, ceasul nu te va anunța când să faci stânga sau dreapta. Trebuie să consulți tu din când în când harta/ceasul, în special la intersecții. Singura situație când ceasul te anunță de ceva este când te-ai îndepărtat de la traseul încărcat. Atunci va vibra și îl simți la mână.
Mi-a plăcut și că ecranul se aprinde foarte prompt când întorci mâna spre tine pentru a te uita la harta. Nu a trebuit niciodată să repet mișcarea de rotire pentru a aprinde ecranul. Este puțin mai dificil când ceasul e ascuns sub mâneca hainelor, atunci e posibil să nu se aprindă din prima.
De asemenea, foarte prompt harta se orientează automat în direcția ta de mers. După cum știm, când duci mâna din poziția verticală în cea orizontală, pentru a te uita la ceas, harta se mai poate roti puțin până când ceasul înțelege noua poziție în care se află. La Polar Vantage V3 lucrul ăsta se întâmplă foarte rapid, maxim 2 secunde.
Precizia GPS-ului la Polar Vantage V3
Polar Vantage V3 folosește cipul cu frecvență duală pentru gps. Asta înseamnă precizie mai bună atunci când cerul este mai acoperit, când ești, să zicem, în pădure deasă sau între clădiri înalte. Sau când condițiile meteo sunt foarte rele. Din câte am observat precizia devine din ce în ce mai bună pe măsura ce viteza ta de deplasare este mai mare. Așadar, când eram la o tură de bicicletă track-ul înregistrat a fost mai cursiv, chiar și când pedalam prin pădurea deasă. Însă pe măsura ce viteza scade, să zicem că faci o alergare sau, mai rău, o drumeție, track-ul înregistrat începe sa aibă unele deviații. În mare nu aș spune că precizia este mai bună, dar cu siguranță nu este rea. Din punctul meu de vedere este ok.
Precizia pulsului la Polar Vantage V3
În specificații Polar spune că precizia la noul Vantage 3 este cu 25% mai bună decât înainte. Dacă dorești precizie (și) mai bună, ceasul accepta împerechere cu senzori externi, cum ar fi o centură de puls care, pentru că își face măsurătorile pe bază de EKG față de optic, precizia oferită este mai bună.
Adevărata precizie și cât de bine și rapid reacționează la schimbările de ritm și puls nu le-am putut testa la capacitatea maximă, din cauza operației la genunchi pe care am făcut-o recent, însă am testat pulsul măsurat optic de ceas în paralel cu pulsul măsurat prin EKG de bicicleta staționară Technogym pe care fac sesiunile de kinetoterapie, iar precizia a fost neașteptat de bună. De fiecare dată când mă uitam la ceas să-mi verific pulsul, acesta nu era la o diferență mai mare de 1-2 bătăi pe minut față de cât măsura bicicleta.
Totuși, am testat pulsul și mai dinamic, alergând pe bandă staționară și în mers, pe bicicletă. Comparația am făcut-o măsurând în paralel și cu o centură de puls împerecheată cu un ciclocomputer. Din păcate, de cele mai multe ori, cele două pulsuri nu se prea potriveau. Mișcându-se pe mână tot timpul, ceasul arăta aproape tot timpul mai puțin decât centura, eu fiind însă foarte agitat și încălzit, deci cu pulsul sus, nu jos. Pe mână ceasul nu stătea larg, dar nici exagerat de strâns nu era. Pot spune doar că stătea bine.
Recomandarea mea este ca, în cazul în care îți trebuie precizie foarte bună la puls, să folosești senzor extern cum este centura de puls, care face măsurătoarea pe baza de EKG și nu optic, așa cum măsoară ceasul direct, cu senzorul propriu.
Cu ce senzori se imperecheaza Polar Vantage V3
Cu noul Vantage V3 putem împerechea practic, orice senzor însă, atenție, atâta vreme cât protocolul de comunicare este Bluetooth. Din păcate ANT+ nu mai este suportat. Așadar, putem adăuga la ceas senzor extern pentru puls, senzor de pas pentru alergare, senzor de viteză sau cadență la bicicleta, pedale cu power-metru.
Testele disponibile la Polar Vantage V3
Pe lângă multitudinea extrem de mare de funcții „normale” pe care ceasul le are, Polar oferă acum, la modelele de top, și un număr mare de teste pe care le poți face. Astfel, avem:
- Test ortostatic – un test care măsoară echilibrul dintre antrenament și recuperare;
- Test de recuperare al picioarelor – îți arată cum sau dacă mușchii picioarelor sunt recuperate după antrenament, dar și cum se dezvoltă puterea ta explozivă;
- Testul SpO2 – prin care ți se măsoară nivelul de oxigenare al sângelui;
- EKG – îți arată cât de regulat îți bate inima;
- Test de mers – prin care măsori nivelul tău VO2max, dar prin care monitorizezi și cum se dezvoltă nivelul tău de fitness;
- Testul de alergare – un test special creeat pentru alergători prin care își monitorizează progresul și află zonele lor unice de antrenament;
- Test pentru ciclism – prin care se măsoară media puterii tale maxime de-a lungul unei durate de 60 minute, este practic testul FTP;
- Testul de fitness – un test care nu implică exerciții și care măsoară nivelul tău de antrenament aerobic (cardiovascular).
Rezultatele testelor sunt înglobate în profilul tău din Polar Flow, se ține cont de ele, iar în urma lor se ajustează recomandările pe care aplicația ți le oferă în continuare.
Concluzii pentru Polar Vantage V3 ceas multisport
Polar Vantage V3 este cel mai complet ceas smart multisport din gama finlandezilor. A ajuns la un nivel foarte avansat de sofisticare, oferindu-ți extrem de multe informații despre corpul tău. Îmi place foarte mult capitolul de teste, pentru că vezi, cu cifrele în față, cum stai și care este nivelul tău. Îmi place și restul de informații pe care le primesc, cum ar fi „Sugestiile zilei” sau “Nivelul de solicitare al inimii”.
Este clar că Polar Vantage V3 nu este “pentru oricine”. Dacă tot ce vrei este să pui muzică de pe ceas și să vezi pulsul în timp ce mergi pe strada, ceasul ăsta ar putea fi prea mult pentru tine. Însă pentru adevărații sportivi cărora le pasă de corpul lor, în sensul că nu vor sa se antreneze “orbește” ci ascultându-și corpul, Polar Vantage V3 este fantastic. Îmi pare rău că senzorul de puls nu este de încredere. Funcționează… destul de bine, însă pentru cineva care chiar pune preț pe antrenament, iar acest Vantage V3 chair asta oferă, precizie la antrenament, este nevoie de alt senzor de puls, mai precis o centură de puls, recomandarea mea fiind Polar H10, universal recomandată și de revistele internaționale de specialitate.
Preț ceas Polar Vantage V3
Polar Vantage V3 este disponibil în România prin importatorul oficial Living Well la prețul de 2.982 lei sau 3.230 lei cu centură de puls Polar H10 inclusă. Cablul de alimentare special costă 99 lei în timp ce o brățară de schimb costă între 173 lei și 298 lei în funcție de model și material. Noul Polar Vantage V3 este disponibil în magazine fizice precum SportGuru sau Sportisimo sau online pe site-uri precum eMAG.ro sau Verito.ro.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.