Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Cu o istorie de peste 65 de ani, Arkus & Romet Group este în acest moment cel mai mare producător de biciclete din Polonia, a cărui gamă cuprinde atât modele basic, cât și modele de top pentru Cross Country sau Enduro. Deoarece începând cu acest an va fi prezent în România, am considerat util să luăm contact cu produsele polonezilor, însă într-o manieră diferită. Am dorit să vedem, ce oferă aceștia în segmentul basic, optând pentru o bicicletă al cărei preț este de doar 999 de lei, echivalentul unui schimbător de pinioane high-end, al unei șei performante sau al unei furci mid-level.
Acest segment este unul foarte important căci este cea mai accesibilă cale către o bicicletă, iar mulți consideră că acest buget este potrivit pentru început. Acest model este cu atât mai interesant plasat cu cât alți producători oferă echipări similare la prețuri mai mari, incluzându-i aici chiar și pe cei de la Decathlon.
Modelul de față este o bicicletă basic, care inevitabil îmi amintește de primul meu mountainbike. Dacă luăm în calcul creșterea puterii de cumpărare, față de acum 16 ani, aș putea spune că aceasta bicicletă echivalează din punct de vedere al costului cu prima care mi-a căzut în mâini, însă diferențele sunt considerabile: frâne pe disc în loc de frâne Cantilever din plastic, cadru din aluminiu în locul cadrului de oțel, jante din aluminiu în locul celor de tablă, o furcă cu suspensie în locul celei rigide și 21 de viteze în loc de 18.
Cadru/Pe traseu
Pentru acest segment de preț, cadrul este bine finisat, însă producătorii cred că sunt deja conștienți de faptul că nu contează atât de mult costul bicicletei cât impresia de calitate pe care o lasă. Și în cazul de față discutăm despre suduri realizate corespunzător, un aspect atractiv și suficientă atenție la detalii. În plus, sub țeava inferioară a cadrului există și o ranforsare suplimentară pentru rezistență sporită în timp. Sub cadru însă regăsim o prindere de cric, un detaliu pe care nu-l regăsești pe biciclete mai scumpe.
Poziția pe bicicletă este surprinzător de bună, aș spune mai degrabă ușor sportivă, dar asta prin prisma evaluării mele. Un client obișnuit probabil s-ar mulțumi mai mult cu o poziție mai dreaptă, deci mai comodă, dar asta se poate rezolva foarte simplu prin instalarea unei pipe reglabile. Chiar și așa, te obișnuiești în timp și poate că nici nu va mai fi necesar să ridici poziția ghidonului.
Nu este o bicicletă agilă ci mai degrabă una axată pe stabilitate, iar unghiul headtube-ului este cu siguranță mai mic pentru a obține acest obiectiv. Rambler 2.0 poate fi exploatat cu succes pe poteci de pădure, prin parcuri sau chiar prin oraș, ca o un city bike ceva mai confortabil, date fiind anvelopele mai groase și furca cu suspensie.
Echiparea
Cât de bogată poate fi echiparea unei biciclete oferite la un preț de 999 de lei? Nu foarte, însă strictul necesar se află pe bicicleta de față. Am apreciat în mod special frânele, mecanice pe disc, care, fără să provină de la vreun producător renumit, oferă o putere de frânare bună, chiar dacă este obținută în trepte. Am ținut să încep cu frânele deoarece majoritatea celor instalate pe bicicletele ieftine au o putere de frânare îndoielnică. În cazul celor de pe Rambler, acestea pot deveni chiar brutale dacă folosești toate cele trei degete pentru a acționa maneta de frână.
Furca este produsă de polonezi, este capsată, prin urmare nu vei putea umbla în ea și oferă o cursă de aproximativ 80mm. Arcul este destul de dur, rebound-ul extrem de rapid, însă aici nu poate fi vorba de rafinament. Un lucru este cert: când treci peste borduri amortizează corespunzător șocul, iar asta este tot ceea ce contează, dat fiind faptul că mulți vor utiliza genul acesta de bicicletă în oraș. Urechile cât și potcoava sunt contruite din tablă ambutisată.
Sistemul de transmisie cu 3 foi și 7 pinioane provine în mare parte de la Shimano, din gama basic (Tourney), cu excepția angrenajului, care beneficiază de brațe din aluminiu și foi din tablă, capsate. Cu foaia mare și pinionul mic, vei putea obține o medie de 25-26 km/h, dar nu mai mult, căci foaia mare are 42 de dinți, iar pinionul doar 14 dinți. Schimbările vitezelor se fac relativ lent și destul de zgomotos, dar manetele Revoshift de la Shimano sunt cu siguranță mai rapide decât schimbătoarele cu padele din această gamă de preț.
Roțile sunt desigur grele, cântărind împreună peste 5.5 kg, iar asta se va simți cel mai pronunțat la plecările de pe loc sau în reprizele de accelerație. Anvelopele oferă o viteză mică de rulare, de aceea aș opta poate pentru un model cu crampoane mai mici, dacă aș rula cu ea preponderent în oraș: nu doar că-i va mări viteza de rulare bicicletei, însă vei economisi și câteva sute de grame bune. Un real dezavantaj al bicicletei sunt prinderile roților de cadru și de furcă: cu piulițe. Iar asta înseamnă că în cazul unei pene de cauciuc, va trebui să ai o cheie la tine sau să faci rost rapid de una. O cheiță rapidă ar fi fost pe deplin apreciată.
Șaua este comodă, manșoanele foarte dure, iar pedalele din plastic pot fi oricând înlocuite cu unele din aluminiu, mai rezistente. Dacă lași pe bicicleta pe jos des sau lovești cu pedala într-un obiect mai dur, este posibil ca în scurt timp să le spargi corpul din plastic.
Concluzie
Romet Rambler 2.0 nu este o bicicletă de munte, chiar dacă seamănă cu una și trebuie judecată ca atare. În cel mai bun caz, poate fi exploatată pe poteci care nu impun urcări sau coborâri nici măcar de dificultate medie. Această bicicletă se simte cel mai bine în oraș, acolo unde nu va avea prea multe misiuni de îndeplinit decât trecerea unor borduri sau trecerea prin câteva gropi. Nu este o bicicletă de viteză prin prisma raportului oferit, însă oferă strictul necesar pentru oraș: o echipare cu care te poți descurca zi de zi și un confort bun.
Date relevante
Greutate totală: 14.98 kg (18 inch, cu pedale)
Greutate cadru: 2.065 grame
Greutate roți*: 5.510 grame
Greutate furcă: 2.563 grame
Lățime ghidon: 610 mm
Greutate angrenaj: 1.520 grame cu BB
Rigiditate headtube: 114.5 Nm/grad
STW**: 55.5 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Recreațional, Cross Country
Pe urcări: 3.5/10
Pe coborâri: 5.5/10
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.