Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Iată că a trecut ceva timp de când n-am mai avut un KTM pe mână, iar ceea ce pot spune încă din capul locului este faptul că lucrurile s-au mai schimbat în ceea ce privește design-ul bicicletelor. Fie că vorbim doar de aspect sau de cadru, noile biciclete reprezintă o evoluție față de ceea ce ofereau austriecii în trecut, iar acesta este un pas firesc. Am avut la dispoziție modelul Ultra Fun, cu roți de 27.5, cu o combinație de culori care a reușit să atragă privirile. Să vedem însă ce are această bicicletă de oferit pentru 3.500 de lei.
Cadru/Pe traseu
Ultra Fun mizează pe o geometrie modernă, dar fără a puncta ultimele trend-uri. În acest sens, austriecii au optat pentru un unghi la headtube-ului de 70 de grade, care plasează astfel bicicleta la granița dintre agilitate și stabilitate și pentru un unghi de 73 de grade al seat tube-ului, care asigură o poziție decentă pe urcări. Chiar dacă ghidonul este mai ridicat decât la bicicletele pentru competiții, iar poziția este mai dreaptă, deci orientată mai mult către confort, bicicleta rămâne destul de jucăușă. Aici își aduc contribuția și roțile de 27.5 inch, dar și chainstay-ul de dimensiuni medii. Prin comparație, varianta 29er a modelului Ultra Fun, are un chainstay cu o lungime semnificativ mai mare, de 455mm, pe când cea față, mizează pe 430mm pentru un comportament mai agil.
Rigiditatea cadrului, de 84.93 Nm/grad, nu impresionează foarte mult în raport cu greutatea acestuia, de 2.14 kg. Deducem din aceste date faptul că bicicleta a fost gândită mai mult pentru traseele recreaționale și mai puțin pentru competiții montane, de preferat fiind competițiile de plat. Valoarea STW este astfel de 39.6 Nm/grad/kg, plasată undeva sub media generală de aproximativ 45 Nm/grad/kg. Toate aceste date încep să conteze în momentul în care greutatea ta este mai mare de 85 de kg, căci atunci vei putea simți cadrul flexând când pedalezi în sarcină, respectiv, ridicat din șa.
Cele 14.26 kg ale biciclete își fac simțită prezența la deal, însă poziția orientată către confort va compensa din acest mic neajuns. Totodată, la vale bicicleta se simte foarte sprintenă și foarte manevrabilă, iar după cum poți vedea și în fotografiile din galerie, am ales un traseu care ne-a oferit o porție bună de distracție: un fel de halfpipe natural, pe care te perinzi dintr-o parte în alta, cu zâmbetul pe buze. Ghidonul cu o lățime de 680 mm este suficient, dar la acest capitolul întotdeauna se poate mai bine. KTM a decis să monteze o pipă mai scurtă, de 85 de mm, pentru un control mai bun.
Cablurile sunt trase pe exterior, însă doar conducta de frână este amplasată sub downtube, astfel încât noroiul acumulat să nu afecteze funcționalitatea schimbătoarelor, cablurile acestora aflându-se sub top-tube. Două prinderi pentru bidoane se alfă la bord, precum și prinderi pentru portbagaj, în caz că decizi să pleci în ture lungi cu această bicicletă sau în caz că vrei s-o utilizezi și prin oraș.
Echipare
Echiparea lui KTM Ultra Fun este pregătită să facă față unor trasee de pădure, competițiilor prin pădure dar și traseelor montante simple. Este susținută de o furcă Suntour XCM, cu o cursă de 100mm, cu un arc de duritatea medie, deci care poate oferi și ceva confort. Un lokc-out este prezent pe furcă în caz că pedalezi pe asfalt și dorești s-o blochezi.
Frânele provin de la Shimano, din gama entry M355 și sunt suficiente pentru traseele mai sus amintite, însă pe măsură ce coborârile devin mai abrupte și mai tehnice, apare fading-ul. Ergonomia manetelor a fost gândită clar pentru o utilizare mai ponderată.
În ceea ce privește transmisia, am avut parte de o surpriză sau altfel spus, a blast from the past: schimbătorul de pinioane este un Shimano XT, din generația mai veche, unul dintre cele mai solide și poate, cele mai cunoscute schimbătoare. Acesta este pus în mișcare de manete Altus, fără funcția 2-way-release (acționare din ambele sensuri), alături de un schimbător de foi din gama Alivio. Așadar, un mix de high-end cu entry-level, responsabil pentru schimbarea celor 27 de rapoarte disponibile.
În ceea ce privește roțile, acestea cântăresc 5.2 kg și sunt compuse din butuci Shimano, jante KTM și anvelope Continental X-King, care oferă o aderență bună în majoritatea condițiilor. Desigur, bicicleta nu este un sprinter excelent, dar mai mult ca sigur că nici nu-și dorește să fie unul.
Șaua a oferit un confort bun pe distanțele mai lungi, iar ghidonul drept, cu un backsweep de 9 grade, va necesită câteva ore de obișnuință, mai ales dacă ai folosit în trecut un ghidon cu rise.
Concluzie
KTM Ultra Fire nu este o bicicletă ieftină, însă compensează prin aspectul atractiv. Echiparea este entry-level, fiind potrivită așa cum spuneam și în articol, pentru plimbări recreaționale la munte sau pentru competiții, dar cel mult cele prin păduri, acolo unde nu vei solicita la maxim nici frânele și nici furca. Poziția pe bicicletă este foarte comodă și se pare că acesta este punctul forte pe care au mizat austriecii. La vale este distractivă, manevrabilă, însă la deal va trebui să te lupți un pic cu greutatea acesteia. De apreciat totuși că vorbind de un entry-level, greutatea acesteia nu sare cu mult de 14 kg, obișnuiți fiind în acest segment cu biciclete care cântăresc aproximativ 15 kg.
Date relevante
Greutate totală: 14.26 kg
Greutate cadru: 2.142 grame
Greutate roți*: 5.200 grame
Greutate furcă: 2.900 grame
Lățime ghidon: 680 mm
Greutate angrenaj: 960 grame cu BB
Rigiditate headtube: 84.9 Nm/grad
STW**: 39.6 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Recreațional, Cross Country
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 7/10
Galerie foto:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.