Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Cross este acea marcă de bicicletă pe care o alegi când urmărești un produs de buget, care să ofere o echipare decentă într-un preț acceptabil raportat la concurenții premium sau altfel spus, brand-urile consacrate. Asta este cheia prin care Cross a reușit să se impună în ultimii ani și să crească ca brand, iar viitorul pentru bulgari, sună bine din punctul meu de vedere. Au învățat că unul din secretele prin care să te impui printre mase este și aspectul, nu doar echiparea, iar la modelele anilor 2014 chiar au făcut eforturi considerabile în acest sens. Nu este neapărat și cazul lui Cross Traction G27, dar păstrează un aer sportiv și o combinație de culori interesantă. Mai mult, din echipare fac parte un schimbător de pinioane Shimano XT și o furcă Rock Shox, într-un buget de aproape 2.700 de lei. Ce oferă de fapt această bicicletă, vei putea citi în acest articol.
Cadru/Pe traseu
Conform datelor care corespund geometriei acestui cadru, ar trebui să avem în față unul dintre cele mai agile exemplare de pe piață. Un unghi de 71.5 grade pentru headtube înseamnă că bicicleta este fâșneață, însă agilitatea de care vorbeam în teorie este ucisă într-o oarecare măsură de pipa destul de lungă. Pe de altă parte, când vine vorba de urcări, poziția este acceptabilă însă se putea mult mai bine, spre exemplu, mărind unghiul seat tube-ului de la 72.5 la 74 de grade. Asta ne dă de înțeles că Traction-ul este o bicicletă oarecum echilibrată, care țintește mai mult către confort decât către sportivitate. Iar segmentul din care face parte este un indiciu în acest sens. Lățimea ghidonului de 700 de mm este bine primită și asigură un control mai bun pe porțiunile de coborâre.
Suprinzătoare este mai degrabă greutatea cadrului, de 1.7 kg în condițiile în care dimensiunea este M, adică aproape 19 inch. Ceea ce mă face să cred că versiunea de 17 inch este chiar o idee mai ușoară, utilizându-se mai puțin material pentru țevi. În aceste condiții, rigiditatea de 87.1 Nm/grad este una cât se poate de acceptabilă, mai ales raportată la segmentul din care această bicicletă face parte. Valoarea finală, de 50 Nm/grad/kg, care raportează rigiditatea la greutatea cadrului, este chiar mai bună decât a unor producători din segmentul premium.
Sudurile cadrului în solzi de pește sunt realizate corespunzător, drop-out-urile sunt decupate dar relativ mari, iar forma tubulaturii este rotundă, fără experimente, deci fără hidroformare. Totodată, pe cadru există două prinderi pentru bidoane. De reținut este faptul că acest cadru este întâlnit pe majoritatea modelelor 29er ale producătorului bulgar, ceea ce este o veste bună ținând cont că vine cu o greutate bună și strictul necesar când vine vorba de echipare sau finisaje.
Echipare
Două componente mi-au atras atenția în ceea ce privește echiparea acestei biciclete: schimbătorul de pinioane Shimano XT și furca Rock Shox XC30, cu arc și cu o cursă de 100mm. Schimbătorul nu este acel XT la care te așteptai, ci este modelul pentru trekking, cu patină lungă și cu design-ul generației precedente. Asta îl face un pic mai lent decât actualul, iar pentru mai puțin zgomot în dreptul sistemului de transmisie, am fi preferat un model cu patină medie. Pe de altă parte, modelul nu beneficiază de tehnologia Shadow, deci nu vine cu un design compact, care nu i-ar permite să depășească gabaritul cadrului. Sistemul de transmisie cu cele 3 foi și 9 pinioane asigură o plajă bună de raporte, fiind suficientă pentru orice fel de traseu. Angrenajul nu este vreun Hollowtech, ci unul clasic cu șuruburi de prindere în lateral, care împreună cu BB-ul, pun pe cântar 1.220 de grame.
Furca pe de altă parte prestează bine, modelul XC30 fiind unul rezonabil și beneficiind de reglaj de Preload, Lock-out și rebound (viteza de revenire). Problema mea a fost arcul, de duritate medie, care pentru aproximativ 70 de kg nu oferă cel mai bun feedback. Nu știu dacă toate furcile beneficiază de acest arc sau dacă duritatea este modificată în funcție de înălțimea cadrului, însă cu siguranță un arc mai moale ar fi sporit performanțele bicicletei în off-road. Vestea bună este că poți achiziționa acest arc separat și-l poți monta ulterior.
Frânele provin de la Shimano, sunt hidraulice pe disc și prestează mulțumitor, iar discul cu un diametru de 180mm este cu atât mai binevenit cu cât bicicleta va putea fi utilizate și de persoane mai grele. Roțile pe de altă parte, pun pe cântar aproape 5.5 kg, o greutate mare care va stârpi din plăcerea accelerațiilor dar și al controlului în virajele strânse. Sunt echipate cu jante duble și capsate, iar anvelopele provin de la Continental, modelul Race King, în dimensiunea 29×2.20 și nu se numără printre cele mai eficiente când vine vorba de protecția împotriva penelor. În schimb, oferă o viteză foarte bună de rulare, dar o aderență scăzută în virajele rapide.
Manșoanele și șaua nu se numără printre cele mai confortabile, dar cred că la un moment dat, pe fișa tehnică, trebuiau să se introducă și alte componente mai puțin rezonabile, deoarece ar fi crescut costurile de producție ale bicicletei.
Concluzie
Cross Traction G27 SLX 29er este o ofertă interesantă uitându-ne la echipare și la costul de achiziție. Atuurile sale principale sunt cadrul ușor, schimbătorul de pinioane (care nu figurează în fișa tehnică oficială), furca și frânele, însă greutatea este cam mare și nu este atât de agilă pe cât te-ai aștepta. Este o bicicletă pentru plimbări montane sau pentru cei care vor să participe pentru prima dată la concursurile de Cross Country, însă trebuie să iei în seamă că arcul de duritate medie nu este pentru persoanele mai ușoare, ceea ce afectează negativ funcționalitatea furcii.
Date relevante
Greutate totală: 13.76 kg
Greutate cadru: 1.753 grame
Greutate roți*: 5.441 grame
Greutate furcă: 2.171 grame
Lățime ghidon: 700 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.223 grame
Rigiditate headtube: 87.1 Nm/grad
STW**: 50.3
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Recreațional, XC entry-level
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 6/10
Galerie foto:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Buuun! Echipare buna, greutate ok. Am avut pinioanele alea pe un Cube Analog, 12 mii de km m-au tinut, cu schimbarea lantului la timp, am schimbat vreo 3. Si anvelopele au tractiune si rulare buna, been there, done that!
Buna ziua, am citit articolul, dar nu am inteles de ce acest model a primit doar 40% la manevrabilitate. Ma interesa modelul similar pe roti de 27.5, dar acum am rezerve in privinta Cross-ului. Ati facut un review la o bicicleta care se incadreaza in acelasi buget, care a primit 80% la manevrabilitate, dar are per total o echipare mai slaba. In cazul acestui Cross pentru manevrabilitatea scazuta este de vina ghidonul, pipa, suspensia prea tare, geometria cadrului, sau un alt factor/ansablu de factori? Este ceva ce poate fi inlocuit pentru a creste manevrabilitatea sau nu? Multumesc mult!
Buna ziua,
La manevrabilitatea mai slabă contribuie roțile foarte grele, suspensia foarte rigidă (arcul este foarte dur), dar și pipa lungă.
Buna ziua. Ce tip de portbagaj se potriveste acestei biciclete? Am tot cautat prin magazine dar doar tipul care se prinde de sa am gasit. Insa tipul care se monteaza de sa nu rezista mai mult de 10 kg.
Am improvizat… si am rezolvat cu portbagajul!
Salut. Poti pune niste poze te rog?
Am rezolvat schimband colierul tijei cu unul care are gauri de prindere.
http://i67.tinypic.com/k0g9oo.jpg
De la ce vin initialele SLX din titlul articolului?