Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
De la comunicatul de presă în care ți se spună că orice nouă piesă este minunată, până la testarea în lumea reală a componentei respectivă este cale lungă. În fond, cuvintele n-au putut niciodată să descrie întocmai sentimentele pe care le ai când iei legătură cu un produs nou. Te poți strădui să explici cât mai bine cum funcționează, însă cum se simte, rămâne ceva ce trebuie încercat.
De curând, am luat contact cu noua transmisie Shimano XT Di2 M8050, electronică, un pas pe care-l așteptam de la cei de la Shimano. În discuția cu R&D-ul lor, am aflat totuși că este puțin probabil să vedem sistemul eletronic implementat și pe gamele mai jos plasate, precum Deore, căci intervin alte costuri care nu mai corespund cu nivelul piesei respective, prin urmare, este foarte probabil ca momentan, nebunia schimbătoarelor electronice să se oprească la Shimano XTR și XT, fără a fi disponibil pentru SLX sau Deore. Sau Acera?!
Bip, bip, bip…! M-am urcat imediat pe bicicleta de test, cu o mică dezamăgire că nu am putut s-o călăresc pe coclauri, ci doar în interiorul expoziției. De fapt, am obținut chiar un favor căci în mod normal, bicicletele erau puse pe un trainer, pe care se întâmpla toată acțiunea. Acel bip este un pic genial, îți dă impresia că într-adevăr, ai un sistem high-tech la degetul mare, adică cel cu care schimbi. Cum au făcut cei de la Shimano diferența între XTR și XT? Păi, simplu: alte materiale, greutăți un pic mai mari, altă ergonomie a manetelor și altă funcționalitate. Și cum funcționalitatea este cea care ne interesează cel mai mult, am aflat că nu poți acționa pedala manetei de două ori ca la XTR ci o singură dată. Așadar, în cazul XT-ului totul funcționează cu un singur click. Ce mi s-a părut însă excelent a fost faptul că dacă vei ține padela acționată, lanțul va sări de pe un pinion pe celălalt imediat. Imediat, adică foarte rapid, exact cum te-ai aștepta de la un sistem de transmisie electronic.
Trebuie să notez și precizia acestuia, căci în comparație cu unul pe cablu, aici lucrurile nu doar că se întâmplă mai repede, dar se întâmplă mai precis și în liniște deplină. Modelul testat avea manetă și pentru schimbarea foilor, deși în mod normal poți lucra și cu o singură manetă, cea din dreapta, după ce faci în prealabil setările. Ce setări te întrebi? Ei bine, acele setări care spun schimbătorului de foi să urce pe foaia mare atunci când lanțul coboară sub pinionul 5. De fapt, tu poți să comanzi cu ajutorul unei aplicații de pe telefon toate acestea, fără a mai fi nevoie să te deplasezi la dealer. Aplicația este de altfel și a doua mare noutate care vine să acompaniază noua transmisie XT Di2, cu conectivitate wireless.
Display-ul de mici dimensiuni este foarte lizibil și-ți oferă informații despre nivelul acumulatorului, shift mode și treapta în care te afli. Foarte util pentru cei care sunt obișnuiți cu display-ul analog de la shifterele mai vechi, acea limbă de-un roșu fosforescent care-ți indica în permanență pe ce pinion te afli. Shifter-ul oferă o aderență bună prin padelele sale prevăzute cu rizuri pe suprafața de contact cu degeteul, suprafață suficient de mare. Adevărul este că în cazul unui astfel de sistem eu chiar nu văd utilitatea unui al 2lea shifter, cel de la foi și oricui și-ar dori să achiziționeze o transmisie electronică i-aș recomanda utilizarea unui singur shifter.
Într-adevăr, schimbătoarele par mai butucănoase căci au câte un motoraș integrat, unul de două ori mai puternic decât în cazul componentelor pentru cursiere, tocmai, pentru a face față cu brio și în situații dificile (spre exemplu, atunci când pedalezi prin noroi). Acumulatorul are o durată de viață de câteva sute de kilometri, totul depinzând de cât de des schimbi, iar încărcarea acestuia se face în 9 ore, așadar rezonabil.
Partea bună este că acest sistem de transmisie te scapă de câteva bătăi de cap, precum ruperea cablului sau alungirea acestuia, dereglarea schimbătorului după condiții dificile, dar desigur, va trebui să fii atent la cablul electronic, care trebuie să fie destul de bine protejat. Totodată, în caz că rămâi fără acumulator, nu este sfârștiul lumii, schimbătoarele vor rămâne în poziția în care le lași tu, așadar vei avea o viteză rezonabilă cu care să te întorci acasă.
Concluzii
Ca oricare dintre voi am fost destul de sceptic când electronica a început să-și facă loc în industrie. Desigur, lucrurile sunt o idee mai complicată însă avem promisiunea producătorilor că acestea sunt produse durabile. Chiar și așa, majoritatea achiziționează acest gen de produs după ceva timp de la lansare, astfel încât eventual bug-uri să fie eliminate complet. Mi-a plăcut noul XT electronic pentru rapiditate și consistență, are câteva zeci de grame în plus față de un sistem mecanic și este mult mai scump. Dar senzația, așa cum spuneam și în introducere, este destul de greu de descris în cuvinte. Iar această senzație a reușit să mă lase cu zâmbetul pe buze.Mi-aș dori mult să-l testez și în condiții reale, pe munte, acolo unde-i este locul, dar se pare că mai avem de aștetat un pic.
Singurul motiv pentru care n-aș face trecerea în acest moment la un sistem electronic este prețul. Dar după cum bine știm, acestea vor scade simțitor în anii următori.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Pai si pretul care esteee?:))
Nu a fost anunțat dar va fi undeva sub XTR, ceea ce înseamnă automat că va fi mai mare decât cel al sistemului mecanic. O simplă analogie. 🙂
Exista preturi anuntate, 1101$ 2×11, 773$ 1×11 : http://ep1.pinkbike.org/p5pb13378572/p5pb13378572.jpg
Sunt cele pentru State, de regulă diferă de cele din Europa.
de unde putem cumpara bicla?
Momentan încă sistemul nu este disponibil pe piață.
Probabil pretul va mai creste odata cu reducerea timpului de incarcare al acumulatorului…9 ore inseamna enorm de mult…
Treba e buna daca ajungem sa incarcam acumulatori pentru bicicleta !?! Ar fi putut sa ne scape de incarcarea acumulatorului poate cu o incarcare provenita din energia generata de mersul pe bicicleta. Acum l-au facut tot cu cablu pentru ca ulterior sa elimine cablul, sa faca totul wireless, si pretul sa ajunga la 2000$ pentru o ‘nenorocire’ de schimbator. Va doresc plimbari placute cu bani putini si efort sustinut iar despre schimbatorul magic… nu e cazul.