Acum citesti
Stevens Haze (2013)

Când vine vorba de achiziționarea unei biciclete cu cadru de carbon cu un preț decent, oferta este relativ restrânsă. Stevens oferă spre exemplu în acest segment modelul Haze, la un preț de 8.749 de lei și cu o greutate de aproximativ 11 kg. Desigur, nu neapărat greutatea este punctul forte al acestei biciclete ci mai degrabă obținerea unui cadru din carbon mai mult decât rezonabil, pe care poți construi în timp.

Am parcurs mai multe trasee cu noul Haze, din care unul mai special, planificând să ajungem cumva pe Vârful Păpușa (Munții Retezat) însă planul ne-a fost dejucat de o avalanșă, drumul fiind blocat. Cu toate acestea, am reușit o diferența de nivel de aproximativ 1.100 de metri până în punctul maxim atins în călătoria noastră și înapoi, deci am avut ocazia de a vedea cum se comportă bicicleta atât pe urcările dificile cât și pe coborârile razante. Concluziile, în acest articol.

Cadrul/Pe traseu

Stevens Haze vine echipat cu un cadru din carbon de calitate HMF (dar nu de top), cu multă atenție la detalii și cu finisaje foarte bune. Sunt puține de comentat la acest capitol, dat fiind faptul că inginerii din Hamburg au depus ceva eforturi pentru a obține un cadru relativ ușor, de 1.2 kg și rigid în același timp. Cum probabil știi deja, cadrele din carbon flexează ceva mai mult decât un cadru din aluminiu, însă indicele STW este mai bun, iar confortul ceva mai mare. Iar dacă vine vorba de confort, pe parcursul traseului dar și pe coborâri, m-am declarat mulțumit de cum lucrează seatstay-urile (țevile superioare ale triunghiului posterior) lui Haze, împreună cu tija de șa. Există desigur cadre cu seatstay-uri și mai subțiri, care oferă și mai mult confort, dar nu în această clasă entry-level a cadrelor de carbon.

Dacă vine vorba de torsiune, cei de la Stevens s-au asigurat că Haze va rămâne rigid în zona Bottom Bracket-ului, iar construcția masivă poate fi admirată în fotografii. Același lucru se poate spune și despre zona headtube-ului, care pe lângă faptul că utilizează o construcție conică, este la fel de masivă ca și zona BB-ul. În plus, țevile triunghiului frontal utilizează camere duble, pentru o rezistență sporită. Măsurătorile noastre arată o rigiditate de 81.5 Nm/grad și un indice SWT de 67.9, printre cele mai mari valori STW obținute anul acesta în cadrul testelor. Aceste cifre nu impresionează în mod special, iar persoanele cu o greutate de peste 90 de kg sunt sfătuite să se orienteze către un cadru mai rigid sau unul din aluminiu în caz că vor să obțină ce-i mai bun din bicicletă. Prin urmare, nu se pune problema de rezistență ci strict de performanță. Iar producătorul indică o greutate maximă de 115 kg, pentru biciclist și bagaje.

Poziția pe bicicletă este sportivă spre race, dar fără a-ți da dureri de palme după sesiuni mai lungi de pedalat. Ghidonul a oferit un control bun pe coborâri, deși backsweep-ul necesită obișnuință, completat fiind de o poziționare agilă a headtube-ului, al 71 de grade. Deși seattube-ul este poziționat la 73.5 grade, roata de față s-a mai ridicat uneori de la sol la urcările foarte abrupte. Pentru a evita ca acest lucru să se mai întâmple, am schimbat raportul, pedalând mai greu, pe un pinion mai mic sau m-am ridicat din șa distribuindu-mi greutatea corpului pe roata din față. În orice caz, cu o bicicletă de 11.1 kg, urcările sunt o plăcere. Pe coborâre bicicleta se simte de asemenea foarte bine, fiind perfect controlabilă, chiar și pe porțiunile dificile pe care am încercat-o.

Cadrul vine cu o protecție sub țeava inferioară, obligatorie pentru cadrele din carbon, o protecție montată în dreptul agrenajului ca să-l proteje în cazul unui chain suck și cu cabluri trase elegant prin interior. Trebuie ținut cont și de faptul că greutatea lui Haze concurează însă cu cea a unor cadre din aluminiu, ce-i drept puține și cel puțin la fel de scumpe.

Echipare

Despre performanțele furcii Fox 32 Float CTD Evolution, am vorbit într-un articol anterior. Pe scurt, oferă reprize de amortizare mulțumitoare, lucrează eficient și lin, iar greutatea este mică. Din cele 3 moduri de setare, am utilizat doar funcția Climb, atunci când am urcat și funcția Descend, atunci când am coborât. Nu am simțit nicio clipă nevoia de a folosi funcția intermediară Trail, care este un compromis între Climb (cursă mică, de 10 mm) și Descend (cursă completă, de 100 mm).

La nivelul sistemului de transmisie toate componentele și-au făcut treaba admirabil schimbătorul de pinioane Shimano XT este rapid, precis și brutal, cu un arc tare care-ți transmite un sentiment de putere și determinare atunci când schimbi vitezele. Pe de altă parte, schimbătorul de foi Shimano SLX lucrează foarte bine și este ușor de acționat din manetele Deore cu funcția 2-way-release. Bottom Bracket-ul este de tip Press Fit (modelul BB71, ce cântărește doar 70 de grame), iar angrenajul din gama Non Series de la Shimano, M552 cu ax gol și cu foi în configurația 42-33-24. Caseta cu 10 pinioane oferă un raport foarte bun pentru urcări, datorită pinionului mare cu 34 de dinți și unul la fel de bun pentru momentele când doar viteza contează, cu 11 dinți.

Frânele și-au dovedit performanțele pe coborâre, dar pe porțiunile cu adevărat abrupte și-a făcut apariția fading-ul. Asta în condițiile în care discul utilizat pe față era de 180 de mm, iar greutatea mea de 68 de kg. Pe traseele de dificultate medie nu vei întâmpina nicio problemă, dar pe zonele care devin foarte abrupte va trebui să strângi mai tare de manetă, folosind două degete și nu unul. Iar ergonomia manetei Shimano M596 permite acționarea frânei în deplină siguranță cu un singur deget, în condiții normale.

Anvelopele Continental X-King s-au descurcat decent când a venit vorba de aderență, dar sunt o dovadă în plus că încă sunt mulți producători, care chiar și într-un segment de preț mai pretențios, nu instalează pe biciclete anvelope din seriile de top, cu un compound mai moale și mai aderent. Viteza de rulare a nevlopelor este acceptabilă, dar greutatea unei bucăți, de 700 de grame, nu prea. În schimb, în dimensiunea de 26 x 2.2, contribuie la confortul oferit de bicicletă. Roțile sunt dotate cu jante duble, rezistente la lovituri – în special la cele laterale și cu butuci Shimano Deore.

Restul de elemente, precum manșoanele sau șaua nu m-au impresionat în mod special. Chiar și cu pantalonii cu bazon, șaua nu mi s-a părut extraordinar de confortabilă, fiind loc de îmbunătățiri la acest capitol.

Concluzie

Cel mai confortabil hardtail pe care am pedalat anul acesta se numește Stevens Haze și reprezintă o alternativă de luat în seamă pentru cei care vor o bicicletă ușoară, pentru un preț plasat sub ceea ce oferă concurența, chiar și comparat cu unele modele ce vin livrate cu cadru din aluminiu. În această sumă poți alege și un full suspension, însă cu siguranță nu va fi la fel de ușor precum Haze.

Cadru este foarte bine finisat și cântărește decent, controlul este bun pe coborâri, iar la deal, bicicleta nu va reprezenta o povară prin prisma greutății. Dacă ar fi fost livrată cu anvelope din gama de top, ar fi reprezentat un real plus și ar fi scăzut cel puțin încă 0.5 kg din greutatea totală (în funcție de model/dimensiune/anvelope de XC). Nu pot să afirm că este hardtail-ul preferat de anul acesta deoarece sezonul încă nu s-a încheiat, dar este unul dintre cele mai balansate prin prisma echipării și al prețului de achiziție lăsând astfel în urmă concurenți importanți.

Date relevante

Greutate totală: 11.1 kg (fără pedale)
Greutate cadru: 1.211 grame
Greutate roți*: 4.662 grame
Greutate furcă: 1.521 grame
Lățime ghidon: 660 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 889 grame
Rigiditate headtube: 81.5 Nm/grad
STW**: 67.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Vezi Comentarii (2)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nine + eight =