Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Uneori nu e nevoie să cheltuiești o avere pentru a avea o bicicletă echipată gata pentru orice provocare mai serioasă. Romet produce biciclete de 65 de ani și face exact acest lucru, oferă o echipare cât mai bună posibil la prețul respectiv. Rambler 3 nu face excepție: la un preț sub 2.100 lei bicicleta oferă un cadru de calitate decentă, chiar dacă un pic cam greu, roți de 27.5, o transmisie cu 9 pinioane și frâne pe disc hidraulice. Toate acestea o fac să fie, cel puțin pe hârtie, utilizabilă pe orice traseu de XC, nu extrem, incluzând aici chiar și unele maratoane de MTB. Am testat-o pe traseul unui concurs binecunoscut, Maratonul Vinului, traseu nu foarte tehnic, dar nici foarte ușor, genul de teren pentru care noi considerăm că acest model este ideal.
Cadru/pe traseu
Bicicleta este clar destinată ciclistului mai puțin experimentat, venind în configurația inițială cu o poziție în șa relaxată. Am făcut niște mici modificări ale poziției ghidonului pentru a obține o poziție ceva mai sportivă, așa că bicicleta a devenit mult mai eficientă investind doar 3 minute de manoperă – pipa inversată și lăsată mai jos.
Pe urcare rapoartele suficiente își fac treaba foarte bine, reușind să propulseze bicicleta destul de grea, de peste 15 kg, chiar și pe cele mai abrupte bucăți. Ca eficiență însă, greutatea mare se simte destul de tare, deci cu siguranță nu este bicicleta potrivită pentru cei ce stau cu ochii pe cronometru. Este însă ideală pentru cei care se bucură să ajungă sus, chiar dacă traseul nu este deloc ușor. Pentru o eficiență bună, furca trebuie neapărat blocată, ea având un joc vertical prea mare pentru pedalat eficient.
Pe coborâre, furca SR Suntour funcționează bine pentru un model de clasa sa, amortizând acceptabil obstacolele mici și medii, însă greutatea acesteia de aproape 3 kg este chiar mare. Frânele hidraulice sunt suficient de puternice, poziția este acceptabilă, iar cockpit-ul este chiar foarte eficient.
Cadrul are o greutate medie, cu o rigiditate si cu un STW (Stiffness to Weight) la fel de medii, un lucru de apreciat pentru clasa din care face parte această bicicletă. Roțile sunt foarte grele de asemenea, alături de furcă. Dar la acest nivel de preț nu putem avea pretenții de acest gen, o funcționalitate foarte bună fiind mai mult decât suficientă.
Furca SR Suntour XCM HLO de 100 mm este grea, cu suspensie pe arc, dar funcționează acceptabil și are blocaj total, necesar pentru urcări eficiente.
Transmisia este destul de bună pentru nivelul acesta de preț. Angrenajul triplu și grupul de 9 pinioane 11-34 asigură rapoarte bune în toate condițiile, iar deraiorul spate Alivio și cel din față Acera schimbă foarte bine pentru gama lor de preț, fiind modele noi și performante. Manetele sunt Acera și schimbă vitezele prompt, dar pentru a urca două pinioane deodată e nevoie de o apăsare incomod de lungă, așa că practic se poate schimba doar câte un pinion în fiecare direcție.
Frânele hidraulice sunt marcate Romet și nu știm proveniența lor. Ele sunt combinate cu discuri de 160 mm și opresc prompt bicicleta, cu atât mai mult cu cât manetele au un design pentru începători, pentru apăsare cu două sau trei degete. Din păcate, la apăsare ușoară, am observat că frânarea nu este constantă, este în mici șocuri. Este o problemă care odată cu o rodare mai bună a plăcuțelor și a discurilor s-ar putea să dispară.
Roțile sunt punctul slab al modelului, jantele anonime și butucii Joytech nefiind o combinație foarte performantă, dar cel puțin aceștia din urmă sunt construiți cu rulmenți. Greutatea e mare, iar butucii, deși se rotesc foarte bine, au un sunet destul de ciudat. În varianta originală, roțile vor ține probabil destul de bine o perioadă de timp dacă nu sunt abuzate, dar sunt probabil primul upgrade care merită făcut la acest model. Anvelopele Michelin Country Racer au un profil luat de pe modelul lor de top de competiție, Wild Racer, dar materialul și carcasa foarte rigidă le fac să fie departe ca performanță. Ele rulează și au aderență doar acceptabilă. Dar anvelopele nu trebuie să ne surprindă, chiar pe modele duble sau triple la preț se găsesc astfel de modele ieftine.
Ne-a impresionat însă cockpit-ul modern, cu pipă scurtă și ghidon lat, care oferă un control foarte bun și care îți dă impresia că te afli pe o bicicletă cu mult mai scumpă. Tija de șa este un model marcat tot Romet, la fel cu șaua, ultima fiind destul de greoaie dar având un confort bun, nu ne-a deranjat deloc în timpul testului.
În mod clar pe piață este greu să găsim o bicicletă cu același nivel de echipare la un preț similar, chiar dacă am căuta la mărcile low cost. Dacă mai găsești cu greu frâne hidraulice, transmisiile pe 9 pinioane sunt rare. Practic, pentru cei care nu sunt obsedați în mod special de performanță, considerăm că Rambler 3 oferă o echipare suficientă, care să le permită să atace chiar și trasee de Cross Country. Singurul impediment real ni se pare greutatea mare. Este o bicicletă perfectă deci pentru cei ce vor să atace muntele, dar nu și contul din bancă!
Date relevante
Greutate totală: 15.26 kg
Greutate cadru: 2.021 grame
Greutate roți*: 5.505 grame – 2441 în față, 3064 în spate
Greutate furcă: 2.850 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Greutate angrenaj: 980 grame cu rulment de 280 grame
Rigiditate headtube: 98,49 Nm/grad
STW**: 48.75 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Ture montane
Pe urcări: 4/10
Pe coborâri: 5/10
Galerie foto
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.