Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Chiar dacă de abia început acest sezon am impresia că aceasta este bicicleta care a produs cea mai mare surpriză. Deși era anunțată în toamna lui 2023, abia acum a ajuns și pe meleagurile locale, o ocazia perfectă pentru a o cere la test și a vedea ce poate. Prea multe recenzii nu există pe internet, așadar am putut să ne facem singuri o părere, fără a mai cunoaște și experiența altora (exceptând părerea unui utilizator publicată pe site-ul decathlon în rubrica de recenzii, de către cineva care aparent nu prea știa cu ce se mănâncă biciclete). Așadar, așa cum reiese din titlu, este vorba despre un Rockrider, modelul Feel, un full-suspension nou în gama Decathlon și unul cu suspensii mai mari decât ceea ce vedeam până acum de la francezi: 140/130mm. Așadar, o bicicletă de all-mountain care promite pe hârite multă distracție. Nu ne-a rămas decât să aflăm dacă este așa cu adevărat, așadar am ieșit la o tură. Apoi la încă una. Și încă una. Și, desigur, încă una.
Pe scurt:
- full-suspension cu cadru din carbon și cursă de130mm
- furcă pe aer cu o cursă de 140mm și brațe superioare de 35mm
- preț de achiziție: 19.999 Lei
- roți 29 inch
- pentru poteci agresive/light enduro
- poziție: centrală/relativ dreaptă
- geometrie: adaptată traseelor de coborâre/urcare
Pentru cine este această bicicletă?
Eu consider că bicicletele din categoria All-Mountain au cele mai grele sarcini de îndeplinit, căci trebuie să se descurce de minune atât la vale cât și la deal, care trebuie să aibă o geometrie echilibrată. Printre altele, le consider și cele mai indicate biciclete pentru cei care pedalează pe trasee cu dificultăți variate dar care fac și ture montane lungi, deci nu pot fi nici foarte grele. Așadar, sunt multe de bifat ca să obții un produs bun și atractiv. În gama Feel există două modele, S Team – varianta mai scumpă și mai bine echipată pe care o avem la test și varianta S, cu o echipare ceva mai slabă dar și mai ieftină. În orice caz, cu toate reducerile din ultima vreme pe care le putem vedea pe la diverși comercianți, prețul lui Feel se apropie destul de mult de cel al concurenților principali, însă trebuie ținut cont că această bicicletă încă nu se află în perioada de reduceri – moment în care se va schimba discuția despre preț.
Feel este o bicicletă extrem de distractivă, ușoară și foarte manevrabilă. Suspensia spate a lucrat foarte eficient, iar colegul meu de breaslă, Andrei Diaconu, nu e reușit să-i dea capăt pe traseele de la Ciocanu, nici pe cele mai mari rampe, iar eu – nici atât. Cei care-l cunosc pe Andrei sunt foarte conștienți de stilul lui sălbatic de a se da la vale, prin urmare nicio bicicletă nu are o viață ușoară cu el. Însă amândoi am concluzionat că bicicleta asta este perfectă pentru traseele de enduro (în special cele mai lejere dintre ele), poți face trick-uri fără probleme, poți da un manual fără să tragi de ea astfel încât să faci discopatie bifând astfel o serie de cerințe pe care le aveam. Inclusiv furca cu brațele superioare de 35mm îți dă un plus de încredere, deoarece este solidă. Iar design-ul nu poate fi numit neapărat agresiv, însă este diferit față de ceea ce vedem în piață. Cred că aparte este termenul corect.
Toate nebuniile pe care le poți face cu bicicleta aceasta sunt susținute de niște cifre, care descriu geometria. Spre exemplu, unghiul headtube-ului este de 65 de grade, cel al seat tube-ului, cel care te plasează corespunzător pe bicicletă atunci când urci, este de 76 de grade. Reach-ul, în dimensiunea M, este perfect pentru înălțimea mea de 1.73m: 450mm, iar chainstay-ul are o lungime de 435mm, deși recunosc, mi-aș fi dorit unul și mai scurt. Ceea ce ar fi făcut bicicleta și mai jucăușă decât este, însă mai puțin stabilă, iar acest produs trebuie vândut către mase, prin urmare trebuie să satisfacă o gamă mai largă de consumatori și nu doar pe mine și încă câțiva obsedați de chainstay-urile scurte.
La nivel de detaliu, cadrul din carbon este finisat fără cusur, cablurile sunt trase prin interior, există o protecție solidă pentru downtube (ce poate fi înlocuită), una pentru chainstay (foarte solidă și ea) și beneficiază și de o prindere pentru bidonul de lichid pe downtube.
Ce echipare are?
Rockrider Feel 900s nu este o bicicletă ieftină, însă dacă ne uităm un pic pe echipare, parcă nici nu mai pare atât de scumpă. La nivel de suspensii, francezii au optat pentru un set de Rock Shox – o furcă Pike cu noul cartuș Charger 3 și un amortizor Deluxe, ambele din gama Ultimate. Altfel spus, mai bun nu se poate. Amortizorul spate poate fi blocat eficient atunci când urci.
Frânele provin de la Sram, modelul G2, varianta de top – RSC, și deși nu se numără printre frânele mele preferate, acestea s-au descurcat foarte bine, oferind modulație bună și fără să se încingă pe porțiunile lungi. Și sincer, nici nu cred că aveau cum, căci pe ambele roți există discuri cu un diametru mare, de 200mm.
O surpriză a venit din partea roților, un set de Mavic Crossmax XLR, din carbon, cu doar 24 de spițe. S-au dovedit a fi foarte rezistente la sesiunile de test, însă nu am înțeles neapărat de ce s-a optat pentru jante din carbon, o opțiune care cu siguranță a crescut costurile. Desigur, un set mai ușor de roți înseamnă că pedalezi mai ușor la deal, însă mai degrabă aș fi optat pentru o transmisie mai avansată. Căci Rockrider Feel este echipat cu Sram GX, mecanic, cu 12 pinioane și foaie de 32 de dinți, care este absolut în regulă ca performanțe, însă un X0 mecanic ar fi fost ceva mai ușor. Dar aici este iarăși vorba despre preferințele personale, iar cei de la Decathlon s-au gândit că este mai eficient să ai roți mai ușoare decât o transmisie nu cu mult mai ușoară.
În dotare există și un dropper, destul de violent atunci când acționezi maneta, și un set de anvelope Vittoria Mazza (față) și Martellor (spate), ambele în formatul 28 x 2.35 și gândite pentru tracțiune extra pe față și viteză de rulare mai mare pe spate. Pe teren uscat, acestea s-au dovedit a fi o alegere bună.
Prezentare video
Așadar, în concluzie?
Cu o greutate de aproximativ 13.5 kg, Feel-ul este potrivit atât pentru urcările din ture mai lungi cât și pentru datul la vale. Cu siguranță s-ar descurca pe trasee ceva mai dificile decât cele de la Ciocanu, Argeș, acolo unde am testat bicicleta, dar nu ar fi făcut față black line-ului din Postăvaru, asta ca să-i stabilim clar limitele. Design-ul, finisajele, suspensia, toate sunt bine puse la punct și fac din această bicicletă, nu doar un alt full-suspension pe piață, ci unul demn și capabil să țină pasul cu toți ceilalți concurenți, fără a fi nevoie să se ascundă cu absolut nimic.
O bicicletă pe care aș cumpăra-o dacă aș avea buget pentru una singură – bună la toate – sau una pe care aș adăuga-o colecției mele, cu care să ies din când în când atunci când am chef de distracție. Altfel spus, poți avea încredere că aceasta este cel mai avansat full-suspension construit vreodată de Decathlon.
Atenție, este disponibilă și în versiunea 900S, cu un preț de 14.999 lei, însă care cântărește mai mult.
PLUS: suspensiile lucrează extraordinar de bine, foarte capabilă la vale, foarte decentă și la deal, discuri mari, roți carbon
MINUS: tija de șa hidraulică nu este foarte rafinată
Preț: 19.999 lei
Greutate: 13.5 kg (fără pedale), dimensiune M
Producător: Decathlon
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
A scapat o mica greseala la primul punct din „pe scurt”., a ramas „hardtail” .